عرق سرد و نکات ضروری در مورد آن

  چهارشنبه، 06 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
عرق سرد و نکات ضروری در مورد آن
عرق کردن یک عملکرد طبیعی است در بیشتر مواقع که شما گرمتان می شود و نیاز به خنک شدن دارید عرق می کنید. انجام فعالیت های ورزشی، استرس، ترس و… سبب این موضوع می شود. اما گاهی اوقات بدن چیزی به نام عرق سرد را تجربه می کند. عرق سرد هنوز کاملا شناخته شده نیست و به عنوان یکی از رموز پزشکی است.

عرق کردن از عملکرد های طبیعی بدن است. شما معمولاً به این دلیل عرق می کنید که بدنتان داغ می شود و نیاز دارد تا خنک شود. مثلاً وقتی هوا بسیار گرم است و شما در فضای باز ورزش می کنید یا وقتی که اضطراب دارید یا ترسیده اید؛ اما گاهی بدن دچار چیزی به نام عرق سرد می شود. عرق سرد داستان دیگری دارد! در واقع عرق سرد شامل بخش های پیچیده و زیادی از بدن انسان می شود.

هر چند عبارت «عرق سرد»، یک تشخیص پزشکی واقعی نیست و چیز های زیادی در مورد این پدیده وجود دارد که می توان آن ها را بحث و تفسیر کرد، اما پزشکان می دانند بیماران وقتی احساس خود را در مورد عرق سرد توضیح می دهند چه می گویند و منظورشان چیست.

به طور طبیعی عرق کردن، واکنش بدن نسبت به خیلی از عوامل بیرونی و درونی است. تعریق نرمال از طریق تبخیر، بدن را خنک می کند و در جواب به گرما یا تحرک زیاد اتفاق می افتد؛ اما عرق سرد نسبتاً متفاوت است. اصطلاح «عرق سرد» می تواند برای توضیح لرز، تعریق شبانه یا دیافورزیس (یعنی تعریق در واکنش به یک بیماری یا دارو روی می دهد) به کار برود.به طور کلی، کارشناسان عقیده دارند عرق سرد زمانی است که شما شروع به عرق کردن می کنید، اما احساس سرما دارید. همین باعث می شود عرق سرد تا حدودی با تعریق معمولی متفاوت باشد که شما عرق می کنید و احساس معمولی یا گرما دارید.

چه چیزی باعث عرق سرد می شود؟

دلایل زیادی باعث وجود تعریق سرد می شود. به طور کلی این دلایل متنوع به عفونت، تب یا بیماری های زمینه ایی دیگر محدود شود. مانند حمله قلبی یا قند خون پایین. این نوع تعریق حتی می تواند نشانه تغییرات هورمونی بعد از بارداری یا استرس باشد.هم چنین شما می توانید، در شرایط هستید که واقعا تب کرده اید و گرمتان شده است. یا حتی به عفونت مبتلا شده اید. تعرق سرد به دلیل عفونت ها یا سرطان بسیار کمتر دیده شده است. در ای باره گفته شده که شما در وهله اول احساس سرما نمی کنید. شما اول عرق می کنید و بعد از تبخیر مایعات از روی پوست سبب سرما می شود.

تعریق سرد چگونه است و چه حسی دارد؟

مانند تمام جنبه های دیگر این موضوع این پرسش نیز پاسخ معلوم و خاصی ندارد. اما به طور کلی شما موارد زیر را تجربه می کنید:

  • عرق کردن
  • لرز
  • پوست و کف دست مرطوب
  • احساس درد و ناراحتی

نکاتی برای کاهش عرق سرد

نگه داشتن همه اینها در ذهن، چند روش وجود دارد که می توانید از عرق شبانه جلوگیری کنید.

  • پنبه بسیار تنفس پذیر است، به همین دلیل اغلب مردم در تابستان پیراهن نخی میپوشند. این به این دلیل است که اجازه می دهد هوا گردش کند و بدن نفس بکشد.
  • این می تواند بدن شما را در حالی که در خواب است خنک کند.
  • یکی از دلایل ایجاد عرق سرد استرس و اضطراب است. بهترین کار برای از بین بردن استرس قبل از خواب، کتاب بخوانید، آهنگ ملایم گوش دهید.

عرق سرد

درمان عرق سرد با روش های خانگی

اگر از عرق سرد رنج می برید، راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد. به یاد داشته باشید که اغلب، عرق سرد، مسئله اصلی نیست، بلکه نشانه ای از یک مشکل بزرگتر است. اگر عرق سرد به صورت منظم ایجاد میشود بهتر است که یک پزشک را برای تشخیص کامل پیدا کنید. در حالی که برخی از علل عرق سرد مانند یک واکنش آلرژیک یا تب ممکن است نسبتا جزئی باشد، مسائل دیگر مانند سندرم شوک سمی بسیار بد است و باید تشخیص داده شوند و درمان شوند.

برای عرق سرد راه هایی وجود دارد که می تواند آن را متوقف کند یا حداقل اثرات آن را کاهش دهد.همانطور که ذکر شد، اگر عرق سرد شما مبتنی بر استرس باشد، بهترین راه برای مقابله با آنها، کاهش استرس است چیزی را که به شما آرامش می بخشد پیدا کنید و برای کاهش استرس خود استفاده کنید.

  • مردم یوگا را در هوای آزاد انجام می دهند:تمرکز و یوگا ممکن است به کاهش استرس کمک کند که ممکن است موجب کاهش عرق سرد شود.
  • نگه داشتن پوست تمیز و خشک:حمام معمولی و استفاده از صابون ضد باکتری می تواند به افراد کمک کند تا عرق سرد را کاهش دهند. اطمینان از خشک شدن پوست، محافظت از پوست، کمک به نگه داشتن باکتری در خلسه و کاهش ناراحتی عرق سرد.
  • کفش های جایگزین:با کفش های مختلف در روزهای مختلف بیرون بروید، می تواند به افرادی که پاهای پر عرق دارند کمک کند تا پای خود را خشک و بوی را کاهش دهند.
  • پوشیدن جوراب جذب کننده:جوراب های پشمی و جوراب های ساخته شده برای ورزش، تمایل به جذب رطوبت بیشتری دارند و برای افرادی که دارای عرق سرد هستند، مفید است.
  • پیدا کردن راه هایی برای استراحت:تمرین یوگا، مدیتیشن و بیوفیدبک می تواند به افراد کمک کند تا برخی از استرس هایی را که موجب عرق سرد میشود را کاهش دهد.
  • تنظیم رژیم غذایی:برخی از غذاها و نوشیدنی ها، مانند کافئین، می توانند تولید عرق کنند، بنابراین کاهش مصرف این مواد می تواند موجب کاهش شدت عرق سرد شود.

آیا عرق سرد نشانه حمله قلبی است؟

عرق کردن سرد می تواند یکی از اولین نشانه های حمله قلبی باشد . اگر به طور ناگهانی دچار عرق شدید سرد و هر یک از علائم زیر را داشتید، هر چه سریع تر با اورژانس یا پزشک تماس بگیرید:

  • ناراحتی یا درد در قفسه سینه
  • تنفس دشوار
  • ناراحتی یا درد در گردن ، فک ، معده یا پشت
  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس غش کردن

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بدن شما دچار شوک یا عفونت شود یا به شدت آسیب ببیند، مراقبت های پزشکی فوری برای جلوگیری از آسیب های طولانی مدت ضروری است. همچنین اگر فکر می کنید دچار حمله قلبی شده اید یا علائم زیر را دارید، باید به سرعت خود را به پزشک برسانید:

  • ناخن ها یا لب های شما تغییر رنگ مایل به آبی یا کبود دارد
  • در گلوی تان احساس فشار کنید
  • به طور قابل توجهی کمتر از حد معمول هوشیار باشید
  • در هنگام دفع خونریزی داشته باشید

چگونه می توان عرق سرد را درمان کرد؟

درمان عرق سرد کاملا بر اساس ریشه یابی بیماری های مزمن و زمینه ایی است. توجه بسیار مهم است. مهم است که به همه نشانه ها دقت کنید و حتی آن ها را یادداشت کنید. اگر شک دارید که تب دارید یا فقط عرق سرد کرده اید بهتراست با دما سنج میزان دمای بدن خود را بسنجید.

تب ممکن است نشان دهنده عفونت های ویروسی، آنفلانزا یا حتی کووید-19 باشد. بنابراین بهتر است در این مورد با پزشک خود صحبت کنید. اگر به طور منظم عرق سرد دارید یا در کنار علائمی مانند درد قفسه سینه، تنفس دشوار، احساس ضعف یا حساس درد دارید وقت آن است که به دنبال مراقبت های پزشکی بگردید. تعریق سرد اتفاق می افتد اما نباید به چیز عادی تبدیل شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان