انواع مختلف بافت مو چیست؟

  چهارشنبه، 07 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع مختلف بافت مو چیست؟
سه بافت مو مختلف و چهار نوع مختلف مو وجود دارد. هر نوع مو می تواند به سه نوع فرعی تقسیم شود:آ، ب یا ث. زمانی که انواع مختلف مو و بافت های مو را درک می کنید علاوه بر این ، زمانی که از نوع موی خود آگاهی دارید، یاد خواهید گرفت که چطور مراقبت بهتری برای موهای خود انجام دهید و چگونه موهای زیبا و درخشانی داشته باشید

موی انسان به صورت دوره رشد- استراحت، رشد می کند. این سیکل سه مرحله دارد:

  • آناژن: مرحله رشد
  • کاتاژن: مرحله پسرفت
  • تلوژن: مرحله استراحت

به دنبال دوره های رشد (آناژن) ۸–۲ ساله (به طور متوسط سه ساله) یک دوره کوتاه ۴–۲ هفته ای داریم که طی آن مو کاملاً پسرفت می کند (کاتاژن) سپس مرحله استراحت (تلوژن) شروع شده و ۴–۳ ماه طول می کشد. ریزش مو تنها هنگامی اتفاق می افتد که سیکل رشد بعدی شروع شده و یک موی دیگر رشد می کند. به طور متوسط روزانه ۱۰۰–۵۰ موی در مرحله تلوژن می ریزند. این ریزش مو طبیعی است و همان ریزشی است که در هنگام دوش گرفتن و برس زدن مو دیده می شود. این موها دوباره رشد خواهند کرد. در هر زمان کمتر از ۱۵٪ موها در مرحله استراحت هستند و بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه این موها می ریزند و به جای آن ها موهای جدیدی رشد می کنند.
مشکل زمانی آغاز می شود که موهای ریزش یافته بیشتر و سریع تر از موهای رویش یافته جدید باشند یا رشد موهای جدید ضعیف شود در این حالت بعد از مدتی از تعداد کل موها کاسته شده و فرد متوجه کاهش حجم موهایش می شود؛ لذا درعلم پزشکی زمانی می گویند، فرد دچار ریزش مو شده است که در طول روز بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی او بریزد یا اگر حدود ۱۰۰ تار مو را گرفته و بکشند بیشتر از ۴ تا ۵ تار مو کنده شود و بریزد. عوامل مختلفی می توانند روی سیکل رویش مو اثر گذاشته و باعث ریزش موی دائم یا موقت شوند، شایعترین علت ریزش موی سر هم در آقایان و هم در خانم ها ریزش موی هورمونی– ژنتیکی یا آندروژنتیک (Androgenetic alopecia) می باشد، از دیگر عوامل می توان به سابقه تب بالا، بیماری های تیروئید، کم خونی، رژیم های غذایی خاص، زایمان و شیردهی، مصرف بعضی داروها، بیماری های التهابی یا عفونی پوست سر، مواد شیمیایی، شیمی درمانی، استرس و غیره اشاره نمود

ساختار مو و انواع جنس مو

در واقع مو بخشی از پوست است و در قسمت بیرونی قرار دارد. ضخامت و رنگ هر مو در هرکس متفاوت است .به طور متوسط بدن هر انسان دارای 5 میلیون تار مو است که حدود 150 تا 200 هزار تار مو در روی سر انسان قرار دارد.باید به این نکته توجه کرد که مو دارای دو بخش مرده و زنده میباشد. قسمتی از مو که بیرون است و قابل دیدن می باشد بخش مرده مو است و قسمت داخلی آن که ریشه مو می باشد بخش زنده مو است .همچنین ساختمان مو به سه قسمت تقسیم می شود:

  • ساقه مو (قسمت بیرونی است که می توان دید)
  • ریشه مو (قسمتی است که در داخل پوست قرار دارد)
  • فولیکول مو (مسیر لوله ای مانند است که مو در آنجا رشد می کند و در انتهای آن بخشی به نام بولب وجود دارد که دارای ملانین رنگی می باشد. پیگمان ملانین به آن معنا است که در افراد با موی مشکی این ملانین سیاه است و در موهای سفید بی رنگ می باشد.)

جنس اصلی مو از پروتئین ساختمانی است به نام کراتین که کراتین در سطح خارجی پوست و در ناخن هم پیدا می شود.

وظیفه اصلی مو محافظت در برابر سرما و گرما است. در بدن انسان به دلیل کم پشت بودن و نازک بودن موی بدن این محافظت از بین رفته است و موی سر از جمجمه محافظت می کند و بیشتر جنبه زیبایی را دارد. موهای مژه از چشم در برابر گردوخاک و آفتاب زیاد محافظت می کند و موهای ابرو نیز در این محافظت به مژه ها نیز کمک می کنند. اما در بدن حیوانات مو نقش محافظت و عایق را دارد.

انواع مختلف بافت و جنس مو

سه بافت مو مختلف و چهار نوع مختلف مو وجود دارد. هر نوع مو می تواند به سه نوع فرعی تقسیم شود:آ، ب یا ث. زمانی که انواع مختلف مو و بافت های مو را درک می کنید علاوه بر این ، زمانی که از نوع موی خود آگاهی دارید، یاد خواهید گرفت که چطور مراقبت بهتری برای موهای خود انجام دهید و چگونه موهای زیبا و درخشانی داشته باشید ،پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بافت مو چیست؟

بافت مو محیط مو را توصیف می کند.همان گونه که ذکر شد، سه نوع بافت مو متفاوت برای افراد وجود دارد که به صورت زیر از آن ها نام خواهیم برد :

  • بافت مو نازک
  • بافت متوسط
  • بافت مو ضخیم

هر نوع بافت مو دارای ویژگی های خاص خود است که آن را از بافت های دیگر مو جدا می کند و متمایز می سازد و بر مراقبت یا درمان آن تاثیر بسیاری می گذارد.

بافت مو نازک

همان گونه که اکثر شما می دانید ، موهای نازک بافت شکننده ای دارند در این مورد موی فرد نازک است و تنها دو لایه مو، پوست و کوتیکول دارد اگر این نوع مو را دارید، ممکن است سخت باشد که موهایتان را خوب نگاه دارید، یا ممکن است به راحتی چرب شود و همان طور که احتمالا می دانید، محصولات دیگر بافت مو را آسیب می زند و باعث می شود به راحتی بشکند. بنابراین به مراقبت های جانبی بیشتری نیاز دارد تا سالم بماند و زیبایی خود را از دست ندهد.

بافت مو متوسط

موی متوسط چیزی است که بیشتر مردم دارند و ضخیم تر از موهای نازک است این موها مانند موهای نازک همان دو لایه را دارند که موهای نازک دارند، اما ممکن است لایه سوم هم داشته باشند افرادی که موهای متوسط دارند می تواند موهای خود را بهتر نگه دارند زیرا ضخیم تر به نظر می رسد و در برابر شکستن مقاومت بیشتری دارد.

افرادی که دارای بافت متوسط هستند ممکن است که گاهی بافت موی خود را با مو های ضخیم و یا نازک اشتباه بگیرند، اما باید بیان شود که موهایی که نازک است معمولا کم پشت نیز می باشند و ظاهر آن ها کاملا نمایان است و به راحتی کش می آیند.

بافت موی ضخیم

موی ضخیم یا خشن سه لایه دارد؛ پوسته، کوتیکول و مغزینه . موهای ضخیم شکل پرتری به سر می دهند و می تواند یک مدل مو را خوب نگه دارد. اگر بافت موی ضخیم داشته باشید، موهای شما نسبت به گرما، رنگ مو و شکستگی مو نسبت به موهای نازک یا متوسط تحمل بیشتری دارد. اما این به این معنی است که موی شما زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد و می تواند در آب و هوای مرطوب مجعد شود.

موهای ضخیم درست است که در برابر شرایط خاص از خود مقاومت بهتری نشان می دهند اما این موضوع به این معنا نمی باشد که به مراقبت و محافظت نیاز ندارند.در کل هر نوع بافت مویی که دارید باید از آن مراقبت هایی را انجام دهید تا سلامت آن را حفظ کنید و این را می دانید که موهای سالم و شاداب همیشه جلوه و زیبایی خاصی را به چهره شما خواهند داد.

اگر به نمودار بافت مویی نگاه کنید، تجسم کردن انواع مختلف بافت های مو آسان تر است. با یک نمودار بافت مو، می توانید به راحتی ببینید که چگونه این نوع مو با نوع مو متوسط یا نوع موی ضخیم مقایسه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (215 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (116 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (40 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (27 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت