مزایای شگفت انگیز نارگیل برای سلامت بدن

  چهارشنبه، 06 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
مزایای شگفت انگیز نارگیل برای سلامت بدن
نارگیل میوه‌ای سرشار از فیبر طبیعی، ویتامین ها و مواد معدنی است که از جمله آنها می‌توان به ویتامین B6 و پتاسیم اشاره کرد. نارگیل به تنظیم کلسترول و مراقبت از پوست و مو کمک بسیاری می‌کند.

نارگيل با نام علمی (Cocos nucifera) گياهی است كه ابتدا در جنوب آسيا كشت می شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگيل در تمام مناطق استوايی وجود دارد.

چندی پیش، نارگیل ها به عنوان یک ماده غذایی بسته بندی شده کلسترول، انسداد شریان، شهرت بدی داشتند که به بیماری های قلبی کمک می کرد. امروز، با این حال، نارگیل به عنوان یک غذای معجزه آسای جدید بازگردد.نارگیل بسیار مغذی، سرشار از فیبر و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. از خلاقیت های آشپزی گرفته تا معجون های زیبایی جادویی، نارگیل ها مشت خوبی دارند.نارگیل های تازه پوسته ای سبز دارند و زمانی که پوست سبز گرفته شد، پوسته ای سفید زیر آن وجود دارد. این نارگیل ها، نارگیل آسیایی هستند. همچنین نارگیل های بالغ با موهای قهوه ای وجود دارد.

نارگیل حاوی مواد معدنی کمیاب است

نارگیل حاوی بیش از چربی است - همچنین منبع عالی برخی مواد معدنی کمیاب است. این شامل :

  • منیزیم
  • پتاسیم
  • اهن
  • فلز روی
  • مس
  • سلنیوم

یکی از فواید نارگیل داشتن روی و سلنیوم است که از مواد مغذی ضروری برای حفظ عملکرد تیروئید هستند. در تولید گلبول های قرمز خون به آهن نیاز دارید.منیزیم ماده مغذی لازم برای تعادل الکترولیت است. پتاسیم از عملکرد عصب شما مراقبت می کند، در حالی که مس خطر بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان را کاهش می دهد، وضعیتی که استخوان ها شکننده می شوند.

مزایای شگفت انگیز نارگیل

نارگیل یک میوه مطلق به درخت نخل کوکوس است، صد ها گونه نارگیل در سرتاسر هند یافت میشود و طعم آن با توجه به قلیایی بودن خاک متفاوت است.قسمت بیرونی آن سبز رنگ است و زمانی که میرسد قهوه ای میشود و زیر پوسته سختی که دارد گوشتی سفید رنگ وجود دارد. نارگیل به عنوان ناریال در هند، تنکای در تامیل، کاریکین در مالایالام و ناریکلیا در بنگالی شناخته میشود. نارگیل تازه حاوی آب شیرین است که برای سلامتی بسیار مفید می باشد و همچنین یک ماده سالمی است که میتوان حتی به عنوان یک غذا مورد استفاده قرار بگیرد.

  • نارگیل برای تقویت سیستم گوارشی و کمک به هضم: نارگیل دارای فیبر است و به همین دلیل حاوی مزایای گوارشی بوده و باعث هضم بهتر غذا می شود و از اختلالات معده و روده پیشگیری می کند. مصرف نارگیل در درمان تهوع و استفراغ نیز مفید است.
  • خواص ضدپیری نارگیل: سیتوکینین، کینتین و ترانسیتین موجود در نارگیل دارای اثر ضد سرطانی و ضد پیری برای بدن هستند.
  • نارگیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن : مواد مغذی موجود در نارگیل برای سیستم ایمنی بدن مفید است. نارگیل به دلیل دارا بودن خواص ضدویروسی، ضدقارچی، ضدباکتریایی و ضدانگلی، از بدن در برابر انواع ویروس ها و باکتری های مضر محافظت کرده و مصرف آن در درمان شدیدترین بیماری های عفونی مانند عفونت گلو، عفونت ادراری و کرم های روده مفید است.
  • نارگیل برای درمان و آب کردن چربی دور شکمی: برای از بین بردن چربی های خطرناک شکمی نارگیل مصرف کنید ؛چربی های شکم خطرناک ترین چربی ها هستند و عامل اصلی برخی بیماری ها می باشد که مصرف روزانه 200 گرم نارگیل باعث کاهش چشمگیر چربی های دور شکم و دور کمر در طی 12 هفته می گردد.
  • سلامت کلی: تحقیقات ثابت کرده است، افرادی که روزانه نارگیل مصرف میکنند در مقایسه با بقیه افراد در معرض کمتری برای ابتلا به بیماری هستند و سالم می باشند.
  • نارگیل برای تقویت انرژی: نارگیل با افزایش انرژی به چربی سوزی کمک میکند ؛ تری گلیسیرید موجود در روغن نارگیل انرژی را در طی 24 ساعت به میزان 5 درصد افزایش میدهد و در طولانی مدت باعث کاهش وزن میشود. تحقیقات نشان می دهد نارگیل باعث کاهش اشتها می شود، به طوری که افراد بعد از مصرف نارگیل می توانند تا چندین ساعت بدون احساس گرسنگی یا کاهش قند خون سپری کنند.
  • نارگیل برای درمان صرع: رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم کربو هیدرات است که برای اختلالات مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و بهترین تاثیر آن در درمان بیماری صرع در کودکان شناخته شده است. رژیم غذایی که حاوی کربو هیدرات کم و مقدار چربی بسیاراست موجب افزایش غلظت کتون در خون میشود و مصرف منظم نارگیل میتواند به طور چشمگیری میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش دهد.
  • نارگیل برای مبارزه با سرطان: نارگیل حاوی اثرات ضدسرطانیاست و مخصوصا برای درمان سرطان کولون و سرطان سینه بسیار مفید است.
  • نارگیل بدن را هیدراته نگه می دارد: میوه و آب نارگیل حاوی الکترولید های مهمی است که در حفظ هیدراته بدن موثر می باشد.افرادی که درگیر فعالیت های سنگین میشوند باید آب نارگیل را در رژیم غذایی خود بگنجانند.پس آب نارگیل یک جایگزین عالی برای آب می باشد.
  • نارگیل برای جلوگیری از عفونت ادراری: خواص طبیعی دیورتیک نارگیل، عفونت های دستگاه ادراریرا درمان میکند و باعث میشود که به طور طبیعی از شر عفونت خلاص شوید.
  • نارگیل کلسترول خون را بهبود می بخشد:مصرف نارگیل به بهبود سطح کلسترول خون کمک میکند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. چربی های اشباع شده در نارگیل باعث افزایش کلسترول خوب شده و کلسترول بد خون را کنترل می کند.این بهبود در عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی باعث کاهش آنها میشود.
  • نارگیل برای کنترل اسیدیته و سوزش سر دل: میوه و آب نارگیل می تواند به کاهش اسیدیته و مشکلات قلبی کمک کند.
  • نارگیل مفید در دوران بارداری: میوه و آب نارگیل برای افزایش سیستم ایمنی بدن و سلامتی زنان باردار و نوزاد مفید است و از بروز انواع عفونت های خطرناک پیشگیری می کند. همچنین باعث افزایش سطح مایع آمنیوتیک می گردد که در حفظ سلامت عمومی جنین نقش مهمی را ایفا می کند.
  • نارگیل برای مبارزه با باکتری ها: نارگیل حاوی مقادیر زیادی اسید لوریک است که به کشتن و دفع باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و عفونت کمک می کند.
  • نارگیل مفید برای سلامت دهان و دندان: از آب نارگیل برای از بین بردن باکتری های دهان، خوشبو کردن دهان و حفظ سلامت عمومی دندان ها بعنوان دهانشویه استفاده کنید.
  • نارگیل برای سلامت استخوان ها: مصرف روزانه و مرتب نارگیل در افزایش رشد استخوان ها مفید است. نارگیل باعث بهبود توانایی بدن در جذب کلسیم و منگنز شده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. بنابراین، جایگزینی سالم برای کسانی است که تحمل لاکتوز را ندارند.
  • نارگیل مغذی و سالم: میوه و آب نارگیل از شیر لبنی سالم تر و مغذی تر است و همانند شیر مادر دارای اسید لوریک می باشد. از دیگر مزایای آن، این است که به طور طبیعی استریل شده و یک نوشیدنی طبیعی هم سطح خون به شمار می رود.

چگونه نارگیل را انتخاب و در بهترین شرایط نگهداری کنیم؟

نارگیل میوه ای سرشار از فیبر رژیمی است که حدود 61 درصد فیبر را تامین می کند. فیبر موجود در نارگیل باعث کاهش سرعت گلوکز و پایین آمدن قند خون میشود و موجب انتقال آن به سلول ها و تبدیل به انرژی می شود که این عمل در کاهش استرس در سیستم آنزیمی و لوزالمعده مفید بوده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.اینها نکته هایی هستند که باید درباره ی محصولات مختلف نارگیل بدانید:

روغن نارگیل

بسته به اینکه روغن نارگیل را برای چه مصرفی می خواهید، ایده های زیادی اینجا وجود دارند. اول از همه اینکه روغن نارگیل را به دو صورت بکر و طبیعی و فرآوری شده یا تصفیه شده می توانید تهیه کنید. از روغن بکر و فرآوری نشده ی نارگیل می توان برای آشپزی در دمای بالاتر از ۱۷۶ سانتی گراد، و همین طور برای پوست و مو استفاده کرد. روغن فرآوری شده ی نارگیل نقطه ی جوش بالاتری دارد، بنابراین می توانید برای آشپزی تا ۲۰۴ سانتی گراد هم از آن استفاده کنید. نوع فرآوری شده ی روغن نارگیل، آن طعم و عطر گرمسیریِ نوع فرآوری نشده اش را ندارد، بنابراین برای آشپزی بهتر است.لازم نیست روغن نارگیل را در یخچال بگذارید، فقط آن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.روعن نارگیل زیر ۲۴ سانتیگراد جامد است و بالاتر از این دما، به حالت مایع درمی آید. البته این مسئله طعم و کیفیت روغن را تحت تاثیر قرار نمی دهد، فقط موقع استفاده باید از آن آگاه باشید.

شیر نارگیل

شیر نارگیل را می توان در قالب کنسرو خریداری کرد. بسته به هدف تان از مصرف، دو گزینه ی کاملا چرب و با چربی کاهش یافته را در اختیار دارید. برندی که تهیه می کنید، نباید مواد افزودنی داشته باشد. بهترین حالت این است که شیر نارگیل فقط حاوی نارگیل و آب باشد. این کنسروها را می توان در انباری نگهداری کرد.

شیر نارگیل کنسروی (که معمولا در آشپزی استفاده می شود)، با نوشیدنی های نارگیلی فرق دارد. بهتر است از انواع شیرین نشده استفاده کنید. نوشیدنی های نارگیلی کمی شیرین هستند، بنابراین نیازی به شکر اضافی نیست. این محصولات را بعد از بازکردن، حتما باید در یخچال نگه دارید.

آب نارگیل

موقع خرید آب نارگیل انتخاب های زیادی دارید و بیشتر به ذائقه ی خودتان بستگی دارد. اما بهتر است نوشیدنی هایی را انتخاب کنید که شکر افزودنی ندارند. بعضی انواع طعم دار آب نارگیل حاوی شیرین کننده ی بدون کالری هستند.

نارگیل کامل

نارگیل را به صورت کامل هم می فروشند، اما بهتر است نارگیل رنده ای یا ورقه ای بخرید. همچون سایر محصولات نارگیل، سعی کنید اینها را هم بدون شکر افزودنی تهیه کنید. نارگیل را هم در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

چگونه نارگیل را بخوریم و با آن آشپزی کنیم؟

اگر دوست دارید نارگیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، می توانید از این ایده ها استفاده کنید:

  • وقتی با آرد آشپزی می کنید، ۲۰ درصد از آرد موجود در دستور تهیه را با آرد نارگیل عوض کنید.
  • اگر می خواهید با روغن نارگیل آشپزی کنید، باید بدانید درصد چربی آن بیشتر از کره است. اگر می خواهید روغن نارگیل را جایگزین کره کنید، باید مقدار کمتری از آن استفاده کنید.
  • می توانید روغن نارگیل را جایگزین روغن موجود در هر دستور تهیه کنید، اما سعی کنید روغن نارگیلی را انتخاب کنید که با ذائقه ی شما سازگار باشد.
  • وقتی پای آشپزی در میان است، روغن نارگیل بکر، طعم نارگیلی گرمسیری خوبی به غذاها می دهد. روغن نارگیل فرآوری نشده طعم خنثی تری دارد.
  • به قهوه تان روغن نارگیل اضافه کنید.
  • با روغن نارگیل پاپ کورن درست کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان