آیا میوه ی زالزالک خورده اید؟

  پنجشنبه، 29 مهر 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
آیا میوه ی زالزالک خورده اید؟
زالزالک، خَفجه،کیالک،رَمَلُک یکی از گیاهان است. این گیاه دارای سه نوع زرد، سیاه و قرمز می‌باشد. زالزالک میوه‌ای کوچک در طیف رنگی زرد تا قرمز و حتی سیاه است که مزه‌ای ترش و تند با شیرینی ملایم دارد. زالزالک قرن‌هاست که دارویی گیاهی برای درمان مشکلات گوارشی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا به شمار می‌رود و در طب سنتی چینی جایگاه مهمی دارد.

زالزالک از میوه ها و گیاهان مفید در درمان بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. این میوه از دسته گل سرخ سانان است و با نام های کویج و خفجه هم نیز شناخته می شود. زالزالک در ایران به صورت فراوان یافت می شود اما کمتر کسی از خواص دارویی آن آگاهی دارد. خواص زالزالک گاهی بدون اینکه در نظر گرفته شود، با مصرف کردن آن به بدن می رسد. این میوه ی ریزجُسه، در رنگ های قرمز، نارنجی و زرد یا حتی سیاه وجود دارد که در بسیاری از جاذبه های طبیعی و حتی پارک ها دیده می شود.حتی این میوه کوچک نام های مختلف دیگری مثل کیالک، خفجه و یمیشان در زبان ترکی را دارد. این میوه بیشتر در فصل پاییز یافت می شود و گاهی در برخی مناطق نیز در سایر فصول یافت می شود.زالزالک از دسته میوه هایی نیز محسوب می شود که در آشپزی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. زالزالک یا کویج از میوه های محبوب و فراوان در ایران است. این میوه در سرتاسر جهان نیز طرفداران زیادی دارد. زالزالک یک میوه رژیمی نیز محسوب می شود که هم در مصارف دارویی و هم آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد. این میوه قرمز دارای فواید بسیاری است و می تواند مصرف آن منجر به جسم سالم شود.

تفاوت زالزالک

زالزالک، دارویی بسیار قدیمی

زالزالک گیاهی از خانواده رز است که سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین C می باشد. زالزالک یکی از گیاهان دارویی بسیار قدیمی در اروپا است. گل، برگ و میوه زالزالک همگی مصارف درمانی دارند. مواد شیمیایی موثر موجود در زالزالک عبارت اند: از فلاوونوئیدها، آنتوسیانیدین ها، پروآنتوسیانیدین ها و ... که همگی از آنتی اکسیدان های بسیار موثر و قوی می باشند که حساسیت رگ های خونی را کاهش می دهند و از آسیب عوامل مخرب ایجادکننده اکسیداسیون (مانند آلودگی ها، دود سیگار، مواد شیمیایی موجود در غذاها و...) در رگ ها جلوگیری می کنند. در نتیجه فعالیت این آنتی اکسیدان ها،ميزان گرفتگی عروق کاهش می یابد و غذا رسانی به سلول های قلبی تسهیل می شود، در نتیجه منجر به بهبود جریان خون قلبی و نهایتاً بهتر شدن عملکرد ماهیچه های قلب می گردد که خستگی را کاهش می دهد و بسیاری از دردهای آنژینی را تسکین می بخشد.

زالزالک سرشار از آنتی اکسیدان است

زالزالک منبعی سرشار از پلی فنول است. پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که در گیاهان یافت می شوند. آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن مولکول های ناپایداری به نام رادیکال آزاد نقش دارند. سطح بالای رادیکال های آزاد به بدن آسیب می رساند. رژیم غذایی نامناسب و انواع سموم محیطی مانند آلودگی هوا و دود سیگار موجب واردشدن این مولکول ها به بدن می شود. پلی فنول ها آنتی اکسیدان های مفیدی هستند که مزیت های فراوانی برای سلامتی دارند.

زالزالک و دیابت

برخی مطالعات تأثیر زالزالک را بر کاهش قند خون در موش ها به اثبات رسانده اند، اما برای تأیید اثرات آن در رابطه با انسان ها تحقیقات بیشتری لازم است.

افزایش قدرت و انرژی بدن

همانطور که بالا گفته شد زالزالک می تواند باعث منبسط شدن رگ های خونی شود. این امر باعث می شود که گردش خون به درستی در سراسر بدن انجام شود. اکسیژن رسانی صحیح به کل بدن باعث می شود که سطح انرژی فرد بالا رفته و متابولیسم در سطح مناسبی انجام شود. اگر می خواهید انرژی خود را افزایش دهید بهتر است زالزالک میل کنید.

زالزالک چربی خون را کاهش می دهد

یکی از خواص زالزالک، تأثیر آن بر کاهش چربی خون است. بعضی از مطالعات نشان می دهد که عصاره زالزالک می تواند سطح چربی خون را کاهش دهد. کلسترول و تری گلیسیریدها دو نوع چربی هستند که همیشه در خون ما وجود دارند. این چربی ها در سطح نرمال و طبیعی کاملا سالم و بی خطر هستند و در تولید هورمون ها و انتقال مواد مغذی در سراسر بدن نقش مهمی ایفا می کنند. برهم خوردن تعادل سطوح چربی خون، به ویژه بالا رفتن تری گلیسیرید و پایین آمدن سطح کلسترول خوب (HDL) در بروز تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس یا تشکیل پلاک در رگ های خونی نقش دارد. تصلب شرایین شرایطی است که در آن، روی دیواره داخلی سرخ رگ های با قطر متوسط و بزرگ رسوب لیپید و کلسترول کم چگال تشکیل می شود. اگر تجمع پلاک ادامه پیدا کند، ممکن است رگ خونی به طور کامل مسدود شود و موجب بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

جلوگیری از ریزش مو یکی از خواص زالزالک است

زالزالک از ریزش مو نیز جلوگیری می کند. این میوه یکی از مواد تشکیل دهندهٔ رایج در محصولات رشد و تقویت مو است.مطالعه ای روی موش ها نشان داد که مصرف عصاره زالزالک کوهی موجب تحریک رشد موها می شود و تعداد و اندازهٔ فولیکول های مو را افزایش می دهد؛ در نتیجه، موجب می شود که موش ها موهای سالم تری داشته باشند. دانشمندان عقیده دارند که پلی فنول موجود در زالزاک عامل این اثرات مفید است. البته در این زمینه پژوهش های اندکی انجام شده است. برای تأیید این یافته ها باید پژوهش هایی نیز روی انسان ها انجام شود.

ریزش مو

زالزالک، پیشگیری از مشکلات قلبی

زالزالک دارای آنتی اکسیدان فراوان است که می تواند در درمان و پیشگیری از بیماری ها به طوری مؤثر عمل کند. آنتی اکسیدان ها باعث جلوگیری از رادیکال های آزاد می شوند و این عامل اصلی برای پیشگیری از سرطان ها، مشکلات قلبی و پیری زودرس محسوب می شود. همچنین تنگی نفس و نارسایی خون در افراد را می توان با مصرف زالزالک بهبود بخشید و ابتلاء به آنژین را کاهش داد. آنتی اکسیدان ها در افزایش سیستم ایمنی بدن مؤثر عمل می کنند.

زالزالک، کاهش دهنده وزن

زالزالک با افزایش گردش خون و اکسیژن رسانی با چربی ها مبارزه می کند و این امر موجب می شود که متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. علاوه بر لاغری و کاهش وزن، زالزالک می تواند انرژی و قدرت بدنی افراد را افزایش دهد.

  • با بهبود هضم از ابتلا به یبوست جلوگیری می شود که از چاقی شکمی جلوگیری خواهد شد
  • با خاصیت ضد التهابی از افزایش التهابات بدنی در قسمت های میان بافتی جلوگیری می شود
  • تاثیر خواص زالزالک بر کاهش چربی بد بر کاهش چربی کل بدن نیز موثر است.

    زالزالک خواص ضدالتهابی دارد

    فرضیه ای مطرح است که زالزالک خواص ضدالتهابی دارد و سلامت ما را بهبود می دهد. التهاب مزمن با بیماری های فراوانی مانند دیابت نوع ۲، آسم و بعضی از سرطان ها مرتبط است. در مطالعه ای که روی موش های مبتلا به بیماری های کبدی انجام شد، استفاده از عصاره زالزالک سطح ترکیبات التهابی را به طور قابل توجهی کاهش داد. به علاوه، پژوهش روی موش های مبتلا به آسم نشان داده است که مصرف مکمل عصارهٔ زالزالک موجب کاهش التهاب و کاهش قابل توجه می شود.در مطالعات و پژوهش های انجام شده روی حیوانات، نتایج امیدوارکننده ای به دست آمده است. این نتایج موجب شده است دانشمندان بپندارند که این مکمل در انسان نیز اثرات ضدالتهابی دارد؛ البته برای تأیید این نتیجه گیری باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.

    زالزالک، درمان کننده عفونت های روده ای و بهبود بخش عملکرد دستگاه گوارشی

    زالزالک دارای فیبر بسیاری است که به هضم سریع تر غذا می انجامد و از یبوست جلوگیری می کند. همچنین دارای ترکیباتی برای مبارزه با آنزیم های روده ایست. مصرف این میوه به دلیل مواد مغذی فراوان در پاکسازی روده از کرم های نواری و عفونت ها بسیار مؤثر است.قرن ها از زالزالک و عصارهٔ آن برای درمان مشکلات گوارشی، به ویژه سوءهاضمه و معده درد استفاده شده است. میوه های خانوادۀ بری دارای فیبر هستند. اثبات شده است که فیبرها موجب کاهش ابتلا به یبوست می شوند و در بدن، نقشی مانند پری بیوتیک ها (prebiotic) دارند. پری بیوتیک ها فیبرهای غیرقابل هضم و نشاسته های پایداری هستند که باکتری های مفید روده را تغذیه می کنند و برای حفظ سلامت گوارش و هضم غذا ضروری اند.

    در مطالعه ای مشاهده ای (observational study/ مطالعه ای که روی داده های به دست آمده از مشاهدهٔ پدیده ها انجام می شود و هدف آن یافتن روابط علّی میان متغیرها است) روی افرادی با هضم کُند غذا مشخص شد که هر ۱ گرم فیبر غذایی اضافی مصرف شده، زمان میان دفعات اجابت مزاج (دفع مدفوع) را تقریبا ۳۰ دقیقه کاهش می دهد. به علاوه، در مطالعه ای روی موش ها مشاهده شد که عصاره زالزالک زمان حرکت غذا در دستگاه گوارش را به طور چشمگیری کاهش می دهد؛ یعنی غذا با سرعت بیشتری در طول دستگاه گوارش حرکت می کند که موجب برطرف شدن سوءهاضمه می شود.در مطالعه ای روی موش های مبتلا به زخم معده نیز عصاره زالزالک اثرات محافظتی مشابه داروهای ضدزخم را روی معده موش ها نشان داد.

    زالزالک برای تناسب اندام

    زالزالک در فرایند سوزاندن چربی ها کمک می کند و کالری اضافی تحمیل شده بر بدن را از بین می برد. در نتیجه برای اهداف کاهش وزن و لاغری مناسب می باشد.

    درمان عفونت های روده ای

    زالزالک می تواند برای درمان عفونت های روده ای بسیار موثر باشد ، زالزالک دارای مواد مغذی می باشد که باعث می شود کرم های نواری موجود در روده پاکسازی شود.

    درمان بیماری های پوستی

    زالزالک را می توانید به صورت موضعی بر روی پوست خود قرار دهید. ترکیبات ارگانیک موجود در زالزالک باعث می شود که خارش نارشی از درمان زخم ها کم شود و اگزما و پسوریازیس را می توان به راحتی به کمک زالزالک درمان نمود.

    پیشگیری از ابتلا به آنژین

    آنژین دلایل مختلفی دارد ، یکی از دلایل ایجاد آنژین در بدن جریان کم خون به قلب می باشد که زالزالک به کمک این مشکل می آید. زالزالک باعث می شود نا رگ های خونی منبسط شده و جریان خون افزایش پیدا کند. ماهیچه های قلب را می توان به کمک زالزالک بهبود بخشید و این خوراکی باعث خلاص شدن بدن از سدیم می شود.

    کاهش استرس و افسردگی با مصرف زالزالک

    یکی از خواص زالزالک اثر آرامش بخش ملایم آن است که می تواند در کاهش علائم اضطراب مؤثر باشد. در مطالعه ای درباره اثر زالزالک روی فشارخون، میزان اضطراب کسانی که عصاره زالزالک مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی پایین نیامد؛ ولی در آنها گرایش به سمت کاهش اضطراب مشاهده شد. دم کرده زالزالک برای مشکلات عصبی کاربرد دارد؛ زیرا عواملی را که در برابر جریان خون مقاومت می کنند، کاهش می دهد و فشارخون را کم می کند. همچنین دمنوش زالزالک تازه یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش زمان خواب آرامش بخش است.

    چگونه از خواص زالزالک بهره مند شویم؟

    خوشبختانه این میوه خوشمزه در بسیاری از فروشگاه های میوه و تره بار وجود دارد و حتی در بسیاری از اماکن طبیعی و پارک ها نیز می توان آنرا پیدا کرد.از این میوه مانند سایر میوه ها می توان به شکل خام در میان وعده های مختلف استفاده کرد. از طعم ملس یا ترش و شیرین این میوه می توان در تهیه یک دمنوش نیز استفاده کرد. از زالزالک برای تهیه برخی از انواع ترشی، مربا، سس و حتی سرکه نیز می توان استفاده کرد.

    زالزالک باهسته

اثرات جانبی مصرف زالزالک

مصرف بیش از حد هر ماده غذایی می تواند مشکلاتی برای بدن به وجود آورد ، زالزالک هم از این قاعده مستثنا نیست ومصرف میوه این گیاه در مقادیر معمولی اثرات مضری را به همراه ندارد؛ اما مصرف این گیاه به همراه سایر ضمایم مانند گل و برگ های آن؛ که به صورت دارو، عصاره یا دمنوش تهیه می شوند در مقادیر زیاد ممکن است منجر به بروز علائمی چون: سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، علائم بیماری های رودی معدی و... گردد. همچنین مصرف مقادیر زیاد این گیاه به شکل دارو برای خانم های باردار و شیرده مناسب نمی باشد.

تداخل با سایر داروها

زالزالک با بسیاری از داروهای بیماران قلبی تداخل دارد. این گیاه ممکن است عملکرد داروهای مربوط به نارسایی قلبی، فشارخون بالا، آنژین، آریتمی قلبی و ... را محدود کند. اگر مشکلات قلبی دارید و دارو مصرف می کنید؛ بدون مشورت با پزشک خود از مقادیر زیاد زالزالک، عصاره، دمنوش یا داروهای تهیه شده از آن مصرف نکنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان (1 نظر) سرهنگ نیروی انتظامی که دل همه را برد! + فیلم / دمت گرم سرهنگ ... (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
تواضع و فروتنی سیدابراهیم رئیسی در مراسم دریافت حکم ریاست جمهوری شان از دست رهبر معظم انقلاب+عکس/ و 4 سالی که به انتها نرسید... فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر روایت تلخ و قابل تامل سید ابراهیم رئیسی از یتیم شدنش در 5 سالگی و چشیدن طعم فقر+ویدئو زندگی شخصی و خصوصی رئیس جمهور شهید/ سید ابراهیم رئیسی از تولد تا شهادت+ فیلم محل سانحه هیات دولت تشکیل جلسه فوری داد / بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه صحبت های جالب و شنیدنی دختر ابراهیم رئیسی درباره موضوع دیوار کشیدن پدرشان در جامعه+ویدیو صندلیِ خالیِ رئیس‌جمهور در جلسۀ فوق‌العادۀ هیئت دولت +عکس صحبت های قابل تامل دختر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشورمان درباره حقوق ماهانه پدرش+ویدیو چهره خندان مالک رحمتی، اولین استاندار شهید تبریز در کنار همسر و فرزندانش+عکس شهید آیت الله رئیسی: من خدمتگزار همه‌ام؛ حتی مخالفانم +ویدئو حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید کشورمان در کنار فرزند و همسرش+عکس واکنش نجم الدین شریعتی مجری مذهبی کشورمان به شهادت رئیس جمهور/ رئیس جمهور ایران دیروز دعوت حق را لبیک گفت +عکس ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید در آخرین دیدارش با مردم چه گفت؟ + ویدیو چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 حضور پدر آیت الله آل‌هاشم در بیت امام جمعه تبریز +ویدیو اولین فیلم از هلیکوپتر سوخته رییس جمهور / کسی زنده نیست! شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... چهره تازه «ماه کاووس» سریال نون خ کنار پدرش در 37 سالگی+ عکس نقاشی قدیمی از بهترین فرماندهانِ کاریزماتیکِ جهان باستان/ کوروش کبیر در مقام اول انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس تلاش بامزه سردار آزمون برای سوار کردن سفیدبرفی ناز و خوشگلش روی اسب خاص+عکس آوازخوانی بی‌نظیر و حال خوب کن پارسا خائف، پسر خوش صدای اردبیلی/ صداش بهشتی و محشره+ویدیو عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست! (فیلم) دوربین مخفی عجیب مربوط به دو سال قبل با موضوع سقوط بالگرد رئیس جمهور / واکنش متاثر کننده مردم ... (تصاویر) شهرت «سارا و نیکا» سریال پایتخت به روزنامه مشهور سوئدی رسید! (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (عکس) تیپ و چهره «روناک» و «شیرین» سریال نون خ در پشت صحنه تیپ و چهره «کیانوش پسرخوانده شکیب» سریال آوای باران در 42 سالگی +عکس (عکس) رئیسی در آغوش سردار دلها، حاج قاسم سلیمانی / خوش آمدی سید ... اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم (تصاویر) تغییر چهرۀ «الیاس» 17 سال بعد از سریال «اغماء» رونمایی شبنم قلی خانی از ظروف سرامیکی شیک کافه محبوبش/ همیشه به گردش+عکس خانه پدری باصفا و دلباز ستاره سادات قطبی در اصفهان، نصف جهان/ خاطرات بچگیش زنده شد+عکس رونمایی از سومین نوه اسحاق جهانگیری +عکس / پسر زیبایی که خیلی شبیه پدر بزرگش هست تبریک تولد جالب روناک سریال نون خ به ماه کاووس با یک عکس خاص و دیده نشده+عکس
تیتر امروز   
زندگی شخصی و خصوصی رئیس جمهور شهید/ سید ابراهیم رئیسی از تولد تا شهادت+ فیلم محل سانحه
هیات دولت تشکیل جلسه فوری داد / بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
چه کسی بعد از رئیسی مسئولیت ها در دولت را برعهده می گیرد؟ /اصل مهم قانون اساسی درباره فقدان رئیس جمهور
انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ...
اولین واکنش رهبر انقلاب به سانحه رخ داده برای رئیس جمهور + فیلم
کشاندن دختر 22 ساله به خانه مرد 50 ساله/ متهم تبرئه شد ؛ شلاق و تبعید به جای اعدام
فال روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال ابجد روزانه امروز دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 31 اردیبهشت 1403
واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان
عجیب اما واقعی؛ تازه عروسی که به جای مهریه از داماد 300 سوسمار خواست!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم