دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

آشنایی با انواع شاتون خودرو 

پنجشنبه، 30 آذر 1402
شاتون به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات متحرک موتور اتومبیل در نظر گرفته می‌شود و وظیفه انتقال نیرو از پیستون‌ها به میل لنگ را بر عهده دارد . ما در این مطلب از ساعد نیوز به معرفی انواع شاتون می پردازیم.

شاتون (Connecting Rod) یکی از اجزای حیاتی موتور است که ارتباط بین میل‌لنگ و پیستون را برقرار می‌نماید. این قطعه از جنس فولاد ساخته می‌شود تا استحکام لازم را داشته باشد و بتواند ضربات ناشی نیروی پیستون را تحمل کند.

انواع شاتون

شاتون‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی طراحی شده اند که هریک به نوبه خود دارای اهمیت بالایی می‌باشند. همچنین باید بدانید که شاتون‌ها بسته به نوع خودرو دارای وزن‌های مختلفی هستند که بهتر می‌باشد در زمان خرید این قطعه به این مسئله توجه داشته باشید.چرا که اگر وزن شاتون‌های استفاده شده در یک موتور متفاوت باشد باعث بالانس نبودن موتور می‌شوند که در نهایت موتور دچار لرزش می‌شود. به همین دلیل روی شاتون‌ها اعدادی حک شده است که این اعداد به شما کمک میکنند تا باز و بسته کردن آنها به راحتی صورت پذیرد.

انواع شاتون از نظر جنس و اندازه

  • شاتون سدیومی:شاتون سدیومی که در آن نمک قرار دارد و توخالی است برای قدرت های تولیدی بسیار کمتر از موتور های عادی خودرو می باشد . وقتی که این قطعه بسیار داغ می شود و به وسیله روغن کاری خنک می شود , نمک موجود در این قطعه نیز باعث میشود که گرمای بیشتری از بین رفته و تقریبا خنک کاری صورت بگیرد.

  • شاتون بلند:این نوع شاتون در خودرو هایی استفاده می شود که ارتفاع سیلندر آنها بسیار بیشتر از موتور های معمولی بوده که در این صورت قدرت بسیار زیادی تولید می شود زیرا پیستون در این هنگام به بالاترین حد خود رفته و سوخت را در شدیدترین حالت ممکن متراکم می کند.

  • شاتون کوتاه:شاتون کوتاه که در تمامی خودرو هایی استفاده می شود که بیشتر برای سرعت بیشتر طراحی شده اند . برای مثال لامبورگینی و بوگاتی ویرون و …زیرا در این هنگام نقطه مرگ بالا و پایین دارای فاصله بسیار کمی بوده و می تواند در کسری از ثانیه از پایینترین نقطه به بالاترین نقطه برسد. در این هنگام قدرت کم اما سرعت به شدت اضافه میشود و می تواند 0 تا 100 را در 3 ثانیه پر کند.

انواع شاتون‌ از نظر روغن کاری

  • روغن کاری توسط مجرای قرار گرفته شده در سراسر شاتون: یعنی شاتونی که روغن کاری آن توسط مجرایی که سر تا سری شاتون قرار گرفته است صورت می‌پذیرد.

  • روغن کاری از طریق سوراخ قرار گرفته شده در کناره شاتون:در ایننوع روغن از طریق میل لنگ و شاتون وارد مجرای روغن شاتون می‌شود و سپس روی دیواره سیلندر پاشیده می‌شود. روغن روی دیواره سیلندر از طریق رینگ‌های روغن پیستون به سوراخ گژن پین و بوش رسیده و روغن کاری انجام می‌شود.

انواع شاتون‌ در موتورهای V شکل

همچنین شاهد انواع مختلفی از شاتون در موتورهای V شکل هستیم. در واع آرایش سیلندر موتور به دو شکل خطی و V شکل می‌باشد که شاتون‌ها در موتورهای خطی به یک شکل واحد و طراحی مشابه و جنس فولاد وجود دارند. اما در موتورهای V شکل فرم و ظاهر شاتون‌ها متفاوت می‌باشد که در قسمت زیر به انواع آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • شاتون موازی:شاتون موازی روی میل لنگ به صورت معمولی بسته می‌شود و هر یک از شاتون‌ها دارای یاتاقان متحرک هستند.

  • شاتون لولایی:شاتون لولایی به واسطه یکدیگر و روبروی هم بر روی میل لنگ قرار می‌گیرند.

  • شاتون ضربدری:در این نوع از شاتون، یاتاقان‌های متحرک هر یک از شاتون‌ها به روی شاتون روبرویی سوار می‌شوند و یاتاقان شاتون مجاور بر روی میل لنگ تعبیه می‌شود و این نوع چیدمان باعث می‌شود شاتون دوم در بخش انتهایی دوشاخه شود.

سخن پایانی

شاتون‌ها اهمیّت زیادی در حرکت خودرو و سیستم جلوبندی و موتوری خودرو دارند. در صورتی که متوجه بروز هر گونه علائم غیر عادی در خودروی خود شدید باید به یک مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید تا در صدد رفع این مشکل اقدام کند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
خلاقیت منحصربه‌فرد پدر ایرانی در نصب کولرآبی روی موتورش حماسه‌ای جدید آفرید+ویدیو/ با این ایده موتورسواری توی گرما باز هم لذت بخشه
ستاره معصومی همسر سابق مهدیی قائدی عاشورا وتاسوعای حسینی را اینگونه تسلیت گفت + عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیو/ شعر حماسی استاد شهریار، در وصف اسطورهٔ دینی تاریخ اسلام، امام حسین (ع) و روز عاشورا از زبان رئیس جمهور ایران دکتر پزشکیان
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ناگفته‌هایی از زندگی شخصی داماد پزشکیان و اعضای خانواده رئیس جمهور منتخب + فیلم
نگاهی به چیدمان هنرمندانه اتاق خواب رامین رضاییان+عکس/ از لوسترهای ژاپنی بالای تخت‌خواب تا گلهای استوایی و سرسبز کنار تخت/ اینجا خود بهشته😍
نگاهی به عزاداری دو نفره نیوشا ضیغمی و دخترش لنا در مراسم شام غریبان امام حسین (ع)+ویدیو/ قبول باشه