خواص شلیل برای سلامتی بدن

  سه شنبه، 26 مرداد 1400   زمان مطالعه 18 دقیقه
خواص شلیل برای سلامتی بدن
به احتمال زیاد اصالت شلیل به کشور چین برمی‌گردد. این میوه‌ی خوشمزه می‌تواند با فواید خارق‌العاده‌ی خود هرکسی را متعجب کند. این میوه ارزش غذایی بالایی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

خواص شلیل واقعا شگفت انگیز هستند. شلیل میوه ی خوش طعم و مزه ی درختی بومی شمال غربی چین است. در سال ۲۰۱۴، چین تنها ۵۸ درصد از هلو و شلیل جهان را تولید کرد. و در سال گذشته، اسپانیا بیش از ۳۹ درصد حجم صادرات جهانی را به خود اختصاص داد. این میوه در زبان چینی یو تائو و در زبان اسپانیایی نکتارینا نامیده می شود.شلیل دقیقا مانند هلو و آلو متعلق به خانواده ی گلسرخیان است. گل شلیل در اوایل بهار و حتی قبل از برگ های این درخت رشد می کند. آن ها حدود ۳ سانتی متر قطر و معمولا پنج گلبرگ دارند و به رنگ صورتی هستند.در قسمت غربی جهان، فصل این میوه معمولا در ماه ژوئن آغاز می شود. در کشورهای شرقی، به ویژه هند، فصل اوج شلیل از اوایل ماه آوریل تا اواخر ماه ژوئن است.و بله، خوب چه فایده دارد در مورد یک میوه اطلاعات کسب کنیم وقتی چیزی در مورد تاریخ آن نمی دانیم؟

طبع شلیل

طبیعت شلیل سرد و تر می باشد. شلیل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنلی، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، فسفر، منیزیم، آهن ، روی و کلسیم می باشد.از شلیل برای تهیه کمپوت، مربا، لواشک، کیک و تارت شلیل، ترشی شلیل و انواع اسموتی، شیک، سالاد و ماست میوه ای استفاده می شود.شلیل یکی از میوه های تابستانی بومی آسیاست که گفته می شود از 2000 سال قبل در کشور چین استفاده شده است، آمریکا، چین و اسپانیا بزرگترین تولید کنندگان شلیل در جهان هستند.

ارزش غذایی شلیل (100 گرم)

  • کالری : 44
  • چربی : 0.3 گرم
  • قند : 8 گرم
  • کربوهیدرات : 11 گرم
  • پروتیئن : 1.1 گرم
  • فیبر : 1.7 گرم

تاریخچه شلیل

شلیل هم مانند هلو به احتمال زیاد قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد و بومی کشور چین است. و این میوه به طور گسترده ای در ایران باستان، رم و یونان کشت می شد.این میوه ی خوشمزه در اوایل قرن بیستم جای خود را در انگلیس پیدا کرد و اسپانیا آن را به آمریکا معرفی کرد.این میوه در قرن بیستم پیش از میلاد در نوشته های چینی ذکر شده است و در هند اولین هلو (یا شلیل) در سال ۱۷۰۰ پیش از میلاد پدیدار شد.یک دقیقه صبر کنید – اصلا چرا در مورد این میوه این قدر صحبت می کنیم؟ آیا واقعا تا این حد ارزشمند است؟

انواع شلیل

شلیل در چند نوع بسیار جذاب موجود است. چند مورد از محبوب ترین آن ها عبارتند از:

  • شلیل گوشت زرد و شلیل گوشت سفید – که هر دو گونه یک پوست صاف و قرمز تیره دارند. آن ها طعم قوی تری نسبت به هلو دارند. اما در مقام مقایسه، شلیل سفید شیرین تر از شلیل زرد و کم تر اسیدی است.
  • شلیل های هسته چسب – که در آن ها گوشت میوه به هسته چسبیده است.
  • شلیل هسته جدا و شلیل نیمه هسته چسب – گوشت شلیل هسته جدا به هسته متصل نیست، و در شلیل نیمه هسته چسب، هسته به بحش هایی از گوشت میوه متصل است.بنابراین، می توان گفت خوردن شلیل هسته جدا از همه ی انواع دیگر آن راحت تر است و کثیفی کم تری به بار می آورد.

خواص شلیل

در ادامه خواص شلیل برای سلامتی بدن آورده شده است. که این میوه پرخاصیت فواید بیشماری دارد که ما به موارد اصلی آن اکتفا کرده ایم.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند

محققان در مطالعه ی انجام شده در تگزاس آمریکا به موش ها عصاره ی شلیل دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که شلیل سلول های سرطانی را تحریک به از بین بردن خود کرد. این مطالعه همچنین نشان داد که میوه هایی که رنگشان قرمز پررنگ است، بیشترین خواص ضدسرطانی را دارند.

بر اساس گزارش های یک مطالعه در بوستون آمریکا، مصرف شلیل دو بار در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنانی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند، کاهش دهد. در این مطالعه همچنین نشان داده شد که مصرف این میوه با کاهش خطر ابتلا به تومور در ارتباط است. کوئرستین و کلروژنیک اسید موجود در شلیل سرعت تکثیر سلول های سرطانی را کم می کنند. از آنجایی که شلیل منبع عالی آنتی اکسیدان ها محسوب می شود، شاید در پیشگیری از سرطان ها نقش داشته باشد.

یک گزارش نشان داد که شلیل ممکن است به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند. کاروتنوئید (رنگدانه ی زرد رنگ) و آنتوسیانین (رنگدانه های قرمز رنگ) می توانند از التهاب هم پیشگیری کنند که یک عامل مهم در شکل گیری سرطان است.

شلیلی که گوشت آن سفید است، کاتچین دارد و با سرطان مبارزه می کند. فیبر زیاد موجود در شلیل می تواند از چند نوع سرطان جلوگیری کند. مصرف زیاد شلیل با کاهش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن در ارتباط است.

خواص ضددیابتی دارد

بر اساس نتایج یک تحقیق علمی، شلیل حاوی ترکیبات بیواکتیو است که به پیشگیری از دیابت مرتبط با اضافه وزن کمک می کند. ترکیبات فنولیک شلیل خواص ضدسرطانی دارند. شاخص گلیسمی شلیل خام ۴۳ است. منظور از شاخص گلیسمی این است که یک غذا تا چه حد می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

کربوهیدرات های موجود در شلیل سطح قند خون را به آرامی افزایش می دهند. ترکیبات فنولیک موجود در این میوه ی تابستانی نه تنها با دیابت مبارزه می کنند، بلکه از طریق کاهش اکسیداسیون کلسترول بد، از بیماری قلبی هم پیشگیری می کنند.

بر اساس گزارش های یک مطالعه ی دانشگاهی، رژیم غذایی خاصی برای مبارزه با دیابت وجود ندارد. علاوه بر این کربوهیدرات دشمن دیابت نیست. آیا می دانستید که انجمن دیابت آمریکا به افراد دیابتی توصیه می کند کربوهیدرات های سالم موجود در غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات را بیشتر مصرف کنند؟ نکته ای که افراد دیابتی باید به آن توجه کنند، کاهش کربوهیدرات کم کیفیت یا کربوهیدرات تصفیه شده (مثل مواد غذایی فرآوری شده) است. مصرف کربوهیدرات سالم برای همه ی افراد ضروری است.

بیشتر افراد مبتلا به دیابت گزارش کرده اند زمانی که کربوهیدرات را به همراه منابع چربی و پروتئین مصرف می کنند، دچار نوسان سطح قند خون نمی شوند. شلیل همچنین به مبارزه با سندرم متابولیک کمک می کند که یکی از بیماری هایی است که افراد دیابتی معمولا از آن رنج می برند.

توجه داشته باشید که بعضی از منابع معتبر نشان می دهند که شلیل به عنوان یک میوه ی حاوی قند زیاد می تواند برای بیماران دیابتی مضر باشد. بنابراین اگر دچار دیابت هستید و می خواهید شلیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، توصیه می کنیم حتما با پزشک مشورت کنید.

خواص آنتی اکسیدانی دارد

بر اساس گزارش های یک مطالعه ی اسپانیایی، ترکیبات فنولیک و فلاونوئیدهای موجود در شلیل مسؤول خواص آنتی اکسیدانی آن هستند . یک مطالعه ی آمریکایی به این نتیجه رسید که آنتی اکسیدان های شلیل استرس اکسیداتیو را کاهش داده و طول عمر را افزایش می دهند. مصرف این میوه همچنین با ترمیم DNA آسیب دیده در ارتباط است.

یک مطالعه ی حیوانی نشان داد که نکتارین می تواند اثرات مضر رژیم غذایی حاوی چربی بالا را محدود کند و حتی سلامتی را بهبود ببخشد . در یک مطالعه ی حیوانی دیگر نشان داده شد که شلیل باروری را افزایش می دهد. میزان ویتامین A موجود در شلیل دو برابر هلو است و حتی پتاسیم و ویتامین C آن هم بیشتر است.

سطح فشار خون را تنظیم می کند

یکی دیگر از خواص شلیل، تنظیم فشار خون محسوب می شود. علت این موضوع وجود پتاسیم در این میوه ی تابستانی است. رژیم غذایی نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد. بسیاری از پزشکان سطح بالای فشار خون بیماران خود را با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی کنترل می کنند. پتاسیم شلیل دیواره های رگ های خونی را شل می کند. افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید توجه داشته باشند که زیاده روی در مصرف پتاسیم می تواند برایشان مضر باشد. کمبود پتاسیم در خون با احتباس سطح سدیم در ارتباط است که منجر به فشار خون بالا می شود.

بر اساس بعضی از شواهد، پتاسیم همچنین می تواند به عنوان یک ترکیب ادرارآور عمل کند و میزان مایعات خارج سلولی را کاهش دهد که این موضوع در کاهش قابل توجه فشار خون تأثیرگذار است. داروهای فشار خون بالا خطر ابتلا به حمله ی قلبی و سکته را به ترتیب ۱۵ درصد و ۲۵ درصد کاهش می دهند، اما ممکن است منجر به بعضی از عوارض جانبی شوند. به همین دلیل است که گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است.

اگر دچار فشار خون بالا هستید، می توانید شلیل را به عنوان یک داروی تکمیلی در کنار داروهای تجویز شده توسط پزشک میل کنید. قبل از اینکه هرگونه تغییری در داروها یا مکمل های مصرفی خود ایجاد کنید، با پزشک مشورت کنید.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

در بالا گفتیم که شلیل به کاهش فشار خون کمک می کند و در نتیجه برای سلامت قلب مفید است. علاوه بر این شلیل غنی از ویتامین C بوده که یک آنتی اکسیدان است و می تواند به حفظ سلامت قلب کمک کند. فیبر این میوه ی تابستانی هم در این زمینه اثرگذار است. شلیل همچنین سطح کلسترول خون را تنظیم می کند و از این طریق در حفظ سلامت قلب مفید واقع می شود.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

یک مطالعه ی دانشگاهی به این نتیجه رسید که فیبر شلیل می تواند در بهبود سلامت دستگاه گوارش و درمان یبوست اثرگذار باشد. فیبر موجود در شلیل همچنین می تواند رشد باکتری های مفید روده را تحریک کند. شلیل به طور طبیعی پروبیوتیک زیادی دارد و به همین دلیل در بهبود سلامت دستگاه گوارش نقش دارد.

این میوه می تواند به درمان سندرم روده ی تحریک پذیر کمک کند که می تواند منجر به نفخ و گاز شود. علاوه بر این شلیل ناراحتی معده را هم تسکین می دهد. اگر دچار سندرم روده ی تحریک پذیر هستید، قبل از مصرف نکتارین با پزشک مشورت کنید، چون ممکن است پزشک مصرف این میوه را در دوران بیماری ممنوع کند.

سطح کلسترول خون را پایین می آورد

فیبر محلول سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و می دانیم که شلیل منبع عالی این نوع فیبر به شمار می رود؛ به طوری که یک عدد از این میوه حاوی تقریبا ۲٫۲ گرم فیبر محلول است. بر اساس نتایج یک تحقیق مصرف ۵ تا ۱۰ گرم فیبر محلول در روز می تواند میزان کلسترول بد یا همان LDL را ۵ درصد کاهش دهد. یک روش عالی برای جای دادن شلیل در رژیم غذایی مخصوص کاهش سطح کلسترول، اضافه کردن آن به غلات صبحانه است. همچنین می توانید این میوه را به عنوان میان وعده با مقداری ماست یا پنیر کاتیج میل کنید.

در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت ها اثرگذار است

یکی از بهترین خواص شلیل، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C این میوه ممکن است در این زمینه مفید باشد. علاوه بر این ویتامین C به بدن در فرآیند تولید مجدد ویتامین E کمک می کند که یک ماده ی مغذی مهم برای مبارزه با رادیکال های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود.

بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهای شلیل هم عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند. ویتامین A موجود در این میوه می تواند به مبارزه با عفونت ها کمک کند. این ویتامین دیواره های سلول ها را تقویت کرده و از غشای مخاطی در برابر باکتری ها محافظت می کند.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

شلیل منبع عالی ویتامین C محسوب می شود که بر اساس گزارش های یک مطالعه ی دانشگاهی می تواند از آسیب دیدن پوست در اثر اشعه های فرابنفش خورشید جلوگیری کند. این ویتامین همچنین نقش مهمی در سنتز کلاژن دارد. کلاژن یک پروتئین ضروری برای حفظ یکپارچگی پوست به شمار می رود. این پروتئین بخش مهمی از بافت ارتباطی است که پوست، بافت ها، تاندون ها، رگ های خونی و رباط ها را به هم وصل می کند.

ویتامین C با پیری پوست مبارزه می کند و در سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود زخم و درمان خشکی پوست مفید است. یک مطالعه ی هندی به این نتیجه رسید که می توان از ویتامین C برای درمان هایپرپیگمنتیشن (تیرگی یا لکه های پوستی) و التهاب استفاده کرد. این ویتامین به خواص خود در پیشگیری از سرطان پوست شناخته می شود.

یک مطالعه ی آمریکایی عنوان کرد که این ویتامین می تواند چین وچروک را کاهش دهد و ظاهر پوست را بهبود ببخشد. بدن انسان ها نمی تواند ویتامین C تولید کند که به همین دلیل باید آن را از طریق خوردن مواد غذایی حاوی آن مثل شلیل دریافت کنیم.

سلامت سلول ها را افزایش می دهد

ویتامین A موجود در شلیل ارتباط بین سلول ها را بهبود می بخشد. این ویتامین به تولید سلول های جدید کمک می کند. بر اساس نتایج یک مطالعه، کمبود ویتامین A در زنان باردار می تواند رشد جنین را محدود کند.

به کاهش وزن کمک می کند

مواد طبیعی موجود در آن با التهاب مبارزه می کنند و به مبارزه با چاقی کمک می کنند. و، چنان چه مشاهده کردیم، این میوه همچنین می تواند از سندرم متابولیک جلوگیری کند. عدم مبارزه با این سندروم منجر به افزایش وزن خواهد شد.

فیبر موجود در این میوه بیش تر محلول است، که مطابق با گزارشات مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، به روند کاهش وزن کمک می کند. فیبر با تبدیل آب به یک ماده ی ژل مانند در روده، چنین تاثیری ایجاد می کند. این ماده از جذب کلسترول و چربی ها توسط خون جلوگیری می کند. این امر باعث کاهش وزن می شود. فیبر محلول باعث کاهش کلسترول بد در بدن نیز می شود.

مطابق با گزارش ژورنال تغذیه (Journal of Nutrition)، فیبر محلول می تواند تأثیرات مهمی بر سلامت داشته باشد. و همان طور که در ژورنال آمریکایی تغذیه ی بالینی قید شده، مکمل های فیبر غذایی که ادعا می کنند به کاهش وزن کمک می کنند، به اندازه ی فیبر موجود در این میوه موثر نیستند. از این رو، فیبر محلول طبیعی که در شلیل موجود است، قدرت بیش تری دارد!

فیبر به حدی در روند کاهش وزن مؤثر است که در یک مطالعه، افرادی که فقط فیبر را به رژیم های خود اضافه کردند، به اندازه ی افرادی که یک برنامه ی غذایی کم چربی و مفید برای قلب را (توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا) دنبال کردند، وزن از دست دادند.

از بروز هیپوکالمی جلوگیری می کند.

هیپوکالمی کمبود پتاسیم در جریان خون است. و شلیل، با توجه مواد معدنی فراوانی که دارد، می تواند این اختلال را درمان کند.همانطور که در گزارش دانشکده ی پزشکی هاروارد آمده است، سطح پتاسیم پایین می تواند به ضعف عضلانی قلب و اختلال در ریتم آن منجر شود.

پتاسیم همچنین محتوای اسید و آب را در بافت های بدن تنظیم می کند. این ماده ی معدنی به عضله سازی کمک می کند، از رشد حمایت می کند و عملکرد سلول های عصبی را بهبود می دهد. همه ی این ها می توانند تحت تاثیر قرار گیرند، در صورتی که هیپوکالمی رخ بدهد. بنابراین مصرف شلیل را شروع کنید!

بنا به گفته ی موسسه ی پزشکی (Institute of Medicine)، یک فرد بزرگسال باید ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز برای جلوگیری از هیپوکالمی مصرف کند. اما شلیل ممکن است مقدار کافی از این ماده را به بدن نرساند. اگر میزان پتاسیم شما ۲.۵ میلی لیتر در لیتر یا کم تر باشد (پزشک تان می تواند این را توضیح دهد)، باید مکمل پتاسیم مصرف کنید. یا هر چه که پزشک تان به شما توصیه کند.

سلامت پوست را افزایش می دهد.

شلیل منبع عالی ویتامین C است و مطابق با گزارش دانشگاه ایالت اورگان، این ویتامین می تواند از آسیب احتمالی اشعه ی UV جلوگیری کند. ویتامین C همچنین در سنتز کلاژن، نوعی پروتئین ضروری برای پوست نقش مهمی را ایفا می کند. این پروتئین بخش مهمی از بافت همبند است که پوست، استخوان ها، تاندون ها، رباط ها، غضروف و عروق خونی را متصل به هم نگه می دارد. این ماده با پیری پوست مبارزه می کند، بهبود زخم را تسریع می بخشد، و پوست خشک را درمان می کند.

همان طور که در یک مطالعه در هند مشخص شد، ویتامین C می تواند برای درمان پوست و التهاب پوست نیز مورد استفاده قرار بگیرد. این ویتامین همچنین نقش مهمی در جلوگیری از سرطان پوست دارد.

یک مطالعه ی آمریکایی نشان می دهد که ویتامین C همچنین می تواند چروک ها را بهبود بدهد. مهم تر از همه این که ظاهر پوست را در حین بالا رفتن سن بهبود می بخشد و همچنین سبب رشد بافت های سالم می شود.ما انسان ها نمی توانیم ویتامین C تولید کنیم، به همین دلیل است که برای تامین این ویتامین باید به منابع غذایی سالم مانند شلیل اتکا کنیم. همچنین ثابت شده است که ویتامین C به بازسازی سلولی کمک می کند.بسیار نادر است که کسی از اثرات وجود ویتامین C بیش از اندازه رنج ببرد اما همیشه احتیاط واجب است.

سلامت سلولی را بهبود می دهد.

ویتامین A موجود در شلیل ارتباط سلولی را بهبود می بخشد. این تاثیر باعث رشد سلول ها از طریق تحریک سلول های نابالغ به رشد و تبدیل شدن به بافت های کاملا کاربردی می شود.بر اساس یک مطالعه که در فیلادلفیا صورت گرفته است، کمبود ویتامین A در مادران باردار می تواند رشد و نمو نوزادان را محدود کند.ویتامین A همچنین به لنفوسیت تی (سلول هایی که مسئول ایمنی بدن هستند) در روده کمک می کند تا به نواحی لازم بروند و کار ترمیم را انجام بدهند. این ویتامین همچنین نقش مهمی در توسعه ی گلبول های سفید دارد.مطابق با یک گزارش از مرکز پزشکی دانشگاه راچستر، ویتامین C می تواند بر رشد سلول ها تاثیر بگذارد.

از بروز کم خونی جلوگیری می کند

ما می دانیم که آهن به جلوگیری از کم خونی کمک می کند. و حتی اگر شلیل به طور خاص غنی از این ماده ی معدنی نیست، ویتامین C موجود در آن کمک می کند – چرا که این ویتامین به بهبود جذب آهن در بدن کمک می کند.به عبارت دیگر، هرچه میزان ویتامین C در غذا بیش تر باشد، جذب آهن بهتر است. اما ما باید درک کنیم که بیش تر غذاها غنی از ویتامین C نیستند (هزینه های بالا و بی ثباتی در طول ذخیره سازی دلایل این امر هستند) – به همین دلیل گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین C در رژیم غذایی تان مانند شلیل، بسیار کمک کننده است.این امر حتی در صورت مصرف یک مکمل آهن برای کم خونی نیز صادق است. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می توانید حدود ۲۴۰ میلی لیتر آب شلیل را همراه با قرص آهن تان مصرف کنید. اما، همان طور که همیشه می گوییم، ابتدا با پزشک تان مشورت کنید.

همچنین لازم به ذکر است که میوه های تازه یا یخ زده (شلیل در این بافتار) دارای ویتامین C بیش تری نسبت به انواع کنسرو شده هستند.

از آنمی جلوگیری می کند

جلوگیری از آنمی را هم می توانیم در لیست خواص شلیل قرار دهیم. می دانیم که آهن به پیشگیری از آنمی کمک می کند. اگرچه شلیل به طور ویژه غنی از این ماده ی معدنی نیست، اما ویتامین C موجود در آن به جذب بهتر آهن کمک می کند. در واقع هرچه میزان ویتامین C در یک خوراکی بیشتر باشد، جذب آهن بهتر می شود.

اگر دچار آنمی هستید و مکمل آهن مصرف می کنید، برای جذب بهتر آهن به همراه قرص خود یک لیوان آب شلیل بخورید. بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که شلیل تازه یا یخ زده در مقایسه با کمپوت شلیل، ویتامین C بیشتری دارد. ویتامین C تا حدودی به حرارت حساس است؛ بنابراین ممکن است میزان ویتامین C موجود در شلیل پخته کاهش پیدا کند.

عوارض و مضرات شلیل

شلیل ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های آلرژیک خفیف شود که با خارش در دهان و گلو و تورم پلک ها، لب ها و صورت مشخص می شود.مصرف شلیل ممکن است باعث تشدید علائم بیماری در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر شود.هسته شلیل حاوی مقادیر کمی سیانید است و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت با سیانید شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان