ساعدنیوز
ساعدنیوز

اشتغال مادر و جدایی از کودک

  جمعه، 11 شهریور 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
اشتغال مادر و جدایی از کودک
دغدغه اکثر مادران شاغل این است که چگونه بعد از تمام شدن دوران مرخصی، کودک خود را برای جدایی از خود و بازگشتن به شغل قبلی آماده کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم.

بسیاری از مادران پس از به دنیا آمدن فرزندشان بین وظایف شغلی و مادری خود دچار سردرگمی می شوند. آن ها از طرفی نمی خواهند استقلال مالی و پیشرفت های شغلی خود را از دست بدهند و از طرف دیگر نگران فرزند خود و نیازهای او هستند. برقراری تعادل در زندگی در این شرایط وظیفه بسیار دشواری است که به حمایت اطرافیان و درک متقابل همسر و خانواده نیاز دارد. لازم است برای آگاهی بیشتر در مورد چگونگی حفظ ارتباط عاطفی مادر شاغل و کودک و کاهش عذاب وجدان و نگرانی مادر با مشاوران کودک مشورت نمایید و برای موفقیت در تربیت صحیح کودک خود راهکارهای مفیدی را آموزش ببینید.

دغدغه ها و مشکلات زوجین

بسیاری از زن و شوهرها پس از به دنیا آمدن فرزندشان یا حتی زمانی که در مورد بچه دار شدن تصمیم می گیرند، درباره وضعیت اشتغال زن دچار اختلاف نظر می شوند. برای مثال در جلسات مشاوره مشاهده می کنیم که بسیاری از مردان در مورد وضعیت مراقبت از کودک خود نگران هستند و فکر می کنند اشتغال مادر می تواند در رشد و تـربیت کودک اختلال ایجاد کند.

این مسئله احساسات متعارضی را در زنان برمی انگیزد. چرا که اکثر زنان شاغل، سال های سال تحصیل کرده اند و برای به دست آوردن جایگاه شغلی امروز خود پا به پای مردان زحمت کشیده اند. با آمدن فرزند در تعارض بسیار پیچیده ای قرار می گیرند و گاهی به خاطر تعلق خاطری که به شغل و حرفه خود دارند احــساس گناه می کنند. همه این موارد می تواند منجر به ایجاد تنش در خانواده شده و سلامت روان افراد به خصوص مادر را تحت تأثیر قرار دهد.

به همین خاطر لازم است که زن و شوهرها در محیطی صمیمانه به طور دقیق وضعیت زندگی خود را بررسی کرده و برای این موضوع به نوعی تفاهم و تصمیم مشترک برسند. کمک گرفتن از مـشاوره خانواده در این شرایط می تواند به شما کمک کند تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید و هیجانات خود را نیز به شیوه موثرتری مدیریت کنید.

پد رو مادر و نوزاد

جدایی کودک از مادر شاغل در چه سنی آسیب زا می باشد؟

دو سال اول زندگی مهم ترین سال ها برای رابطه بین مادر و فرزند محسوب می شود. چرا که سبک دلبــستگی در کودکان در این دوران شکل می گیرد و به عبارت دیگر فرد بر اساس نوع رابطه ای که با مادر خود دارد می تواند به تعریف خاصی از اعتماد و ارتباط دست یابد. در این دو سال که همان سال های نوزادی محسوب می شود کودک بیش از هر زمان دیگر نیازمند ارتباط فیزیکی نزدیک با مادر خود می باشد. بــغل کردن کودک و شنیدن صدای مادر او را آرام می کند و در صورت عدم احساس نوازش مادر می تواند دچار محرومیت شدید هیجانی شود.

در نتیجه در اکثر موارد مادران در دوران نوزادی فرزندشان، خصوصاً سال اول تولد کودک نیاز به مرخصی شغلی دارند. در این زمان باید مادران تلاش کنند که از نظر فیزیکی بیشتر در کنار فرزندشان باشند و بتوانند نیازهای کودک را به موقع دریابند و به آن ها رسیدگی کنند. پس از دوران نوزادی و شکل گرفتن رابطه سالم میان مادر و فرزندان مادران می توانند شغل خود را مجدداً به طور تمام وقت از سر بگیرند و چالش های مرتبط با جدایی از کودک را با راه حل های مختلف حل و فصل نمایند.

جدایی کودک از مادر شاغل در سال های پیش دبستانی

درست است که پس از دوران نوزادی نیازهای کودک به مادر به مرور کمتر می شود؛ اما با این حال کودکان در سنین پیش دبستانی همچنان بیش از هرشخص دیگری به مادر خود احتیاج دارند و وابــستگی کودک به مادر و رابطه با او برایشان پرمعناترین ارتباط در زندگی است. اما اوضاع در این سنین بیشتر قابل کنترل است و همه چیز بستگی به این دارد که مادر چقدر می تواند انرژی خود را در سرکار و منزل تقسیم نماید. در واقع متخصصان معتقدند که اگر مادران در سنین پیش دبستانی بتوانند پس از بازگشت از سرکار با فرزند خود رابطه عمیقی داشته باشند، زمانی را برای بازی با کودک اختصاص دهند و پای حرف ها و صحبت های او بنشینند، ساعات دوری از مادر جبران خواهد شد.

به عبارت دیگر روانشناسان و مشاوران کودک بر این باورند که آنچه بیش از ساعات با هم بودن مادر و فرزند در این زمان اهمیت دارد کیفیت و نوع ارتباط است. چه بسا بسیاری از مادران که شاغل نیستند به دلیل نارضایتی که از زندگی خود دارند در طول روز نیز نمی توانند رابطه چندان مثبت و سالمی با فرزندان خود برقرار کنند. کودکان این مادران نسبت به بچه هایی که مادران شاغل و در عین حال با نشاطی دارند مسلما در رشـد روانی و عاطفی آسیب بیشتری می بینند و کمتر حضور مادر را احساس می کنند.

پیامدهای دوری کودک از مادر شاغل

اگر کودک در سنین پایین نوزادی به خصوص در ماه های اولیه زندگی نتواند حضور مادر را در کنار خود احساس کند به احتمال زیاد از نظر دلبستگی دچار آسیب خواهد شد. چرا که نوزادان از نظر شناختی بسیار به مادر خود وابسته هستند و جالب است بدانید آن ها حتی نمی توانند خود را از مادرشان تفکیک کنند! در نتیجه جدایی کودک از مادر شاغل برای ساعات بسیار طولانی و عدم رسیدگی به موقع به نیازهای اولیه و اساسی کودکان می تواند ضربه روانی بزرگی برای او باشد و از نظر هیجانی مشکلات متعددی را به بار بیاورد.

مادرانی که مجبور به جدایی از فرزندشان هستند و به خاطر اوضاع اقتصادی نامناسب حتی قادر به گرفتن مرخصی نیز نیستند اگر بتوانند فرزند خود را نزد اشخاص نزدیک به خود مثل مادربزرگ بگذرانند که بتواند به اندازه کافی از نوزاد مراقبت کند و نیازهای عاطفی او را برآورده کند تا حد زیادی از آسیب ها جلوگیری خواهد شد. در واقع باید در نظر داشت که سپردن کودک به دیگران باید با دقت و ارزیابی کامل انجام شود.

جدایی کودک از مادر شاغل در سنین بالاتر آسیب های کمتری را به همراه دارد. با این حال مادرانی که معمولاً بسیار خسته از سرکار برمی گردند و توانی برای بازی و برقراری ارتباط با فرزند خود ندارند طبیعتاً نمی توانند نیازهای عاطفی و روانی فرزند خود را برآورده کنند. همین امر باعث می شود که کودک آسیب پذیری بالاتری پیدا کرده و همواره با نوعی محرومیت هیجانی دست و پنجه نرم کنند. به همین خاطر متخصصان همواره به مادران شاغل توصیه می کنند برای آنکه بتوانند مادر موفقی باشند پیش از هر چیز به ســلامت روان و جسم خود اهمیت دهند، انرژی خود را به درستی تقسیم کنند و برای تقویت قوای خود کارهایی نظیر ورزش های هوازی، انجام تکنیک های تنفسی، ریلکسیشن و به کارگیری فنون ذهــن آگاهی را فراموش نکنند.

کودک در حال نگاه به مادرش که به سرکار می رود

آماده کردن کودک برای جدایی از مادر شاغل

  • با کودک قایم باشک بازی کنید. او با این شیوه یاد می گیرد نبودن شما دلیل بر ترک شدنش نیست. فقط به صورت موقتی در دسترسش نیستید .
  • بعد از 18 ماهگی کودک را به مدت کوتاه کنار مادربزرگ، خاله یا دوستی که با فرزندتان رابطه نزدیک دارد بگذارید و کم کم زمان ماندن کنار آنها را افزایش دهید .
  • بعد از 18 ماهگی او را بیشتر به پارک یا مهدکودک ببرید و تجربه دلپذیری از نبودن خود برای او درست کنید. بهتر است مهدکودک رفتن کودک به بعد از دو سالگی که دوران اضطراب جدایی او به سر آمده موکول شود.
  • اگر وقت آن رسیده است که به محیط کار خود بازگردید و باید کودک را تنها بگذارید، باید از چند روز قبل، او را آماده کنید.
  • او را با کسی که قرار است از او مراقبت کند یا مهد کودکی که قرار است در آن جا بماند، آشنا کنید.
  • روزهای اول شما هم دقایقی را کنار کودک بمانید و کم کم مدت زمان کنار او ماندن را کم کنید.
  • بعضی از کودکان با جدایی از مادر سریع تر کنار می آیند و برخی دیگر، ممکن است ساعت ها گریه کنند و از ته دل اشک بریزند.
  • اگر قرار است کودکتان را پیش پرستار یا مادربزرگ یا فرد دیگری بگذارید تا در نبود شما از او نگهداری کند، حتما در مورد عادت های کودکتان با او صحبت کنید. اگر ساعت خاصی می خوابد یا به شیوه خاصی غذا می خورد، حتما این نکات را به او بگویید.
  • اگر زمانی که می خواهید کودکتان را تنها بگذارید اضطراب دارید، سعی کنید این حس در چهره شما نمایان نشود. کودکان حس ها را بسیار خوب درک می کنند و اگر شما نگران باشید، این اضطراب به آنها منتقل می شود و تاثیر بدی در روحیه کودک دارد. سعی کنید مصمم عمل کنید.
مادر در حال خداحافظی از فرزندش

چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

  • وقتی کودک به شما می چسبد، عصبانی نشوید .در این اوقات، به یاد داشته باشید که کودک با شما بودن را بیشتر از هر چیزی دیگری در این دنیا ترجیح می دهد. دانستن این نکته کمک می کند تا شما احساس آشفتگی و پریشانی نداشته باشید .
  • پیام های مغشوش به کودک ندهید .در حالتی که کودک را در آغوش گرفته اید و نوازش می کنید به او نگویید که از شما دور شود. این کار کودک را گیج می کند و او نمی داند که بماند یا برود .
  • بیماری را دلیلی برای نقض مقررات قرار ندهید .وقتی کودک بیمار است اجازه ندهید که کارهایی را که در مواقع عادی برایش مجاز نیست انجام دهد، زیرا به این ترتیب بیمار شدن در نظرش جالب تر از سالم بودن جلوه می کند. تحقیقاتی که در مورد درمان بزرگسالان صورت گرفته نشان می دهد، هنگامی که کودکان به دردهای مزمن مبتلا می شوند که باید واقع بینانه و با کمترین تغییر در برنامه روزانه با آن برخورد کرد. در غیر این صورت او برای جلب محبت شما خود را بیمار جلوه گر می کند .
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (379 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (338 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (250 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (239 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (194 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (172 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (161 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (151 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (134 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (126 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (122 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (114 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (111 نظر) حضور علی دایی در رستوران شیک فریبا نادری به صرف افطار+عکس/ ذوق و خوشحالی خانم بازیگر از حضور شهریار ایران در رستورانش (105 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار ذهن منحرف یوسف تیموری درباره فیلمنامه محیا دهقانی/ همه از شدت خنده منفجر شدن+ویدیو حضور مهران مدیری، رامبد جوان و المیرا شریفی مقدم در یک ضیافت افطاری مشترک/ یک میز با غذاهای ساده و رنگارنگ+عکس (ویدئو) ستاره فوتبال آسیا امام جماعت شد! شام عاشقانه رامید جوان و همسرش نگار جواهریان در یک جگرکی/ چقدر این زوج خاکی و خاص هستن+عکس (تصاویر) تغییر چهره و تیپ «جمیله» همسر تقی معمولی در سریال پایتخت بعد 5 سال فال انبیاء روزانه جمعه 10 فروردین ماه 1403 عکس جنجالی با استایل بهاری مرجانه گلچین/ فخر فروشی مرجانه گلچین با طلا و جواهراتش ! (عکس) نمایی دیده نشده و خاص از دکوراسیون داخلی و نوروزی خانه ملیکا شریفی نیا/دکور شاد و رنگی رنگی! عکس عاشقانه امیر علی نبویان و همسرش بهار نوروزپور با دسته گل زیبا و بهاری/ جذاب ترین زوج تلویزیون ! جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! (عکس) عکس لو رفته و متفاوت از نرگس محمدی بازیگر سریال ستایش و خواهر پژمان جمشیدی در کانادا/خوش گذرانی خانم ها کنار آبشار نیاگارا! کتابخانه شخصی دلنشین و مملو از کتاب سید حسن خمینی در خانه‌اش با رونمایی از قاب عکس رهبری و دخترشان+عکس/ محبوب‌ترین بخش منزل نوه امام (عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود
تیتر امروز   
جلوه‌گری فرح دیبا با چادر توری در حرم امام رضا/اقدامات ریاکارانه برای بهره برداری سیاسی از دین! 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402