اثرات و فواید مزوتراپی بر پوست و مو

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
اثرات و فواید مزوتراپی بر پوست و مو
برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده می‌شود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی‌حس‌کننده به پوست سر مالیده می‌شود و بعد از ۴۵ دقیقه به‌وسیله‌ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد می‌کنند.

تاریخچه ی مزوتراپی

«مزوتراپی» را نخستین بار فرانسوی ها در سال ۱۹۵۲ برای درمان ناشنوایی به کار بردند. در آن زمان یک پزشک فرانسوی با تزریق داروی پروکائین در اطراف گوش یک فرد ناشنوا سبب شد این بیمار شنوایی اش را دوباره به دست بیاورد. از آن تاریخ به بعد پزشکان از روش مزوتراپی برای درمان برخی مشکلات موضعی و تسکین درد استفاده کردند تا اینکه در سال های اخیر مزوتراپی به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای درمان مواردی مثل مشکلات پوستی صورت و گردن، پف چشم، تیرگی و چروک دور چشم، چاقی و درمان سلولیت، از بین بردن چروک ها و لکه های پوست و درمان ریزش مو همه گیر شد.

مزوتراپی مو برای پرپشت شدن موها چگونه انجام می شود؟

برای عمل مزوتراپی مو، از دو تکنیک فیزیکی و شیمیایی در کنار هم استفاده می شود. به این منظور ابتدا یک پماد موضعی بی حس کننده به پوست سر مالیده می شود و بعد از ۴۵ دقیقه به وسیله ی یک سرنگ در پوست سر سوراخی ریز ایجاد می کنند. این سوراخ ریز حکم محرک را دارد چون پوست در پاسخ به آن و برای ترمیم خودش شروع به تولید کلاژن و الاستین می کند و همین امر سبب تأمین کلاژن موردنیاز پوست می شود. از سوی دیگر محلولی که براساس شرایط نیاز بیمار از طریق سوزن به پوست سر تزریق شده است، ازجمله ترکیبی از آمینو اسیدها، واد معدنی، ویتامین ها، کوآنزیم ها و اسیدهای نوکلئیک است.

در این میان اگر گردش خون بیمار ضعیف باشد از یک ماده ی گشادکننده عروق مثل کومارین هم استفاده می شود و درصورتی که پوست سر بیمار ملتهب شود از داروهای ضد التهاب برای کاهش التهاب پوست سر استفاده می شود. برای گرفتن نتیجه ی مثبت از عمل مزوتراپی برای درمان کم پشتی و ریزش مو حداقل به ۶ تا ۸ جلسه مزوتراپی در طول یک دوره ی ۴ تا ۶ ماهه نیاز است.

اثرات و فواید مزوتراپی

پیش از این که به سراغ کاربردهای مزوتراپی برویم باید ببینیم که این روش چه تاثیری بر پوست می گذارد و چگونه به ما کمک می کند.مزوتراپی بر هر سه لایه پوست اثر می گذارد. اثرات درمانی این روش بر روپوست، لایه ی میانی و همچنین بافت های پیوندی زیرین پوست مشاهده می شود. همین مسئله باعث شده که کاربردهای متنوعی داشته باشد و برای درمان ریزش مو، سلولیت و موارد دیگر موثر باشد.فواید مزوتراپی را می توان به دو بخش تقسیم کرد، یکی فواید ناشی از مواد تزریق شده به پوست و دیگری تاثیر سوراخ های بسیار ریز ایجاد شده توسط سوزن. بگذارید با فایده ی دوم شروع کنیم که برای بیشتر خوانندگان ناشناخته است.

ریزآسیب های مفید

یکی از فواید بسیار جالب مزوتراپی، اثری است که ریزآسیب های ایجاد شده توسط سوزن های نازک مورد استفاده در این روش بر پوست می گذارند. سوزن تا عمق متوسط در پوست فرو می رود و آسیبی جزئی به آن وارد می کند. این آسیب باعث می شود که فرآیندهای ترمیمی پوست فعال شوند.با فعال شدن فرآیندهای ترمیمی پوست، سلول های پوستی سالم شروع به ساخت و ترشح کلاژن، فاکتورهای رشد، پروتئین های بین بافتی و مواد دیگر می کنند. رگ های خونی جدیدی شکل می رد و سلول های بنیادی به سمت نواحی آسیب دیده حرکت می کنند.مجموعه وقایعی که در بالا توضیح دادیم به جوانسازی پوست و درمان مشکلاتی مثل ریزش مو کمک می کنند. بخش عمده ای از اثرات درمانی این روش به خاطر همین آسیب های جزئی و کنترل شده است.

دارورسانی، آبرسانی و تغذیه

همانطور که اشاره کردیم در جریان مزوتراپی موادی به درون پوست تزریق می شوند. محلول تزریق شده در این روش را اصطلاحاً کوکتل می نامند. فرمول کوکتل بسته به نیاز شما تعیین می شود. مثلاً برای درمان ریزش مو، کوکتل مزوتراپی را به شکلی ترکیب می کنند که حاوی داروهای ضد ریزش و مواد غذارسان به فولیکول های مو باشد.برخی از موادی که به طور معمول در کوکتل های مزوتراپی یافت می شوند در زیر فهرست شده اند:

داروها:

  • اتساع دهنده عروق: داروهایی مانند بوفلومدیل که باعث افزایش خونرسانی به ناحیه ی تحت درمان می شوند. این مواد ایمن و بی خطر هستند.
  • بی حسی موضعی: داروهایی مانند لیدوکائین و پروکائین که علاوه بر بی حسی، اثرات ضدالتهابی نیز دارند.
  • داروهای هورمونی: این موارد بیشتر در کوکتل های مزوتراپی مو استفاده می شوند. داروهایی مثل فیناستراید یا سیپروترون استات با مهار گیرنده های هورمونی، اثر هورمون های جنسی که باعث ریزش مو می شوند را مهار می کنند.
  • کلسی تونین: یکی از هورمون های طبیعی بدن که باعث بهبود خونرسانی، تغذیه فولیکولی و تغذیه پوستی می شود.
  • داروهای مغذی: موادی مانند سیلیکون که به طور طبیعی در پوست و موی ما وجود داشته و نقش ساختمانی مهمی دارند
  • ال -کارنیتین: ماده ی تجزیه کننده چربی ها که برای درمان سلولیت استفاده می شود.

ویتامین ها:

  • ویتامین ب ۵: یکی از ویتامین های خانواده ب یا B که در تقسیم سلولی و بهبود بافت پوستی نقش مهمی ایفا می کند.
  • بیوتین: اثری مشابه ویتامین ب ۵ دارد. کمبود بیوتین باعث پوسته پوسته شدن و ریزش مو می شود. این ویتامین در تنظیم ترشح غدد چربی پوستی نیز موثر است.
  • ویتامین ث: آنتی اکسیدان مفید و یکی از موادی که تولید کلاژن را تحریک می کند.
  • ویتامین آ: کلاژن سازی را تحریک کرده و دارو رسانی به پوست را بهبود می بخشد.
  • مواد معدنی: عناصری مانند مس، سلنیوم، فسفر، روی (زینک) بر سلامت و شادابی پوست و موی ما موثر هستند.

سایر مواد:

  • سدیم پیروات: برای بهبود حالت کدر و خسته ی پوست، تاثیرات ضدپیری و رفع لکه های پوست
  • گلیکولیک اسید: ماده ی سفید کننده برای بهبود اسکارها، لکه های تیره و ترک های پوستی.
  • کافئین: در محلول های لیپولیتیک استفاده شده و در درمان سلولیت و ریزش مو موثر است.

پس از انجام مزوتراپی

بعد از انجام مزوتراپی بهتر است بیمار مدت کوتاهی را در مطب بماند تا در صورت وجود مشکل به پزشک مراجعه نماید. همچنین بیماران بعد از انجام نباید فعالیت های خیلی سنگین انجام دهند. برای مثال تا 24 ساعت از شنا کردن بپرهیزند و چنانچه مزوتراپی در ناحیه صورت انجام شده حتماً باید از ضد آفتاب مناسب استفاده کنند.
درصورتی که فرد بعد از چندین جلسه آثار مناسب را دریافت نکند پزشک باید شیوه درمان یا مواد مورداستفاده را تغییر دهد و در صورت نیاز درمان را متوقف کند.
همچنین همه موارد حساسیتی بیمار قبل از مزوتراپی باید بررسی شود. حتی بهتر است تست پوستی مختصری نیز قبل از انجام مزوتراپی بر روی بیمار انجام شود. همچنین در صورت باقی ماندن التهاب از جلسه قبل مزوتراپی نباید در جلسات بعد مورداستفاده قرار گیرد لذا التهاب باید برطرف شده و پس از بهبودی کامل باید مراحل درمان پیگیری شود.

هزینه و قیمت مزوتراپی

  • مزوتراپی زیر چشم برای رفع تیرگی 100 هزارتومان
  • سر و صورت 150 هزارتومان
  • مزوتراپی صورت 85 هزارتومان
  • مزوتراپی سر 95 هزارتومان
  • با بهترین مواد ایتالیایی و مجوزدار هر جلسه 200 هزارتومان.

مزوتراپی مو جهت رشد،تقویت و ریش مجدد موها
مزوتراپی جهت جوانسازی صورت
مزوتراپی جهت رفع تیرگی(روشن کننده) پوست

هزینه مزوتراپی برای هر مراجعه کننده ای متفاوت است و بسته به عارضه ی مورد درمان ( صورت یا سر ) و همچنین به تعداد جلسات مورد نیاز هر شخص برای رسیدن به نتیجه ی ایده آل بستگی دارد. قبل از اولین جلسه درمان ، یک برنامه ی درمانی که شامل هزینه های پیش بینی شده مزوتراپی می باشد به شما ارائه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (450 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (274 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (210 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (121 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) تصویری از خانه ابدی مادر الناز حبیبی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (5 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (4 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(16+) حیرت دنیا از تولد نوزاد عجیب‌الخلقه‌ای که به جای پا دُم دارد! + عکس / اگه دلشو نداری نبین!
9 عضو بی استفاده بدن انسان کدامند؟/ اعضایی که بود و نبودشان فرقی در حال ما ندارد
کمربندها را ببندید! ترامپ در حال پیشروی است!
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: هزینه‌فرصت عدم‌الحاق به اف ای تی اف، عظیم است!
پزشکیان باید استعفا دهد!
عادل فردوسی‌پور: به زودی برمی‌گردم و گزارش می‌کنم!
پزشکیان در کنار آیت الله خامنه ای رکورد زد /کدام شهرها رئیس جمهورساز بوده اند؟ +جدول
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان
استفاده از کیسه برنج؛ شگردی جدید برای سرقت گوشی
دانلود آهنگ جدید "دلبر شیرین" آرون افشار +فیلم/ جان ای جان ای جان دیوانه شدم من ...
دانلود آهنگ جدید "شوک" رهام هادیان/ از وقتی فهمیدی وابستتم صدو هشتاد درجه عوض شدی+فیلم
کدام استان‌ها در انتخابات بیشتر مشارکت داشته‌اند؟
رفع یک بلای آسمانی از سر پرسپولیس با صادر شدن ویزای مرد اسپانیایی / گاریدو مسافر تهران شد
پزشکیان را بیشتر بشناسید
دانشگاه جندی شاپور ایران، اولین دانشگاه ثبت شده در تاریخ جهان
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن!