انواع لکه های پوستی

  جمعه، 09 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع لکه های پوستی
پوست شما مستعد به لکه هایی است که انواع مختلفی دارند، شکل ها و مکان ها ، اکثریت لکه ها بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند، اما خوب است بدانیم که از کجا می آیند.ملانین ،مسئول رنگدانه ای و رنگ دادن به پوست شماست. توسط ملانوسیت ها تولید می شوند، سلول هایی است که در لایه اپیدرم پوست وجود دارند، لایه بالای پوست، و عملکرد رنگدانه ای و رنگ دهی دارد.

لکه های پوستی از کجا می آیند؟

پوست شما مستعد به لکه هایی است که انواع مختلفی دارند، شکل ها و مکان ها ، اکثریت لکه ها بی ضرر هستند و خود به خود از بین می روند، اما خوب است بدانیم که از کجا می آیند.ملانین ،مسئول رنگدانه ای و رنگ دادن به پوست شماست. توسط ملانوسیت ها تولید می شوند، سلول هایی است که در لایه اپیدرم پوست وجود دارند، لایه بالای پوست، و عملکرد رنگدانه ای و رنگ دهی دارد. ملانین در میان سلول های دیگر وجود دارد، با ظاهری یکنواخت. این توزیع ملانوسیت ها می تواند، باعث ایجاد گروه های خوش خیم مانند :خال، کک و مک، لکه های پیری شود ، از دست دادن رنگدانه، باعث ایجاد لکه های سفیدی، به نام هایپوپیگمنتیشن می شود.

لکه های سفید و یا هایپوپیگمنتیشن

لکه های سفید می توانند، ریشه های مختلفی داشته باشند مانند تروما، سوختگی، یا تاول.صدماتی که ملانین را از بین می برد:عدم تعادل مادرزادی، مانند ویتیلیگو یا آلبینیسم.

ویتیلیگو

می تواند با نقاط کم رنگ بر روی پوست شما ظاهر شوند که بعد از گذشت زمان به تمام بدن شما گسترش می یابد. ظاهر ناخوشایند زیبایی شناختی آن می تواند باعث ایجاد مشکلات روحی در فردی شود که به آن مبتلاست. التهاب پوست یا عفونت که سبب آسیب به ملانین ها می شود برای مثال، این مورد مربوط به درماتیت سائبوری می باشد.

گذشت سن و پیری

بعد از 40 سالگی، لکه های قهوه ای ظاهر می شود دلیلش مشخص نیست، اما معتقد هستند که به علت در معرض تابش آفتاب بودن در طول سالهای زیاد ایجاد می شوند.

لکه های قرمز

ماه گرفتگی. این نشانه ها از زمان تولد شما ایجاد می شوند، که به دلیل عروق خونی غیرطبیعی پوست شما می باشد.

آکنه

آنها عمدتا به صورت جوش بر روی صورت شما ظاهر می شوند ، آنها را بیشتر در نوجوانان مشاهده میکنید.

آنژیوم یا پاپول

آنها رگهای خونی ای هستند که با هم ترکیب می شوند و یک برامدگی را شکل می دهند ، آنها می توانند در لایه بیرونی پوست یا عمیق تر آن ،شکل بگیرند.

واکنش آلرژیکی

این اتفاق می تواند به علت آلرژی های مختلفی مانند غذا، آرایش، داروها و غیره ایجاد شوند.

پتشیا

آنها از رگ های خونی ریزی که زیر پوست شما پاره می شوند، تشکیل می شوند و مانند لکه های قرمز رنگ ظاهر می شوند.

لکه های جای جوش :

بعضی از افراد مبتلا به اکنه یا جوش دچار لکه های بعد از بهبود ی جوش میشوند بطوریکه فرد ابتدا دچار جوش های قرمز یا چرکی میشود و بمرور زمان وقتی جوش ها خشک میشود لک قهوه ای یا بعضا لک قرمز به جای میگذارد ، خصوصا اگر فرد جوش خود را دستکاری کند احتمال لک قهوه ای یا لک تیره بعد از جوش زیاد میشود ، در بسیاری از این افراد این حالت یعنی گذاشتن لک بعد از جوش یک زمینه یا استعداد ارثی هم دخیل است خصوصا در مورد لکه های قرمز بعد از جوش این علت یعنی زمینه ژنتیکی مهمتر است چرا که دیده شده افرادی بدون انکه جوش را دستکاری کنند دچار اسکارها ولکه های قرمز ( وگاها لکه قهوه ای ) بعد از بهبودی جوش میشوند ، در ضمن نوع جوش هم در گذاشتن لک اثر دارد مثلا جوش های عمیق و کیستی و چرکی احتمال بیشتری برای گذاشتن لک دارند ، دوام و مدت جوش هم در ایجاد لک بعد از جوش موثر است مثلا کسی که جوش های صورت خود را درمان نمی کند ( عدم مراجعه به پزشک ) و جوش ها بمدت طولانی باقی می مانند و احتمال لک زیاد میشود خصوصا اگر شخص در معرض نور آفتاب قرار گیرد این مورد بیشتر رخ میدهد .پس عوامل متعددی در ایجاد لک بعد از جوش دخیل است و دریک فرد ممکن است یک یا چند علت از عوامل ذکر شده در بروز لک بعد از جوش دخیل باشد.

گرمازدگی

در مکان های گرم، عرق در زیر منافذ به دام می افتند و لکه های قرمز کوچکی ظاهر می شود.

بیماری ها

مشکلات جدی وجود دارند که سبب قرمزی پوست می شود، مانند آبله مرغی، لوپوس، کبودی یا سیفلیس.

افراد مبتلا به آلبینیسم به اندازه کافی ملانین تولید نمی کنند. این امر باعث می شود که مقدار کمى پیگمنت در بدن این افراد وجود داشته باشد و یا کلا هیچ پیگمنتى (رنگدانه اى) در پوست، مو و چشم این افراد وجود نداشته باشد. آلبینیسم نوعی اختلال ژنتیکی است، به این معنی که فرد مبتلا به این عارضه از یک یا از هر دو والدین خود ژن معیوب به ارث می برد.

لکه های تیره

این لکه ها تیره تر هستند و حاوی مقدار بالاتری ملانین نسبت به بقیه پوست می باشد به طور کلی، آنها برای سلامتی شما مضر نیستند و تنها بر روی ظاهر انسان تاثیر می گذارند، البته بسته به جایی که وجود دارند و بزرگی آنها. شما ممکن است با بعضی ها از این لک ها متولد شوید، هرچند که بعضی افراد دیگر این لکه ها را در طول زمان بدست می آورند.

کک ومک یا FRECKLE :

کک و مک ، لکه های قهوه ای کم رنگ کوچک به اندازه 1 تا 2میلی متر است و در اوایل زندگی ظاهر میشود. کک و مک تبدیل به خال نمی شود.رنگ کک و مک ها متفاوت است آنها ممکن است قرمز، زرد، برنزه، قهوه ای روشن و یا سیاه باشند. اما همیشه از رنگ پوست اطراف خود تیره ترند چرا که آنها در نتیجه باقیماندن رنگدانه های تیره به نام ملانین ایجاد می گردند.(برای درک بهتربه بخش ساختمان پوست مراجعه نمائید) کک و مک نتیجه توزیع ناموزون و نامتوازن رنگدانه ملانین در پوست می باشد. به عبارت دیگرناشی از ته نشین شدن نامتعارف ملانین در یک نقطه از پوست میباشد.

درابتدا تعداد ان کم است ولی به مرور زمان و درصورتیکه شخص مبتلا به پزشک مراجعه نکند یا راه های پیشگیری را رعایت نکند، تعداد آن بتدریج زیاد میشود ، در بروز کک ومک عوامل ژنتیکی یا سرشتی کاملا دخیل است ولی عوامل محیط خصوصا نور آفتاب در بروز و تشدید آن کاملا اثر دارد ، عوامل هورمونی هم در بروز آن نقش دارد مثلا بعضی خانم هایی که باردار میشوند یا افرادی که به سن بلوغ میرسند افزایش تعداد کک ومک را کاملا حس میکنند ، در مواردی هم استرس و تنش های عصبی باعث تشدید کک ومک در افراد مستعد میشود.

این یک بیماری مزمن پوستی است که می تواند باعث افزایش لکه های پوستی قرمز رنگ و ضایعات پر از چرک شود. این عارضه به طور معمول بر روى پیشانی، گونه ها و بینی پدید مى آید.

این عارضه همچنین به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته شده است. این بیماری می تواند باعث ایجاد لکه های پوستی قرمز رنگ شود که همراه با خارش، خشکى و ترک است.این لکه ها گاها ممکن است ترشح کنند و قشر سختى رو پوست ایجاد کنند. علت پدید آمدن اگزما همچنان نامشخص است. ولى اکثرا در بین مردم و خانواده ها بسیار شایع است، به خصوص بین افرادی که به آسم، تب یونجه و سایر آلرژی ها مبتلا هستند.

سایر عوامل ایجادکننده لکه های پوستی

اگر لکه های پوستی به طور ناگهانی ظاهر شوند و سپس ناپدید شوند، ممکن است یک توضیح ساده براى آن وجود داشته باشد. دلایل بروز لکه های پوستى موقتى به همراه قرمز شدن پوست شامل موارد زیر است:

  • برافروختگى
  • ورزش کردن
  • آفتاب سوختگى

دلایل بروز لکه های پوستى موقتى به همراه رنگ پریدگى کم آبی بدن است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (442 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (260 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (57 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (22 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (17 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (10 نظر) نشسته نماز خواندن احمدرضا عابدزاده در خانه اش در کنار کریم باقری+عکس (8 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی با برگزاری مهمانی در خیابان جلوی خانه اش حماسه آفرید/ این مهمونا برن پشت سرشونم نگا نمیکنن🤣 (8 نظر) گریه های تلخ سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه در خانه ابدی پدرش / روحش شاد و یادش گرامی (8 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد