آیا می دانید میوه های ممنوعه در دوران بارداری چیست؟

  یکشنبه، 12 دی 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
آیا می دانید میوه های ممنوعه در دوران بارداری چیست؟
بارداری در واقع پروسه مادر بودن یک زن است و مادر بودن کاری دشوار اما در عین حال فرح بخش است. یک مادر عادی همیشه می خواهد فرزندان باهوش و سالم به دنیا بیاورد. برای دستیابی به این انتظار، مراقبت های بهداشتی و سلامتی در دوران بارداری بسیار مهم است. در این مقاله به بررسی میوه هایی که بایستی در دوران بارداری از خوردن آن بپرهیزید می پردازیم.

مراقبت های بهداشتی برای زنان باردار باید در 3 ماه اول و طی 3 ماهه آخر بارداری مورد توجه ویژه قرار گیرد. با این حال، برای بسیاری از زنان باردار، به ویژه زنانی که برای اولین بار باردار می شوند، نحوه مراقبت صحیح از خودشان نیز سؤال آن ها است، حتی تعیین یک رژیم غذایی مناسب هنوز هم آن ها را گیج می کند. این بسیار بد است، زیرا رژیم به طور مستقیم بر سلامت مادر و جنین تأثیر می گذارد.میوه هایی وجود دارد که برای خانم های باردار مفید است و البته میوه های زیادی نیز وجود دارند که اثرات منفی بر روی آن ها خواهد گذاشت. در این مقاله اطلاعاتی در مورد میوه هایی که باید از خوردنشان در دوران بارداری خودداری کنید، به شما ارائه می شود.

باور عمومی درباره میوه های ممنوعه چیست؟

9 ماه مراقبت کنید تا یک عمر خوشحال باشید. متأسفانه بسیاری از مشکلات جنین به علت بی اطلاعی و عدم توجه مادر در دوران بارداری رخ می دهد. ایام بارداری، ایامی سخت و نفس گیر است، اما زمانی که میوه ی قلب شما چشم به جهان باز می کند همه ی این سختی ها برای شما شیرین خواهد شد. از آنجا که خورد و خوراک مادر در طول این 9 ماه با اهمیت دارد.قصد داریم با بررسی یک باور عمومی درباره میوه های ممنوعه در دوران بارداری، به شما برای انتخاب رژیم غذایی مناسب در این دوران کمک کنیم.قبل از هر چیز فراموش نکنید، فقط مصرف بعضی از میوه ها آن هم با توجه به شرایط جسمانی مادر و البته نظر پزشک با محدودیت مواجه است، در غیر این صورت با رعایت اعتدال از هر میوه ای می توانید استفاده کنید!

موز

گاهی پیش می آید که به دلایلی پزشک تان به شما می گوید موز نخورید. موز یکی از میوه هایی است که سراسر خوبی، فایده و خاصیت است. از آنجا که دوران بارداری یک دوران بسیار حساس است، باید قبل از خوردن هر چیزی به نکاتی دقت کنید.

موز از میوه های آلرژی طلب است. اگر مادر به موز آلرژی داشته باشد، بچه را در خطر بدی قرار خواهد داد. همچنین مادرانی که دچار عارضه دیابت هستند، نباید در دوران حاملگی موز مصرف کنند.موز دارای کیتیناز است، این ماده نوعی شیره گیاهی است که دمای بدن انسان را افزایش می دهد و نوعی آلرژن به حساب می آید. پس قبل از مصرف موز حسابی مراقب باشید.

آناناس

در دوران بارداری سه ماه اول و سه ماه پایانی بسیار اهمیت دارد. در سه ماه اول نطفه در حال تبدیل شدن به جنین و در بی دفاع ترین و ضعیف ترین حالت خود قرار دارد. یکی از اثرات آناناس انقباض ناگهانی رگ های رحم است. این انقباض می تواند در بارداری های پر خطر موجب سقط بچه یا وارد کردن آسیب های شدید به آن شود.

در سه ماه پایانی دوران بارداری های پر خطر هم آناناس باید در سر لیست میوه های ممنوعه قرار گیرد. این میوه ی خاص دارای نوعی آنزیم تجزیه کننده ی پروتئین است که باعث نرم شدن رحم و زایمان زودرس می شود. توصیه می کنیم در دوران بارداری پرخطر دور آناناس خط بکشید یا در صورت تمایل، حتما نظر متخصص تغذیه خود را درباره میزان و نحوه مصرف آن جویا شوید.

آلو

حرارت و دمای بدن مادر در دوران بارداری امری بسیار مهم است. به همین جهت باید همواره مواظب گرم شدن یا سرد شدن بیش از اندازه بدن باشید. آلو از میوه هایی است که به دلیل داشتن مقادیر زیاد از ویتامین آ، باعث گرم شدن بدن می شود.

هندوانه

هندوانه یک سم زدای فوق العاده است که در حالت عادی خوردن آن بسیار خوب و مفید است. بعد از مصرف هندوانه، مواد این میوه شروع به هیدراته کردن می کنند که ممکن است سموم مختلف را به جنین برساند. البته مصرف آن به اندازه معمول مشکل ساز نخواهد بود. در خوردن هندوانه افراط نکنید. یکی دیگر از علت هایی که هندوانه را در لیست میوه های ممنوعه در دوران بارداری قرار داده، سطح بالای گلوکز و قند آن است. افزایش قند خون می تواند برای جنین خطرناک باشد.

میوه های خشک و یخ زده

هر چیز تازه اش خوب است. یخ زدن و خشک کردن میوه ها باعث از دست رفتن خواص آن ها می شود، علاوه بر این تغییرات موادی می تواند برای جنین خطرناک باشد. فراموش نکنید در خیلی موارد، میوه های خشک شده و یخ زده کیفیت میوه های تازه را ندارند و ممکن مشکلاتی را برای کسی که آن را مصرف می کند به وجود آورند، به ویژه در زنان باردار که کیفیت خوراکی هایی که می خورند، اهمیت دوچندانی دارد.

میوه های کنسروی

از میوه های ممنوعه در دوران بارداری می توان به تمام میوه های کنسروی اشاره کرد. برای کنسرو کردن میوه، اضافه کردن مواد نگه دارنده لازم است. مواد نگه دارنده برای مادر و جنین سم هستند. حتی استفاده از رب گوجه فرنگی که دارای مواد نگه دارنده است، در این دوران توصیه نمی شود.

پاپایا (انبه هندی)

از گذشته پاپایا به عنوان ماده غذایی برای سقط کردن جنین های ناخواسته استفاده می شد. مصرف پاپایا در دوران بارداری به شدت نفی شده است! این ممنوعیت به دلیل وجود آنزیم های فعال پاپایا است که باعث انقباضات رحمی و موجب سقط جنین می شود. مصرف این میوه در دوران بارداری آنقدر آسیب رسان است که می تواند منجر به درد زایمان زودرس شود. از این رو، اجتناب از آن به طور کامل نکته مهمی برای حفظ ایمنی و سلامت مادر و جنین است.

سیب جنگلی

مصرف یک سیب در روز می تواند بیماری ها را از ما دور کند، اما برای دوران بارداری می تواند مشکل ساز شود. ماهیت اسیدی سیب های جنگلی می تواند منجر به انقباض رحم شود. مصرف این سیب ها در این دوران می تواند منجر به سقط جنین شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان