ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با خواص بی نظیر روغن سویا

  شنبه، 06 اسفند 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با خواص بی نظیر روغن سویا
سویا گیاهی است دارای دانه‌های لوبیایی شکل که حاوی مواد مغذی فراوانی است. گاهی از سویا به‌عنوان جایگزین گیاهی گوشت قرمز یاد می‌شود. از دانه‌های سویا روغن نیز گرفته می‌شود. در این مطلب از ساعد نیوز ابتدا می‌بینیم روغن سویا چه خواصی دارد و در پایان نیز می‌بینیم که عوارض روغن سویا چیست.

روغن سویا چیست؟

همان‌ طور که گفتیم، روغن سویا یک روغن گیاهی است که از دانه‌های سویا به دست می‌آید و یک روغن همه‌کاره است و کاربردهای مختلفی دارد. روغن سویا برای سرخ کردن و برشته‌کردن استفاده می‌شود. همچنین از روغن سویا در پخت و پز هم می‌توان استفاده کرد.اسیدهای چرب موجود در روغن‌ها بعد از رسیدن به دمای خاصی، که به آن نقطۀ دود گفته می‌شود، شروع به تجزیه‌شدن و اکسیدشدن می‌کنند و باعث ایجاد ترکیبات مضری می‌شوند. هرچه نقطۀ دود بالاتر باشد آن روغن در دمای بالاتری اکسید می‌شود و در واقع بیشتر می‌توان از آن در پخت‌وپز در دمای بالا استفاده کرد.نقطۀ دود روغن سویا حدود 230 درجه سانتیگراد است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای سرخ‌کردن و پخت‌وپز تبدیل می‌کند.

ارزش غذایی و مواد تشکیل‌دهنده روغن سویا

روغن دانه سویا سرشار از انرژی است زیرا در هر 100 گرم، 884 کیلیوکالری دارد. این روغن حاوی 30.16 گرم کربوهیدرات، 36064 گرم پروتئین و حدود 10 گرم فیبر است اما میزان چربی آن فقط 20 گرم است. این روغن، سرشار از پروتئین‌هایی مانند ترئونین، لوسین، سیستین، تریپتوفان، ایزولوسین، اسیداسپارتیک و اسیدگلوتامیک است. روغن سویا سرشار از ویتامین A، K، Cو E است. همچنین، مواد معدنی مانند کلسیم، مس، منگنز، منیزیم، فسفر، روی، سلنیوم و آهن دارد. همه این مواد برای عملکرد سالم بدن انسان لازمند. می‌توانیم بگوییم که مصرف متعادل روغن سویا، از روغن‌های آشپزی دیگر، فواید بیشتری دارد.

خواص روغن سویا برای سلامتی

روغن سویا، نوعی روغن گیاهی است که همانگونه که از اسمش پیداست از دانه‌های سویا گرفته‌می‌شود. امروزه، روغن سویا یکی پراستفاده‌ترین روغن‌های آشپزی در دنیاست. اگرچه قبلا این بحث وجودداشت که روغن سویا، ناسالم است، اما امروزه متخصصین سلامت در سراسر دنیا، آن را توصیه‌می‌کنند زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا است. دانه سویا به‌عنوان یک روغن بدون چربی، فرآوری‌شده و در تولید بسیاری از محصولات مانند شیرسویا، توفو، سس سویا، حبوبات و دانه‌ که مردم بخاطر فوایدش مصرف‌می‌کنند، به‌کار می‌رود. برترین خواص روغن سویا در پایین آمده‌اند.

1- درمان آلزایمر

آلزایمر نوعی بیماری که مردم در سراسر دنیا با آن مواجه می شوند. در این بیماری تمام ارتباطات عصبی از بین می روند و فرد دیگر قادر به یادآوری خاطرات گذشته نمی شود. روغن سویا به دلیل داشتن ویتامین K منجر به بهبود آلزایمر در افراد مبتلا می گردد. لذا این ویتامین از آسیب رسیدن به سلول های عصبی جلوگیری می کند.

2- تقویت ریشه مو

یکی از مهمترین خواص روغن سویا جلوگیری از ریزش مو می باشد. ریزش مو و طاسی حالتی که در سن های مختلف در بین زنان و مردان رخ می دهد. عواملی مانند استرس، ژن ها، سوء تغذیه، متعادل نبودن هورمون ها از جمله مواردی هستند که باعث ریزش مو، نازک شدن تارهای مو و کاهش رشد موها می گردند. برای جلوگیری از ریزش بیش از حد توصیه می شود از روغن سویا استفاده نمایید. زیرا با افزایش درصد اسیدهای آمینه و مولکول های شبیه کراتین در تارهای مو، باعث تقویت ریشه مو می شود. همچنین اکثر شامپوهایی که باعث درخشندگی موها می شوند حاوی این روغن و یا مشتقات سویا هستند.

3- محافظت از پوست

روغن سویا به دلیل داشتن اسید لینولئیک، ایزوفلاون، آنتی اکسیدان و ویتامین حائز اهمیت است. زیرا از پوست شما در برابر عوامل مختلفی مانند اشعه UVB و التهاب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. همچنین آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و ایزوفلاون در این روغن، در زنان مانع از پیری زودرس بعد از یائسگی می شوند. ایزوفلاونها فیتو استروژن هستند، در واقع فعالیتی مشابه هورمون استروژن در بدن انسان دارند. برای همین مصرف روغن های گیاهی چون سویا، کلاژن و الاستین موجود در پوست را حفاظت می کنند و در نهایت پوستی نرم و مرطوب، بدون چین و چروک خواهید داشت.

4- درمان آکنه و جوش

با استفاده از این روغن برای تهیه سس‌ها متنوع، فراورده‌های گوشتی، در کنسروهای غذایی مانند کنسرو ماهی و کیک‌های مختلف که شامل بافت نرم هستند کاربرد زیادی دارد. از خواص مطلوب این روغن، وجود اسیدهای چرب ضروری نظیر امگا3 و امگا6 است که باعث افزایش ارزش غذایی محصولات تهیه‌شده با آن می‌گردد.روغن سویا به خاطر داشتن ویتامین E یک ماده ضد التهاب محسوب می شود که در درمان جوش ها تاثیر بسزایی دارد.

5- جلوگیری از پوکی استخوان

ویتامین K موجود در سویا در تنظیم متابولیسم استخوان تاثیر چشمگیری دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی حیوانات، روغن حاصل از سویا علائم ناشی از التهاب را کاهش می دهد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز می کاهد.

6- مرطوب کننده صورت

روغن حاصل از سویا حاوی ویتامین B می باشد که از پوست در برابر بروز لکه های سیاه محافظت می کند. همچنین از خواص خوب دیگر این روغن می توان به بازسازی پوست از طریق از بین بردن سلول های مرده اشاره نمود که در نهایت منجر به نرمی و لطافت پوست می گردد. برای جوانسازی پوست خود می توانید ترکیبی از شیر سویا و روغن سویا به عنوان ماسک درست کنید و به صورت خود بمالید.

7- کاهش سطح کلسترول بد در اثر مصرف روغن سویا

یکی از عواملی که باعث افزایش میزان چربی های اشباع نشده و تجمع کلسترول بد (LDL) در خون می شود، مصرف روغن های تصفیه نشده به هنگام آشپزی است. این نوع کلسترول با مسدود کردن رگ های خونی، جریان خون در بدن را با مشکل مواجه می کند و در نتیجه باعث افزایش فشار خون می گردد. اما طبق مطالعه ای، استفاده از روغن سویا تا 25 درصد به کاهش رسوبات LDL و فشار خون کمک می کند.

روغن سویا

عوارض روغن سویا چیست؟

تا اینجای مطلب درمورد خواص روغن سویا صحبت کردیم؛ اما، ببینیم عوارض روغن سویا چیست.باوجود مزایای زیادی که روغن سویا دارد، مصرف منظم، زیاد یا روزانۀ روغن سویا ممکن است موجب ایجاد تأثیرات منفی بر سلامت بدن شود.روغن سویا مقادیر زیادی از چربی‌های امگا 6 دارد. باتوجه‌به اینکه، میزان روغن‌های امگا 6 در اغلب مواد غذایی بیشتر است؛ این تعادل‌نداشتن بین روغن‌های امگا 3 و 6 ممکن است موجب ایجاد التهاب مزمن شود.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، نشان داد که مصرف روغن سویا در مقایسه با روغن نارگیل موجب تغییرات متابولیکی، افزایش چربی بدن و افزایش قند خون می‌شود.بهتر است در رژیم غذایی توازن مناسبی بین اسیدهای چرب امگا 3 و 6 برقرار باشد و منابع چربی رژیم غذایی محدود به امگا 6 نباشد.

نکات خریداری و نگه‌داری روغن سویا

روغن سویا در آشپزی، بیشتر برای سرخ‌کردن و پختن و به‌عنوان چاشنی سالاد به‌کارمی‌رود. این روغن در بیشتر کشورها به‌راحتی دردسترس است. هنگام خریدن، مراقب باشید که روغن، برچسب ارگانیک داشته باشد. چون این روغن، سرشار از چربی چندغیراشباع است، دربرابر نور، رطوبت و هوا اکسید می‌شود. بنابراین توصیه‌می‌شود تا جایی که ممکن است روغن را تازه خریداری‌کنید. در خانه، روغن را در دمای اتاق و در جای تاریک و خنک نگه‌داری‌کنید. می‌توانید برای استفاده‌ روزانه، مقادیر کمی از روغن را در پارچ نگه‌داری‌کنید.

 روغن سویا

آیا روغن سویا چاق کننده است؟

درکل مصرف زیاد چربی‌ها و روغن‌ها به‌دلیل اینکه کالری بیشتری در وزن یکسان (نسبت به مواد غذایی دیگر) تولید می‌کنند موجب افزایش وزن می‌شود.

همان ‌طور که گفتیم، روغن سویا مقادیر بیشتری امگا 6 نسبت به امگا 3 دارد. براساس مطالعات انجام‌شده، در نمونه‌های حیوانی مصرف طولانی‌مدت روغن سویا موجب تغییر متابولیک و افزایش چربی شکمی می‌شود.

البته هنوز کاملاً نمی‌توان بر این موارد استناد کرد و تحقیقات بیشتری لازم است‌‌.

خلاصه

روغن سویا یکی از انواع روغن های گیاهی خوراکی است که از لوبیای سویا استخراج می شود و به دلیل نقطه دود بالایی که دارد به عنوان رایج ترین روغن برای انواع روش های آشپزی از جمله سرخ کردن، پخت و پز و تهیه انواع سس سالاد استفاده می شود.روغن سویا روغنی گیاهی است که از دانه های سویا استخراج می شود و در بین روغن های گیاهی یکی از پر کاربرد ترین آنها در آشپزی است. روغن سویای فرآوری شده را به عنوان روغن پایه جوهر چاپ، رنگ روغن و نیز روغن خشک کن استفاده می کنند. سویا اولین بار 2000 سال پیش از میلاد مسیح در چین کشت و برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار می گرفته است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (462 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (334 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (282 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (200 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (199 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (100 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (65 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (54 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (45 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (40 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (35 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (31 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس خوشحالی به سبک امیرمحمد یزدانی ستاره کشتی ایرانی بعد از شکست رقیب/ همیشه بدرخشی قهرمان +فیلم سیلی محکم عسل بدیعی به صورت رامتین پناهی، صفی‌الدوله سریال گیلدخت/ خیلی حرص من را درآوردی+عکس تصویری از 2 قلوهای بامزه و کیوت مجید صالحی بازیگر خوش اخلاق سینما و تلویزیون/خدا حفظشون کنه نگاهی به طراحی خلاقانه ماکت فیگور علی دایی /چه بامزه ساخته شده +عکس سورپرایز علی دایی توسط مردم عادی در روز تولدش/ چه خوشحال شد اسطوره +فیلم رونمایی رضا گلزار از برادرزاده ناز و بانمکش/ ماشاءالله خانوم کوچولو چقدر خوشگل و ماهه+عکس نگاهی به حیاط باصفا و سرسبز خانه مجتبی میرزاجانپور والیبالیست نامی کشورمان/ حیاط نگو باگو بهشت بگو +عکس فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم تغییر چهره هوش پران هیوبوی سریال افسانه جومونگ بعد از 18 سال+عکس نگاهی به ماشین آنتیک و هوش پران شهاب حسینی/ سوپراستار ایران عاشق این کادیلاک خفن است+ویدیو خلاقیت یک ساله چند زندانی به ظاهر باهوش برای فرار از زندان حماسه ساز شد/ خسته نباشین واقعا+ویدیو رونمایی از شوهر باکلاس و خوشتیپ فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس رونمایی از تیپ و استایل شیک و امروزی مجید یاسر؛ بهنام سریال نون خ/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست+عکس جشن تولد ساده و خلوت ماشاالله وروایی، عمو کاووس 74 ساله سریال نون خ در گوشه شیک خونه‌اش+عکس رونمایی از عجیب الخلقه‌ترین سگ های دنیا/ از موهای کراتینه شده تا پوست ماکارونی شکل+عکس رونمایی از شغل دوم و باکلاس ابوالفضل پورعرب، حشمت سریال شهرزاد+عکس تصاویری از چیدمان دکورهای خاص خانه بهرام رادان و مینا مختاری و آینه چشم نواز روی دیوار/ چای در کنار این دسته گل زیبا قطعا لذت بخشه! ایده تاثیرگذار یک راننده تاکسی برای بهتر کردن حال مسافرها/ چقدر خوش بحال مسافرهاشه! ماجرا عاشق شدن سوسن پرور روی پشت بام خانه/ رفته تیرچراغ برق رو بترکونه عاشق شده🤣 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس ویدئو وحشتناکی از غارت گنجینه ارزشمند جیرفت در جنوب کرمان/ گنجینه ای که بدست قاچاقچیان از وطن ما خارج شد برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (ویدئو) روش‌های نوین محسن تنابنده، نقی سریال "پایتخت" برای انتخاب بازیگر / تو دستشویی رحمان و رحیم رو انتخاب کرد 😂 (عکس) صندلی خاص بهاره افشاری، بیتای سریال "فاصله ها"، که برادرش واسش طراحی کرده/ بیشتر تخت پادشاهی مدرنه عکس خانواده 3 نفره حدیث میرامینی در کنار همسر و پسر بانمکش/ چه ژستی هم گرفتن😎 (عکس) خواهر ناز رحمان و رحیم سریال پایتخت / موهاش مثل داداشاش فرفریه! عکس تازه منتشر شده از نعیمه نظام دوست در کنار سه خواهر و مادرش/ هرسه خواهر کپی همند، فقط نعیمه شبیه هیچکدوم نیستا 7 عکس مشهور از لحظه دلخراش اعدام در طول تاریخ با شیوه های متفاوت/ میدانید علت اعدام این افراد چه بود؟ (ویدئو) لحظه اشکبار خداحافظی شهاب حسینی و هانده ارچل در سینمایی "مست عشق"/ سکانس فیلم (ویدئو) ایده غافلگیرکننده عروس و داماد جوان، جشن عروسی را به عزا تبدیل کرد😔/ اگه دلشو نداری، نبین! (عکس قدیمی) تغییر جنسیت اولین پسر ایرانی رسانه ای شد آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند خلاقیت تحسین برانگیز یک خانم معلم دلسوز برای دانش آموز بیمارش/ دست مریزاد واقعا+عکس
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز شنبه 8 اردیبهشت 1403 + فیلم این قلعه ایرانی در قزوین زمانی تحت نظر میمون اداره می‌شد+عکس 4 عارضه مخرب مصرف خودسرانه ویتامین دی / اگر تو هم خودسر ویتامین D مصرف میکنی این مطلب برای توست! برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس آخرین وضعیت 6 مرزبان ایرانی که توسط طالبان بازداشت شدند یک خبر خوش برای کنکوری هایی که در سیل گیر کردند اولین تصاویر از دانشجویان پزشکی دارالفنون در دوران قاجار/ تدریس عملی در خانه بیماران انجام می‌شد! آوازخوانی زیبا و دلنشین منوچهر هادی برای دخترش/ حواشی داغ امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم