عوارض کم آبی در بدن چیست؟

  شنبه، 12 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
 عوارض کم آبی در بدن چیست؟
کم شدن آب بدن وقتی اتفاق می افتد که بدن، بیشتر از آنکه مایعات دریافت کند، از حجم مایعات ذخیره شده استفاده می کند و دیگر آب کافی ندارد تا ارگان های بدن عملکرد عادی خود را داشته باشند.اگر مایعات از دست رفته جایگزین نشوند، بدن دچار کم آبی می شود. بدن هر کسی ممکن است کم آب شود اما این وضعیت برای بچه های کوچک و کهنسالان بسیار خطرناک تر است.

آب دمای بدن شما را تنظیم می کند و مفاصل را روغن می دهد این کمک می کند که مواد مغذی حمل شوند تا به شما انرژی داده و سلامت را حفظ کند. اگر شما هیدراته نشده باشید، بدن نمیتواند در بالاترین سطح خود عمل کند.همانطور که در ادامه بیشتر خواهیم گفت شما ممکن است احساس خستگی، گرفتگی عضلانی، سرگیجه یا سایر نشانه های جدی داشته باشید. بیشتر بدن ما از آب است همانطور که می دانید، بدن شما از 60 درصد آب تشکیل شده است.

برای کمک به قرار دادن این عدد در منظر، بگذارید وزن متوسط ​​مردان و زنان بالای 20 سال را در نظر بگیریم. در هر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، میانگین وزن مردان بالغ بالای 20 سال، حدود 195 پوند (88.5 کیلوگرم) است و زنانی که بیش از 20 سال سن دارند، حدود 168 پوند وزن دارند (76.2 کیلوگرم). بنابراین، میانگین وزن آب یک مرد 117 پوند (53 کیلوگرم) است و میانگین وزن یک زن 101 پوند (45.8 کیلوگرم) است.

مهم ترین عملکردهای واقعی و تصریح شده آب

  • تنظیم دمای هسته بدن
  • حفاظت از مفاصل، سیستم عصبی و بافت
  • حذف سموم و زباله
  • کنترل هضم
  • تغذیه سلول ها و دیگر اجزای بدن

علائم کم آبی بدن

همیشه احساس تشنگی علامت قابل اطمینانی برای کم شدن آب بدن نیست. بسیاری از افراد، مخصوصا بزرگسالان ، تا زمانی که کاملا کم آب نشده اند، احساس تشنگی نمی کنند.به همین دلیل است که استفاده از آب فراوان در هوای گرم یا وقتی بیمار هستید، اهمیت زیادی دارد. علائم و نشانه های کم آب شدن بدن در سنین مختلف متفاوت است.

در نوزادان یا کودکان:

  • دهان و زبان خشک
  • عدم وجود اشک هنگام گریه
  • خشک ماندن پوشک برای سه ساعت
  • چشم و گونه گود افتاده
  • نرمی جمجمه بالای سر
  • بی حالی و کج خلقی

در بزرگسالان:

  • عطش زیاد
  • دفعات کم ادرار
  • ادرار تیره
  • خستگی
  • سرگیجه
  • پریشانی

 نوشیدن آب

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

  • برای ۲۴ ساعت یا بیشتر است که اسهال دارید
  • پریشان، خواب آلود و آشفته تر از همیشه اید
  • خشک و کم انعطاف شدید
  • مدفوع خونی یا سیاه دارید

حقایق کم آبی

  • از دست دادن بیش از اندازه مایعات بدن، به عنوان کم آبی تعریف می شود. بدن به طور متوسط حدود دو و نیم لیتر آب بدن را درهر روز از طریق تنفس، تعریق و ادرار کردن از دست می دهد. هرگونه فعالیت شدید، استرس جسمی و روحی منجر به از دست دادن مایعات بیشتر می شود.
  • افرادی که دارای اضافه وزن هستند در مقایسه با شخصی که وزن نرمال دارد، برای جلوگیری از کم آبی بدن به نوشیدن آب بیشتری نیاز دارند. در حالیکه فردی با وزن نرمال لازم است ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشد، افرادی که چاق هستند باید به ازای هر ۱۱ کیلوگرم وزن اضافه، ۱ لیوان آب بیشتر بنوشند.
  • بی آبی بدن می تواند با از دست دادن تنها ۲ تا ۵ درصد از مایعات بدن به وجود بیاید. این مسئله، منجر به کم آبی خفیف می شود. از دست دادن ۶ تا ۱۰ درصد از مایعات بدن، منجر به کم آبی متوسط و از دست دادن ۱۱ درصد یا بیشتر از مایعات بدن به عنوان کم آبی شدید طبقه بندی می شود.
  • کم آبی ناشی از ۳ درصد از دست دادن مایعات می تواند باعث کاهش قدرت بدن تا ده درصد و کاهش سرعت تا هشت درصد شود. بنابراین بسیار ضروری است که به طور مدام آب بنوشید، حتی وقتی تشنه نیستیدبیش از ۱۵ درصد کم آبی می تواند منجر به مرگ شود.
  • کم آبی خفیف می تواند با علائمی مانند تشنگی، ضعف، خستگی، ادرار تیره، حجم کم ادرار، خشکی دهان، سرگیجه و سردرد تشخیص داده شود. علائم کم آبی متوسط و شدید عبارتند از خروجی ادرار صفر(نداشتن ادرار)، غش، بی حالی شدید و چشم های فرورفته.
  • گفته می شود که محافظت از بدن در برابرکم آبی با نوشیدن مقدار زیادی آب، احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش می دهد. همچنین نوشیدن حداقل ۵ لیوان آب، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۷۹ درصد، سرطان مثانه را کمتر از ۵۰ درصد و سرطان روده ی بزرگ را تا ۴۵ درصد کاهش می دهد.
  • همچنین گفته می شود که هیدراته ماندن، درد پشت و مفاصل را تا ۸۰ درصد کاهش می دهد.
  • کم آب شدن بدن می تواند فشار زیادی بر روی کبد و کلیه ها برای خارج کردن سموم و سایر مواد زائد از بدن وارد کند از این رو در هنگام کم آبی بدن، احتمال آسیب کلیه و کبد بیشتر است.
  • نوشیدنی های الکلی و کافیئن دار و نوشابه ها نمی توانند کم آبی بدن را برطرف سازند این نوشیدنی ها در واقع می توانند باعث آسیب بیشتر شوند زیرا تشنگی را افزایش می دهند.

3 خطر جدی ناشی از کم آبی بدن

  1. تشنج: بسیاری از موارد می توانند باعث ایجاد تشنج شوند. ولی یکی از علل شایع تشنج این است که بدن شما الکترولیت مورد نیاز خود را دریافت نمی کند. الکترولیت ها در بدن به انتقال شیگنال های الکتریکی از یک سلول به سلول دیگر کمک می کنند. زمانی که مقدار الکترولیت ها در بدن متعادل نباشد، بدن با تشنج واکنش نشان می دهد.
  2. مشکلات ادراری و کلیوی: کم آبی طولانی مدت بدن می تواند باعث به وجود آمئن بیماری های کلیوی شود. این مشکلات می تواند شامل عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و نارسایی کلیه باشد. سنگ کلیه در اثر به هم چسبیدن مواد معدنی و نمکی در کلیه ها ایجاد می شود. به بیمارانی که از سنگ کلیه رنج می برند توصیه می شود آب مصرفی خود را در طول روز افزایش دهند تا به عبور سریع تر سنگ ها کمک کند.
  3. شوک حجم خون کم (هیپوولومیک): هنگامی که بدن شما آب کافی دریافت نمی کند می تواند باعث کم شدن حجم خون شما شود. کمبود حجم خون شدید باعث شوک هیپوولومیک می شود. کمبود حجم خون، افت فشار خون را به دنبال دارد و می تواند تأثیر نامطلوبی بر روی میزان اکسیژن بدن بگذارد. اگر قلب شما مایعات کافی نداشته باشد نمی تواند خون را در سراسر بدن پمپاژ کند. در صورتی که کم آبی را درمان نکنید، شوک هیپوولومیک رخ می دهد و ممکن است منجر به نارسایی عضو شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (510 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (40 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!