آیا کلسترول تخم مرغ باعث بیماری های قلبی می شود؟

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا کلسترول تخم مرغ باعث بیماری های قلبی می شود؟
همه می دانیم که یکی از عوامل خطر ابتلا به حمله های قلبی استفاده از رژیم غذایی حاوی کلسترول بالاست. بر همین اساس، توصیه متخصصان به بیماران در معرض خطر بیماری های قلبی ، مصرف کمتر از 200 میلی گرم کلسترول در روز است.

تخم مرغ یک منبع غذایی نسبتا ارزان و غنی از آهن، ویتامین ها و مواد معدنی است. با این حال مدت هاست که کلسترول و چربی اشباع این ماده غذایی و این باور که مصرف روزانه آن خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد، خواص و ویژگی های مثبت آن را تحت الشعاع قرار داده است.حال نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که خوردن یک تخم مرغ در روز برای اکثر افراد حتی برای آن ها که سابقه بیماری قلبی دارند، خوب است و ضرری ندارد.محققان در این پژوهش با ارزیابی ارتباط میان مصرف تخم مرغ و لیپیدهای خون، بیماری قلبی عروقی (CVD) و مرگ ومیر در بین ۱۷۷ هزار نفر از مردم کشورهای کم درآمد، متوسط و پر درآمد، این پیش فرض که مصرف تخم مرغ برای سلامت قلب بد است را به طور مستقیم رد کردند.

کلسترول تخم مرغ نگران کننده است؟

تخم مرغ بسیار مغذی و سرشار از کالری و چربی های اشباع، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی بعلاوه لوتئین و زیزانتین است. ضمن این که کولین موجود در آن برای عملکرد مغز و اعصاب می تواند مفید باشد. نگرانی اصلی درباره مصرف تخم مرغ میزان کلسترول آن بوده است. توصیه معمول درباره محدود کردن کلسترول ناشی از غذا ها به کمتر از 300 میلی گرم در روز است. یک عدد تخم مرغ بزرگ حاوی بیشتر از ۵۰ درصد از این میزان کلسترول است. کلسترول در زرده تخم مرغ وجود دارد و بنابراین بسیاری از افراد سفیده تخم مرغ را برای خوردن انتخاب می کنند.افراد سالم البته نباید نگران کلسترول موجود در تخم مرغ باشند. اگر شما بیش از اندازه تخم مرغ مصرف نکنید، مصرف معمول آن تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان کلی کلسترول شما نخواهد داشت. محدود کردن مصرف متوسط تخم مرغ به یک عدد در روز یک رویکرد منطقی است. برخی شواهد وجود دارد که اگر به بیماری قلبی یا دیابت مبتلا یا در کنترل کلسترول خون خود با مشکل مواجه باشید، باید مصرف تخم مرغ خود را به 3 عدد در هفته محدود کرده و یا در غیر این صورت سفیده تخم مرغ مصرف کنید.

به جای نگرانی درباره مضر یا مفید بودن یک ماده غذایی خاص، ارزش غذایی این مواد را در کل رژیم غذایی را در نظر بگیرید.تخم مرغ در صورت مصرف متعادل غذای سالمی است؛ با وجودی که تخم مرغ کمی باعث افزایش میزان کلسترول می شود، اما واجد مواد غذایی ارزشمندی هستند که نهایتا می تواند به کاهش خطر بروز بیماری ها کمک کنند. اگر شما به جای یک قطعه نان تست سفید فرآوری شده یا غلات آماده بسیار فرآوری شده، یک تخم مرغ مصرف کنید، انتخاب سالمتری است.جالب است بدانید که یک تخم مرغ بزرگ، 72 کالری، 186 میلی گرم کلسترول، 6.3 گرم پروتئین، 8.4 گرم چربی کل، 1.6 گرم چربی اشباع شده، 270 واحد ویتامین آ و 41 واحد ویتامین دی دارد.

تخم مرغ حاوی چه ویتامین ها و مواد معدنی است؟

تخم مرغ حاوی اسید فولیک، فسفر، سلنیوم، مواد معدنی مختلف و ویتامین های A ، B۲ و B ۱۲ است، نشان داده شده است مرغ هایی که در دان آنها امگا ۳ وجود دارد تخم مرغ هایی را تولید می کنند که غنی از امگا ۳ هستند یعنی مواد مغذی موجود در تخم مرغ به نوع دانی که مرغ خورده است، بستگی دارد.

عده ای تصور می کنند که تخم مرغ حاوی آهن است، ولی باید گفت که آهن تخم مرغ قابل جذب نیست، زیرا در تخم مرغ پروتئینی به نام فسفیتین وجود دارد که از جذب آهن تخم مرغ جلوگیری می کند همچنین اگر تخم مرغ را با مواد پروتئینی دیگری که حاوی آهن هستند، مصرف کنیم فسفیتین می تواند از جذب آهن این مواد هم جلوگیری کند.برخی افراد تصور می کنند که مصرف تخم مرغ کلسترول خون را افزایش می دهد در حالی که مطالعات نشان داده اند که افرادی که روزانه ۲ عدد تخم مرغ به مدت ۶ هفته مصرف می کنند میزان HDL (کلسترول خوب) آنها بیشتر می شود، تخم مرغ منبع خوبی از کولین است، کولین در ساخت سلول های مغزی در دیواره سلولی نقش مهمی دارد.

یک عدد تخم مرغ حاوی ۶ تا ۷ گرم پروتئین است، تخم مرغ به علت داشتن اسید آمینه های ضروری یک غذای با کیفیت است. تخم مرغ در کنترل وزن نقش مؤثری دارد

مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی که بیماری آنها کنترل شده است، می توانند هفته ای ۵ عدد تخم مرغ مصرف کنند، در ۱۷ مورد تحقیق صورت گرفته روی ۲۶۳ هزار نفر مشخص شد که تخم مرغ می تواند خطر سکته قلبی را در بیماران قلبی و عروقی کاهش دهد.

گروه های پرخطر برای مصرف تخم مرغ

باید این را در نظر بگیریم که همواره افرادی به عنوان گروه های پرخطر محسوب می شوند. بنابراین در رژیم غذایی آن ها استفاده از تخم مرغ باید با محدودیت و زیر نظر مشاور تغذیه انجام شود.

  1. افرادی با مشکلات قلبی عروقی (از جمله کسانی که سابقه خانوادگی تصلب شرایین داشته اند.)
  2. افراد دیابتی
  3. کسانی که چربی خون بالا دارند.

مصرف تخم مرغ در افرادی با دیابت یا چربی خون

آیا مصرف تخم مرغ در افرادی که دیابت یا چربی خون دارند باید به کل قطع شود؟ به احتمال زیاد لزومی به انجام این کار وجود ندارد.در بعضی از افراد بیمار همانند افراد سالم، به همراه ترشح بیش از حد کلسترول بد (LDL)، کلسترول خوب (HDL) نیز افزایش می یابد اما ممکن است ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در این افراد به وجود آید.

میزان مصرف تخم مرغ در گروه های پرخطر

این افراد نباید روزانه بیشتر از 200 میلی گرم کلسترول مصرف کنند، که این میزان تقریباً معادل 1 عدد تخم مرغ است.همینطور وقتی رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات باشد مصرف کلسترول غذایی منجر به تولید کلسترول بد یا LDL توسط کبد می شود.باید بگوییم مصرف روزانه تخم مرغ برای افراد سالم بلامانع است اما کسانی که جزو گروه های پرخطر محسوب می شوند بهتر است زیرنظر متخصص تغذیه و با در نظر گرفتن محدودیت از این تغذیه سالم بهره بگیرند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان