آیا ادرار می تواند چرب شود؟

  یکشنبه، 10 بهمن 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا ادرار می تواند چرب شود؟
ادرار چرب می‌تواند نشاندهنده‌ی عارضه‌ای، مخصوصا در زنان باردار باشد. همچنین چربی در ادرار ممکن است حاکی از مصرف زیاد ویتامین و دهیدراسیون بدن باشد یا وجود کتون در ادرار باشد. همراه ما باشید تا دلایل چرب شدن ادرار را معرفی کنیم.

وجود چربی در ادرار می تواند چیز های زیادی در مورد آنچه می خورید و می نوشید بگوید و اینکه آیا عفونت یا بیماری خاصی در بدن خود دارید. چند بار ادرار کردن در طول روز، بخشی طبیعی از زندگی است و بیشتر افراد هر روز، شش تا هشت بار ادرار می کنند. اما به ندرت پیش می آید کسی به ادرارش نگاه کند، یا متوجه تغییراتی در رنگ یا بوی ادرارش شود.اما آیا تا به حال پیش آمده متوجه شوید ادرارتان چرب است؟ ادرار، اطلاعات قابل توجهی در مورد وضعیت جسمی ارا ئه می دهد و نشاندهنده ی این است که چه می خورید، چه مکمل یا دارویی مصرف می کنید. بله همه ی این ها بر خصوصیات ادرارتان تاثیر می گذارند.ادرار چرب می تواند نشان دهنده ی عارضه ای، مخصوصا در زنان باردار باشد. همچنین چربی در ادرار ممکن است حاکی از مصرف زیاد ویتامین و دهیدراسیون بدن باشد یا وجود کتون در ادرار.

دلایل ادرار چرب

برخی از شرایط سلامتی می توانند سبب ایجاد تغییر در ادرار شما شوند، از جمله این شرایط اینکه ادرار شما روغنی به نظر می رسد. به عنوان مثال ممکن است بعد از ادرار کردن متوجه شوید که قطره هایی از روغن بر روی آب توالت شناور می شود. موارد متعددی از ویتامین های خاص گرفته تا شرایط اساسی که نیاز به درمان دارند، می توانند این مشکل را ایجاد کنند. در ادامه دلایل مختلف روغنی شدن ادرار مورد بررسی قرار گرفته است.

مصرف بیش از حد ویتامین، از دلایل ادرار چرب

وجود ویتامین ها و مکمل های دیگر می تواند به ادرار چرب منجر شود، به ویژه زمانی که بیش از حد ویتامین مصرف شود. به طور خاص، ویتامین D بیش از حد می تواند به ادرار چرب منجر شود.همچنین، ممکن است ویتامین ها به درستی جذب بدن نشوند. در نتیجه، ممکن است به تغییرات غذایی برای کمک به بدن در جذب و گوارش راحت تر غذا نیاز باشد.به طور کلی، رژیم غذایی باید غنی از سبزیجات و دیگر مواد غذایی کامل سرشار از مواد مغذی و فیبر باشد، در شرایطی که غذاهای فرآوری شده به همراه ویتامین ها و رنگ های مصنوعی، و همچنین مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی دیگر حذف یا به حداقل می رسند.

کیلوس، از دلایل ادرار چرب

در صورتی باقی ماندن طولانی مدت ادرار در مثانه مواجهه با مقدار اندکی ادرار چرب عادی است. این ادرار چرب از کیلوس، ماده ای که از پروتئین و چربی ها تشکیل شده است، ناشی می شود.اما اگر مقدار کیلوس زیاد است و ظاهری شیری، چسبنده، یا کفدار دارد، بهتر است برای بررسی دقیق تر شرایط به پزشک مراجعه کنید.فشار زیاد در رگ های لنفاوی ممکن است موجب ورود کیلوس به دستگاه ادراری شود، جایی که در آن تبدیل به ماده زائد می شود. این شرایط در زمان بارداری و همچنین برای افراد مبتلا به عفونت های انگل روده، سرطان و سیروز کبدی عادی در نظر گرفته می شود.

گرسنگی بیش از حد، از دلایل ادرار چرب

گرسنگی بیش از حد زمانی رخ می دهد که یک فرد دریافت کالری را قطع کرده و مقدار اندکی غذا مصرف می کند یا هیچ چیز نمی خورد.در مواقع دیگر، بدن ممکن است حتی در شرایطی که فرد یک رژیم غذایی عادی را دنبال می کند نیز با گرسنگی بیش از حد مواجه شود. این نوع از گرسنگی بیش از حد اغلب به واسطه مشکلات گوارشی، مانند عدم جذب یا پردازش درست غذا توسط بدن رخ می دهد.

گرسنگی بیش از حد ممکن است در نتیجه شرایطی به نام هایپرمتابولیسم یا سوخت و ساز بیشتر از حالت عادی نیز شکل بگیرد.در موارد مشکلات گوارشی و هایپرمتابولیسم، بدن باید از منابع خود برای تغذیه استفاده کند و بر همین اساس ذخایر چربی به کار گرفته می شوند. زمانی که ذخایر چربی به پایان می رسند، بدن از ذخایر پروتئینی خود استفاده می کند.هنگام استفاده از پروتئین ها برخی مواد زائد تولید می شوند که به ادرار راه یافته و موجب شکل گیری ادرار چرب می شوند. این شرایطی به نام کتوز شناخته می شود که طی آن بدن دیگر قادر به استفاده از کربوهیدارت ها برای تامین انرژی نیست.

کتوز ادرار چرب مشکلی است که می تواند زندگی انسان را در معرض خطر قرار دهد و علائمی مانند نقرس، خستگی، حالت تهوع، ضعف، افزایش تعریق، و کاهش وزن شدید را موجب می شود.

کم آبی بدن، از دلایل ادرار چرب

ادرار چرب به رنگ کهربایی یا زرد تیره ممکن است نشانه ای از کم آبی بدن باشد.افرادی که در فعالیت های ورزشی یا جسمانی شدید حضور دارند، افراد مسن، و آنهایی که به مشکلات معدی روده ای مبتلا هستند، هرچه بیشتر مستعد تجربه با کم آبی بدن هستند. تعریق بیش از حد به واسطه تب یا آب و هوای گرم نیز یکی دیگر از دلایل کم آبی بدن است.از دیگر علائم کم آبی بدن می توان به سرگیجه، خستگی، تشنگی، و خشکی دهان اشاره کرد.اگر با ادرار چرب مواجه هستید، مصرف منظم آب ممکن است تمام آن چیزی باشد که برای بهبود مشکلات مرتبط با کم آبی بدن نیاز دارید. همچنین، اگر متوجه نشانه های کم آبی بدن به همراه شرایط نامناسب ادرار شدید برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه کنید.

کتون در ادرار، از دلایل ادرار چرب

همانطور که گفته شد، ادرار چرب می تواند نتیجه ی وجود کتون ها در ادرار نیز باشد. علاوه بر کم غذا خوردن یا گرسنه نگه داشتن بدن، موارد دیگری نیز می توانند بدن را در شرایط کتون زدگی قرار دهند مانند دیابت کنترل نشده، اوردوز انسولین، و یا مشکلات قند خون و همچنین تغییر رژیم معمول غذایی به منظور کاهش وزن مانند رژیم های کم کربوهیدرات و پُر پروتئین. وجود کتون در ادرار می تواند نتیجه ی ورزش زیاد، استرس زیاد، الکلیسم و یا رژیم های کم کالری نیز باشد. بدن در شرایط کتون زدگی نمی تواند کربوهیدرات ها را برای انرژی تجزیه کند و باید سراغ چربی ها برود. در نتیجه ی این پروسه ی متابولیکی، کتون ها در ادرار باقی می مانند و این زمانی است که ادرار چرب می شود.

بارداری، از دلایل ادرار چرب

بارداری نیز علت ممکن دیگری برای چربی ادرار است. تهوع و استفراغ در بارداری می تواند باعث شود سطح کتون ها در ادرار غیر طبیعی شود. کتون ها در ادرار طی دوره بارداری می تواند علامت دیابت بارداری نیز باشد. دیابت بارداری در دوره ی بارداری به وجود می آید و بعد از زایمان برطرف می شود.

وقتی غذایی مصرف می کنید، بدن آن را به قند خون تبدیل می کند و این زمان است که برای تامین انرژی توسط انسولین مصرف می شود. اما طی بارداری، هورمون های جفت می توانند مقاومت به انسولین ایجاد کنند، با اینکه قند خون کافی در بدن وجود دارد.

اساسا بدن زن باردار به دلیل مقاومت به انسولین نمی تواند از قند خون استفاده کند. در نتیجه از چربی برای انرژی استفاده کرده و باعث می شود کتون ها در ادرار تجمع پیدا کرده و ادرار چرب شود. زنان بارداری که ادرار چرب دارند، دچار اختلالات متابولیکی، عادات بد غذایی و دهیدراسیون نیز می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان