دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / رشته های ورزشی /

آشنایی با رشته ورزشی دو و میدانی 

شنبه، 20 اردیبهشت 1399
دو ومیدانی ناب ترین و اصیل ترین رشته ی ورزشی است که از ریشه ی یونانی اتلوس به معنی مبارزه و تلاش گرفته شده است.

آشنایی با رشته های ورزشی دو و میدانی

دو و ميداني ناب ترين و اصيل ترين رشته ورزشي است که از ريشه يوناني اتلوس به معني مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاريخ آفرينش انسال قدمت داردپيشينه برگزاري اولين مسابقات دو، پرش و پرتاب در جهان باستان به يونان و ايرلند بازمي گردد.

در مورد تاريخچه دو و ميداني در بازيهاي المپيک روايات مختلفي وجود دارد اما نام کوروبوس به عنوان اولين قهرمان اين مسابقات در 884 سال قبل از ميلاد ثبت شده است. کوروبوس در مسابقه دو 200 متر که تنها مسابقه ادوار اوليه بوده، برنده شده است.
يوناني ها به برگزاري مسابقات دو سرعت، پرش طول، پرتاب ديسک و نيزه ادامه دادند و قهرمانانشان به اوج شهرت رسيدند تا هنگامي که تئودوسيوس امپراطور روم، در سال 393 پس از ميلاد پايان دوران باستاني بازي ها را اعلام کرد.از آن زمان تا قرن نوزدهم ميلادي، دو و ميداني در مسابقات نظاميان اروپايي به حيات خود ادامه داد تا اينکه در انگليس شکل مدرن اين ورزش پايه گذاري شد.

المپیک باستان

المپیک باستان اولین اجرای سازمان یافته و قانون دار دوومیدانی بود. این بازی ها از سال 776 قبل از میلاد آغاز شد و12 قرن ادامه داشت.دوومیدانی در المپیک باستان در رأس دیگر ورزش ها قرار داشت. مسابقه دو با شرکت دوندگان چابک به مسافت یک اِستاد (182 متر) انجام می شد. واژه استادیوم از این کلمه گرفته شد.در این دوره حتی دویدن با یک پا هم وجود داشته و از آنجا که بشر اسلحه ای به نام نیزه اختراع کرده بود و در جنگ از آن استفاده فراوانی می کرد، پرتاب نیزه هم به عنوان ورزش شناخته شد. در المپیادها دو نوع مسابقه با نیزه وجود داشت: یکی پرتاب نیزه و دیگری نبرد با نیزه توأم با شمشیربازی.

تاریخچه رشته های ورزشی دو و میدانی

منشاء پیدایش دو و میدانى به انسان هاى اولیه برمى گردد. انسان هاى اولیه، در جریات تلاش براى بقاء، شکار و دفاع از دو بدن، پریدن و پرتاب کردن استفاده مى برند. با گذشت زمان و تغییر شرایط زندگی، انجام این حرکات طبیعى بیشتر براى عملیات جنگى صورت مى گرفت. در زمان صلح که اوقات فراغت جنگجویان بیشتر بود و در این زمینه ها به تمرین و رقابت مى پرداختند.

رشته های دو و میدانی

پرش طول، پرش ارتفاع و سه گام و پرش با نیزه شاخه هایی هستند که در یک زمین انجام می شوند. رشته های پرتابی شامل پرتاب وزنه، چکش، دیسک و نیزه است.امروزه دو ومیدانی با رشته هایی همچون فوتبال، بسکتبال، تنیس و والیبال به عنوان پرتحرک ترین رشته های ورزشی جهان رقابت می کند.

تشکیل فدراسیون

تفکر تأسیس فدراسیون بین المللى دو و میدانی، همزمان با برگزارى مسابقات المپیک ۱۹۱۲ استکهلم بوجود آمد. سه روز پس از برگزارى آن مسابقات، اولین کنگره فدراسیون بین المللى دو و میدانى با شرکت کشورهای: استرالیا، اتریش، بلژیک، شیلی، کانادا، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، نروژ، روسیه، سوئد، آمریکا و انگلستان، برگزار گردید. اولین مقررات بین المللى دو و میدانى نیز در سال ۱۹۱۴ در کنگره لیون فرانسه به تصویب رسید.

انواع دو ها:

  • دوی سرعت: 100 متر - 200 متر - 400 متر
  • دوی امدادی: 4 در 100 متر - 4 در 400 متر
  • دوی با مانع: 100 متر(خانم ها)- 400 متر (آقایان) - 110 متر (آقایان)
  • دوی نیمه استقامت: 800 متر - 1500 متر
  • دوی استقامت: 3000 متر (خانم ها) - 5000 متر (آقایان) - 10000 متر (آقایان) - دو ماراتن 42 کیلومتر و 195 متر - دو راهپیمایی

انواع میدانی ها:

  • پرتاب ها: پرتاب نیزه - پرتاب وزنه - پرتاب دیسک - پرتاب چکش (آقایان)
  • پرش ها: پرش طول - پرش سه گام - پرش ارتفاع - پرش با نیزه

سایر موارد دو و میدانی:

  • دو هفت گانه مخصوص خانم ها
  • دو ده گانه مخصوص آقایان

حضور بانوان در دو و میدانی

سابقه ی حضور زنان در مسابقه های دو و میدانی المپیک نیز به بازی های 1928 آمستردام برمی گردد. اگر چه برنامه ی بازی های المپیک از سال 1932 فرق کرده و نسبتاً استانداردتر شده است؛ اما برنامه ی مسابقه های مردان و زنان تقریباً مثل هم است و تفاوت های اندکی دارد. دوی 3000 متر زنان برای اولین بار در المپیک پکن گنجانده شده است.


4 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه