از فواید ماکادمیا چه میدانید؟

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از فواید ماکادمیا چه میدانید؟
ماکادمیا به عنوان یک ماده مغذی و غذایی کامل حاوی آنتی آکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی ای می باشد که به طور قابل توجهی برای سلامت بدن لازم هستند. این دانه شامل مقادیر بالایی از ویتامین B1 و منیزیم بوده و هر ۳۰ گرم آن، ۵۸ درصد منیزیم مورد نیاز بدنتان و ۲۲ درصد از تیامینی (B1 ) که در هر روز توصیه میشود استفاده شود را تامین می کند.

درخت ماکادمیا

درخت ماکادامیا به علت داشتن شاخ و برگ های براق و گل های زیبا، خاصیت زینتی بالایی دارد و در مناطق نیمه گرمسیری به عنوان یک درخت زینتی نیز کشت می شود. میوه های درخت ماکادامیا را پس از رسیدن از درختان جدا کرده و به مدت چندین ماه برای خشک شدن انبار می کنند؛ سپس پوسته سخت این دانه ها را شکسته و آنها را چندین ماه برای کاهش طبیعی رطوبت و رسیدن آن به دو درصد انبار می کنند. ماکادامیا دارای نه گونه است که هفت گونه آن بومی شرق قاره استرالیا، یک گونه(Macadamia neurophylla)بومی کالدونیا و یک گونه (Macadamia hildebrandii)بومی «سولاوسی» در اندونزی است. ماکادامیا درختی همیشه سبز و نسبتاً کوچک است که ارتفاع آن بسته به شرایط محیط کشت بین دو تا دوازده متر است. درخت ماکادامیا در سن هفت سالگی شروع به میوه دهی می کند. برگ های درخت در دسته های سه یا شش تایی به شکل نوک تیز و بیضوی شکل به طول ۶ تا ۳۰ سانتی متر و عرض ۲ تا ۱۳ سانتی متر مشاهده می شوند. این برگ ها دندانه دار یا حاشیه دار هستند. گل هایی باریک، ساده و دارای طولی برابر با ۱۰ تا ۱۵ میلی متر است که به رنگ صورتی یا بنفش مشاهده می شوند.

خاک مناسب درخت ماکادمیا

ماکادمیا در هر نوع خاکی رشد می كند، اما خاک مناسب برای رشد ماکادمیا باید زهکشی خوبی داشته باشد و تا یك متر از سطح خاك لایه های سخت نداشته باشد. خاك های رسی كه زهکشی خوبی ندارند برای پرورش ماکادمیا مناسب نیستند.

خواص ماکادمیا

ماکادمیا مغزی شبیه فندق و بومی کشور استرالیاست به همین دلیل در ایران زیاد شناخته شده نیست و در واقع می توان گفت که یک آجیل نو ظهور محسوب می شود. جالب است بدانید که ماکادمیا در سال 1881 میلادی به کشور هاوایی راه یافت و در ابتدا به عنوان یک گیاه تزئینی از آن استفاده می کردند و بعد از آشنایی با میوه ی لذیذش اولین باغ ماکادمیا را در سال 1921 میلادی به عنوان یک محصول تجاری راه اندازی کرده و به تولید انبوه رساندند. به همین دلیل بیشتر ماکادمیا دنیا در هاوایی تولید شده و بیشترین صادرات از این کشور صورت می گیرد. این مغز گران اخیرا در شمال کشور نیز کشت می شود و به دلیل اینکه باردهی خوبی دارد و گران است، از لحاظ اقتصادی نیز به صرف می باشد.

ماکادمیا

لاغری و کاهش وزن

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند ماکادمیا دارای چربی و کلسترول فراوان است و به همین دلیل از خوردن آن واهمه دارند در حالی که چربی موجود در ماکادمیا از نوع چربی های غیر اشباع می باشد که به خودی خود از عوامل کاهش وزن محسوب می شود. ماکادمیا منبع غنی اسید پالمیتولئیک و اسیدهای چرب امگا 7 است که به سوزاندن چربی های بدن کمک کرده و اشتها را کاهش می دهد. اسید پالمیتولئیک همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و ذخیره سازی چربی در بدن را کاهش می دهد.

سلامت قلب

از آن جا که آجیل ماکادمیا فاقد کلسترول و منبع خوب چربی های غیر اشباع همچون اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک می باشد به کاهش کلسترول بد خون و بهبود کلسترول خوب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کرونری، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد. ماکادمیا سرشار از فلاونوئیدها می باشد که در بدن به آنتی اکسیدان ها تبدیل شده و از سلامت قلب محافظت می کنند. مطالعه انجام شده در کالج تغذیه آمریکا نشان داده مصرف روزانه 40 تا 90 گرم آجیل ماکادمیا به مدت 4 هفته خطر ابتلا به آترواسکلروز را تا حد خوبی کاهش می دهد.

مغز و سیستم عصبی

اسید پالمیتولئیک موجود در آجیل ماکادمیا به حفظ سلامت سلول های عصبی مغز – که نقش مهمی در عملکرد درست مغز ایفا می کنند – کمک کرده و اسید اولئیک به همراه سایر مواد مغذی همچون ویتامین B1، منگنز، مس و منیزیم باعث بهبود فعالیت انتقال دهنده های عصبی به مغز می شوند. امگا 9 موجود در ماکادمیا نیز به بهبود خلق خو و حافظه کمک می کند.

سلامت استخوان

ماکادمیا منبع غنی فسفر، منگنز و منیزیم است که به تقویت دندان ها و معدنی سازی استخوان ها کمک کرده و منگنز موجود در این خوشمزه برای تقویت بافت استخوانی، بازسازی استخوان ها و پیشگیری از مشکلات استخوانی مرتبط با سن همچون پوکی استخوان مفید است.

کم خونی

آجیل ماکادمیا سرشار از آهن و مس است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای درمان کم خونی مفید می باشد. لازم به ذکر است مصرف روزانه 30 گرم آجیل ماکادمیا 14 درصد نیاز روزانه مردان و 6 درصد نیاز روزانه زنان به آهن را تامین می کند.

ضد سرطان

یکی از بهترین فواید ماکادمیا توانایی آن در پیشگیری از سرطان می باشد زیرا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که اثر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان همچون سرطان ریه، دهانه رحم، سینه، پروستات و معده محافظت می کند.

خواص ماکادمیا برای پوست

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

جوانسازی پوست

ماکادمیا در بسیاری از محصولات زیبایی پوست استفاده می شود زیرا حاوی ویتامین ها و روغن های طبیعی است که باعث درخشندگی پوست شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. اسید پالمیتولئیک موجود در این آجیل شگفت انگیز نه تنها مانع بروز علائم پیری زودرس در پوست می شود بلکه به کاهش و از بین رفتن این علائم و چین و چروک پوست کمک می کند.

سایر خواص ماکادمیا

  • اسید پالمیتولئیک موجود در این آجیل به افزایش تولید چربی در پوست سر کمک کرده و موها را نرم و مرطوب می کند.
  • ماکادمیا منبع خوب پروتئین است که به ترمیم و جایگزینی سلول های بدن کمک کرده و برای تقویت سلول های پوستی، ناخن و موها ضروری می باشد.
  • ماکادمیا دارای شاخص گلیسمی پایین است و مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
  • ماکادمیا از آجیل های بدون گلوتن است و یک میان وعده ایده آل برای افرادی که از سلیاک رنج می برند یا به گلوتن حساسیت دارند محسوب می شود.
  • پتاسیم فراوان موجود در ماکادمیا به کنترل فشار خون کمک کرده و از آن جا که این آجیل سدیم ناچیزی دارد یکی از بهترین مواد غذایی برای بیماران مبتلا به فشار خون محسوب می شود.
  • منگنز موجود در ماکادمیا برای بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی مفید است اگرچه به دلیل دارا بودن فسفر فراوان توصیه می شود این بیماران در مصرف ماکادمیا احتیاط کنند.
  • مصرف ماکادمیا برای دستگاه گوارش بسیار مفید است زیرا حاوی فیبرهای محلول و نامحلولی است که به سم زدایی بدن و دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان یبوست موثر می باشند.
  • آجیل ماکادمیا حاوی ویتامین B1 و اسیدهای چربی ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 است که از آب مروارید پیشگیری کرده و به حفظ سلامت چشم کمک می کند.
  • اسید الوئیک موجود در ماکادمیا نقش مهمی در کاهش التهاب دارد و خطر ابتلا به بیماری های التهابی همچون آرتریت را کاهش می دهد.
  • مصرف ماکادمیا با تقویت سلول های مغزی و جلوگیری از آسیب آن ها خطر ابتلا به اختلالات عصبی همچون آلزایمر را کاهش داده و به بهبود عملکرد مغز به ویژه در سالمندان کمک می کند.

روش مصرف ماکادمیا

  • آجیل ماکادمیا هم به صورت خام و هم سرخ شده و بوداده مصرف می شود.
  • از این آجیل به شکل های مختلف در تنقلات، شیرینی جات و پخت و پز استفاده می شود.
  • ماکادمیا را می توان به صورت بوداده به عنوان میان وعده مصرف کرد یا آن را به غذا، دسر، کیک، کوکی، شکلات و بیسکویت افزود.

ارزش غذایی ماکادمیا (فندق استرالیایی)

ماکادمیا غنی از مواد مغذی است. این دانه علاوه بر مواد مغذی، غنی از کالری نیز می باشد. فندق استرالیایی دارای چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است. یک اونس (۲۸ گرم) از این مغز دارای ارزش غذایی زیر است:

  1. کالری ماکادمیا : ۲۰۴
  2. چربی ماکادمیا : ۲۳ گرم
  3. پروتئین ماکادمیا : ۲ گرم
  4. کربوهیدرات ماکادمیا : ۴ گرم
  5. قند ماکادمیا : ۱ گرم
  6. فیبر ماکادمیا : ۳ گرم
  7. منگنز ماکادمیا : حدود ۵۸ درصد از نیاز روزانه بدن
  8. تیامین ماکادمیا : حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  9. مس ماکادمیا : حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن
  10. منیزیم ماکادمیا : حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن
  11. آهن ماکادمیا : حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
  12. ویتامین B6: حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن

روش استفاده از روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا را به صورت خوراکی برای سرخ کردن، طبخ غذا و همچنین بر روی سالاد استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این روغن بالاترین نقطه دود را در بین روغن های گیاهی دارد و خواص خود را در دماه های بالا هم حفظ می کند به همین دلیل برای سرخ کردن بسیار ایده آل می باشد. روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی پایدار است که برای تهیه انواع محصولات آرایشی و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.

عوارض و مضرات ماکادمیا

  • هنوز اطلاعاتی از اثر ماکادمیا بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.
  • مقادیر بالای فسفر موجود در ماکادمیا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مشکلاتی را به وجود آورد.
  • اگر به آجیل و مغزیجات حساسیت دارید، ماکادمیا هم می تواند باعث واکنش های آلرژیک در شما شود.
  • زیاده روی در مصرف ماکادمیا ممکن است باعث احتباس گاز در روده ها، نفخ شکم و اسهال شود.

کلام آخر

ماکادمیا غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است. مهمترین خاصیت آن نیز کاهش وزن، بهبود سلامت روده و محافظت از بدن در برابر دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی است. اگر در مورد استفاده روزانه از ماکادمیا مردد هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان