خواص گوجه سبز برای سلامتی بدن

  سه شنبه، 05 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص گوجه سبز برای سلامتی بدن
گوجه سبزهای خوشمزه و آبدار از نظر گیاه‌شناسی به تیره‌ی رزاسه یا گل سرخیان از میوه‌های آلویی از نوع پرانوس تعلق دارد. دیگر میوه‌های پرانوس شامل هلو، شلیل، بادام، و آلوی سیاه است. از دیرباز مردم خاور میانه و آسیا از گوجه سبزهای تازه و ترش لذت می‌برند. گوجه سبز در این مناطق به‌طور خام یا کنسروشده مصرف می‌شود.

همانطور که می دانید میوه ها سرشار از ویتامین هستند و خواص فراوانی دارند و باید طوری برنامه ریزی شود که در رژیم غذایی گنجانده و مصرف شود تا انرژی و نیاز بدن تامین گردد در این بخش به خواص باورنکردنی گوجه سبز می پردازیم. آلو معمولا سبز یا قرمز است که آلو سبز که به آن گوجه سبز هم می گوییم ترش و قرمز آن شیرین است. گوجه سبز معمولا در سراسر جهان مورد مصرف قرار می گیرد. این درخت هرسال بارور می شود و تقریبا در بیشتر کشورها کاشت می شود و در خاک مرطوب رشد می کنند و به نور فراوان خورشید و آبیاری منظم نیاز دارند . این میوه غنی از ویتامین ب است که در مناطق مختلف آب و هوایی رشد می کند. گوجه سبز می تواند تازه و به صورت خشک مصرف شود.ویتامین آ و ویتامین ث، منبع فیبر، مس و پتاسیم ، آهن دارد.

خواص گوجه سبزمحتوای کالری گوجه سبز

بسیاری از مردم این سوال را دارند که آیا گوجه سبزها مفید هستند ، میزان کالری آنها چیست و آیا می توان آنها را با غذاهای مختلف متفاوت کرد.میزان کالری محصول در حدود 42 کیلوکالری در هر 100 گرم از هر محصول است. این میوه متعلق به غذاهای کم کالری با خاصیت پاک کنندگی است. با کاهش وزن ، لازم به یادآوری است که کالری میوه های خشک بسیار بیشتر از میوه های تازه است. اما مقدار فروکتوز و گلوکز در انواع مختلف ممکن است بسته به آب و هوا متفاوت باشد. همچنین ، اسیدها ، پکتین ها و تانن های مختلفی در میوه وجود دارد. میوه های تازه حاوی مقدار زیادی ویتامین P هستند که به ویژه برای بدن بسیار ارزشمند است. به کاهش شکنندگی مویرگ کمک کرده و پس از فرآوری میوه نیز ادامه می یابد.

از جمله خواص مفید گوجه سبز موارد زیر است:

  • عادی سازی سیستم ایمنی بدن
  • مشارکت در واکنش های کاهش اکسیداسیون
  • جذب آهن بهتری را فراهم می کند

مصرف گوجه سبزجدا از غذاها و نوشیدنی های مختلف ، ترجیحاً صبح ، 30 دقیقه قبل از اولین وعده غذایی توصیه می شود. شما می توانید گوجه سبز را با میوه های دیگر و غلات مختلف ، عسل ، ماست کم چرب ترکیب کنید. اما به یاد داشته باشید ، با معده خالی ننوشید و بعد از آن شیر نخورید.

بهترین خواص گوجه سبز برای سلامتی

از آن جا که گوجه سبز به صورت تازه و کال از درخت چیده می شود طعم ترش و تلخی دارد. بسیاری از آدم ها آن را با نمک و شکر می خورند تا طعمی بهتری داشته باشد. این یک میوه ی تابستانی است و سرشار از آنتی اکسیدان نیز هست.

۱. مفيد برای گوارش

خوردن گوجه سبز جذب فیبر را در بدن بالا می برد و به گوارش خوب کمک می کند. هر فرد باید برای عملکرد درست روده ها در طول فصل تابستان به طور روزانه گوجه سبز بخورد.

۲. از یبوست جلوگیری می کند

از آن جا که گوجه سبز سرشار از ویتامین C و فیبر غذایی است، به معده کمک می کند از یبوست و نفخ دور بماند.

۳. دستگاه ایمنی را تقویت می کند

مصرف مرتب گوجه سبز در تابستان به طور طبیعی به تقویت دستگاه ایمنی کمک می کند. این تناسب اندام فرد را حفظ می کند و از مشکلات سلامتی نیز دور نگه می دارد.

۴. مراقبت از دندان

خوردن مرتب گوجه سبز به سلامت لثه ها کمک می کند که به دندان هایی سالم و محکم می انجامد. هم چنین فرد بعد از خوردن گوجه سبز کال از دندان درد، خون ریزی لثه، و بوی بد در امان می ماند.

۵. از کم خونی پیشگیری می کند

گوجه سبز به جذب آهن در بدن کمک می کند که به جریان بهتر خون در بدن می انجامد. از این گذشته به علت وجود ویتامین C بسیار زیاد در گوجه سبز، از بیماری های مرتبط با کمبود گلبول های قرمز خون مانند کم خونی نیز پیشگیری می کند.

۶. به تقویت عضلات بدن کمک می کند

ویتامین C برای بافت های پیوندی بدن مفید است. این به حفظ عضلات بدن کمک می کند و باعث می شود جوان تر، سالم تر و متناسب به نظر برسید.

۷. کاهش وزن

محتوای بالای ویتامین C موجود در گوجه سبز چربی اضافی بدن را کاهش می دهد. مصرف مقدار زیادی گوجه سبز در سالاد به کاهش چربی شکم کمک می کند و برای کاهش وزن نیز مفید است.

۸. از آسیب داخلی جلوگیری می کند

از آن جا که گوجه سبز سرشار از آنتی اکسیدان است، از آسیب داخلی به چربی ها و جریان خون در مغز جلوگیری می کند. به این طریق از سلول های بدن محافظت می شود و فرد سالم تر و جوان تر می ماند.

۹. مراقبت از ریه ها

کسانی که بیش تر گوجه سبز مصرف می کنند از مشکلات ریوی مانند آسم، سرطان ریه، سرماخوردگی، سرفه، و مشکلات مزمن ریه در امان می مانند.

۱۰. از تحلیل عضلانی جلوگیری می کند

مشکلات مرتبط با سن مانند تحلیل عضلانی، که معمولا افراد مسن در اثر آن بینایی شان را از دست می دهند با مصرف مرتب گوجه سبز قابل پیشگیری است.

فواید آب گوجه سبز

  1. عصاره آلو با جوشاندن آلو و فشار دادن آن بدست می آید که برای سلامتی پوست مفید است و به طور گسترده در مواد نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. عصاره آلو به بدن انرژی می دهد و خستگی را از بین می برد.
  3. گوارش را آسان تر می کند و یبوست را تسکین می دهد.
  4. آب گوجه سبز تاثیرات مثبتی بر سیستم عصبی دارد که از سلامت سیستم عصبی محافظت می کند.
  5. افرادی که کم خونی دارند ممکن است یک فنجان عصاره آلو را در صبح و یک فنجان عصاره آلو در شب قبل از رفتن به خواب مصرف کنند.
  6. در طول یائسگی، زنان می توانند با آب آلو علائم بیماری را رفع کنند.
  7. این عصاره برای سیستم گوارشی مفید است چون بدن به واسطه ی مصرف آن پاکسازی می شود.

عوارض و آسیب های گوجه سبز

زمانی که گوجه سبز به طور سالم مصرف شود، مشخص نمی شود چه مشکلی برای سلامتی ایجاد می کند. البته، مانند همه میوه ها، اگر گوجه سبز بیش از حد مصرف شود، ممکن است با برخی آسیب ها روبرو شوید علاوه بر این، برخی از افراد که دارو استفاده می کنند می تواند موجب ناراحتی شود.

چون مقدار زیادی اسید در گوجه سبز وجود دارد، اگر بیش از حد مصرف شود، میزان اسید معده می تواند به طور منفی تغییر کند و ناتعادلی دراسید معده رخ دهد که منجربه نفخ و مشکلات دیگر گوارشی از قبیل سوزش معده و ریفلاکس آن خواهد شد.

عفونت های دستگاه ادراری، اختلالات کلیوی، مانند بیماری های مزمن کلیوی، و اختلالات متابولیک خاص مانند پرکاری تیروئید نیز مربوط به تشکیل سنگ هستند. عفونت های مجاری ادراری، اختلالات کلیوی،مثل اختلالات متابولیک.

به خصوص آلو خشک برای افراد مبتلا به دیابت مفید هستند. کسانی که مشکل اسهال دارند باید مصرف را به تعویق بیاندازد، مصرف آلو در طی اسهال، مشکل را افزایش داده و باعث از دست رفتن آب بیشتر می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (28 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان