دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / رشته های ورزشی /

آشنایی با رشته ورزشی تردمیل آبی 

سه شنبه، 06 خرداد 1399
تردمیل آبی وسیله ای برای آب درمانی و تفریح محسوب می شود.همانطور که می دانید وزن انسان درآب حدود 70 درصد کاهش پیدا می کند. بنابراین تردمیل آبی فشاری بر نخاع و ستون فقرات کاربر وارد نمی کند.

تردمیل آبی

تردمیل آبی وسیله ای برای آب درمانی و تفریح محسوب می شود.همانطور که می دانید وزن انسان درآب حدود 70 درصد کاهش پیدا می کند. بنابراین تردمیل آبی فشاری بر نخاع و ستون فقرات کاربر وارد نمی کند. بیمارانی که مشکل تعادلی، اختلالات اسکلتی، مشکلات عضلانی، مفصلی، سکته ای دارند و همچنین سالمندان می توانند از این وسیله استفاده کنند و نگران عوارض جانبی هم نباشند.

واقعیت این است که فعالیت هایی که در آب انجام می شوند، بسیار موثرتر از بیشتر فعالیت های ورزشی در خشکی هستند. ابزاری که در آب درمانی استفاده می شوند بسیار پیشرفته هستند و همیشه یک محیط ورزشی جالب و پربازده را برای کاربر به ارمغان می آورند. در آب درمانی یا هیدروتراپی تجهیزاتی را که در باشگاه های ورزشی استفاده می شود، در زیر آب به کار گرفته می شوند و تقریبا همه بیماران می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند. یکی از این ابزار، تردمیل آبی است، که یکی از دستگاه های هوازی مورد علاقه ورزشکاران و بیماران است، وسیله ای که در قالب برنامه های درمانی در بیشتر کلینیک های فیزیوتراپی و بهبود ریکاوری استفاده می شود. تردمیل آبی بیشتر برای بیماران مسن و افرادی که درد مفصلی و عضلانی دارند، توصیه می شود. البته ورزشکاران حرفه ای برای افزایش قدرت و بازده عضضلات خود از این نوع تردمیل بهره می گیرند.

مقایسه تردمیل معمولی و تردمیل آبی

در واقع باید پرسید تفاوت بین دویدن/قدم زدن در آب با خشکی چیست؟ قطعا از مزایای دویدن روی تردمیل معمولی برخوردار می شوید و در کنار آن از ویژگی های منحصر به فرد آب نیز بهره خواهید برد.

با توجه به شناوری در آب (بسته به عمق آب، ۹۰ درصد وزن خود را حس نمی کنید)، مثلا یک دونده ۷۵ کیلوگرمی تنها ۷ کیلوگرم از وزن خود را حس می کند و قطعا ریسک صدمه دیدن و استرس مربوط به آن حذف خواهد شد.

نیروی وارد شده بر عضله، تاندون و استخوان کاهش می یابد. در واقع در تمرین بلند مدت، بدن شما کمتر فرسوده می شود. در کنار کاهش ریسک صدمه دیدن، در تردمیل آبی مدت زمان بیشتری خواهید دوید.

نیروی شناوری در آب موجب ایجاد مقاومت می شود. برای غلبه بر آن نیرو باید انرژی بیشتری صرف کنید و در نتیجه عضلات شما قوی تر می شوند. اثر هیدروستاتیک ناشی از فشار بیشتر در آب، منجر به بهبود شرایط قلبی عروقی می شود.

نتیجه مطالعات دانشگاهی نشان داده است که استفاده از تردمیل آبی موجب کاهش گرفتگی، التهاب و چربی بدن می شود که توده عضلانی و عملکرد بدن را ارتقا می بخشد. همچنین فشار خون در این حالت کمتر بوده است. در صورتی که از تردمیل آبی با سرعت متغیر استفاده شود، مقاومت بیشتری را تجربه خواهید کرد. این فشار بالاتنه و بخش مرکزی بدن را درگیر خواهد کرد.

فواید مهم و تاثیرگذار تردمیل آبی:

1. دامنه حرکات را گسترش می دهد

افراد دارای شرایط حاد مثل آن هایی که آرتروز یا در راه رفتن مشکل دارند، معمولا از فعالیت هایی مثل راه رفتن و ورزش کردن به خاطر دردی که ممکن است به وجود آید، اجتناب می کنند. در مقایسه با تردمیل معمولی، در تردمیل با فشار هیدرواستاتیک آب، بیماران کم تر از 20 درصد وزن خودشان را در آن عمق از آب احساس می کنند. نه تنها آب به از بین بردن ورم کمک می کند بلکه مفاصل را تسکین می دهد و قدرت و انعطاف آن ها را افزایش می دهد.

2. کمک به راه رفتن

حین دویدن یا راه رفتن بر تردمیل آبی، با وجود تاثیرات منفی کم محیط، یک بیمار فقط 20 درصد وزنش را تحمل می کند که این امر فشار روی مفاصل را از بین می برد. در ترکیب آن حرکات و فعالیت های قلبی عروقی که توسط بیماران با تردمیل آبی انجام می دهند، انعطاف پذیری آن ها افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است

3. افزایش قدرت عضلانی

مطالعات اخیر در دانشگاه A&M تگزاس بیان می کند که ترکیب آموزش قدرت و تمرینات تردمیل آبی، در مقایسه با زمانی که این فعالیت ها به تنهایی انجام شود یا انجام آن ها با یک تردمیل معمولی باشد، منجر به رشد بیشتر عضلات بدن می شود.

4. کاهش و متعادل سازی فشار خون

مطالعات دیگری در دانشگاه A&M تگزاس نشان می دهد که تردمیل آبی موثرتر از تردمیل معمولی در کاهش دادن فشار خون عمل می کند. بیشتر از 67 میلیون از مردم آمریکا فشار خون بالا دارند و اکثر آن ها از ورزش کردن به خاطر ترس و مواجهه با درد، اجتناب می کنند. با استفاده از تردمیل آبی، افراد دارای فشار خون بالا بدون اینکه دردی داشته باشند می توانند دوباره ورزش کنند، و از یک ورزش باکیفیت لذت ببرند.

5. لذت بردن از ورزش

این فایده آخر یک غنیمت غیر قابل چشم پوشی است؛ بله، بیماران از تردمیل آبی لذت می برند. بعد از استفاده از تردمیل آبی، بعضی از بیماران می گویند اولین باری است که از ورزش کردن خوششان آمده است. رضایت بیمار یکی از مهم ترین قسمت های یک برنامه درمانی جسم بوده و این ویژگی از کنترل فیزیوتراپیست ها کاملا خارج است. ابزاری مثل تردمیل آبی یک مجموعه کامل هستند: آن ها می توانند برای جمعیتی از افراد تحت معالجه جسمی مورد استفاده قرار بگیرند، فواید سلامتی دارند و استفاده از آن ها لذت بخش است.

قیمت یک تردمیل آبی چقدر است؟

قیمت یک تردمیل زیرآبی به مدل و ویژگی های آن بستگی دارد. اما قیمت تردمیل های آبی بدون موتور در ایران حداقل 2 میلیون تومان است. مدل های پیشرفته تر و دارای موتور بین 5 تا 12 میلیون تومان قیمت دارند.

مزایای استفاده از تردمیل آبی:

۱- توان جسمانی را افزایش داده و قدرت عضلانی و استقامت بدن را بسیار بالا می برد

۲- خشکی مفصل ها را ترميم نموده و انعطاف آنرا افزایش می دهد

۳- اعتدال بدن را بالا برده و سیستم اعصاب را مقاوم تر می سازد

۴- سطح کیفی خواب را بالا برده و ارامش را برای شخص آماده می سازد

۵- هر گونه خستگی و کوفتگی و یا درد در ناحیه استخوان ها را کاهش می دهد

۶- هیچگونه اضطراب و خطری برای شخص ندارد

۷- در موقع پیاده روی شخص حس هیچگونه الودگی نمی کند

۸- برای افرادی که وزن زيادي دارند بسیار موثر است برای این که در زیر آب وزنشان به یک سوم رسیده و راحت تر میتوانند فعالیت کنند

9- اشخاص از تردمیل آبی لذت می برند.

10- عاملی مؤثر در بهبود بیماران مبتلا به گردن درد و کمر درد های شدید، سکته مغزی، پارکینسون، کشیدگی، شکستگی و در رفتگی اندامهای بدن


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
سابمیت مقاله چیست؟
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
مراحل اکسپت مقاله
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری