آشنایی با زیبایی های موزه واسا در سوئد

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
آشنایی با زیبایی های موزه واسا در سوئد
موزه واسا (سوئدی: Vasamuseet) یک موزه دریانوردی در استکهلم، سوئد است.این موزه که در جزیره یورگوردن قرار دارد در سال 1990 میلادی تأسیس شده‌است، موزه واسا یک کشتی باقی مانده از قرن 17 میلادی است که در سال 2008 میلادی 1٬143٬404 نفر بازدیدکننده داشته‌است.

کشتی واسا» تنها کشتی باقی‌مانده از قرن 18 است که در سال 1628 غرق شد. سال‌ها بعد یعنی در سال 1961 این کشتی را در حالی از آب به بیرون کشیدند که بیش از دو سوم آن سالم بود.این کشتی جنگی با 69 متر طول تحت حفاظت قرار گرفت و به عنوان گنجینه‌ای تاریخی به موزه سپرده شد. این موزه امروزه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد.ده‌ها نمایشگاه مختلف در اطراف کشتی وجود دارد که در مورد زندگی در آن می‌گوید. مستندی از این کشتی ساخته شده که به 13 زبان مختلف به بازدیدکنندگان نشان داده می‌شود.

تاریخچه موزه واسا در استکهلم

موزه واسا در استکهلم یکی از موزه های بسیار قدیمی و تاریخی است که قدمت آن به قرن 17 میلادی باز می گردد. همانطور که در مقدمه هم گفتیم، این موزه قبل از این که به کاربری فعلیش دربیاید در واقع یک کشتی جنگی سوئدی غرق شده بوده است که برای سالیان سال متروک و بدون استفاده باقی مانده بوده. داستان کشتی موزه ی واسا از این قرار است که این کشتی نگون بخت که به عنوان یک کشتی جنگی با اخرین متد روز در ان سال ها ساخته شده بود، از استکهلم به راه افتاد اما در راه رسیدن به مقصد خود متاسفانه چنان باید شروع به وزیدن گرفت که این کشتی به همراه تمامی خدمه و تجهیزات خود به اعماق دریا فرو رفت و غرق شد.

بر طبق اسناد موجودی که توسط بسیاری از مورخین محلی و اروپایی به جای مانده؛ این کشتی که در اصل یک کشتی جنگی بسیار پیشرفته بود، یکی از بهترین کشتی های سوئدی بوده که 64 توپ جنگی هم در ناوگان خود داشته است. بر طبق همین گفته ها، کشتی واسا به سمت حرکت به سمت راه های دریایی کشور لهستان بوده که به خاطر وزش شدید باد، به مقصد خود و جنگ با دشمن دیرینه ی سوئدی ها در آن زمان نرسیده و با تمامی خدمه ی دریایی خود کاملا قطع شده است.

 کشتی واسا در استکهلم

کشتی واسا برای مدت 3 قرن تمام در زیر آب ها بود که بالاخره در قرن 19 میلادی کشف شد. این کشتی توسط یکی از پژوهشگران آزاد سوئدی به نام آندرس فرانزن کشف شد که پس از کشف این کشتی در سال 1950 میلادی، سر و صدای بسیاری در دنیای اکتشافات تاریخی به پا کرد.مدت زیادی هم اتفاقا طول نکشید که ایده ی ساخت این موزه با محوریت نمایش این کشتی به وجود آمد. برای آماده سازی این کشتی، یک گروه مهندسی هلندی بسیار مشهور به صورت تخصصی کار بر روی آن را شروع کردند. سال پس از کشف این کشتی غرق شده ی باشکوه، ایده ی به وجود آوردن موزه ای با محوریت یک کشتی به وجود آمد که پس از عملی کردن آن، این موزه یکی از پر بازدیدترین موزه های موضوعی استکهلم نامیده شد.

گروه هلندی که بر روی این پروژه کار می کردند، از مجسمه سازها، باستان شناس ها، آهنگران، شیشه کاران و نجارهای حرفه ای تشکیل شده بود که با استفاده از مهارت های خود بتوانند تا این موزه را به شکل اولیه ی خود در بیاورند. پس از اعمال تغییراتی که این گروه بر روی کشتی اعمال کردند بالاخره کشتی واسا در سال 1961 از جای اولیه ی خود خارج شد و پس از ریختن ماده ای مومی از پلی اتیلن که برای چندین ماه بر روی کشتی می ریختند، این کشتی آماده ی بازدید عموم شد. این ماده موجب بالا رفتن استحکام و عمر کشتی می شود.

امروزه در این کشتی هزاران شی تاریخی که از کشتی واسا کشف شده است، به نمایش عموم گذاشته می شود. از جمله ی وسایلی که امروزه در موزه ی واسا در استکلهم به نمایش گذاشته شده و متعلق به همین کشتی بوده است می توانیم به: تجهیزات و مجسمه های کنده کاری شده، بیش از 14 هزار شی چوبی پیدا شده، قدیمی ترین بادبان های موجود در جهان، استخوان های خدمه ی کشتی و بسیاری از وسایل ریز و درشت دیگر اشاره نماییم. این اشیا هر کدام به صورت مجزا و مخصوص مورد بررسی، بازسازی و ترمیم و همچنین مستحکم سازی قرار گرفته اند. نکته ی جالبی که درباره ی موزه ی واسا وجود دارد این است که این کشتی به گونه ای امروزه تزئین و بازسازی شده است که همچون روز اولش و مثل یک پازل تکه هایش در کنار هم قرار گرفته اند. موزه واسا در استکهلم در منطقه ی یوگوردن سوئد به نمایش در آمده است. یورگوردن (Djurgården) یک جزیره در استکهلم است.

 کشتی واسا در استکهلم

حقایقی عجیب درباره ی کشتی واسا در استکهلم

  • کشتی واسا به خاطر وزش باد غرق شده است! در واقع این کشتی به خاطر شدت وزش باد در جهت مخالف، نتوانسته تا تعادل خود را حفظ نماید و در نتیجه خود و تمام خدمه اش غرق می شوند.

  • حدود 150 نفر در آن لحظه سوار بر کشتی واسا بودن ولی طبق شواهد بین 30 تا 50 نفر غرق شدن و در حال حاضر اسکلت 25 نفر از آن ها پیدا شده است. برخی از بخش های این موزه در حال بازسازی و مقاوم سازی مجدد است.

  • موزه ی واسا را در نهایت به عنوان یک موزه ی دریانوردی در تمامی منابع معرفی می کنند.

  • ترمیم کشتی واسا که امروزه موزه واسا است، 27 سال طول کشید.

  • موزه واسا در استکهلم بین سال های 1988 تا 1990 افتتاح شد و عموم مردم این اجازه را پیدا کردند تا از آن بازید نمایند.

  • شاید برایتان عجیب باشد که چرا این کشتی که با توجه به این که به نسبت زمانه ی خودش با امکانات فراوانی ساخته شد، اما چگونه با وزش باد در جهت مخالف غرق شده است؟ در جواب شما باید بگوییم که، با قرار دادن بیش از اندازه ی توپ های جنگی بر روی عرشه و انبار کشتی باعث عدم تناسب کافی وزن بخش های بالایی و پایینی کشتی شده بود. بنابراین وقتی کشتی در معرض بادهای شدیدی قرار گرفت، تعادل خود را از دست داد و غرق شد.

  • در سال 2008 میلادی، بیش از 1 میلیون 200 هزار نفر از موزه واسا در استکهلم بازدید کردند که این در نوع خود یک رکورد برای این کشتی جنگی سابق و موزه ی فعلی محسوب می گردد.

  • امروزه این کشتی غرق شده ی سابق که در حال حاضر تبدیل به موزه واسا در استکهلم شده است را می توان گفت که تبدیل به پربازدیدترین موزه در سراسر منطقه ی اسکاندیناوی و کشورهای حاضر در آن شده است.

  • زمانی که این کشتی از آب بیرون کشیده شد، اجسام زیادی هم در آن بودند و با کشتی بالا آمدند و به همین خاطر، یکی از مهم ترین کشف های تاریخی قرن 19 در سوئد و اسکاندیناوی به حساب می آید.

  • لیست این اقلام در کل، 14 هزار سازه ی چوبی و 700 مجسمه می باشد.

  • تمام اشیا پیدا شده در این کشتی در طی سالیان مختلف، همگی در پلن اصلی خود قرار گرفته اند.

خلاصه

کشتی واسا با داشتن سرگذشتی جالب و شنیدنی از جمله دیدنی های سوئد است که بازدید از آن در موزه واسا شما را با تاریخ این کشتی بیشتر آشنا می‌کند. این موزه دربردارنده‌ی تنها کشتی بازمانده از قرن 17 میلادی است که یک گنجینه‌ی منحصر به فرد شناخته می‌شود و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می‌کنند. داستان این کشتی نیروی دریایی (کشتی واسا) به سال 1628 برمی‌گردد زمانی که سفر خود را آغاز کرد و راهی دهانه‌ی بندر استکهلم شد اما به دلیل باد شدید و کج شدن کشتی آب به داخل آن نفوذ کرد و منجر به غرق شدن آن شد. این واقعه برای کشور سوئد بسیار غم‌انگیز بود و تا ابد در یاد و خاطره‌ی مردم آن دوران باقی ماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (56 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان