استرس بیکاری و از دست دادن شغل را چگونه مدیریت کنیم؟

  دوشنبه، 28 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
استرس بیکاری و از دست دادن شغل را چگونه مدیریت کنیم؟
از دست دادن شغل و استرس بیکاری یکی از سخت‌ترین و پرتنش‌ترین تجربیات زندگی یک فرد است؛ با مطلبه ادامه مطلب یاد میگیرید که چگونه این تنش را کنترل کنید. با ما همراه باشید.

احساس افسردگی پس از از دست دادن شغل غیرعادی نیست. از دست دادن شغل می تواند استرس زیادی را به زندگی شما اضافه کند و به عزت نفس شما آسیب برساند. می تواند منجر به انزوا و از دست دادن تعامل اجتماعی و شبکه های حمایتی شود. کاهش احساس افسردگی پس از، از دست دادن شغل می تواند با ارتباط با دوستان و گذراندن وقت برای سرگرمی ها شروع شود. صحبت با یک درمانگر نیز می تواند گام مهمی در کاهش احساس افسردگی باشد.

مقابله با استرس از دست دادن شغل

فرقی نمی کند که شما از کار اخراج شده اید،استعفا داده اید، تعدیل نیرو شده اید یا مجبور به بازنشستگی زودتر از موعد شده اید یا این که قراردادتان به پایان رسیده است، از دست دادن شغل یکی از پر استرس ترین تجربه های زندگی هر فرد است. جدا از اضطراب مالی مشخصی که این شرایط بر فرد اعمال می کند، استرس از دست دادن یک شغل می تواند پیامد سنگینی بر روحیه، ارتباطات و به طور کلی سلامت روانی و عاطفی فرد داشته باشد.

در اغلب موارد، شغل چیزی فراتر از منبع درآمد و امرارمعاش است. به عبارت دیگر، آن ها بر دیدگاهی که از خود داریم و نیز دیدگاهی که نسبت به اطرافیانمان داریم، تأثیر می گذارند. حتی اگر علاقه چندانی به شغل خود نداشته باشید، داشتن شغل به شما شأن اجتماعی می دهد و به زندگی شما چارچوب، هدف و معنی می بخشد.این که یک دفعه کار خود را از دست دهید موجب می شود تا احساس سرخوردگی، عصبانیت یا افسردگی کنید. ممکن است در مورد هویت خود دچار تردید شوید، در مورد آنچه از دست داده اید احساس غم و اندوه کنید یا در مورد آنچه آینده برای شما خواهد داشت احساس اضطراب خواهید کرد.

بسته به شرایط بیکاری که با آن مواجه هستید، ممکن است احساس خیانت از سوی کارفرما، ناتوانی در جهت دهی به زندگی یا سرزنش خود برای یک اشتباه یا کوتاهی درگذشته به سراغ شما آید. استرس و نگرانی می تواند یک احساس مخرب و گیج کننده باشد.اما مهم نیست که تا چه اندازه شرایط تیره و تاریک به نظر آیند، همیشه امیدی وجود دارد. با گذشت زمان و به کارگیری تکنیک های درست مقابله با احساسات منفی، شما می توانید با این موانع کنار بیایید، استرس و اضطراب خود را کم کرده و مرحله جدیدی از زندگی کاری خود را شروع کنید.

چرا از دست دادن شغل اینقدر سخت است؟

استرس بیکاری را فقط آن هایی که تجربه اش کردند، درک می کنند. از لحاظ روانشناسی ، اهمیت شغل، بیشتر از چیزی است که تصورش را می کنید.داشتن یک شغل به ما هدف و معنایی برای ادامه زندگی می دهد. شاید به همین دلیل باشد که از دست دادن شغل، اینقدر برایمان سخت است و استرس بیکاری شب و روز را از ما می گیرد.بیکاری فقط باعث قطع شدن درآمد نمی شود و نتایج دیگری هم به دنبال دارد که به استرس بیکاری دامن می زند. برای مثال :

  • از دست دادن هویت شغلی
  • ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس
  • از بین رفتن روتین های روزانه
  • فقدان فعالیت های هدفمند
  • از دست دادن حس امنیت
  • از دست دادن ارتباطات دوستانه با همکاران

اما مهم نیست که استرس بیکاری چقدر توانسته باعث از دست دادن روحیه و خلا مالی در زندگی تان شود؛ با این قدم ها می توانید استرس بیکاری را از بین برده و با آرامش به دنبال یافتن شغل جدیدی باشید.

مرد مضطرب

عوامل تاثیر گذار در شدت واکنش افراد به از دست دادن شغل

شدت واکنش افراد به عوامل مختلفی بستگی داشته و این عوامل سبب خواهد شد فرد تا چه میزان این حالات های روحی را خواهد داشت که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد :

  • آیا فرد با دیگر اتفاقات دردناک زندگی و یا از دست دادن های دیگر نیز مواجه شده است ؟ و تا چه میزانی حالات های دردناک روحی او باقی مانده است ؟
  • آیا فرد تجربه بیکار شدن و یا از دست دادن شغل را داشته است ؟
  • آیا افرادی هستند که زمانی که فرد بیکار شد از او حمایت کنند ؟ مانند حمایت همسر ، خانواده و یا دیگر دوستان و آشنایان ؟
  • آیا فرد بیکار کسی را در زندگی دارد که با او احساس راحتی کرده و با او درد و دل کند ؟

چگونه با استرس بیکاری مقابله کنیم؟

از دست دادن ناگهانی شغل و بیکار شدن می تواند احساس آسیب، عصبانیت یا افسردگی در شما ایجاد کند. ممکن است هویت خود را زیر سوال ببرید، بابت تمام چیزهایی را که از دست داده اید غصه بخورید، یا در مورد آینده خود نگران باشید. اگر چه استرس و نگرانی ناشی از آن ممکن است طاقت فرسا باشد. اما مهم نیست که در حال حاضر چقدر اوضاع تاریک به نظر می رسد. با گذشت زمان و تکنیک های مناسب مقابله، می توانید با این مشکلات کنار بیایید، استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و به زندگی شغلی خود ادامه دهید.

به خود اجازه دهید غمگین شوید

کاملا طبیعی است که بعد از هر گونه از دست دادنی، ناراحت و غمگین شوید. بدون شک از دست دادن شغل هم از این قاعده مستثنی نیست.در حالی که هر کسی ممکن است به نحوی این ناراحتی خودش را بروز دهد، راه های سالم و ناسالم برای بروز غم و اندوه ناشی از فقدان شغل شما وجود دارد. برخی افراد به مصرف الکل و پرخوری عصبی روی می آورند. اما اینها تنها تسکین زودگذری را به همراه خواهند داشت و در درازمدت احساس بدتری را در شما ایجاد می کنند. از سوی دیگر، پذیرفتن احساسات و به چالش کشیدن افکار منفی، به شما کمک می کند تا بهتر با این وضعیت کنار بیایید.

به خودتان فرصت بدهید

غصه خوردن برای از دست دادن شغل و سازگاری با بیکاری ممکن است زمان ببرد. سعی نکنید احساسات خود را نادیده بگیرید.احساسات خود را روی کاغذ بنویسید. هر آنچه در مورد اخراج یا بیکاری احساس می کنید، از جمله چیزهایی که آرزو می کنید به رئیس سابق خود می گفتید (یا نمی گفتید) را روی کاغذ بنویسید.

واقعیت را بپذیرید

همه ما می دانیم که از دست دادن شغل و بیکاری چقدر می تواند دشوار و سخت باشد، اما نباید اجازه دهیم این وضعیت شما را دچار مشکلات بیشتری کند. به جای اینکه در مورد از دست دادن شغل خود فکر کنید، بهتر است شرایط را بپذیرید. هر چه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر می توانید هدف بعدی زندگی خود را انتخاب کنید.

از خود زنی بپرهیزید

اکثر افراد در مواقع بیکاری و یا فقدان شغل خود، شروع به انتقاد یا سرزنش خودشان می کنند. اما مهم این است که از تحقیر خود اجتناب کنید. شما به اعتماد به نفس خود نیاز دارید تا همچنان که به دنبال شغل جدیدی باشید. هر فکر منفی که از سرتان می گذرد را به چالش بکشید.بیکاری شغل خود را به عنوان یک شکست موقت در نظر بگیرید. اکثر افراد موفق شکست های بزرگی را در حرفه خود تجربه می کنند، اما با نجات خود، یادگیری از تجربه و تلاش دوباره همه چیز را تغییر می دهند. شما هم می توانید همین کار را انجام دهید.

برای قوی تر شدن تلاش کنید

احتمال دارد در این شرایط دچار احساس شرم و خجالت شوید و از دوستان و خانواده خود کناره گیری کنید. اما وقتی با استرس از دست دادن شغل و بیکاری مواجه می شوید، بهتر است با دیگران ارتباط برقرار کنید. برقراری روابط با دیگران در این شرایط، پادزهر طبیعت برای استرس است. هیچ چیز به اندازه صحبت کردن با یک دوست مطمئن در این وضعیت نمی تواند شما را آرام کند.شخصی که با او صحبت می کنید لازم نیست به شما راهکاری را ارائه دهد. آنها فقط باید شنونده خوبی باشند، کسی که با دقت گوش کند بدون اینکه شما را قضاوت کند.ارتباط با دیگران می تواند به شما کمک کند تا کنترل بیشتری بر موقعیت خود داشته باشید.

نتیجه گیری

بیکار شدن و یا از دست دادن شغل ممکن است برای هر فردی به وجود بیاید ، اما واکنش افراد نسبت به این اتفاق اهمیت دارد که به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت . در نتیجه می توان گفت حالات های روحی پس از بیکاری موقت بوده و از بین خواهد رفت .خانواده به عنوان نزدیک ترین کسانی که با فرد در ارتباط بوده باید همواره از او مراقبت کرده و یا با او حرف بزنند که او هر چه زودتر روحیه بهتری پیدا کند .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....