دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

از چه سنی و چقدر به بچه ها پول توجیبی بدهیم؟ 

چهارشنبه، 12 آذر 1399
ا گر به فرزندانتان پول توجیبی می‌دهید باید روی شیوه خرج کردن آنها هم نظارت داشته باشید. باید به کودک، فرهنگ پس‌انداز کردن را هم یاد بدهید اما آزادی‌های فردی هم به او بدهید و بگذارید تا حدودی تصمیم‌گیری را با مدیریت پولی که در اختیار دارد، تجربه کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فرزندان همیشه شاکی از این هستند که مقدار پول تو جیبی شان کم است و همکلاسی ها و دوستانشان بیشتر از آن ها پول می گیرند و آن ها در مقابل دوستانشان خجالت می کشند. در مقابل والدین از نحوه ی خرج کردن فرزندانشان شاکی اند و می گویند که فرزندانشان ولخرجند. تمامی این موارد تشویش و درگیری در سطح منزل به وجود می آورد. اما مبلغ و نحوه مناسب برای دادن پول تو جیبی به فرزندان چیست؟

موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که پول تو جیبی از بسیاری از قشقرق ها و زیاده خواهی های کودکان جلوگیری می کند و به او اعتماد به نفس می دهد. پول تو جیبی به پولی گفته می شود که کودکان با آن خرید روزانه خود مثل تنقلات را انجام می دهند. این پول نباید صرف هزینه های دیگر او مثل خرید وسایل مورد نیاز شود و شامل تنبیه نمی شود. یعنی والدین نمی توانند برای تنبیه فرزندشان پول توجیبی او را قطع کنند.

برخی از خانواده ها برای دادن پول توجیبی سن خاصی را در نظر می گیرند مثلا تا فرزندشان به سن نوجوانی نرسد، لزومی نمی بینند که به او پول ماهیانه بدهند. برخی دیگر از همان کودکی شروع به دادن پول توجیبی می کنند. ما واقعیت این است که هر خانواده ای می تواند با توجه به شرایط مالی، سطح اجتماعی و شیوه تربیتی که انتخاب می کند به فرزندان خود مقرری بدهد.

نحوه خرج کردن را به کودکانتان آموزش دهید

پیش از شروع فرایند دادن پول توجیبی به فرزندانتان سن او را در نظر بگیرید. نحوه خرج کردن، پس ازانداز و مواردی که می تواند پولش را صرف آن ها کند به او آموزش دهید. برای کودکان دبستانی مدیریت پول به مدت یک ماه سخت است. برای همین می توان پول تو جیبی را به آن ها هفتگی داد و در نوجوانی ماهیانه کرد. در ابتدا برای او توضیح دهید که این پول تا زمان مقرر شارژ نمی شود. اگر زمانی پولت را تا زمان مقرر تمام کنی من نمی توانم به تو پول بدهم.

ا گر به فرزندانتان پول توجیبی می دهید باید روی شیوه خرج کردن آنها هم نظارت داشته باشید. باید به کودک، فرهنگ پس انداز کردن را هم یاد بدهید اما آزادی های فردی هم به او بدهید و بگذارید تا حدودی تصمیم گیری را با مدیریت پولی که در اختیار دارد، تجربه کند.

اگر چند فرزند دارید، هرگز یک شیوه خاص برای خرج کردن و استفاده از پول را به همه آنها دیکته نکنید. یادتان باشد که افراد با هم متفاوت هستند و هر یک رویکردی نسبت به پول دارند که جدی گرفتن آن به استقلال فکری و عملی کودک کمک می کند.

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان باتوجه به سن کودک و شرایط اقتصادی و مالی خانواده و نیاز بچه ها تعیین می شود. برخی از خانواده ها پول زیادی در اختیار فرزندان خود قرار می دهند و عقیده دارند از این طریق فرزندشان از همان ابتدا با حقیقت پول آشنا می شود و کمبود آن را در زندگی حس نمی کند. کودکان و نوجوانانی که پول توجیبی زیادی دریافت می کنند، به طور ناخودآگاه ولخرجی را می آموزند و هیچ گاه به مهارت مدیریت مالی دست نمی یابند. در نهایت این کار سبب ایجاد روحیه زیاده خواهی در افراد می شود. از طرفی مقدار کم پول توجیبی ممکن است باعث بروز برخی رفتارهای اشتباه در کودکان و به ویژه نوجوانان شود؛ مانند برداشتن پول از کیف پدر و مادر بدون اجازه .

نحوه ی دادن پول تو جیبی به فرزندان

برای کودکان تا قبل از مقطع راهنمایی پول توجیبی به صورت هفتگی بهترین حالت است. این مبلغ باید بگونه ای باشد تا بخشی از نیازهای کودک مانند خرید لوازم التحریر، وسایل و خوراکی هایی را که دوست دارد را تامین کند و مقداری هم برای پس انداز کودک باشد. اما همانطور که گفتیم این مبلغ نباید بیش از حد باشد. پول توجیبی به صورت ماهانه برای کودکان دبستانی توصیه نمی شود. اگر به صورت ماهانه به کودک خود پول می دهید باید روی خرج کردن آن نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید. برای کودک مشخص کنید که اگر پول تو جیبی خود را بیهوده خرج کند پول اضافه تری به او نمی دهید و باید تا هفته ی آینده و یا ماه آینده صبر کند. این کار مدیریت مالی در کنار مسئولیت پذیری را به تدریج در او تقویت می کند.

به فرزندان خود رشوه ندهید

نباید به کودکان خود رشوه بدهید! یکی از اشتباهات رایج تربیتی این است که دادن پول توجیبی به فرزندان را به انجام وظایف و مسئولیت های او در منزل و مدرسه وابسته کنید. مثلا والدینی که به کودک او می گویند اگر تکالیفت را به موقع انجام دهی پول توجیبی ات را دریافت می کنی. در این شرایط کودک شرطی می شود و گمان می کند همیشه برای انجام وظایف و مسئولیت هایش مستحق دریافت پاداش است. این امر باعث شکل گیری شخصیت متوقع در کودک می شود. کودک باید بیاموزد که برخی از امور جزو وظایف او هستند و در صورت انجام ندادن مورد بازخواست قرار می گیرد. پاداش دادن به کودک باید به خاطر شخصیت کودک باشد و جنبه ی رشوه دادن نداشته باشد.

نکات مهم در پول توجیبی کودکان

ـ ممکن است کودکتان برای خرید وسیله یا اسباب بازی خاص از شما تقاضای پول اضافی بکند. تلاش و صبر و تحمل برای رسیدن به خواسته ها را به او یاد دهید.

ـ نسبت به قوانین مالی که برای نوجوانتان درنظر می گیرید پایبند باشید. هیچ ایرادی ندارد که فرزندتان با بحران مالی مواجه شود.

ـ زمانی که فرزندتان در مدیریت پول هایش موفق بود و مشاهده کردید که درحال پس انداز کردن پول توجیبی هایش است حتما او را تشویق کنید و موفقیت هایش را ببینید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه تخصصی متن
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
هزینه چاپ یک کتاب