آشنایی با فواید و مضرات گل بابونه / خواص دارویی گل بابونه

  یکشنبه، 23 دی 1397   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با فواید و مضرات گل بابونه / خواص دارویی گل بابونه
بابونه یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی شناخته شده است.از جمله خواص بابونه در درمان انواع بیماری‌ها می‌توان به رفع گرفتگی ماهیچه دستگاه گوارش، ضد نفخ، ضد اسهال، درمان سردرد و میگرن، رفع بی خوابی و استرس و ... اشاره کرد. بابونه را می‌توان به منظور تقویت رحم و جلوگیری از زایمان زودرس نیز مصرف کرد.

گل بابونه گیاهی زیبا و معطر است که خواص دارویی فراوانی دارد تا آنجا که آلمانی‌ها برای توصیف آن از عبارت «بابونه هر دردی را درمان می‌کند» استفاده می‌کنند. بابونه دارای طبعی گرم و خشک و از خانواده کاسنی و بومادران است. در زیر به برخی از خواص بی نظیر بابونه اشاره می‌کنیم.

خواص گل بابونه برای پوست و مو

  •  ضد التهاب پوستی است که همانند کورتون‌ها عمل می کند ولی عوارض آن‌ها را ندارد.
  • رفع و درمان اگزما، کمک به درمان جوش غرور و آکنه، ضد ورم و قرمزی پوست، برطرف کننده زخم‌های جلدی، ترمیم سوختگی، تقویت کننده پوست، تنگ کننده منافذ پوست، ضد عفونی کننده پوست و کنترل عفونت‌های پوستی از خواص گل بابونه برای پوست می‌باشد.
  • استفاده از بابونه در زیبایی به اندازه قدمت به کارگیری آن در عطاری‌ها سابقه دارد. خواص آن به خصوص برای پوست‌های شکننده و حساس در مقابل تغییرات جوی مفید است. امروزه در صنعت لوازم آرایش آن را به تنهایی یا همراه با گیاهان دیگری از قبیل اکلیل کوهی، خلنگ و بنفشه به کار می‌گیرند.
  • دم کرده ساده بابونه از استعمال خارجی روی پوست صورت برای حفاظت از پوست بهترین تاثیرها را دارد.
  • مصرف جلدی روغن گل بابونه تاثیر بسزایی در ضدعفونی و برطرف کردن التهاب‌های پوستی داشته و ترمیم آسیب‌های سطحی پوست را تسریع می‌کند و کمپرس دم کرده گل بابونه برای سوختگی‌های سطحی مفید شناخته شده است.
  • بخور گل بابونه برای بهبود آکنه و جوش‌های صورت مفید است. بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت می‌شود و پوست را جوان و شاداب می‌کند. از سوی دیگر منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و فلزات سنگینی را که طی روز در آن نفوذ کرده‌اند، تسریع می‌کند.
  • برای برطرف کردن سیاهی اطراف چشم از کمپرس دم کرده‎ی گل بابونه استفاده کنید. 
  • حساسیت‌های پوستی که با خارش، سوزش و خشکی پوست همراه است با مصرف بابونه بهبود پیدا می‌کند.
  • از دیگر خواص گل بابونه، روشن نمودن مو در اثر استفاده مداوم و طولانی‌مدت است. استفاده از عصاره بابونه در شامپو خاصیت تقویت‌کننده ریشه‌های مو را دارد و رفع‌کننده حساسیت‌های پوست سر است. شامپوی همراه با بابونه اندکی رنگ مو را روشن می‌گرداند.
 
تصویر

خواص گل بابونه برای سیستم گوارش

  •  بابونه اثرات بسیار مطلوبیروی دستگاه گوارش دارد. نوشیدن چای بابونه موجب از میان رفتن اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌های دستگاه گوارش شده و در درمان دل درد، نفخ و ناراحتی‌های گوارشی عصبی و ناشی از استرس مفید است.
  • آرامبخش سیستم گوارش، ضد نفخ، بادشکن، ضد اسهال، رفع انگل اکسیور بوده و در درمان مسمومیت های غذایی مفید است.
  • دم‌کرده گل این گیاه حاوی ترکیباتی است که با منظم کردن حرکات روده هم در درمان اسهال و هم یبوست موثر است و انواع سوءهاضمه را از میان می‌برد.
  • بابونه همچنین اشتها را افزایش داده و با اثر ضدالتهاب خود موجب بهبود زخم‌های معده و دستگاه گوارش می‌شود.
  • جوشانده گل بابونه را می توان به عنوان محلول شستشو دهان برای درمان سرطان‌های دهانی استفاده کرد.
تصویر
 

خواص گل بابونه برای سیستم عصبی

  •  بابونه مسکنی فوق‌العاده برای سردرد، میگرن، دندان‌درد و درد‌های عصبی است. ماساژ با روغن این گیاه نیز مسکنی موثر برای درد‌های سیاتیک است.
  • چای بابونه آرام‌بخش محسوب می‌شود. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است 10 دقیقه قبل از این‌که به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.
  • تقویت حافظه، تقویت اعصاب و مغز، رفع خستگی، ضد اضطراب، ضد بیقراری، درمان سرگیجه و کمک به درمان تشنج‌های عصبی و صرع از دیگر خواص آن است.
 
تصویر

 

خواص گل بابونه برای استخوان‌ها و مفاصل

 گیاه بابونه دارای خواصی از قبیل ضد التهاب مفاصل، ضد درد، نقرس، روماتیسم مفصلی، آرتوروز، کمر درد و شل کردن عضلات است.

خواص گل بابونه برای سیستم ایمنی

مصرف گیاه بابونه سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

خواص ضدعفونی‌کننده این گیاه نیز موجب تسریع در بهبود عفونت‌های باکتریال و قارچی و همچنین تب، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

  خواص گل بابونه برای سیستم قلبی و عروقی

 بابونه خواص قلبی و عروقی مانند کاهنده فشار خون و رقیق کننده خون دارد و به درمان کم خونی کمک می‌کند.

خواص ریوی گل بابونه

 ضد سرفه، ضد التهاب ریه، خلط آور و رفع احتقان کننده است.

خواص هورمونی بابونه

  از خواص هورمونی بابونه می‌توان به تقویت رحم، رفع ورم رحم، رفع سفتی رحم، آمنوره، قاعدگی دردناک، شیرافزا، جلوگیری از زایمان زودرس، درمان فشار خون، ورم بیضه، انزال زودرس و چاقی اشاره کرد.

سایر خواص گل بابونه

  •  این گیاه برای تسکین درد و بهبود زخم ها مفید است.
  • دهانشویه با دم کرده گل بابونه اثر ضدعفونی‌کننده روی دندان‌ها و لثه دارد.
  • بابونه یک ماده ضدحساسیت طبیعی است و از اثرات ضدآلرژی بخور آن می‌توان برای تسکین آسم، آلرژی‌های تنفسی فصلی، زکام و سینوزیت سود برد.
  • نشستن در تشت حاوی دم کرده بابونه در التیام هموروئید موثر است.

موارد منع مصرف

  • مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و... و همچنین الکل ممنوع است.
  • افرادی که باید مورد عمل جراحی قرار گیرند به دلیل احتمال تداخل این گیاه با داروهای بیهوشی، باید دو هفته قبل از عمل جراحی مصرف این گیاه را متوقف کنند.
  • مصرف بابونه در بارداری و شیردهی در برخی افراد با آلرژی همراه است و باید از مصرف آن در این دوران اجتناب شود.
  • استفاده از بابونه ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از اندازه، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

بابونه برای رنگ مو

گل بابونه در ترکیب با مواد مختلف می تواند به عنوان رنگ مو استفاده شود، اگر می خواهید موهای تان را روشن کنید اما نمی خواهید به آنها آسیب برسانید از بابونه استفاده کنید.

گل بابونه حاوی رنگدانه ای به نام اپی ژنین است که موهای بور را طلایی و موهای قهوه ای را دو تا سه درجه روشن تر می کند.

  • رنگ مو بابونه و حنا : ترکیب گل بابونه و حنا رنگ موی شما را قهوه ای مسی روشن می کند؛ حنا را با چای بابونه و مقداری آب ترکیب کنید و آن را بر روی موها بمالید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب گرم خوب بشویید.
  • رنگ مو با چای بابونه : شستشوی موها برای یک هفته با چای بابونه رنگ موها را قهوه ای طلایی روشن می کند، برای یک هفته هر روز موهای خود را با چای بابونه بشویید.
  • روشن کردن رنگ مو با بابونه : 1 قاشق غذا خوری گل بابونه خشک شده را با 1 قاشق چای خوری آب لیموترش تازه / پوست لیمو خشک شده و 1 فنجان آب جوش ترکیب کنید و بگذارید 15 دقیقه بجوشد. پس از سرد شدن این محلول را در یخچال بگذارید و تا یک هفته هر روز موها را با آن شستشو دهید تا رنگ موها روشن تر شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (121 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (79 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (69 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (42 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (40 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (37 نظر)
تیتر امروز   
فرزندآوری ربطی به وضع توپ ندارد
تکرار کتک زدن کادر درمان؛ جای خالی حمایت‌های بازدارنده قضایی
وزیر کشور: کاروان‌های زیارتی می‌توانند در تمام سال از مرز خسروی استفاده کنند
دستگیری 14 تروریست داعشی در 4 استان کشور توسط وزارت اطلاعات
واکنش کیمیا علیزاده به خبر بازگشتش به ایران
حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟
عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند
از تولد امیر مهدی ژوله تا تولد کاپیتان قالیباف در حواشی داغ امروز جمعه 2 شهریور 1403
فراخوان ارسال آثار به دومین پویش ملی سوغات اربعین+ فیلم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری سال 1403
معمای تصویری سخت برای افراد باهوش؛ پیدا کردن 3 تفاوت در بین این خواننده‌ها، چالشی جدی برای تیزبینی شماست!
(ویدئو) از اعماق غار نمکی قشم تا باغ سنگی افسانه‌ای سیرجان؛ چهار مکان اسرارآمیزی که ایران برای ماجراجویان پنهان کرده است
ویدیو/ مسلمانی ایرانی در امپراتوری اعراب با ریاضیات هندی/ باید از "خوارزمی" مخترع جبر تشکر کنید
ویدیو/ مکانیکی که جادوگری هم می‌کند!/ خلاقیت حیرت‌انگیز هنرمندی که کاراکترهای فلزی متحرک خلق می‌کند
ویدیو/ آخرین تلاش‌های مذبوحانۀ یک دانشجو برای فرار از خواندن درس/ هر کاری می‌کنه که قسمت نشه ولی متأسفانه استخاره‌اش خوب میاد
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس