اروین یالوم در متن آثارش

  چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403   زمان مطالعه 7 دقیقه
اروین یالوم در متن آثارش
اروین یالوم یکی از مشهورترین نویسندگان ژانر روانکاوی و از پایه گذاران روانکاوی اگزیستانسیال در جهان است. آثار او به ده ها زبان ترجمه و در میلیون ها نسخه در سراسر جهان منتشر شده است. محمد مهدی میرلو روان درمانگر و محقق روانشناسی در این یادداشت اختصاصی برای ساعدنیوز به مرور آثار یالوم می پردازد.

اروین یالوم 92 ساله روانپزشک آمریکایی و روان درمانگر اگزیستانسیال بیش از هر چیز به عنوان نویسنده رمان های روانشناختی در جهان و مجامع علمی شناخته می شود. در اهمیت جایگاه یالوم در روانپزشکی و روان درمانی معاصر ذکر این نکته کافی است که استاد وی دکتر وایتهورن هنگام استخدام یالوم در دانشگاه استنفورد نامه ای خطاب به رییس دانشگاه می نویسد و تاکید می کند که اروین یالوم در آینده نزدیک، رهبر روانپزشکی آمریکا خواهد بود.

از زمان انتشار نخستین کتاب یالوم در سال 1970 تحت عنوان روان درمانی گروهی از نظریه تا عمل تا به امروز که قریب به پنج دهه از عمر وی میگذرد بسیاری از آثار وی به زبان های مختلف دنیا ترجمه و در اختیار مخاطبان عام و خاص ( روانپزشکان روانشناسان مشاوران و کادر درمان) قرار گرفته است.قلم روان،سبک دلنشین و قدرت بی نظیر یالوم در انتقال مفاهیم عمیق روان درمانی در کنار تلفیق هنرمندانه مفاهیم روانشناسی و فلسفه موجب شد که در سال 2002 جایزه انجمن ادبی روانپزشکی آمریکا به یالوم تعلق بگیرد. آثار اصلی وی بر محور دغدغه های اگزیستانسیال شامل معنای زندگی، اضطراب مرگ،تنهایی ، آزادی و مسئولیت متمرکز است و بر مبنای اندیشه های فیلسوفان بزرگ ، پژوهش های روانپزشکی و روانشناسی و چندین دهه تجارب بالینی یالوم استوار است.

اروین یالوم

به اعتقاد برخی از منتقدین آثار یالوم سبک نگارش یالوم قابل مقایسه با سبک نگارش فروید است.یالوم در جای جای آثار خود به بیان افکار و احساسات خود می پردازد و خود را به عنوان جستجوگری که آسیب پذیر است به خوانندگان معرفی می کنند. بدلیل همین خود افشایی و شفافیت است که یالوم توانسته زندگی میلیون ها نفر را در جهان تحت تاثیر قرار دهد. تقریبا دغدغه یالوم در همه آثارش پرداختن به دغدغه های چهارگانه اگزیستانسیال و اهمیت رابطه انسانی میان درمانگر و بیمار است.

یکی از نکاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته پرداختن به علت روی آوردن یالوم به نگارش آثار داستانی و آثار غیر داستانی است. یالوم در مصاحبه با دکتر جاسلسن بیان می کند که پیش از موعد خود را از دانشگاه بازنشسته کرده و یکی از دلایل اصلی این بازنشستگی زودهنگام این بوده است که روانپزشکی زمان یالوم بشدت طب زده شده و دانشجویان روانپزشکی علاقه کمی به روان درمانی نشان می دادند و بیشتر درگیر طبابت و دارو بودند. به همین دلیل آموزگاری را نه از طریق تدریس در کلاس بلکه از طریق نوشتن آثار داستانی و غیرداستانی داستانی دنبال کرده است.در مقاله حاضر به اختصار به معرفی برخی از آثار مهم یالوم خواهیم پرداخت.

روان درمانی گروهی

کتاب روان درمانی گروهی از نظر تا عمل

جروم فرانک استاد روان درمانی گروهی و استاد یالوم در دانشگاه جان هاپکینز معتقد بود که این کتاب بهترین اثری است که در زمینه روان درمانی گروهی نوشته شده است. این کتاب به عنوان نخستین اثر کلاسیک یالوم پس از یک دهه کار تحقیقی و بالینی در زمینه گروه درمانی زمانی که یالوم 39 سال داشت و در سال 1970 منتشر شد.محتوای اصلی کتاب در 17 فصل تدوین شده و مباحثی همچون عناصر درمان، یادگیری بین فردی ، انسجام گروهی،کارکردن بر اساس موقعیت اینجا و اکنون، انتقال و شفافیت می توان اشاره کرد. دکتر جاسلسن معتقد است این کتاب پرخواننده ترین اثر یالوم در میان کارکنان بهداشت روان است.

روان درمانی اگزیستانسیال

کتاب روان درمانی اگزیستانسیال

دومین اثر کلاسیک و شناخته شده یالوم روان درمانی اگزیستانسیال است که پس از یک دهه از چاب نخستین اثر وی و با بررسی و مطالعه عمیق آثار فلسفی متعدد به نگارش درآمده است. شاید هیچ توصیفی به اندازه سخن خود یالوم اهمیت این کتاب را نمی تواند نشان دهد . یالوم کتاب روان درمانی اگزیستانسیال را کتاب مرجعی برای همه آنچه که پس از آن نوشته می داند و همه آثار بعد از این اثر کلاسیک را در واقع توضیح و بسط وجوه مختلف روان درمانی اگزیستانسیال درنظر گرفته است. کتاب روان درمانی اگزیستانسیال حول چهار دغدغه غایی متمرکز است.

یالوم در این اثر به مبانی نظری و عملی روان درمانی اگزیستانسیال می پردازد. وی بر این باور است که موقعیت وجودی انسان در این جهان بگونه ای است باید برای رشد فردی خویش با چهار دغدغه اگزیستانسیال مواجه شود. محدودیت زمانی حضور انسان در این کره خاکی موجب اضطراب مرگ می شود. از سوی دیگر جهان فی نفسه معنایی ندارد و باید برای آن معنایی خلق کرد و در همین راستا آزاد بودن انسان در انتخاب ها و پذیرش مسئولیت پیامدهای هر انتخاب را یادآوری می کند. در نهایت یالوم یادآوری می کند چنین انسانی همواره درگیر تنهایی اگزیستانسیال خود در پیمودن این مسیر خواهد بود.

هنر درمان

کتاب هنر درمان

کتاب هنر درمان در واقع نامه ای سرگشاده به نسل جدید روان درمانگران و بیماران است که برحسب تجارب بالینی یالوم در زمینه روان درمانی اگزیستانسیال که ماحصل چندین دهه کار بالینی است در سال 2002 منتشر شده است. در این اثر یالوم تجارب 45 ساله روان درمانی خود را در قالب 85 موضوع مجزا به درمانگران و بیماراران عرضه می کند. مساله رابطه درمانی و اهمیت آن در جلسات درمان محور اصلی این اثر بشمار می آید. یالوم به درمانگران توصیه می کند که از فرقه گرایی در امر درمان بپرهیزند و تکثرگرایی را در فرایند روان درمانی بپذیرند. در نهایت تاکید می کند که ارزشمندترین ابزار یک درمانگر «خویشتن خویش درمانگر» است.

خیره به خورشید

کتاب خیره به خورشید

کتاب خیره به خورشید با عنوان فرعی غلبه بر هراس مرگ در سال 2008 و همزمان با 77 سالگی یالوم و ورود وی به دوران پیری و تجربه اخرین مرحله از مراحل زندگی به نگارش درآمده است. مساله مرگ یکی از چهار دغدغه غایی همواره در آثار یالوم جایگاه خاصی دارد اما در این کتاب به طور خاص بدان پرداخته شده است.

وقتی نیچه گریست

کتاب وقتی نیچه گریست

کتاب وقتی نیچه گریست یکی از معروفترین رمان های روانشناختی اروین یالوم است که در سال 1992 به نگارش درامده است. داستان این کتاب بر محور دیدار خیالی فریدریش نیچه فیلسوف مطرح آلمانی و یوزف برویر پزشک وینی متمرکز است. گفتگوهای این دو شخصیت بر معنای زندگی و پوچی متمرکز است ولی درخلال این گفتگوها این دو اندیشمند تا ژرفای وسواس های خویش پیش می روند و در این راه بر نیروی رهایی بخش دوستی دست می یابند.در واقع در خلال این رمان آموزشی، وسواس های فکری هر دو شخصیت داستان توصیف و روش روان درمانی اگزیستانسیال مورد توجه قرار میگیرد.

مامان و معنای زندگی

کتاب مامان و معنای زندگی

یالوم با انتشار کتاب مامان و معنی زندگی در سال 1999 در واقع به نگارش شش داستان روی اورده که محور اصلی آنها پرداختن به مساله مرگ می باشد. یالوم در این کتاب مدعی است که انسان بیش از انکه از مرگ بهراسد از تنهایی محض که مرگ را همراهی کند می هراسد. به تعبیر یالوم ما می کوشیم زندگی دو نفره را تجربه کنیم ولی هریک از ما مجبوریم تنها بمیریم و کسی قادر نیست با ما یا به جای ما بمیرد. یالوم در یکی از مصاحبه های خود این کتاب را بهترین کتاب داستانی خود می داند که به لحاظ ادبی به نگارش درآورده است. هرچند معتقد است به طور جدی مورد توجه منتقدان قرار نگرفته است.

درمان شوپنهاور

درمان شوپنهاور

کتاب درمان شوپنهاور در سال 2005 منتشر شده است. این کتاب روایت روانپزشکی است که به بیماری سرطان بدخیم پوست مبتلاست . وی در جلسات روان درمانی گروهی شرکت میکند تا تسلیم اضطراب مرگ نشود. محتوای کتاب با اندیشه های آرتور شوپنهاور فیلسوف مطرح عجین شده است. برخی این رمان را از نظر جذابیت ادبی بهترین اثر داستانی یالوم می دانند که در حوزه گروه درمانی نیز میتواند مفید باشد. مفهوم مشاوره فلسفی دراین کتاب مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

مسأله اسپینوزا

مساله اسپینوزا

این کتاب با محوریت پرداختن به اندیشه های اسپینوزا فیلسوف قرن هفدهم در سال 2012 منتشر شده است. محور اصلی کتاب بر محور موضوع آزادی و مسئولیت متمرکز است.این رمان به جنبه های مختلف روانشناسی،فلسفی و تاریخی میپردازد ولی میتوان چنین برداشت کرد که جنبه روانشناسی آن قوی تر از جنبه فلسفی و تاریخی است

من چگونه اروین یالوم شدم

من چگونه اروین یالوم شدم؟

یالوم در سن 86 سالگی کتاب من چگونه اروین یالوم شدم را به نگارش دراورد. این کتاب در واقع نوعی زندگینامه خود نوشته یالوم است که از دوران کودکی تا به امروز یالوم را شامل می شود. یالوم در این کتاب به فرایند شکل گیری تدریجی اندیشه های خود می پردازد. اوبا شفافیت تمام با به تصویر کشیدن آسیب پذیر ترین بخش های درونی خود از زندگی شخصی خویش پرده برداری می کند . هدف وی در این کتاب بر این اصل استوار است که می خواهد آنچه را که در دهه ها برای پرمعنا زیستن به مراجعین و خوانندگان تجویز کرده بکار گیرد و مهمتر از ان می خواهد با پایان اجتناب ناپذیر زندگی خویش نیز کنار بیاید.

موضوع مرگ و زندگی

موضوع مرگ و زندگی

زمان نگارش آخرین کتاب منتشر شده از یالوم مصادف است با آغاز پاندمی کشنده قرن بیست و یکم که دنیا را بیش از هر زمان دیگری با مقوله اضطراب مرگ مواجه کرده است. کتاب موضوع مرگ و زندگی که در سال 2021 منتشر شد به مرور زندگی و رویارویی یالوم و همسرش مرلین میپردازد که کوشیده اند آگاهانه زندگی را به تمامی زندگی کنند.هر دو در می یابند یکی قرار است به حکم طبیعت و به واسطه ابتلا به بیماری سرطان بمیرد و دیگری در سوگ وی بنشیند و همین امر باعث میشود کتاب موضوع مرگ و زندگی زاده شود.کتاب توسط یالوم و همسرش در سی و پنج فصل تنظیم شده و به نگارش در آمده است . هرچند مرلین بدلیل ابتلا به سرطان و شرایط بدخیم جسمی نمیتواند در همه مراحل نگارش یالوم را همراهی نماید. در واقع موضوع مرگ و زندگی چیزی فراتر از یک کتاب است داستان عشق ورزی خستگی ناپذیر این زوج اندیشمند است که با تراژدی مرگ مرلین خاتمه می یابد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (467 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (171 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (76 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (49 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (37 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (24 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (11 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس