ایا استفاده ی زیاد از زردچوبه مضر است؟

  سه شنبه، 13 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
ایا استفاده ی زیاد از زردچوبه مضر است؟
زردچوبه یکی از پر خاصیت‌ترین ادویه‌جات است که با سلامت پوست نیز سازگاری بالایی دارد. معمولا به تازگی از زردچوبه به عنوان یکی از پایه‌های ثابت ماسک‌های دست‌ساز و خانگی استفاده می‌کنند

زردچوبه، ضد لک طبیعی پوست

زردچوبه یکی از پر خاصیت ترین ادویه جات است که با سلامت پوست نیز سازگاری بالایی دارد. معمولا به تازگی از زردچوبه به عنوان یکی از پایه های ثابت ماسک های دست ساز و خانگی استفاده می کنند. مهم ترین خاصیت زردچوبه خاصیت ضد لک بودن آن است. استفاده از ماسک زردچوبه می تواند لکه های ناشی از جوش یا آفتاب سوختی یا حتی جای اسکار روی پوست را به مرور کمرنگ کند و از بین ببرد. از طرف دیگر خاصیت ضد التهابی دارد که به از بین بردن جوش و کاهش التهابات پوستی می تواند کمک بسیاری کند. مثلا اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که زیر چشم تان همیشه تیرگی هایی دیده می شود، به شما پیشنهاد می کنیم از زردچوبه به عنوان ماسک زیر چشمتان استفاده کنید. با تکرار این ماسک خواهید دید که تیرگی های روی پوستتان کاملا از بین خواهند رفت.

خطرات استفاده از زردچوبه

به گفته مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین آمریکا (National Center for Complementary and Integrative Health) استفاده خوراکی یا موضعی زردچوبه به طورکلی ایمن و بی خطر است. البته گاهی مصرف مکمل های خوراکی موجب بروز عوارض جانبی دستگاه گوارشی مانند مشکلات معده و درد شکم می شود.

البته در استفاده از زردچوبه برای مراقبت از پوست هیچ عارضه جانبی مشاهده نشده است. با وجوداین، همیشه بهتر است که پیش از استفاده از هر ماده جدیدی روی پوست خود، ابتدا مقداری از آن را روی قسمتی از پوست امتحان کنید؛ زیرا حتی محصولات گیاهی مانند زردچوبه هم گاهی موجب بروز واکنش هایی در بعضی از افراد می شوند.برای امتحان کردن زردچوبه، ابتدا ماسک زردچوبه خود را تهیه کنید و پیش از استفاده از آن روی پوست صورت، ابتدا مقدار کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کنید:

  • دست کم یک روز صبر کنید و اگر هیچ واکنشی مشاهده نکردید، تقریبا می توانید مطمئن باشید که استفاده از ماسک زردچوبه روی صورت شما هیچ خطری نخواهد داشت؛
  • اگر هرگونه قرمزی، تورم یا خارشی را روی قسمت موردنظر مشاهده کردید، از ماسک زردچوبه استفاده نکنید.

در تهیه ماسک زردچوبه خانگی، مشکلات و مسائلی هم وجود دارد که باید در نظر داشته باشیم:

  • تهیه کردن ماسک زردچوبه، مانند تهیه هر ماسک دیگری، موجب کثیفی و شلختگی می شود و کار وقت گیری است؛
  • زردچوبه می تواند موجب لکه شدن پوست و لباس هایتان شود؛ پس در زمان مخلوط کردن مواد موردنظر برای تهیه ماسک زردچوبه، باید خیلی دقت کنید تا پوست و لباس هایتان لکه دار نشوند.

ماسک زردچوبه در رفع جای جوش

زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی دارد که به مبارزه با آسیب های به وجود آمده بر اثر رادیکال های آزاد، کمک و مسیر را برای داشتن یک پوست بی عیب و نقص آماده می کند.زردچوبه خواص آنتی باکتریایی دارد که به کشتن باکتری های آکنه که دلیل به وجود آمدن آکنه است، کمک می کند. علاوه بر این زردچوبه خاصیت ضد التهابی نیز دارد که موجب کاهش التهاب و درد می شود.همگام با زردچوبه، موادی نظیر عسل، روغن نارگیل و ماست هستند که هر کدام با دارا بودن خواصی به تقویت ترکیب ماسک زردچوبه کمک می کنند.

عسل برای مرطوب کردن پوست عالی است. عسل همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که التهاب و قرمزی اطراف آکنه را کاهش می دهد. همچنین می تواند اسکار ناشی از آکنه را درمان کرده و پوست را نرم و صاف کند.

روغن نارگیل علاوه بر خواص آنتی باکتریایی، خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که برای پوست مفید است، این ماده برای حفظ ظاهر جوان پوست و محو کردن اسکار و لکه ها عالی است.

ماست حاوی اسیدلاکتیک است که می تواند سلول های مرده پوست را که با نشانه های پیری مانند چین و چروک در ارتباط هستند، از بین ببرد. ماست همچنین به حفظ PH پوست نیز کمک می کند.اگر این ماسک صورت زردچوبه به طور منظم استفاده شود، می تواند این مشکلات رایج پوست، که پیر و جوان را آزار می دهد برطرف کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (648 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (15 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان