آشنایی با فواید و مضرات برگ بو/ خواص دارویی برگ بو

  شنبه، 13 بهمن 1397   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با فواید و مضرات برگ بو/ خواص دارویی برگ بو
خواص برگ بو (Bay laurel) گسترده بوده، شامل تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان می‌باشد. برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد.در بسیاری از مکان‌ها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، اما استفاده‌ی اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است.

برگ بو گیاهی است خوشبو که همیشه سبز است. نام‌های دیگر آن درخت غار و باهشتان می‌باشد. این گیاه به شکل درخت یا درختچه بوده و مخصوص مناطق گرم زمین است. درخت برگ بو از مقاوت خوبی برخوردار بوده و در مزارع و زمین‌های زیادی با تنوع آب و هوایی مختلف رشد می‌کند ولیکن در مقابل سرمای زیاد حساس است.

از خواص برگ بو استفاده آن به‌عنوان طعم و عطر دهنده غذا می‌باشد. همچنین از دیگر خواص برگ بو می‌توان به استفاده از آن برای تزئین باغ‌ها نام برد ولیکن کاربرد اصلی آن در آشپزی و همچنین به‌ عنوان داروی گیاهی و استفاده در صنایع داروسازی، بهداشتی و آرایشی است.

 
تصویر
 

طبع برگ بو

طبیعت گیاه برگ بو گرم و خشک می باشد. برگ بو حاوی مقادیر بالای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

برگ بو درختی همیشه سبز بومی شرق مدیترانه و ساحل دریای سیاه است که می تواند 2 تا 5 متر رشد کند و امروزه در مناطق جنوبی و غربی اروپا کشت می شود.

پوست درخت برگ بو صاف بوده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است، برگ های بیضی شکل سبز و براق هستند که بوی دلپذیر و طعمی تلخ دارند، گل های برگ بو که به رنگ زرد و سفید دیده می شوند و میوه برگ بو به صورت سته و کروی شکل بوده و به رنگ بنفش مایل به آبی دیده می شود.

خواص دارویی برگ بو

  • برگ سبز این گیاه بسیار خوشبو است و در زمانی هم که خشک می‌شود با رایحه‌ای دل‌پذیر همراه است. این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌هاست که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
  •  ویتامین C که در دفع رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد از مهم‌ترین ترکیب‌های موجود در این ادویه است.
  •  همچنین ویتامین A موجود در این ادویه به قدرت بینایی فرد کمک می‌کند و در پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه و دهان نقش دارد.
  •  وجود تعدادی از ویتامین‌های ب کمپلکس نظیر نیاسین، پیریدوکسین، پنتوتنیک و ریبوفلاوین در این ادویه در سنتز آنزیمی و عملکرد سیستم عصبی و تنظیم متابولیسم بدن نقش دارد.
  •  از سوی دیگر این ادویه منحصر به فرد حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی نظیر مس، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، سلنیوم، روی و منیزیم است که در سلامت فرد نقش حیاتی بر عهده دارند.
  •  دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد.
  •  آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
  •  ترکیبات موجود در آن، سردرد و حتی میگرن را درمان می‌کند.
  •  آهن موجود در آن برای تولید گلبول‌های قرمز لازم است.
  •  در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا و به عنوان ادرار آور استفاده می‌شود. همچنین از جوشانده و روغنی که از آن تهیه می‌شود در تورم‌های موضعی استفاده می‌کنند.
  •  برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده ای ضد عفونی کننده خوبی است. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دم کرده آن که با جوشاندن 3 برگ در یک لیوان تهیه می‌شود، تعریق ایجاد می‌کند و تب را کاهش می‌دهد.
  •  دستمال خیس شده در دم کرده آن را روی قفسه سینه قرار دهید تا از عفونت‌های تنفسی، سرفه، سرماخوردگی و آنفلوآنزا رهایی پیدا کنید.
  •  برای جلوگیری از تخمیر غذا در معده مفید است؛ دم کرده آن هضم غذا را آسان می‌سازد و گاز و نفخ معده را خارج می‌کند همچنین نوشیدن دو تا سه فنجان از شربت برگ بو قبل از غذا برای درمان بی اشتهایی مفید است. این گیاه را به غذاهای سنگین اضافه کنید یا دم کرده آن را بنوشید تا به هضم غذا کمک کند.
  •  ماساژ دادن روغن طبیعی آن ورم و درد ایجاد شده از پیچ خوردگی، آرتروز، دردهای عمومی، سردرد و میگرن را تسکین می‌دهد.
  •  چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.
 
تصویر
درخت برگ بو
 

موارد استفاده برگ بو

  • برگ بو را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می کنند، برگ بو را نباید زیر نور خورشید خشک کرد چون عطر و طعم خود را از دست می دهند و به رنگ قهوه ای در می آیند، پس از خشک کردن هم برگ ها را فقط می توان برای یک سال در یک ظرف شیشه ای در جای خشک و خنک نگهداری کرد.
  • برگ های تازه هم می توان مورد استفاده قرار داد اما طعم آن ها بسیار تلخ است.
  • برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را بیشتر در آشپزی برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده می کنند.
  • توجه داشته باشید که در آشپزی برگ بو خشک شده را به صورت درسته در غذا انداخته و سپس آن را خارج می کنند. 
  •  برگ‌های خشکانده این درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند.

 

تصویر

طرز تهیه دمنوش برگ بو

  • روش اول : 3 عدد برگ بو تازه را در دو فنجان آب بیندازید و بر روی حرارت بگذارید تا به جوش آید، اجازده دهید 3 دقیقه بجوشد، سپس از روی حرارت بردارید و از صافی رد کنید. دمنوش برگ بو آماده است آن را در فنجان بریزید و با عسل شیرین کرده و بنوشید.
  • روش دوم : 3 عدد برگ بو خشک پودر شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه بماند تا دم بکشید، از صافی رد کنید و با مقداری عسل شیرین کرده و بنوشید.
 
تصویر
 

عوارض و مضرات برگ بو

  • برگ بو تازه ممکن است در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیک به صورت درماتیت یا اگزما شود.
  • زیاده روی در مصرف برگ بو ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود.
  • خطر سقط جنین ناشی از مصرف این ادویه باعث شده تا زنان باردار از خوردن آن بر حذر شوند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (120 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (107 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (105 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (69 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (67 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (60 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (39 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (36 نظر)
تیتر امروز   
فراخوان ارسال آثار به دومین پویش ملی سوغات اربعین+ فیلم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری سال 1403
معمای تصویری سخت برای افراد باهوش؛ پیدا کردن 3 تفاوت در بین این خواننده‌ها، چالشی جدی برای تیزبینی شماست!
(ویدئو) از اعماق غار نمکی قشم تا باغ سنگی افسانه‌ای سیرجان؛ چهار مکان اسرارآمیزی که ایران برای ماجراجویان پنهان کرده است
ویدیو/ مسلمانی ایرانی در امپراتوری اعراب با ریاضیات هندی/ باید از "خوارزمی" مخترع جبر تشکر کنید
ویدیو/ مکانیکی که جادوگری هم می‌کند!/ خلاقیت حیرت‌انگیز هنرمندی که کاراکترهای فلزی متحرک خلق می‌کند
ویدیو/ آخرین تلاش‌های مذبوحانۀ یک دانشجو برای فرار از خواندن درس/ هر کاری می‌کنه که قسمت نشه ولی متأسفانه استخاره‌اش خوب میاد
ویدیو/ کنایۀ تلخ مهران مدیری و دکتر سعید عزیزی به سبک آموزش مدارس/ نمرۀ بیستِ کلاسو نمی‌خوام
(معمای تصویری) 3 تفاوت پنهان در تصاویر ماهیگیر را در 27 ثانیه پیدا کن!
ویدیو/ دکتر علیرضا نبی: از نگاه ما هر کسی کارخانه دارد، کارآفرین نیست/ کارخانه حریم مقدسی دارد
ویدیو/ دکتر عباس موزون: موضوع جنگ کربلا عقلانی است، احساسی نیست/ 15 سال گریه نکردم
ویدیو/ مهندسی خیره‌کننده و چشم‌نواز خانۀ مشیرالملک در اصفهان/ نمایش هنر ارسی با طراحی پنجره‌های مشبک رنگی و چوبی در معماری ایرانی
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «نجات خرس کوچولو»/ یادگیری آسان اصطلاحات روزمره
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 7 ثانیه "کروکودیل" را که در "رودخانه" شنا می‌کند، پیدا کنند
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان