آشنایی با انواع درمان خانگی بیماری نقرس 

  دوشنبه، 04 بهمن 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با انواع درمان خانگی بیماری نقرس 
نقرس بیماری است که با رسوبات کلوخه ای اسید اوریک در بدن مشخص می شود. وقتی کلیه ها نتوانند اسید اوریک اضافی را دفع کنند، منجر به تشکیل این رسوبات می شود که می تواند دردناک باشد.

نقرس یک نوع آرتریت یا التهاب مفصل است که می تواند در قسمت های مختلف بدن مانند گوش، مفاصل کوچک در دست، مچ دست و پا و زانو بروز می کند. علائم این بیماری اغلب به صورت درد حاد، تورم، حساسیت به لمس شدید و التهاب در مفاصل دیده می شود.علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما مقدار بالای اسید اوریک در بدن یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری محسوب می شود. اما برخی علل مانند ژنتیک، عدم فعالیت بدنی، مصرف بیش از حد پروتئین مانند گوشت و استرس بیش از حد برای ابتلا به این بیماری ذکر شده اند.

انواع نقرس کدامند؟

این بیماری چهار نوع است که در آن ، این نوع به عنوان چهار مرحله نقرس نیز در نظر گرفته می شوند.

  • هیپراوریسمی بدون علامت : سطح اسید اوریک در خون افزایش می یابد اما در این مرحله علائم دیگری وجود ندارد.
  • نقرس حاد : اسید اوریک در مفاصل بدن رسوب می کند و باعث تورم ، درد و حساسیت می شود. حمله نقرس معمولاً در شب شروع می شود و 3-10 روز ادامه دارد.
  • نقرس فاصله ای: این مرحله در حین حملات حاد نقرس است که بیمار علائمی ندارد.
  • نقرس مزمن : با تجمع طولانی مدت اسید اوریک ، آسیب دائمی به مفاصل وارد می شود. آرتروز نقرس در این مرحله بسیار دردناک است ، اما بسیار نادر است که افراد به این مرحله پیشرفت کنند.

نقرس

انواع دارو های درمان خانگی نقرس

بیماری نقرس اسیداوریک بالا اغلب مفاصل را با شدت پایین درگیر می کند و محل آن روی انگشت بزرگ است. نقرس نام پزشکی برای تورم انگشت پاها ، زانو ، قوزک پا ، آرنج و کمر و حتی دست است و تقریباً روی همه مفاصل تاثیر میگذارد؛ وقتی نقرس شدید یا طولانی مدت باشد ممکن است در یک زمان چندین مفاصل را درگیر کند.اغلب این بیماری را با اسید اوریک بالا می شناسند چرا که یکی دیگر از نشانه های نقرس اسید اوریک بالاست ، در این بخش نسخه های خانگی و طبیعی برای درمان آن برایتان خواهیم گفت.

مصرف سرکه سیب برای درمان بیماری نقرس

یکی از راه های مراقبت و پرستاری در منزل و درمان های خانگی نقرس این است که یک قاشق سرکه را با یک لیوان آب ترکیب نمایید و سپس یک قاشق عسل را به آن اضافه کنید. روزی یک لیوان در صبح از آن مصرف نمایید. خاصیت شگفت انگیز سرکه سیب می تواند روی التهاب مفاصل تأثیر گذار باشد و رسوبات مفصلی حاصل از نقرس را کاهش بدهد.

گیلاس میوه ای مناسب برای کاهش اسید اوریک بالا و کنترل بیماری نقرس

گیلاس و تمشک حاوی مواد شیمیایی و فلاونوئید هستند که اوریک اسید را کاهش و در پی آن التهاب و خشکی هم پایین می آید.افراد مبتلا به اسید اوریک بالا روزانه نصف فنجان گیلاس بخورند ، همچنین می توانند یک یا دو فنجان آب گیلاس را 4 هفته بنوشند.علاوه بر تمشک و گیلاس از توت فرنگی گوجه فلفل و سبزیجات میوه های دیگر که غنی از آنتی اکسیدان هستند استفاده کنید.

جوش شیرین و تاثیر آن در درمان نقرس

جوش شیرین این خاصیت را دارد که میزان پ هاچ مایعات خون را بالا ببرد و از این رو کمک می کند اسید فولیک در بدن جریان پیدا کند و در یکجا تجمع پیدا نکند و از نقرس پیشگیری می کند. شما می توانید یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را با آب ترکیب کنید و در طول روز ۳ لیوان آن مصرف نمایید.

نمک اپسوم در درمان نقرس

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای نقرس این است که یک سطل را پر از آب نمایید و درون آن مقداری نمک اپسوم بریزید و پاهای خود را درون آن قرار بدهید. این کار می تواند عضلات شما را ریلکس کند و کمک به برطرف شدن التهاب مفاصل پای شما خواهد کرد و درد حاصل از نقرس را کاهش می دهد.

مصرف پایاپا برای درمان بیماری نقرس

می توانید میوه پاپایا هر روز مصرف کنید و یا این که آب آن را تهیه کنید. میوه پایاپا این خاصیت را دارد که ورم مفصل را کم کند و قلیایی بودن بدن را بالا ببرد. زمانی که قلیایی بودن افزایش پیدا می کند به مراتب اسید اوریک از بدن به راحتی دفع می شود و از نقرس جلوگیری می کند.

مصرف زنجبیل درمان خانگی در نقرس

ضد التهابی بودن زنجبیل در درمان نقرس و کاهش التهابات آن بسیار موثر می باشد. خمیر آن را می توانید روی موضع درد بمالید و یا این که تکه های آن را روزانه بخورید تا درد شما تسکین پیدا کند.

استفاده از کلم پیچ برای درمان بیماری نقرس

همان طور که می دانید ویتامین سی می تواند میزان اسید اوریک در بدن را به حداقل برساند. کلم پیچ نیز سرشار از ویتامین سی می باشد اگر آن را مصرف کنید در درمان نقرس خود کمک شایانی کرده اید.

مصرف چای کامبوچا برای درمان بیماری نقرس

این چای که از ترکیب چای شیرین سبز یا سیاه و یک مخمر تهیه می شود یک نوع باکتری پروبیوتیک را تولید می کند که در سلامت مفاصل بسیار مهم و کارساز واقع شده است در صورتی که بعد از مصرف علائمی نداشتید می توانید خوردن آن را ادامه بدهید.

مصرف آبلیمو برای درمان بیماری نقرس

همان طور که در قسمت بالا متذکر شدیم ویتامین سی می تواند پ هاچ مایعات را افزایش بدهد لیمو نیز ویتامین سی دارد و باعث کاهش اسید اوریک خون و دفع آن می گردد از این رو درمان مهمی در نقرس محسوب شده است.

روغن زیتون برای درمان بیماری نقرس

تمام روغنهای گیاهی وقتی حرارت می بینند به چربی های ناسالم تبدیل می شوند این چربی ها ویتامین هایی را تخریب می کنند که برای کنترل اوریک اسید لازم است پس به جای استفاده از روغن های گیاهی یا کره از روغن های زیتون که سالم هستند استفاده کنید، به علاوه روغن زیتون حاوی ویتامین ایی و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.

مصرف آناناس برای درمان بیماری نقرس

ترکیب آناناس با میوه های دیگر و مصرف آن به صورت روزانه می تواند به دفع رسوبات اسید کمک شایانی بکند. بروملین درون آن خاصیت ضد التهابی دارد و التهاب ناشی از نقرس را در مفاصل کاهش می دهد.

محصولات لبنی برای بیماری نقرس

شیر و محصولات لبنی کم چرب حاوی پلاسمای پایین هستند که ریسک نقرس را کاهش میدهند، شیر بدون چربی حاوی اورتیک اسید است که جذب اسید اوریک را پایین می آورد. بین یک تا 3 فنجان شیر بدون چربی روزانه بنوشید همچنین می توانید محصولات لبنی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (572 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان