آشنایی با کلاس های اسپورت بک، ۴ درب کوپه و شوتینگ بریک

  شنبه، 29 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
آشنایی با کلاس های اسپورت بک، ۴ درب کوپه و شوتینگ بریک
بسیاری از خودروهایی که خط سقف شیب‌دار دارند ۴ درب کوپه نیز نامیده می‌شوند و همین امر باعث گیج شدن بیشتر می‌شود. یک خودروی کوپه اصولاً دارای ۲ درب است اما مرسدس CLS و CLA علیرغم داشتن ۴ درب بازهم کوپه نامیده می‌شوند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، طبقه بندی و کلاس بندی خودرو ها، یکی از پر حاشیه ترین و پر بحث ترین اتفاقاتِ دنیای اتومبیل است. این موضوع تنها به دلیل فراوانی و گوناگونی خودروهای حالِ حاضر نیست. بلکه ریشه اصلی آن در تفاوت فرهنگ ها و انواعِ متفاوت معیار های دسته بندی در کشورهای مختلف است. مثلا در اروپا خودروها را با حروف انگلیسی و بر اساس میزان حجم موتور و غیره طبقه بندی می کنند. در صورتی که در آمریکا تنها با یک اصطلاح و نام، فعلِ کلاس بندی پایان می یابد.

در هر صورت، پیشاپیش خیالتان را راحت می کنیم که کلاس بندی ها هیچ وقت دقیق نبودند و نخواهند بود. در واقع کلاس بندی بر اساس کاربردها، حجم و فرم بدنه و گاهی حجم موتور انجام می شود. منتها تا دلتان بخواهد این معیار ها در شرایطِ مختلف دچار تناقض می شوند. در هر صورت آنچه در ادامه می خوانید، درباره کلاس های اسپورت بک، ۴ درب کوپه و شوتینگ بریک می باشد.

اسپورت بک

بیوک رگال جدید همانند آئودی A7 و پورشه پانامرا خودرویی اسپورت بک خوانده می شود. وجه اشتراک این خودروها چیست؟ همه ی آن ها به لطف خط سقف شیب دار و نمای عقب کوتاه پروفایل زیبایی دارند. البته همه ی خودروهای دارای این فرم را نمی توان اسپورت بک نامید زیرا خودروهای فست بک نیز نمایی مشابه دارند (فست بک نیز کوپه است و این گونه اوضاع پیچیده تر می شود). از سوی دیگر خودروهای اسپورت بک همانند خودروهای هاچبک دارای درب صندوق واقع در سقف هستند.

تصویر
اسپورت بک

اگرچه واگن ها و هاچبک ها نیز اساساً این نوع صندوق یا درب پشتی را دارند اما این واژه در طول سال ها و حداقل از نظر لوکس سازان که نیاز به تمایز محصولات خود دارند لکه دار شده است. واژه ی واگن خاطرات مربوط به استیشن واگن های دارای جزئیات چوبی را تداعی می کند درحالی که واژه ی هاچبک ایده ی خودرویی کامپکت همانند تویوتا ماتریکس را به ذهن می آورد. واژه ی اسپورت بک جذاب و متمایز بوده و به حدی جذابیت داشته که برندهایی نظیر آئودی، پورشه و بیوک از آن استفاده کرده اند. واژه اسپورت بک اکثراً به عنوان یک واژه ی بازاریابی خاص صنعت خودرو بکار می رود اما اساساً یک سدان با نمای عقب شیب دار و درب صندوق متصل به سقف را اسپورت بک می نامیم.

۴ درب کوپه

اما بسیاری از خودروهایی که خط سقف شیب دار دارند ۴ درب کوپه نیز نامیده می شوند و همین امر باعث گیج شدن بیشتر می شود. یک خودروی کوپه اصولاً دارای ۲ درب است اما مرسدس CLS و CLA علیرغم داشتن ۴ درب بازهم کوپه نامیده می شوند. تفاوت در اینجا به چگونگی باز شدن درب صندوق مربوط می شود که در خودروهای ۴ درب کوپه همانند خودروهای مرسوم بوده و بدین ترتیب شیشه عقب به همراه آن باز نمی شود.

تصویر
۴ درب کوپه

به علاوه کوپه های ۴ درب دارای دیگر عناصر طراحی مشترک با کوپه های ۲ درب هستند که از آن جمله می توان به فریم های شیشه اشاره کرد. اکثر کوپه ها در واقع فریم شیشه ندارند. این امر باعث زیباتر شدن نمای آن ها می شود.

شوتینگ بریک

نهایتاً به این واژه می رسیم که در آمریکای شمالی چندان مرسوم نیست اما هنوز هم توسط برخی خودروسازان برای تحت تأثیر قرار دادن خریداران بکار می رود. خب در اروپا تاریخچه ای مربوط به این نوع خودروها وجود دارد. ظاهراً در قدیم شکارچیان انگلیسی اسباب و وسایل خود را در خودروهای ویژه ای حمل می کردند و این موضوع در خودروهای مدرن به عنوان شوتینگ بریک مطرح شده است.

تصویر
شوتینگ بریک

بی شک این خودروها همیشه واگن هستند اگرچه که تعداد درب ها گاهی اوقات فرق می کند.

فراری محصول FF خود را که دارای ۲ درب است شوتینگ بریک می نامد درحالی که جگوار نیز نسخه ی واگن XF را شوتینگ بریک می نامد. مرسدس نیز نسخه واگن CLS را شوتینگ بریک می نامد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (75 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (41 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرهاد مجیدی : به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود/ من از علی دایی گران‌تر بودم
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!