آشنایی با شاخه ها و روش های درمانی طب سنتی

  یکشنبه، 23 دی 1397   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با شاخه ها و روش های درمانی طب سنتی
طب سنتی مجموعه ی علوم نظری و علمی است که در تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های جسمی و روحی به کمک ما می آید.در این مطلب به روش های مختلف درمان با طب سنتی مانند گیاه درمانی ، ماساژ درمانی و … می پردازیم.

پس از ورود پزشكي جديد به ايران به خصوص از زمان تأسيس دارالفنون، كم كم آموزش اصول و مباني طب سنتي ايران به فراموش سپرده شد. اما پس از مدتی این طب دوباره جایگاه خود را در بین مردم پیدا کرد.  

در این مطلب به معرفی روش های مختلف درمان با طب سنتی می پردازیم.

گیاه درمانی (Phytotherapy)

درمان بیماری‌ها با استفاده از گیاهان را گیاه درمانی می‌گویند. این روش درمانی مشابه طب پزشکی نوین است با این تفاوت که برای درمان بیماری‌ها، به جای داروهای شیمیایی از داروهای گیاهی استفاده می‌شود. مزاج شناسی و بحث از غلبه اخلاط در این روش جایگاهی ندارد. این روش نیز همچون پزشکی نوین بر پایه دیدگاه جزء نگری استوار است.

 
تصویر

رایحه درمانی (Aromatherapy)

استفاده از بوها و روغن‌های خاص برای رسیدن به یک میل فیزیکی یا حالت احساسی مطلوب یا کمک به درمان یک بیماری رارایحه‌درمانی یاعطر درمانی می‌گویند. رایحه‌درمانی شاخه‌ای از طب گیاهی است که در آن از برخی روغن‌های گیاهی، به‌صورت استنشاقی یا همراه باماساژ، به‌صورت موضعی (حمام یاکمپرس) استفاده می‌شود. استفاده از روغن عصاره‌ گیاهان برای حمایت و تعادل ذهن، بدن و روح و روان، تسکین، احساس راحتی و تمدد اعصاب، از جنبه‌های رایحه‌درمانی است.
استحصال و استخراج این روغن‌ها یا عطرهای گیاهی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ابن سینابنیان‌گذار روش تقطیر امروزی محسوب می‌شود. هم در منابع دینی و هم در متون طب ایرانی به استفاده از بوهای خوش یا مواد بودار برای رسیدن به فواید و اثرات درمانی اشاره شده است.

 
تصویر

 

ماساژ درمانی (Massage therapy)

با فعالیت بیش از حد ماهیچه‌ها، مواد زایدی نظیر اسید لاکتیک در ماهیچه ها تجمع می‌یابد که می‌تواند موجب درد، گرفتگی و یا اسپاسم عضلات شود. ماساژ دادن بافت‌های عضلانی، موجب بهبودی جریان گردش خون و جریان لنفاوی و افزایش اکسیژن رسانی به این بافت‌هاشده و مواد سمی را از عضلات خارج می‌سازد. تاثیر درمانی ماساژ به واسطه افزایش ترشح اندروفین‌ها که موجب تسکین درد شده و افزایش ترشح هورمون سروتونین که منجر به تعدیل کننده خلق و خویمی‌شود. همچنین ماساژ موجب آزاد شدن هورمون کورتیزول می شود که در کاهش استرس بسیار موثر است.

 
تصویر

 

شیاتسو (Shiatsu)

شیاتسو یکی از تکنیک های ماساژ ژاپنی است که در آن نقاط حیاتی بدن با فشار انگشتان دست ماساژ داده می شود. این روش در درمان بی خوابی، افسردگی و کاهش تنش و استرس بسیار موثر است.

 
تصویر

 

حجامت (Cupping)

حجامت یاکوزه‌اندازی تریک روش درمانی سنتی عربی و طب اسلامی می‌باشد که برگرفته از روش قدیمی‌تر کوزه‌اندازی تر درطب سنتی چیناست. در طب سنتی کاپینگ یا کوزه‌انداختن به معنی ایجاد خلا بر روی نقاط خاصی از پوست بدن به وسیله‌ای همچون بادکش است که برای رسیدن به اثرات درمانی خاصی انجام می‌شود. در حجامت یا کاپینگ ترابتدا خراش‌هایی روی سطح پوست ایجاد می‌شود و سپس با ایجاد مکش در سطح مورد نظر،خون از آن ناحیه خارجمی‌شود. کاپینگ از روش‌های باستانی درمان است که علاوه بر چین در یونان نیز توسط بقراط به عنوان یک روش درمانی ذکر شده است. کاپینگ تر علاوه برجهان اسلام، دراروپانیز تا قرن ۱۸ مورد استفاده قرار می‌گرفت ولی با فراگیر شدندانش پزشکی، این روش نیز به تدریج مهجور شده است. امروزه حجامت درکشورهای عربی و مسلمان مقبولیت بیشتری دارد. مقبولیت حجامت در میان مسلمانان ناشی از حدیث‌هایی است که ازپیامبر اسلامدر توصیه به حجامت نقل شده است.
حجامت در پیشگیری و درمان بیماری هایی چون آسم، اعتیاد به مواد مخدر، نارسایی هضم غذا، سردردهای میگرنی و اعصاب، چربی خون، غلظت خون و بیماری های پوستی کاربرد دارد.
 
تصویر

 

بادکش درمانی (Dry cupping)

بادکش درمانی یا حجامت خشک یکی از روش‌های طب مکمل یا طب جایگزین است. در این روش درمانی، با ایجاد مکش در نقاط مختلف بدن موجب انبساط عروق بدن و انحراف مواد از نقطه خاص است
بادکش درمانی قابلیت ایجاد تاثیرات مثبت و نقش مکمل در درمان مشکلات و بیماری‌های جسمی و فیزیکی بدن انسان را دارد و می‌تواند نقش موثری در بهبود عمومی برخی از مشکلات نظیر دردهای سیاتیک و ناحیه کمر، خستگی مفرط و زودرس، اسپاسم عضلانی، خواب رفتگی اندام ها و نشاط و شادابی پوست شود. همچنین از این روش می‌توان به عنوان ابزار ماساژ استفاده نمود.
 
 
تصویر
 

زالو درمانی (Leech therapy)

در این روش با استفاده از زالو برای درمان برخی بیماری‌ها مانند خون‌رسانی دوباره به مناطقی از بدن که عروق وریدی آسیب دیده و یا بسته شده‌اند، استفاده می‌شود. زالو درمانی یکی از روش‌های خون گیری طبی محسوب می‌شود که به لحاظ نحوه خون گیری و ماده هیرودین که توسط زالو به بدن وارد می‌کند، در طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هر زالویی اثر درمانی ندارد. در بزاق زالو ماده ضد انعقادی وجود دارد که موجب رقیق شدن خون، بازشدن عروق تنگ و در نتیجه موجب افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی موضع یا عضو می گردد.زالو درمانی در بیماری‌هایی نظیر تنگی عروق قلب، پیوند پوست، پیوند اعضاء، واریس، ضایعات پوستی، بیماری های مفاصل، آرتروز، هموروئید، زیبایی پوست و تقویت سیستم ایمنی کاربرد دارد.
 
تصویر

 

فصد یا رگ زدن (Fasd)

فصد یافلبوتومییا(Phlebotomy) نوعی روش خونگیری درطب سنتیاست. فصد بازکردن منفذی کوچک در دیواره رگ بوسیله نیشتر است که باعث خروج اخلاط فاسد و سموم بدن به ویژه در مورد غلبه سودا با خروج خون می‌شود.فلبوتومی در لغت به معنای خون گیری و در کار به معنی وارد شدن یک سوزن یا کانال به ورید و خارج کردن خون از آن است.
 
تصویر

 

آب درمانی (Hydrotherapy)

آب درمانی یاهیدروتراپیب ه معنای درمان بیماری‌ها به وسیلهآباست. در مورد این موضوع اغراق زیادی شده است و نوشیدن آب زیاد در پزشکی در بیماری‌های معدودی مانندسنگ کلیه،اسهالیاگرمازدگیتوصیه شده است و فقط موجب جبران آب از دست رفته و رقیق شدن ادرارمی‌شود. از گذشته‌های دور هم قبایل بدوی و هم ملل متمدن آب را برای درمان به کار می‌بردند. آب درمانی در بهبود رعیشه، ضایعات پوستی، دردهای مفاصل، سیاتیک، نشاط و تقویت بدن، تقویت عضلات و اصلاح منافذ بدن، گرم کردن و افزایش رطوبت بدن کاربرد دارد.
 

هومیوپاتی(Homeopathy)

هومیوپاتی یا همسان‌درمانی یک شیوه‌ پزشکی جایگزین که ساموئل هانمن در سال ۱۷۹۶ ابداع کرد. همسان‌درمانی یک شبه‌علم است. باوری که به اشتباه آن را علمی می‌خوانند. بنا به ادعای طرفداران آن، هومیوپاتییک روش درمانی بر اساس ایده‌ «همانند، همانند را شفا می‌دهد.» است که با تحریک دستگاه ایمنی و حیاتی بیمار با داروهای هومیوپاتی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد. بر پایه اصول نخستین هومیوپاتی هر ماده‌ای که دربدن سالمیکسری نشانه‌های بیماری ایجاد کند، درصورت تجویز به فرد بیمار باهمان علایم، (با مقادیر بسیار کمتر دارو) بیماری وی را درمان خواهدکرد، البته به شرط آنکه نشانه‌های موجود در بیمار و نشانه‌هایی که آن ماده دارویی می‌تواند ایجاد کند، تا حد ممکن همانند باشد. بر این اساس اگرچه بیمار تنها برای یک درد جسمی به پزشک هومیوپات مراجعه کرده‌است، ولی باید واقعیت‌های روحی، عاطفی و عصبی خود را با پزشک درمیان بگذارد. طرفداران این روش چنین اظهار می‌کنند که هر بیماری که نیروی حیاتی وی از میان نرفته باشد، می‌تواند از هومیوپاتی انتظار بهبود داشته باشد. با نگرش به اینکه هومیوپاتی با تحریک دستگاه ایمنی بدن عمل می‌کند، چنانچه این سیستم و ساختار بدن دچار نابودی برگشت‌ناپذیر شود، امید به بهبود کاهش می‌یابد.
هومیوپاتی یعنی همانند بیماری و به تعبیری دیگر درمان با همانند، یا درمان به دست عامل همانند بیماری است. مهم‌ترین ویژگی این روش درمانی نگرش کلی به انسان‌ها از دید جسمی، روانی و احساسی است. با این حال بعضی از تحقیقات علمی اثری فراتر از شبه داروها را برای داروهای هومیوپاتی قایل نشده‌اند. از سوی دیگر تحقیقات علمی دیگری نیز ارائه شده‌اند که مؤید تأثیر داروهای هومیوپاتی می‌باشند.
 
تصویر
 

طب سوزنی (Acupuncture)

طب سوزنی که به زبان چینی به آن ژن جیو (ZHEN JIU) گفته می‌شود، مهم‌ترین شاخه طب سنتی چین (TCM) است که با فرو کردن سوزن‌های بسیار نازک به نقاط خاصی از بدن که گذرگاه‌های انرژی دانسته می‌شوند، باعث تسکین درد و یا درمان مشکل خاصی از بیمار می‌شود. براساس تئوری طب سوزنی، این نقاط خاص بر روی مسیرهای خاصی از بدن با نام مریدین قرار دارند که انرژی حیات که در زبان چینی به آن«چی» (QI) گفته می‌شود، در آنها جریان دارد.
به علت کاربردهای گسترده درمانی، حداقل عوارض جانبی، هزینه پایین و تاثیر سریع، این روش همچنان مرسوم مانده است و در حال حاضر، هم به عنوان یک روش درمانی اولیه و هم در کنار سایر روش های درمانی در ایران و جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تصویر
 

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (160 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (121 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (117 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (77 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (79 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (69 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (42 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (40 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (37 نظر)
تیتر امروز   
فرزندآوری ربطی به وضع توپ ندارد
تکرار کتک زدن کادر درمان؛ جای خالی حمایت‌های بازدارنده قضایی
وزیر کشور: کاروان‌های زیارتی می‌توانند در تمام سال از مرز خسروی استفاده کنند
دستگیری 14 تروریست داعشی در 4 استان کشور توسط وزارت اطلاعات
واکنش کیمیا علیزاده به خبر بازگشتش به ایران
حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟
عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند
از تولد امیر مهدی ژوله تا تولد کاپیتان قالیباف در حواشی داغ امروز جمعه 2 شهریور 1403
فراخوان ارسال آثار به دومین پویش ملی سوغات اربعین+ فیلم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری سال 1403
معمای تصویری سخت برای افراد باهوش؛ پیدا کردن 3 تفاوت در بین این خواننده‌ها، چالشی جدی برای تیزبینی شماست!
(ویدئو) از اعماق غار نمکی قشم تا باغ سنگی افسانه‌ای سیرجان؛ چهار مکان اسرارآمیزی که ایران برای ماجراجویان پنهان کرده است
ویدیو/ مسلمانی ایرانی در امپراتوری اعراب با ریاضیات هندی/ باید از "خوارزمی" مخترع جبر تشکر کنید
ویدیو/ مکانیکی که جادوگری هم می‌کند!/ خلاقیت حیرت‌انگیز هنرمندی که کاراکترهای فلزی متحرک خلق می‌کند
ویدیو/ آخرین تلاش‌های مذبوحانۀ یک دانشجو برای فرار از خواندن درس/ هر کاری می‌کنه که قسمت نشه ولی متأسفانه استخاره‌اش خوب میاد
منتخب روز   
ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس