انواع عفونت های قارچی پوست و درمان آن

  پنجشنبه، 13 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
انواع عفونت های قارچی پوست و درمان آن
هر قسمتی از بدن که در معرض رطوبت و گرما باشد، ظرفیت ابتلا به قارچ پوستی و خارش و عوارض ناشی از آن را دارد همان طور که در تعریف قارچ پوستی گفتیم این قارچ ها می‌تواند بر روی سطح پوست، یا به شکل درون جلدی نیز ظاهر شوند.

قارچ ها میکرو ارگانیسم هایی هستند که تقریبا همه جا حضور دارند. این دوستان میکروسکوپی در خانه یا محیط بیرون به وفور یافت می شوند. در واقع حدود ۵۰۰۰۰ گونه ی مختلف قارچی در طبیعت وجود دارد. بعضی از این قارچ ها سالیان طولانی روی پوست شما جا خوش می کنند و مشکلی هم ایجاد نمی شود اما وای به روزی که تحت تأثیر محرک ها، رشد کنند و تکثیر بشوند. اینجاست که مشکل عفونت قارچی پیش می آید.طبقه بندی عفونت های قارچ پوستی معمولا بر اساس نوع قارچی است که منجر به عفونت شده است. شدت و ناحیه ی عفونتی که قارچ پوستی ایجاد می کند نیز روش دیگری برای طبقه بندی انواع عفونت است.

قارچ پوستی می تواند روی سطح پوست، یا به شکل درون جلدی ظاهر بشود. هر قسمتی از بدن که در معرض رطوبت و گرما باشد، ظرفیت ابتلا به قارچ پوستی و خارش و عوارض ناشی از آن را دارد. عفونت های درماتونیت که شامل مواردی همچون قارچ پوستی معروف به «پای ورزشکار» و «کچلی قارچی» هستند، می توانند هر ناحیه از پوست بدن و سر را مورد حمله قرار دهند، «قارچ ناخن» بر ناخن ها و اطراف آن اثر می گذارد و قارچ پوستی «کاندیدا» که یکی از متداول ترین ها در میان انواع قارچ های پوستی است، می تواند باعث ایجاد عفونت در دهان، واژن و مجاری ادراری شود. شدت و بروز قارچ پوستی در افراد مختلف، با هم فرق می کند. عوامل مختلفی مانند عوارض استفاده از آنتی بیوتیک ها، فشار خون پایین، محیط های گرم و مرطوب، عدم رعایت بهداشت، دیابت و ضعف سیستم ایمنی می توانند موجب ابتلا به قارچ پوستی شوند. ۷۵ درصد زنان بالغ، قارچ پوستی را در طول زندگی خود تجربه می کنند. از دیگر گروه هایی که قارچ کاندیدا را به ویژه در ناحیه ی دهان تجربه می کنند، افراد مبتلا به HIV و بیمارانی با ضعف شدید در سیستم ایمنی بدن هستند. همان طور که ذکر شد، شیوع قارچ پوستی بسیار گسترده است و درمان به موقع آن از بروز مشکلات جدی جلوگیری می کند. اما بی توجهی به درمان و نادیده گرفتن آن می تواند در بلند مدت مشکلات عمیق و ریشه داری را برای سیستم دفاعی بدن ایجاد کند.

انواع عفونت های قارچی پوست و درمان آن

هر قسمتی از بدن که در معرض رطوبت و گرما باشد، ظرفیت ابتلا به قارچ پوستی و خارش و عوارض ناشی از آن را دارد همان طور که در تعریف قارچ پوستی گفتیم این قارچ ها می تواند بر روی سطح پوست، یا به شکل درون جلدی نیز ظاهر شوند. برخی از عفونت های قارچی شایع عبارت هستند از:

قارچ پوستی پای ورزشکار :

این بیماری که به عنوان tinea pedis نیز نامیده می شود یک عفونت قارچی است که اغلب در افرادی که کفش های تنگ می پوشند و افرادی که از حمام های عمومی و استخر استفاده می کنند، رخ می دهد و همان طور که از اسمش مشخص است پا را درگیر می کند. و باعث پوسته شدن ، قرمزی، خارش، سوزش و گاهی اوقات زخم می شود. با توجه به این که قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب مانند کفش، جوراب، استخر شنا، اتاق های بسته و حمام های عمومی رشد می کند. معمولا شیوع این نوع بیماری پوستی در تابستان و در آب و هوای گرم و مرطوب رایج تر از سایر فصول است با این وجود بهتر است تا برای رهایی از این بیماری پوستی نکات بهداشتی را رعایت نمائید.

راه درمان :

مناسب ترین روش برای درمان این نوع عارضه ی پوستی علاوه بر رعایت بهداشت بهتر است تا از استفاده از کفش نا مناسب و یا جوراب های آلوده خودداری کنید و از مکان هایی مانند استخر های عمومی که می توانند این قارچ را منتقل کنند تا بهبودی کامل استفاده نکنید

بیماری قارچ پوستی خارش ران :

نوع دوم از قارچ های شایع در پوست یک عفونت شایع پوستی است که بوسیله یک نوع قارچی به نام tinea ایجاد می شود و به نام tinea cruris شناخته می شود. مناسب ترین مکان برای رشد این قارچ مناطق گرم و مرطوب بدن مانند اندام تناسلی، بخش های داخلی ران و باسن است که این بیماری بیشتر در تابستان و یا در آب و هوای گرم و مرطوب رخ می دهد. اغلب به شکل حلقه خاشی قرمز بر روی ناحیه ظاهر می شود.

راه درمان

بهتر است تا نقاطی که در معرض رطوبت هستند را با یک حوله پاک شستشو و خشک نگه دارید. و سپس از کرم ، پودر یا اسپری ضد قارچ برای رفع قارچ استفاده کنید مناسب ترین راه برای رهایی از این بیماری پوستی این است که رابه طور روزانه لباس ها – به خصوص لباس زیر خود را تعویض کنید.

عفونت قارچی کرم حلقوی:

یک عفونت قارچی پوستی شایع که به نام tinea corporis شناخته می شود. بسیاری از افراد ممکن است تا زمانی که پزشک نام این نوع قارچ را می گوید تصور کنند که نوعی کرم است اما این طور نیست و برخلاف نامش یک کرم نیست بلکه یک عفونت قارچی پوستی که متاسفانه می تواند در هر جایی از بدن و به شکل دایره ای، قرمز و صاف ظاهر شود علاوه بر قرمزی پوست می تواند این بیماری می تواند به شکل پوسته پوسته شدن همراه اسـت

راه درمان

مناسب ترین درمان برای این نوع قارچ پوستی کرم حلقوی مصرف داروهای ضد قارچ است که توسط پزشک توصیه می شود. ترکیبات این نوع پماد های ضد قارچ می تواند به خوبی از پس بسیاری از عفونت های قارچی برآید.

قارچ پوستی عفونت مخمری :

یکی از عفونت های مخمری پوست که به نام کاندیدیاز پوستی نیز شناخته می شود، باعث بروز قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوستی می شود. نکته مهم در رابطه با این ویروس این که این عفونت های مخمری مسری نمی باشد.

راه درمان

در این نوع بیماری پوستی نوع درمان بسته به نوع عفونت دارد. از آن جایی که عفونت های پوستی با کرم های دارویی به خوبی قابل درمان هستند. از این رو ممکن است تا برای رفع عفونت های شدید یا بروز عفونت در فردی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، درمان با دارو های ضد قارچ بسیار اهمیت دارد.

بهداشت رختکن و سالن بدن سازی

برای مقابله با عفونت های قارچی توصیه می شود در اتاق رختکن باشگاه دمپائی های مخصوص به پا کرده و از نشستن روی نیمکت های مرطوب خودداری کنید. تشک یا حوله تمرین خود را به صورت مشترک استفاده نکنید. قبل و بعد از تمرین دستان خود را بشویید و قبل و بعد از استفاده از تجهیزات ورزشی، آن ها را خشک کنید.

درمان عفونت های قارچی

با وجود حداکثر تلاش برای پیشگیری، گاهی عفونت قارچی ایجاد می شود و در این موارد، مراجعه به پزشک ضروری است. در عفونت های خفیف، تمام آنچه نیاز دارید، داروهای موضعی است، اما برای درمان عفونت های جدی ممکن است به مصرف داروهای تجویزی خوراکی نیاز باشد. عفونت های قارچی پوست و ناخن ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما به ندرت باعث خارش و سوزش شود. اگر نگران عفونت قارچی کشاله ران، پای ورزشکار یا هر گونه جوش دیگر هستید، با ارائه دهنده خدمات درمانی مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (616 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (559 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...