فواید ازگیل برای سلامتی بدن

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
فواید ازگیل برای سلامتی بدن
ازگیل میوه‌ای با اصالت ایرانی که در طول تاریخ به عنوان یک دارو استفاده می شده است. ازگیل را به عناوین مختلف در استان‌های شمالی ایران از جمله کونوس و کنوس می‌شناسند. ازگیل هم خانواده سیب و گلابی است و خواص سلامتی مشابهی نیز دارد.

میوه ازگیل، گلابی شکل و کمی بزرگ تر از آلوستکه رنگ زرد یا نارنجی دارد و برخی قسمت های آن به رنگ قرمز می باشد. این میوه مزه ی خوشایندی دارد و طعم آن چیزی بین طعم انبه و هلو است. این میوه را می توان به صورت تازه یا خشک شده مصرف کرد.

خواص ازگیل

میوه های ازگیل دارای مواد مغذی هستند که برای سلامتی مفید می باشند. این میوه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B2 ،B1 ،C و A است و نیز از آن برای خواص دارویی آن استفاده می شود. این گیاه حاوی تانن، پروتئین، اسیدهای آلی طبیعی و پکتین با مقدار کمی کربوهیدرات است. مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم نیز در این میوه یافت می شود که به تقویت سلامت سیستم ایمنی کمک می کند. مصرف روزانه این میوه برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی و کبدی مفید است. با سم زدایی و آبرسانی اندام ها و بدن سلامتی را تقویت می کند.

ازگیل

از ده هزار سال قبل در جنوب دریای مازندران کشت و برداشت می شده است و در ۷۰۰ سال پیش از میلاد به یونان برده شده و از آنجا به دیگر کشورها صادر شده است. در حال حاضر نیز ازگیل در جنگل های شمالی ایران به مانند ارسباران وجود دارد.

ازگیل دارای مقادیر زیادی ویتامین ب و ث است. بقراط از ازگیل برای درمان افرادی که مبتلا به ترشی معده و مدفوع سوزان بودند استفاده می کرده است. همچنین به واسطه این مواد مغذی برای درمان فشارخون نیز کاربرد داشته است. ازگیل علاوه بر خاصیت درمانی میوه، فواید بسیاری در برگ های خود نیز دارد. جوشانده برگ ازگیل برای درمان اسهال کودکان مفید است.

آب کونوس یا آب ازگیل به طور سنتی در گیلان به عنوان درمان کننده دهان درد استفاده می شود. از جمله ترکیبات مهم در ازگیل آب، قند، اسیدهای الی به مانند اسید مالیک، اسید سیتریک و اسید تارتاریک به همراه دیگر مواد مغذی به مانند تانن و اسید بوریک است. هسته ازگیل دارای ماده خطرناکی به نام اسید سیانیدریک است که می بایست از خوردن آن اجتناب کرد؛ خواص ازگیل بسیار زیاد است و در ادامه به آن اشاره می کنیم.

ارزش غذایی ازگیل

برای اینکه با خواص ازگیل آشنا شویم، لازم است که نگاهی به ارزش غذایی ازگیل داشته باشیم. به طور خلاصه می توان گفت که ازگیل به مقدار زیادی ترکیبات اسید مالئیک، سیتریک، تارتاریک و تانن در خود دارد. البته ازگیل دارای اسید موسیلاژ هم می باشد که بیشتر در مورد آن خواهیم گفت.

همچنین مقدار زیادی از خواص ازگیل به دلیل وجود فیبرهای مغذی، ویتامین های ب ۱ و ۶، همچنین مقدار فراوان ویتامین آ و ث است. در این خصوص و خواص ازگیل باید افزود که چربی اشباع و کلسترول اندک رو به صفر در ازگیل از دیگر نقاط قوت این ماده غذایی است.در ۱۰۰ گرم از ازگیل شما شاهد وجود ۷۵ گرم آب، ۲۱ نوع اسید چرب و مواد مغذی به شرح زیر هستید:

  • انرژی ۴۳ کالری
  • روی ۵ میلی گرم
  • منگنز ۵ میلی گرم
  • آهن ۲٫۷ میلی گرم
  • فسفر ۳۹ میلی گرم
  • منیزیم ۵۵ میلی گرم
  • کلسیم ۷۳ میلی گرم

همانطور که مشاهده کردید مقدار مواد مغذی در ازگیل به اندازه ای است که می تواند به خواص ازگیل در درمان، بهبود و همچنین پیشگیری از برخی امراض مختلف تکیه کرد. از این رو شما در ادامه شاهد معرفی خواص ازگیل برای افزایش سلامتی هستید که امیدواریم از آن استفاده کرده و زندگی سالم تر داشته باشید.

طبع ازگیل

در مورد طبع میوه ازگیل باید بگوییم که طبیعت ازگیل سرد و خشک می باشد و این میوه برای افرادی با طبع گرم و تر مناسب و مفید می باشد و مصرف آن در افرادی که طبع سرد و خشک دارند، سبب بروز عوارضی خواهد شد. این افراد اگر می خواهند ازگیل مصرف کنند باید این میوه را با مصلح آن ( عسل )، مصرف نمایند تا بدن آن ها با مشکل مواجه نگردد.

فواید ازگیل برای سلامتی

ازگیل یکی از میوه های فوق العاده ای است که علاوه بر ظاهر جالب و طعم لذیذش، فواید سلامتی بی شماری نیز دارد. ازجمله خواص ازگیل می توان به توانایی پیشگیری از دیابت، کاهش سطوح کلسترول، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون اشاره کرد.بیایید نگاه دقیق تری به فواید سلامتی ازگیل بیندازیم.

ازگیل برای کاهش کلسترول بد خون

امروزه به دلیل مصرف خوراکی های حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد بسیاری از افراد مستعد بیماری هایی نظیر کلسترول بالای خون قرار گرفته اند.

برای پیشگیری و کاهش کلسترول بالای خون می توانید از خواص ازگیل کمک بگیرید. ازگیل ترکیبی به نام پکتین را در خود دارد. این ماده یک جاذب روده ای است و به جلوگیری از شروع بیماری های خاص کمک می کند.

این ترکیب معجزه آسا در ازگیل نقش بسیار موثری در کاهش سطح کلسترول بد از خود ایفا می کند. همچنین جالب است بدانید فیبر موجود در ازگیل از طریق جریان خون در سرتاسر بدن می چرخد و با کلسترول های رسوب کرده مبارزه می کند.

از طرفی فیبر یک ماده ی بسیار دیر هضم است. در نتیجه زمانی که شما ازگیل را همراه غذای خود می خورید فیبر موجود در آن داخل معده به دور کلسترول ها می پیچد و از طریق مدفوع آن را از بدن خارج می کند.

ازگیل برای تولید هموگلوبین

یکی از خواص ازگیل که آن را بسیار بی نظیر کرده و باعث سلامتی بیشتر می شود آن است که باعث تولید هموگلوبین می شود. این خوراکی بسیار خوشمزه دارای ماده ی معدنی آهن است.

این میوه می تواند یک گزینه ی بسیار خوب برای خانم ها است تا جلوی کم خونی هر ماه خود را از پریود برگیرند. همچنین افرادی که قرار است عمل جراحی انجام دهند پیشنهاد می شود از این میوه میل کنند تا از کم خونی بعد از عمل پیشگیری کنند.

ازگیل برای بهبود عملکرد عضلات

متابولیسم و وجود برخی از مواد معدنی در بدن مانند منگنز باعث می شود عضلات و سیستم عصبی بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. بهبود عملکرد عضلات برای ورزشکاران بسیار حیاتی است؛ چرا که نتیجه ی مثبتی در تمرینات آن ها خواهد داشت.برای بهبود عملکرد بافت و عضلات خود می توانید از خواص ازگیل کمک بگیرید. ازگیل دارای مواد معدنی بسیار حیاتی برای بدن است که می توانید در رژیم غذایی ورزشکاری از آن کمک بگیرید.همچنین خوردن ازگیل باعث می شود اکسیژن بیشتری در بدن جا به جا شود. این امر موجب می شود تا عضلات غذای کافی برای حرکت و انجام فعالیت های سنگین داشته باشند.

ازگیل برای کمک به ترمیم بافت آسیب دیده

زمان که بر اثر جراحت بافتی دچار آسیب می شود یا به هر دلیل سلول های بدن شما دچار آسیب می شوند برای کمک به ترمیم بافت آسیب دیده می توانید از خواص ازگیل کمک بگیرید.

ازگیل میوه ای سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان به ترمیم بافت سلول کمک می کند. جالب است بدانید آنتی اکسیدان های موجود در این میوه توانایی کاهش سرعت پیری و جلوگیری از بروز مشکلات قلبی و مغزی را دارند

ازگیل برای کند کردن روند پیری

از دیگر خواص ازگیل آن است که مانند هر میوه و سبزی دیگری سرشار از آنتی اکسیدان های قوی و متنوع است. این مسئله باعث می شود از سلول ها در برابر عوامل تنش زا محافظت کند.

همچنین آنتی اکسیدان و مواد معدنی موجود در ازگیل باعث جوانی سلول ها می شود. در نتیجه کلاژن های بیشتری تولید می کنند و از طرفی سلول ها به تولید مثل خود ادامه می دهد.

ازگیل برای پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان از جمله بیماری های خاموشی است که با افزایش سن خود را نشان می دهد. برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد می شود از خواص ازگیل بهره مند شوید.

ازگیل یکی از میوه هایی است که در خود کلسیم قابل چشمگیری دارد. کلسیم باعث می شود تراکم استخوان ها بالا برود. اما مسئله ای که باعث می شود این میوه ی خوشمزه مجزا شود وجود ویتامین K در این میوه است.

ویتامین K در ازگیل باعث می شود استخوان ها کلسیم بیشتری را جذب خود کنند. این امر موجب می شود تراکم استخوان ها بالا برود و احتمال شکستگی و درد آن ها در سنین بالا کاهش پیدا کند.

ازگیل برای تامین انرژی بدن

از دیگر خواص ازگیل آن است که می تواند انرژی بدن شما را برای متابولیسم و فعالیت روزانه بالا ببرد. شما می توانید به جای مصرف نوشیدنی های انرژی زا در میان وعده ی خود ازگیل را جای دهید.این میوه اکسیژن رسانی به بافت های بدن را زیاد می کند و از طرفی موجب افزایش سوخت و ساز بدن می شود. این دو عامل به شما کمک می کند تا در طی روز انرژی زیادی داشته باشید و بیشتر حس نشاط کنید.

ازگیل برای مبارزه با سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی یکی از مشکلاتی است که 30 درصد از خانم ها هر ماه دچار آن می شوند. سندروم پیش از قاعدگی اغلب با اختلال خلق همراه است. برای کاهش علائم این مشکل خانم ها می توانند در رژیم غذایی خود از خواص ازگیل کمک بگیرند.

ازگیل دارای مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منگنز است. این مواد معدنی تا میزان زیادی می توانند باعث تعادل سطح هورمون ها شوند.همچنین این میوه ی خوش طعم دارای آهن بسیاری می باشد و جذب آن در بدن نیز بسیار بالا است. این مسئله می تواند کمک بسیار چشمگیری به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی داشته باشد.سندروم پیش از قاعدگی اغلب بین 10 تا 12 روز تا پریود قبلی برای 30 درصد از خانم ها اتفاق می افتد. این مسئله باعث غم زیاد در آن ها می شود و از طرفی ممکن است با درد رحم همراه باشد. متاسفانه اغلب با این سندرم آشنا نیستند و با راه های کنترل آن آشنایی زیادی وجود ندارد.

ازگیل برای بالا بردن جذب آهن

این مسئله بسیار مهم است اگر برای کم خونی خوراکی حاوی آهن میل می کنید در کنار خوراکی دیگری میل کنید که جذب آن را بالا ببرد. چرا که اغلب با بالا رفتن سن یا برخی مشکلات دیگر جذب آن در بدن پایین می آید. این امر موجب می شود به مرور شما دچار کم خونی حاد و بی حالی شوید.

برای بالا بردن جذب آهن می توانید از خواص ازگیل کمک بگیرد. ازگیل علاوه بر دارا بودن آهن و ویتامین های خون ساز دارای ویتامین K است. این ویتامین جذب آهن خون را بالا می برد. در نتیجه گلبول قرمز بیشتری نیز تولید خواهد شد.

ازگیل برای هیدراته کردن بدن

کمبود آب در بدن باعث می شود بدن نتواند مکانیسم درستی داشته باشد. همچنین این مسئله روی انتقال دهنده های عصبی نیز تاثیر زیادی می گذارد. در کل هیدراته بودن باعث اختلالات زیادی در فرآیند طبیعی بدن خواهد شد.از خواص ازگیل و دیگر میوه هایی که حاوی آب فراوانی هستند می توانید برای هیدراته کردن بدن خون استفاده کنید. جالب است بدانید یک ازگیل 100 گرمی حاوی 86 درصد آب است.

ازگیل برای سرماخوردگی

زمانی که سرما خورده اید برای آن که طول درمان شما کوتاه شود می توانید از خواص ازگیل کمک بگیرید. ازگیل حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که در زمان سرماخوردگی باعث می شود گلبول های سفید پادتن بیشتری علیه عامل بیماری زا ترشح کند.از طرفی به دلیل وجود مواد معدنی و ویتامین های خون ساز اکسیژن رسانی به بدن بیشتر می شود. این امر موجب می شود بذدن شما انرژی بیشتری برای مقابله با بیماری داشته باشد.

ازگیل برای لاغری

اگر دارای اضافه وزن هستید می توانید از خواص ازگیل برای کمک به کاهش وزن کمک بگیرید. ازگیل دارای فیبر فراوانی است در نتیجه مدت زمان بیشتری در معده باقی می ماند. این مسئله باعث می شود شما دیرتر احساس گرسنگی کنید.

از طرفی کالری ازگیل حدود 40 تخمین زده شده است و می توان آن را جزو خوراکی های کم کالری دانست. زمانی که شما دیرتر احساس گرسنگی کنید بدن برای تامین انرژی به سراغ سوزاندن چربی های اشباع می رود. در نتیجه زودتر شاهد کاهش سایز و وزن خواهید بود.

فشار خون را پایین می آورد

یکی از مواد مغذی که به مقدار زیاد در ازگیل وجود دارد، پتاسیم است که به عنوان وازودیلاتور (منبسط کننده ی رگ ها) برای سیستم قلبی عروقی عمل می کند. پتاسیم با کاهش کشیدگی و فشار روی رگ ها و عروق خونی می تواند فشار خون را پایین بیاورد و از سلامت قلب محافظت کند. پتاسیم اغلب یک تقویت کننده ی مغز در نظر گرفته می شود، چون جریان خون به مویرگ های مغز را افزایش می دهد که می تواند عملکرد شناختی را بهبود ببخشد.

از دیابت پیشگیری می کند

چای ازگیل اغلب به عنوان روشی برای پیشگیری یا درمان دیابت پیشنهاد می شود، چون ثابت شده است قند خون در افرادی که به طور منظم از چای ازگیل استفاده می کنند، به طور چشمگیری کاهش می یابد. ترکیبات ارگانیک منحصربه فرد موجود در چای ازگیل قادر به تنظیم سطوح گلوکز و انسولین هستند که به محافظت از بدن در برابر دیابت کمک می کند. همچنین برای کسانی که دیابت دارند، اجتناب از افت وخیز ناگهانی قند خون، اهمیت ویژه ای دارد که چای ازگیل می تواند به این امر کمک کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

چندین آنتی اکسیدان در ازگیل وجود دارند که برای سلامت انسان مفید هستند. آنتی اکسیدان ها قادرند رادیکال های آزاد را در درون بدن خنثی کنند؛ رادیکال های آزاد به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم سلولی، در داخل سلول تولید می شوند. این مولکول ها با الکترون های جفت نشده شان می توانند باعث جهش سلول های سالم شوند که این امر به بیماری های مزمن ازجمله سرطان منجر می شود. چای ازگیل به طور خاص به کاهش میزان بروز سرطان ریه و دهان کمک می کند.

سیستم تنفسی را تسکین می دهد

مواد خلط آور در درمان سرماخوردگی و سایر عفونت های تنفسی، بسیار مهم هستند. چای ازگیل به عنوان یک خلط آور به کار می رود؛ خواه به صورت نوشیدنی یا برای غرغره کردن، چون می تواند باعث سرفه و خروج خلط گلو و مخاط شود. خلط، جایی است که باکتری ها می توانند زندگی و رشد و در عین حال سایر علائم را تشدید کنند. بنابراین خروج آنها از دستگاه تنفسی تان می تواند حال شما را به سرعت بهتر کند.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

ازگیل منبعی فوق العاده از ویتامین C است؛ ویتامین C یک جزء کلیدی در سیستم ایمنی همه ی افراد است. ویتامین C به افزایش تولید گلبول های سفید خون – اولین خط دفاعی بدن در مقابل پاتوژن ها – کمک می کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان برای پیشگیری از بیماری های مزمن عمل می کند. علاوه بر این، ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن به رشد و ترمیم بافت ها در سراسر بدن پس از یک بیماری یا آسیب دیدگی کمک می کند.

به هضم (گوارش) کمک می کند

پکتین نوع خاصی از فیبر رژیمی است که در میوه ی ازگیل وجود دارد و می تواند به بهبود روند گوارش کمک کند. فیبر رژیمی می تواند مدفوع را حجیم کند و حرکت پیش برنده یا کِرم وار را تحریک نماید که این امر به منظم شدن حرکات روده کمک می کند. اگر از یبوست، اسهال، گرفتگی شکم، نفخ یا سایر اختلالات معده رنج می برید، فیبر رژیمی می تواند آن التهاب را کاهش دهد و سلامت روده ی شما را بهبود ببخشد.

سطوح کلسترول را کنترل می کند

اگرچه مکانیسم دقیق آن به طور کامل مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می دهند که ازگیل به طور مستقیم با کاهش سطوح کلسترول در افرادی که به طور منظم از میوه یا چای آن استفاده می کنند، مرتبط است. این یکی از فواید سلامتی جالب ازگیل است اما در مقیاس وسیع اثبات نشده و به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

استخوان ها را محکم می کند

ازدست دادن تراکم مواد معدنی استخوان، یکی از مشکلات عمده ای است که افراد با بالا رفتن سن به آن دچار می شوند، به خصوص در سنین پس از یائسگی در زنان. خوشبختانه ثابت شده است که ازگیل از کاهش تراکم استخوان در بخش های مختلف بدن جلوگیری می کند. این فایده ی ازگیل به خاطر وجود ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات شیمیایی تقلیدکننده ی هورمون در آن است.

سیستم گردش خون را تنظیم می کند

برای پیشگیری از کم خونی و علائم ناخوشایند آن لازم است مقدار زیادی آهن در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد. ازگیل حاوی غلظت های بالایی از آهن است که خبر خوبی برای گلبول های قرمز خون شماست! آهن یک بخش ضروری از هموگلوبین است که گلبول های قرمز اکسیژن دار را در سراسر بدن حمل می کند و درنتیجه گردش خون را افزایش می دهد. این کار می تواند به روند التیام سرعت ببخشد، انرژی را افزایش دهد و اطمینان دهد که تمام سیستم های ارگانی شما با حداکثر ظرفیت شان کار می کنند.

کاربردهای سنتی ازگیل

  1. ازگیل در طب سنتی به عنوان ملین استفاده می شود.
  2. اعتقاد بر این است که برگ ها و دانه های ازگیل خاصیت قابض دارند.
  3. در ایران از ازگیل برای درمان بیماری هایی مانند فشار خون بالا، ضربان قلب و تونیک قلب استفاده می شود.
  4. عصاره برگ ازگیل برای درمان عفونت گلو و دهان استفاده می شود.
  5. میوه ازگیل دارای خاصیت آرامش بخش و تمیز کننده ای است که برای اسهال مفید است.
  6. دانه ازگیل به ریز کردن سنگ مثانه کمک می کند.
  7. میوه ازگیل به درمان یبوست کمک می کند و سنگ مثانه و کلیه را از بین می برد.
  8. این گیاه به از بین بردن آبسه دهان، نفخ معده، آبسه گلو، دفع تب، چاق شدن، خونریزی داخلی، تقویت پوست، اعصاب و درمان التهاب روده کمک می کند.
  9. دم نوش ساخته شده از برگهای ازگیل برای درمان سنگ کلیه استفاده می شود.
  10. در ایران از پوست، میوه، گل و برگ ازگیل برای درمان اسهال، آبسه گلو و تب استفاده می شود.
  11. پوست درخت ازگیل خواص ضد التهابی دارد.

چگونه ازگیل بخوریم؟

  • میوه ها بعد از پخته شدن آن به مدت یک هفته مصرف می شوند.
  • از این میوه ها برای تهیه ژله ازگیل، میوه آب نبات، مربا مخلوط، مارمالاد و شربت استفاده می شود.
  • به عنوان دسر، ازگیل با پنیر خورده می شود.
  • پنیر ازگیل با تخم مرغ، خمیر میوه و کره تهیه می شود.
  • از ازگیل به عنوان ماده طعم دهنده برای تهیه شربت میوه استفاده می شود.
  • میوه های نارس با شکر و سرکه ترشی می شوند.
  • میوه ها به دلیل داشتن محتوای بالای پکتین، به عنوان ژله پخته و تهیه می شوند.
  • ازگیل را می توان با شکر مخلوط کرد و ژله، کرم و مربا درست کرد.
  • از میوه های سبز و نارس برای تهیه چای استفاده می شود.

احتیاط

مصرف هر ماده ی غذایی به مقدار زیاد می تواند به دلایل مختلف سمی باشد اما اگر شما به مقدار بیش ازحد از عصاره ی برگ ازگیل استفاده کنید (یک عصاره ی غلیظ که گاهی اوقات در عطاری ها یا فروشگاه های محصولات گیاهی فروخته می شود)، چیز عجیبی اتفاق می افتد. بنا به گزارش ها، مصرف بیش ازحد این عصاره باعث میوپاتی سمی می شود که شامل ضعف و درد غیراختصاصی است.

هسته های میوه ی ازگیل حاوی مواد سمی هستند و می توانند در صورت مصرف خطرناک باشند. ازگیل و محصولات آن را در حد اعتدال مصرف کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان