عوارض و موارد مصرف قرص تافنوکین

  جمعه، 30 خرداد 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
عوارض و موارد مصرف قرص تافنوکین
تافنوکین (Tafenoquine) برای درمان بیماری مالاریا استفاده می‌شود این دارو با متوقف کردن رشد انگل ایجاد کننده بیماری مالاریا تاثیر خود را اعمال می‌کند. مالاریا یک بیماری عفونی جدی می‌باشد که در بخش‌هایی از قاره آفریقا شایع می‌باشد.

تافنوکین (Tafenoquine) برای درمان بیماری مالاریا استفاده می شود این دارو با متوقف کردن رشد انگل ایجاد کننده بیماری مالاریا تاثیر خود را اعمال می کند. مالاریا یک بیماری عفونی جدی می باشد که در بخش هایی از قاره آفریقا شایع می باشد. بیماری مالاریا از طریق پشه های آلوده به انسان ها منتقل می شود. انگلی به نام پلاسمودیوم در معده پشه های ماده زندگی می کند که از طریق گزش پشه به انسان منتقل می شود.

عوارض جانبی تافنوکین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه ای بروز نمی دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش تر از مقدار این دارو بروز می کنند، در صورت بروز هریک از این عوارض می بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • مشکل خوابیدن
  • اضطراب
  • کابوس دیدن
  • مشکل بینایی

تغییرات ذهنی و خلقی (مانند توهم ، افکار و رفتار عجیب ، سردرگمی) ، خستگی غیرمعمول ، تنفس سریع ، رنگ پریدی پوست، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سرگیجه، کبودی لب و پوست ، سردرد ماندگار وشدید زرد شدن چشم یا پوست ، ادرار تیره : اگر چنین عوارضی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

راش پوستی و علائم آلرژیک: اگر چنین عوارض جدی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می کنید به خاطر استفاده از داروی قرص تافنوکین می باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

قرص تافنوکین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

تصویر

هشدار: هر چند که ممکن است نادر باشد اما ممکن است مصرف دارو در برخی از افراد با عوارض جانبی بسیار بد و گاه کشنده ای به همراه داشته باشد. در صورت بروز هر یک از علائم زیر که ممکن است مربوط به یک عارضه جانبی بسیار بد باشد ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید :

علائم واکنش آلرژیک مانند بثورات پوستی؛ کهیر؛ خارش؛ پوست قرمز ، متورم ، تاول زده یا لایه لایه شده همراه یا بدون تب. خس خس سینه؛ سفتی در قفسه سینه یا گلو. مشکل درتکلم یا بلع یا تنفس. تورم دهان ، صورت ، لب ، زبان یا گلو,

علائم کم خونی همولیتیک مانند تیره شدن لب یا ادرار ، سرگیجه ، احساس گیجی ، احساس خستگی یا ضعف شدید ، پوست رنگ پریده ، کوتاهی نفس, زردشدن رنگ پوست یا چشم

علائم methemoglobinemia مانند رنگ آبی یا خاکستری لب ، ناخن یا پوست. ضربان غیر طبیعی , تشنج؛ سرگیجه شدید, ؛ سردرد بسیار بد؛ احساس خواب آلودگی شدید, خستگی یا ضعف؛ کوتاهی نفس. هر چند که این اثار بسیار نادر است اما در صورت وقوع ممکن است کشنده باشد.

تغییرات جدید یا بدتر شدن حالات روحی یا رفتاری

رویاهای عجیب

توهم

احساس گیجی

سرگیجه بسیار بد

مصرف همه داروها ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. با این حال ، بسیاری از افراد عوارض جانبی ندارند یا فقط عوارض جانبی جزئی بروز می دهند. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر یا عوارض جانبی دیگر که آزار دهنده شد ، با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

ناراحتی معده

سردرد

سرگیجه

احساس بیمار گونه

کمردرد

اسهال

نکات قابل توصیه

دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.. اگر 1 ساعت پس از دوز جلوگیری از عود مالاریا P. vivax استفراغ اتفاق افتاد ، یک بار دوز دارو را تکرار نمایید (بیش از یک بار دوز مصرف را تکرارنکنید).

هنگامی که برای پروفیلاکسی استفاده می شود ، اطمینان حاصل کنید که دوره کامل انجام شده است ، از جمله رژیم بارگیری و دوز پایانی

شرایط نگهداری

دارو را در بسته بندی اصلی در دمای 20 تا 25 درجه سانتیگراد (بین 15 تا 30درجه مجاز است) و به دور از رطوبت نگهداری نمایید. قرص ها را در طی 3 ماه از باز شدن بطری اصلی مصرف نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (454 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (307 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جلیلی پیروزی پزشکیان را تبریک گفت
پیام تبریک قالیباف به پزشکیان: مجلس از هیچ حمایتی از دولت فروگذار نخواهد کرد
پیام رهبرانقلاب: حرکت بزرگ ملت ایران درخشان و فراموش نشدنی است
کشف 400 کیلو شیشه در پایتخت
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!