آشنایی با راه های رفع تندی غذا 

  دوشنبه، 15 شهریور 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با راه های رفع تندی غذا 
تند بودن فلفل‌ به دلیل وجود کپسایسین (Capsaicin) است که با گیرنده های حسی حرارت درون دهان و پوست ارتباط برقرار می‌کند. از آنجا که مزه‌ای به نام تندی وجود ندارد، وقتی کپسایسین با مخاط دهان آغشته می‌شود مغز به طور اشتباه در آن قسمت احساس داغی می‌کند که این داغی بسته به نوع فلفل، و درصد کپسایسین موجود درآن فرق می کند.

بر خلاف تصور عده ای از افراد آشپزی یک کار حرفه ای و سخت است. زیرا هنگام آشپزی باید شش دانگ حواس شما پیش غذایی باشد که قرار است آن را با چاشنی عشق برای اعضای خانواده خود سرو کنید. بنابراین باید علاوه بر دقت و حوصله، مهارت های آشپزی خود را نیز تقویت کنید. زیرا گاهی به فوت و فن هایی نیاز دارید تا بتوانید غذای خوش طعمی را به خانواده خود هدیه دهید. این فوت و فن ها معمولا شامل بهترین روش پخت هر ماده غذایی، از بین بردن تندی غذا ، رفع تلخی و شوری و … را در بر می گیرد که هر یک به نوبه خود می تواند گرهی را از کار شما باز کند. از این رو در این مطلب تصمیم داریم راهکارهایی را برای از بین بردن تندی غذا در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آیا فلفل عامل اصلی تند شدن غذاهای ما است؟

همه ما کم و بیش از فلفل برای طعم دار کردن غذاهای خود استفاده می کنیم. اما سوال اینجاست که آیا فلفل عامل اصلی غذاهای ما است؟ و یا چه عاملی باعث می شود که فلفل باعث تندی غذاهای ما شود؟ در ادامه پاسخ این سوالات و راهکارهایی برای رفع تندی غذا آورده شده است.

جالب است بدانید که کپسایسین یک ماده ی شیمیایی از گروه کپسیکوم است که در فلفل های تند وجود دارد. از این رو تند بودن فلفل نیز به دلیل وجود همین ماده است که با گیرنده های حسی حرارت درون دهان و پوست ارتباط برقرار می کند. سلول های عصبی نیز در برابر حرارتی که به بافت بدن آسیب می رساند از خود واکنش نشان می دهند. و از آنجایی که مزه ای به نام تندی وجود ندارد، وقتی کپسایسین با مخاط دهان آغشته می شود مغز به طور اشتباه در آن قسمت احساس داغی می کند که این داغی بسته به نوع فلفل، و درصد کپسایسین موجود درآن تفاوت دارد. با پاک کردن کپسایسین از محل اتصال و یا رقیق کردن آن، می توان از سوزش ناشی از آن جلوگیری کرد.

راه های رفع تندی غذا

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد که در هنگام طبخ غذا ناخواسته مقدار زیادتری ادویه تند وارد غذا شود و شما یا اعضای خانواده هم تمایلی به خوردن غذای تند نداشته باشید.در این مطلب شما را با چگونگی برطرف کردن تندی غذا آشنا میکنیم.

  • برای رفع تندی غذا از لبنیات پرچرب استفاده کنید .کپسایسین به راحتی در چربی موجود در لبنیات حل میشود. مثلا اضافه کردن شیر به سس تند باعث میشود تندی سس کم شود.به همین دلیل است که به همراه غذاهای مکزیکی خامه ترش و به همراه غذاهای هندی ماست رایتا سرو میشود.
  • اگر هم کسی به لاکتوز حساسیت داشت میتوان از جایگزین لبنیات استفاده کرد و به جای آن از شیر نارگیل ، شیر سویا ، شیر برنج و یا شیر بادام استفاده کرد.
  • همچنین میتوانید غذا را به همراه غذاهای نشاسته ای مثل برنج و نان سرو کرد. تا تاثیر تندی غذا کاهش یابد.
  • اضافه کردن آب لیمو و یا سرکه به غذای در حال پخت و یا لاکتیک اسید موجود در شیر هم میتواند تاثیر زیادی در برطرف کردن تندی غذا داشته باشد.
  • روش دیگر هم اضافه کردن مواد اولیه غذاست . یعنی اگر در حین پخت غذا متوجه شدید غذا خیلی تند است و وقت کافی داشتید مقداری از مواد غذایی اولیه برای پخت را به نسبت غذا به آن اضافه کنید .
  • مواد غذایی جدید که به طعم غذا آسیب نرساند مانند اضافه کردن سبزیجات ، حبوبات و یا گوشت میتواند تندی غذا را از بین ببرد.
  • اگر هم با شیرین شدن غذا مشکل ندارید میتوانید به آن مقداری عسل و یا شکر اضافه کنید.

اضافه کردن کره بادام زمینی برای رفع تندی غذا

کره بادام زمینی همراه با انواع مواد غذایی مانند میوه، کرفس، ژله و … قابل مصرف است.این کره گیاهی در فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشد. کره بادام زمینی سرشار از چربی های غیر اشباع تک زنجیره و مواد مغذی است.این چربی ها با جلوگیری از اتصال کپسایسین موجود در فلفل به گیرنده های عصبی روی زبان تندی غذا را کاهش می دهند.

از بین بردن تندی غذا با شیر

افزودن لبنیات پرچرب به غذا های تند مانند اضافه کردن شیر به سس تند موجب حل شدن کپسایسین موجود در فلفل در لبنیات و کاهش طعم تند غذا می شود.غذا های تند مکزیکی و هندی هم با پیروی از این تکنیک به همراه خامه ترش و ماست رایتا سرو می شوند.توصیه می شود افرادی که به لاکتوز موجود در شیر و فرآورده های آن حساسیت دارند از شیر برنج، شیر بادام، شیر سویا و شیر نارگیل به عنوان جایگزین لبنیات جهت رفع تندی غذا استفاده کنند

نوشیدن شیر خنک همراه با غذا

پروتئین کاسئین موجود در شیر مانع اتصال کپسایسین به اعصاب و گیرنده های چشایی زبان می شود.با توجه به اینکه نوشیدن آب پس از خوردن غذا های تند سوزش زبان را افزایش می دهد، نوشیدن شیر خنک و تازه به صورت چرخاندن آن در تمام دهان و بلعیدن آن جهت رفع سوزش زبان و دهان و تسکین گلو به علت تندی غذا بهترین گزینه است.خوردن بستنی به عنوان دسر بعد از غذا هم همین تأثیرات را به دنبال دارد.

خواص فلفل

انواع فلفل مانند فلفل دلمه ای، فلفل سیاه، فلفل سبز و قرمز دارای خواص زیادی هستند و استفاده از آنها می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد:

  • فلفل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است و از سلول ها در مقابل رادیکال آزاد محافظت می کند.
  • خاصیت ضد باکتریایی دارد و با تحریک ترشح آنزیم های گوارشی در معده، سیستم هاضمه را تقویت می کند.
  • تندی فلفل، سیستم قلبی عروقی را تحریک می کند و تسکین دهنده درد مفاصل و آرتروز است.
  • این ماده غذایی سرشار از ویتامین ث و کاروتن است.

مضرات فلفل

فلفل در کنار تمام خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز برای بدن است:

  • تماس فلفل با پوست باعث درد، قرمزی و تورم می شود.
  • خوردن فلفل و غذاهای تند، مي تواند به بافت های دهان و معده آسیب برساند و باعث تشدید زخم معده و در برخی افراد ريفلاکس اسید معده شود.
  • تماس فلفل یا بخار ناشی از غذای تند می تواند منجر به سوزش، قرمزی و ورم چشم شود.
  • مصرف مداوم غذاهای تند می تواند به غدد چشایی آسیب برساند و باعث شود فرد طعم غذاها را تشخیص ندهد. بنابراین فرد دیگر متوجه شدت تندی غذا نمی شود و تندی غذا آزارش نمی دهد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (442 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (253 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (230 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (187 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (168 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (138 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (80 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
(ویدئو) انواع پرسش و پاسخ شفاهی در مدرسه/ فقط جاااان گفتن رضا نیکخواه/ مدیری دیگه ادامه نداد😂😂😂
(ویدئو) لحظات جالب ریختن شاخ های گوزن ها را ببینید
پذیرش بدون آزمون دانشجو در 6 رشتۀ دانشگاه شهید بهشتی ویژۀ استعدادهای درخشان
عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان از دید رئیس دانشگاه امیرکبیر
یادی کنیم از چیدمان ایرانی‌پسند و شیک میز غذای مرحوم زهره حمیدی بعد از بهبود حالش و در آخرین دورهمی با دوستانش
ویدیو/ از «گاندی» تا «پطروس کبیر» اطلاعات مدرسۀ مهران غفوریان/ فقط خنده‌های جواد رضویان به جریان دهقان فداکار
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW