عرق کردن شبانه چیست؟

  چهارشنبه، 10 شهریور 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
عرق کردن شبانه چیست؟
عرق کردن شبانه یا عرق کردن در خواب عارضه‌ای شایع میان زنان و مردان است. بیماری‌ها و اختلال‌های زیادی وجود دارند که باعث ایجاد آن می‌شوند. به‌عنوان مثال زنان نزدیک به دوران یائسگی یا زنان یائسه، مصرف بعضی داروها، مشکلات هورمونی مربوط‌به کمبود تستوسترون، میزان قند خون پایین و مشکلات عصبی.

پزشکان زیاد از بیماران خود درباره عرق کردن در خواب شکایت می شنوند ؛ عرق شبانه به عرق بیش از حد در طول شب اشاره دارد اما اگر اتاق خواب شما غیرمعمول گرم باشد یا لباس خواب زیادی پوشیده باشید، ممکن است در طول خواب عرق کنید و این طبیعی است.

عرق کردن در خواب

عرق شبانه واقعی، گرمای شدید در شب است که می تواند لباس هایتان را خیس کند و به محیط بیش از حد گرم مربوط می شود. مهم است که توجه داشته باشید که تشخیص گرگرفتگی و قرمزی صورت یا بدن در شب سخت باشد چراکه علل مختلفی برای عرق شبانه وجود دارد.برای پیدا کردن علت، پزشک باید یک تاریخچه پزشکی دقیق و آزمایشاتی را برای تصمیم گیری در مورد وضعیت عرق شبانه دریافت کنید.

علت عرق کردن شبانه چیست؟

بسته به دلیلی که پشت این بیماری وجود دارد ممکن است نشانه های دیگر نیز در رابطه با عرق کردن شبانه وجود داشته باشد. به عنوان مثال:

  • بعضی عفونت ها و سرطان؛
  • لرز و سردشدن ناشی از تب؛
  • کاهش وزن ناشی از مشکلات لنفوم (غدد لنفاوی)؛
  • عرق کردن شبانه ناشی از مشکلات دوران یائسگی مثل خشکی واژن، خون ریزی در طول روز یا تغییر خلق وخو.

مصرف بعضی داروها می تواند اثرات جانبی مثل عرق کردن در خواب داشته باشد.سایر شرایطی که سبب افزایش عرق در طول شبانه روز می شوند می توانند باعث افزایش عرق کردن شبانه نیز بشوند.

۱. یائسگی و دوران پیش از یائسگی

خون ریزی های همراه با دوران تغییرات یائسگی می تواند در شب رخ دهد و باعث عرق کردن شبانه شود. این موضوع در میان زنان بسیار شایع است. مهم است بدانیم علائم یائسگی می تواند چند سال قبل از وقوع آن، شروع شوند.

۲. کمبود قند خون (هیپوگلیسمی)

گاهی اوقات کمبود قند خون (هیپوگلیسمی) می تواند باعث عرق کردن شود. افراد مبتلا به دیابت که انسولین یا داروهای ضددیابت مصرف می کنند ممکن است شرایط هیپوگلیسمی را در شب تجربه کنند و این موضوع باعث عرق کردن می شود.

۳. اختلالات هورمونی

اختلال فئوکروموسیتوما (یک نوع تومور غده ی آدرنال که هورمونی به نام کاتکول آمین را بیش ازحد تولید می کند)، سندرم کارسینوئید (تولید بیش ازحد هورمون خاصی توسط تومورهایی در شش یا دستگاه گوارش) و پرکاری تیروئید و مواردی که در پایین ذکر شده، از دیگر عوامل هستند:

  • التهاب درون شامه قلب
  • در این شرایط به طور مزمن میزان زیادی عرق تولید می شود؛ بدون اینکه علت اصلی عفونت مشخص باشد.
  • به صورت عمومی، بیماری سل عفونتی است که اغلب سبب عرق کردن در خواب می شود. هر چند عفونت ناشی از باکتری نیز می تواند یکی از دلایل آن باشد.
  • اندوکاردیت (التهاب رگ های قلبی)
  • استئومیلیت (التهاب استخوان ها)
  • آبسه (به عنوان مثال جوش ها، آپاندیس، لوزه ها، دیورتیکولیت)
  • ویروس ایدز

۴. سرطان

عرق کردن شبانه یکی از نشانه های اولیه ی بعضی از انواع سرطان است. یکی از عمومی ترین انواع این نوع سرطان، لنفوم است. هر چند افرادی که در آنها سرطان تشخیص داده نشده هم نشانه هایی مثل کاهش وزن بی دلیل و تب را تجربه می کنند.

۵. داروهای ضد افسردگی

مصرف بعضی داروها نیز می توانند باعث عرق کردن شبانه شوند. در صورت تشخیص داده نشدن سرطان یا سایر بیماری ها عموما مصرف بعضی داروها نیز می تواند باعث ایجاد این اختلال شود.

داروهای ضد افسردگی در صدر علل عرق کردن شبانه قرار دارند، داروهایی مثل (tricyclic)، داروهای بازدارنده سروتونین (SSRIs) و ونلافاکسین. سایر داروهای مرتبط با روان پزشکی نیز می توانند باعث این عارضه شوند.

۶. بعضی داروها

داروهایی که باعث کاهش تب می شوند مثل آسپرین و استامینوفن نیز می توانند باعث این مشکل شوند. داروهایی که باعث سرخ شدن پوست به خصوص روی گردن و گونه می شوند نیز این مشکل را ایجاد می کنند. بعضی از این داروها شامل:

  • نیاسین (نایاکور، نیاسپان، سلو نیاسین) در دوزهای بالا برای درمان اختلال لیپید مصرف می شود.
  • تاموکسیفن
  • هیدرازین
  • نیتروگلیسرین و سیلدنافیل

تعداد دیگری از داروها نیز وجود دارند که در فهرست بالا به آنها اشاره نشده بود، مثل کورتیزون، پردنیزون و پردنیزولون.

۷. شرایط نورولوژیک

اختلالات نورولوژیک می تواند باعث افزایش عرق کردن به صورت کلی بشود، مشکلاتی مثل اختلال اتونوم، سکته و نوروپاتی اتونومیک.

عرق شبانه نشانه چیست؟

برای یک خواب خوش شبانه به رختخواب می روید. اما به جای غرق در دریائی از آرامش، خود را غرق در دریای کوچکی از عرق می یابید. اگر گرفتار عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب می شوید، آن را زیاد بزرگ نکنید. کمی عرق کردن در شب می تواند تمام لباس خواب و ملافه هایتان را خیس کند .

خوشبختانه عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب بسیار نادر است. عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب معمولاً ناشی از چیزهای ساده ای مثل گرم بودن اتاق، پتوی گرم، خواب دیدن، یا خوردن چیز خاصی است. عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب زنان در هنگام شروع یائسگی هم چیزی طبیعی است و اگر در طی روز زیاد عرق می کنید، تمایل بدن به عرق کردن به شب هم ممکن است بکشد.

هیجانات و تنش های روانی هم باعث عرق می شوند که ممکن است در شب هم روی دهد. دیدن کابوس، راه رفتن در خواب، و بی نفسی (آپنه) شبانه هم می توانند باعث عرق شوند.

تکرار عرق کردن در شب معمولاً تلاش بدن برای مقابله با تب است. این تب ممکن است ناشی از یک عفونت خفیف، آنفلونزا، یا سرماخوردگی باشد. برخی گرفتاری های شدیدتر هم ممکن است باعث عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب شوند. از جمله، سل، التهاب کبد، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، بیماری های تیروئید،سرطان خون، سکته مغزی، بیماری های روده، و بیماری های قلبی.

چه زمانی برای تعریق شبانه به پزشک مراجعه کنیم؟

برنامه ملاقات با پزشک را داشته باشید درصورتیکه که:

  • تعریق شبانه به صورت منظم رخ می دهد.
  • تعریق شبانه خواب شما را مختل می کند.
  • تعریق شبانه توسط یک تب یا علایم دیگری از قبیل کاهش وزن غیر قابل توضیحی همراه باشد.

تنگی نفس

به معنای احساس عدم توانایی در دریافت هوای کافی می باشند. تنگی نفس ( که در پزشکی به عنوان دیسپنه شناخته می شود) اغلب به عنوان یک تنگی شدید در قفسه ی سینه، دشواری در دم یا یک احساس خفگی توصیف می شود.فعالیت و تمرین سنگین، دمای بالای هوا، چاقی مفرط و ارتفاع زیاد می تواند منجر به تنگی نفس در یک فرد سالم شود. خارج از این مثال ها، تنگی نفس می تواند نشانه ای از یک بیماری باشد. اگر تنگی نفس غیر قابل وصفی دارید، به خصوص اگر به طور ناگهانی و شدید باشد فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر موارد تنگی نفس مربوط به وضعیت قلب یا ریه هستند. قلب شما و ریه هایتان درگیر انتقال دادن اکسیژن به بافت های شما و خارج کردن دی اکسید کربن بوده و مشکلات در ارتباط با هر یک از این روندها که تنفس شما را تحت تاثیر قرار می دهند، می باشند.

تنگی نفسی که به طور ناگهانی اتفاق بیفتد ( که به آن حاد گفته می شود) شمار محدودی از علت ها را دارد که شامل :

  • آسم ( اسپاسم شاخه ای )
  • مسمومیت ناشی از کربن مونو اکسید
  • تامپوناد قلبی ( مایع بیش از حد اطراف قلب )
  • سکته ی قلبی
  • نارسایی قلبی
  • فشار خون پایین ( هیپوتنشن )
  • امبولی ریوی ( لخته ی خون در یک رگ درون ریه ) •پنوموتوراکس بیرون جنبی ( ریه ی تخریب شده )
  • ذات الریه ( ویروس ریوی )
  • خون ریزی ناگهانی
  • انسداد مجرای تنفسی فوقانی ( انسداد در راه تنفسی )

در مورد تنگی نفسی که برای چند هفته یا بیشتر طول کشیده ( به طور مزمن ) این وضعیت بیشتر به علل زیر می باشد :

  • آسم
  • سی او پی دی ( یک بیماری ریوی مسدود کننده و مزمن )
  • عملکرد غیرطبیعی قلب
  • بیماری های ریوی بینابینی
  • چاقی مفرط

مراقبت های لازم در مواقع تنگی نفس

برای جلوگیری از وخیم شدن تنگی نفس مزمن اقدامات زیر را انجام دهید :

  1. سیگار نکشید. وقتی که شما از تنباکو استفاده نمی کنید، خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و ریوی و سرطان شروع به افت می کند، حتی اگر چندین سال سیگار می کشیده اید.
  2. از قرار گرفتن در معرض آلاینده ها بپرهیزید. تا حد ممکن، از تنفس مواد آلرژی زا و سموم محیطی خودداری کنید.
  3. اگر دچار اضافه وزن هستید، وزن خود را کاهش دهید.
  4. یک برنامه ی کارکردی داشته باشید. با پزشکتان در میان بگذارید که اگر بیماری هایتان بدتر شد، چه کاری انجام دهید.
  5. ارتفاع را در نظر داشته باشید. از تقلا درارتفاع های بالاتر از ۱/۵۲۴ متر بپرهیزید.
  6. به طور دائم تجهیزات خود را بررسی کنید. اگر به اکسیژن اضافی متکی هستید، مطمئن باشید مقداری که دارید کافی بوده و دستگاه ها به درستی کار می کنند.

درمان عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب

تکرار عرق کردن زیاد در خواب هنگام شب چیز غیر عادی است و خودتان نمی توانید آن را درمان کنید. درمان باید زیر نظر پزشک انجام گیرد. شما هم می توانید در کم کردن عرق کمک کنید.

دمای اتاق را کم کنید. اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که اتاق بیش از حد گرم است. بسیاری افراد فقط با یک پتوی نازک و دمای ۲۰ درجه سانتی گراد خواب راحتی می کنند. اگر می توانید با پنکه یا دستگاه تهویه مرکزی کمی اتاق را خنک کنید.

جلو عرق را بگیرید. برای کسانی که طبق عادت عرق کردن روزانه شب هم عرق می کنند، همان روش های معمول جلوگیری از عرق، مثل افشانه یا پودر ضد عرق عرق یا مالیدن الکل، مفید است.

آب زیاد بخورید. هر وقت عرق می کنید، باید آب از دست رفته بدن را جبران کنید. خوردن ۱۲ لیوان آب در روز (۴ لیوان بیشتر از میزان معمول) در دمای عادی اتاق گرمای مرکزی بدن را بدون وارد آمدن شوک کاهش می دهد. موقع رفتن به رختخواب هم یک لیوان آب بخورید. دوش گرفتن با آب خنک (نه سرد) هم دمای بدن را پائین می آورد.

استروژن بخورید. نیمی از زنان یائسه به علت پائین آمدن مقدار استروژن بدن آنها دچار عرق شبانه می شوند. پزشک برای این افراد استروژن و داروهای دیگر تجویز می کند. اگر در شروع دوره یائسگی هستید، از پزشک خود در این مورد سئوال کنید.

آسپیرین بخورید. دمای بدنتان را کنترل کنید. اگر تب دارید، خوردن آسپیرین یا استامینوفن در روز یا پیش از خواب آن را پائین می آورد و این کار را با عرق کردن انجام می دهد. گاهی همین عرق ممکن است عفونت را از بدن خارج کند.

ورزش شبانه نکنید. قبل از رفتن به رختخواب کار بدنی زیاد انجام ندهید. این کار دمای مرکزی بدن را بالا برده و می تواند باعث عرق کردن در نیمه شب شود. در شب حمام و دوش آب داغ هم نگیرید.

شام کم بخورید. یا شکم پر به رختخواب نروید. شام دیر وقت تمام شب در معده باقی می ماند و باعث ناراحتی و عرق کردن می شود. غذاهای پر ادویه و نوشیدنی های تند هم ایجاد عرق شبانه می کنند.

چیزهای محرک نخورید. مصرف الکل، قهوه و سیگار ضربان قلب، فشار خون، دمای بدن، و سطح آدرنالین خون را بالا برده و اگر باعث عرق شبانه هم نشود، ناراحتی های دیگر را به دنبال دارد.

وضع خود را بررسی کنید. اگر علت عرق کردن شبانه خود را نمی دانید، سعی کنید با یادداشت کردن همه چیز آن را بیابید. قبل از خواب به همه عوامل، مثل دمای اتاق یا لباسی که پوشیده اید، توجه کنید. وقتی هم بر می خیزید هر چه را که در طول شب روی داد و به یاد می آورید، انچه را که احساس می کنید، و وضعیت رختخواب یادداشت کنید. فعالیت های روزانه، غذاهای خورده شده، و تنش های روانی را هم فراموش نکنید. این نمودار راهنمای خوبی برای پزشک در تشخیص علت عرق شبانه خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟