آیا سیر برای مو مفید است؟

  سه شنبه، 15 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
آیا سیر برای مو مفید است؟
سیر خام دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی، مانند ویتامین های B6 و C، منگنز و سلنیوم است که همه آنها باعث رشد موها و داشتن موهایی سالم می شوند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در سیر نیز ممکن است به رشد مو کمک کند، زیرا این خواص می توانند باعث کشته شدن باکتری ها و مبارزه با میکروب ها، حفظ سلامتی مو و پوست سرتان شود.

سیر خام دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی، مانند ویتامین های B6 و C، منگنز و سلنیوم است که همه آنها باعث رشد موها و داشتن موهایی سالم می شوند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در سیر نیز ممکن است به رشد مو کمک کند، زیرا این خواص می توانند باعث کشته شدن باکتری ها و مبارزه با میکروب ها، حفظ سلامتی مو و پوست سرتان شود.
یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که سیر سلول های اپیدرمی را از آسیب های UV محافظت می کند و می تواند به عنوان یک ماده ضد پیری عمل کند. سلول های اپیدرمی، سلول های پوستی هستند که کراتین تولید می کنند. این سلول ها در لایه بیرونی پوست شما، از جمله پوست روی جمجمه و فولیکول های مو وجود دارند.
مطالعاتی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، شواهدی را مبنی بر این امر ارائه نمود که شرکت کنندگان مبتلا به آلوپسی آره تا که ژل سیر را به لکه های برجسته موجود بر روی پوست سر خود می مالیدند، با رشد بیشتر موهای خود مواجه شدند. اگرچه این تحقیقات بسیار امیدوار کننده هستند، لکن برای تأیید مزایای سیر و تاثیر این ماده غذایی بر رشد موها، شواهد علمی بیشتری مورد نیاز است.
همانند سایر داروهای گیاهی و طبیعی، هنگام استفاده از سیر بر روی موها یا هر قسمت دیگر بدن ، خطراتی وجود دارد. این امر برای افراد دارای پوست حساس ، بیش از سایر افراد صدق می کند. سیر می تواند هنگام اعمال بر روی پوست منجر به ایجاد سوختگی هایی شود و مواردی از سوختگی ناشی از مصرف داروهای خانگی حاوی سیر گزارش شده است. این خطر به سیر خام محدود نمی شود. محصولات حاوی سیر، مانند روغن های اسانس، نیز می توانند پوست و چشم ها را تحریک کنند. بنابراین قبل از شروع استفاده از سیر بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

سیر حاوی مقادیر زیادی گوگرد است که باعث استحکام موها می شود. گوگرد یک ماده ضروری در ساخت کراتین است؛ کراتین در رشد موها و ناخن ها نقش دارد.سیر خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد و از ایجاد شوره سر جلوگیری می کند و باعث حفظ سلامت موها می شود.سیر حاوی سلنیوم است که ویتامین E لازم برای سلامت و تقویت موها را تأمین کرده و از آسیب احتمالی موها و شکنندگی آنها جلوگیری می کند.مصرف سیر باعث تأمین ویتامین های ضروری در تقویت مو، مثل ویتامین C، ویتامین B2 و ویتامین B1 می شود؛ همچنین به دلیل تأمین این ویتامین ها باعث تقویت جریان خون در کف سر شده و از ریزش مو و طاسی جلوگیری می کند.سیر، حاوی مقادیر فراوانی مس و آهن و مواد معدنی است؛ به همین دلیل باعث تسریع رشد موها می شود. سیر، عناصر اصلی تشکیل دهنده مو، مثل کلسیم لازم را تأمین کرده و باعث تقویت و استحکام موها می شود.سیر به دلیل دارا بودن مواد ضروری مثل منگنز، برای سلامت تارهای مو، موها را مثل ابریشم نرم می کند. منگنز مانند یک اسفنج است که باعث جذب مواد مغذی برای رشد موها می شود.

ماسک موی سیر

در بازار، محصولات و روغن های مخصوص مو که از سیر در ترکیب آنها استفاده شده موجود است. فراموش نکنید که روغن سیرِ مخصوص آشپزی و روغن خالص آن با هم متفاوت هستند. روغن سیر بسیار غلیظ و حاوی الکل است که به ماندگاری بیشتر آن کمک می کند. فراموش نکنید که گوگرد موجود در سیر هر محصول سیردار را به ماده ای محرک برای پوست و چشم ها تبدیل می کند.به منظور بهره مندی از خواص سیر برای مو می توانید با مواد موجود در آشپزخانه نرم کننده ای عالی تهیه کنید. برای کاهش تحریک و حساسیت پوستی، حتما سیر را با روغن هایی مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید تا از خواص بیشتری بهره مند شوید.

مواد مورد نیاز برای تهیه ی ماسک

  • ۸ حبه سیر تازه؛
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن پایه یا روغن سبزیجات به ازای هر حبه؛
  • چنگال، مخلوط کن یا دستگاه پرس سیر؛
  • ماهیتابه کوچک؛
  • صافی.

طرز تهیه

  • سیرها را با چنگال، مخلوط کن یا پرس سیر له کنید.
  • روغن را در ماهیتابه با شعله ی کم گرم کنید و سیر را به آن اضافه کنید (مراقب باشید که روغن داغ نشود).
  • سیر را در ماهیتابه هم بزنید تا عطر آن به مشام برسد. مراقب باشید که سیر را نپزید.
  • ماهیتابه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید محتویات آن خنک شود.
  • این مخلوط را در صافی بریزید و آن را صاف کنید.
  • این روغن را در یک بطری یا لیوان شیشه ای بریزید (به منظور ماندگاری بیشتر بهتر است از شیشه های تیره استفاده کنید).

چگونه از این نرم کننده استفاده کنیم؟

  • دو قاشق از این روغن را به آرامی روی پوست سرتان ماساژ دهید.
  • ماساژ سر را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید و یا موها را در یک حوله بپیچید.
  • سپس با شامپویی ملایم موها را بشویید.

برای گرفتن بهترین نتیجه، دو روز در هفته از این ماسک استفاده کنید.شما می توانید با اضافه کردن مقدار برابر عسل با روغن، از خواص سیر برای مو بهره مند شوید و ماسک مویی عالی داشته باشید. روش استفاده از این ماسک هم مشابه ماسک بالا است.فراموش نکنید که پیش از استفاده از روش های خانگی با پزشک تان مشورت کنید.

پیشنهادهای دیگر به جای استفاده از سیر

روش های دیگری نیز وجود دارد که به داشتن موهایی پرپشت تر و سالم تر کمک می کند. بهترین کار برای شروع این است که کمترین آسیب را به موهایتان برسانید.

در اینجا چند نکته برای کم کردن آسیب به موهایتان را یادآور می شویم:

  • موهایتان را بیش ازحد نشویید تا از خشکی آن جلوگیری شود.
  • اجازه دهید موهایتان با روش طبیعی خشک شوند و کمتر از سشوار استفاده کنید.
  • استفاده از اتو و سایر وسایل حرارتی حالت دهنده را کم کنید و پیش از استفاده از آنها، از مواد محافظ مو استفاده کنید.
  • از محصولات حالت دهنده ی مو مثل ژل ها و اسپری ها کمتر استفاده کنید.

روش های طبیعی نیز وجود دارد که به ضخیم شدن و داشتن موهای سالم و کم شدن ریزش مو کمک می کند. برخی از این روش ها شامل این موارد می شود:

  • روغن نارگیل: استفاده از روغن نارگیل روی موها از آسیب و شکستن موها جلوگیری کرده و به رشد و ضخیم شدن موها کمک می کند. همچنین روغن نارگیل به محافظت از موها در برابر اشعه ی ماورای بنفش کمک می کند.
  • روغن آووکادو: مواد معدنی موجود در آووکادو برای اسحکام کوتیکول و جلوگیری از شکستن موها مفید است. همچنین این روغن برای آبرسانی به مو عالی است.
  • بیوتین: مصرف مکمل بیوتین به داشتن موهای سالم کمک می کند. اگرچه هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما در تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، به این نتیجه رسیدند که مصرف بیوتین به افزایش رشد مو و داشتن موهای ضخیم کمک شایانی می کند.

داشتن رژیم غذایی مناسب که همه ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را در خود دارد نیز می تواند به سلامت موها کمک کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (681 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (167 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (137 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (96 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (86 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (66 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (60 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو