ساعدنیوز
ساعدنیوز

از فواید ماکادمیا چه میدانید؟

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از فواید ماکادمیا چه میدانید؟
ماکادمیا به عنوان یک ماده مغذی و غذایی کامل حاوی آنتی آکسیدان ها و ویتامین ها و مواد معدنی ای می باشد که به طور قابل توجهی برای سلامت بدن لازم هستند. این دانه شامل مقادیر بالایی از ویتامین B1 و منیزیم بوده و هر ۳۰ گرم آن، ۵۸ درصد منیزیم مورد نیاز بدنتان و ۲۲ درصد از تیامینی (B1 ) که در هر روز توصیه میشود استفاده شود را تامین می کند.

درخت ماکادمیا

درخت ماکادامیا به علت داشتن شاخ و برگ های براق و گل های زیبا، خاصیت زینتی بالایی دارد و در مناطق نیمه گرمسیری به عنوان یک درخت زینتی نیز کشت می شود. میوه های درخت ماکادامیا را پس از رسیدن از درختان جدا کرده و به مدت چندین ماه برای خشک شدن انبار می کنند؛ سپس پوسته سخت این دانه ها را شکسته و آنها را چندین ماه برای کاهش طبیعی رطوبت و رسیدن آن به دو درصد انبار می کنند. ماکادامیا دارای نه گونه است که هفت گونه آن بومی شرق قاره استرالیا، یک گونه(Macadamia neurophylla)بومی کالدونیا و یک گونه (Macadamia hildebrandii)بومی «سولاوسی» در اندونزی است. ماکادامیا درختی همیشه سبز و نسبتاً کوچک است که ارتفاع آن بسته به شرایط محیط کشت بین دو تا دوازده متر است. درخت ماکادامیا در سن هفت سالگی شروع به میوه دهی می کند. برگ های درخت در دسته های سه یا شش تایی به شکل نوک تیز و بیضوی شکل به طول ۶ تا ۳۰ سانتی متر و عرض ۲ تا ۱۳ سانتی متر مشاهده می شوند. این برگ ها دندانه دار یا حاشیه دار هستند. گل هایی باریک، ساده و دارای طولی برابر با ۱۰ تا ۱۵ میلی متر است که به رنگ صورتی یا بنفش مشاهده می شوند.

خاک مناسب درخت ماکادمیا

ماکادمیا در هر نوع خاکی رشد می كند، اما خاک مناسب برای رشد ماکادمیا باید زهکشی خوبی داشته باشد و تا یك متر از سطح خاك لایه های سخت نداشته باشد. خاك های رسی كه زهکشی خوبی ندارند برای پرورش ماکادمیا مناسب نیستند.

خواص ماکادمیا

ماکادمیا مغزی شبیه فندق و بومی کشور استرالیاست به همین دلیل در ایران زیاد شناخته شده نیست و در واقع می توان گفت که یک آجیل نو ظهور محسوب می شود. جالب است بدانید که ماکادمیا در سال 1881 میلادی به کشور هاوایی راه یافت و در ابتدا به عنوان یک گیاه تزئینی از آن استفاده می کردند و بعد از آشنایی با میوه ی لذیذش اولین باغ ماکادمیا را در سال 1921 میلادی به عنوان یک محصول تجاری راه اندازی کرده و به تولید انبوه رساندند. به همین دلیل بیشتر ماکادمیا دنیا در هاوایی تولید شده و بیشترین صادرات از این کشور صورت می گیرد. این مغز گران اخیرا در شمال کشور نیز کشت می شود و به دلیل اینکه باردهی خوبی دارد و گران است، از لحاظ اقتصادی نیز به صرف می باشد.

ماکادمیا

لاغری و کاهش وزن

بسیاری از افراد به اشتباه گمان می کنند ماکادمیا دارای چربی و کلسترول فراوان است و به همین دلیل از خوردن آن واهمه دارند در حالی که چربی موجود در ماکادمیا از نوع چربی های غیر اشباع می باشد که به خودی خود از عوامل کاهش وزن محسوب می شود. ماکادمیا منبع غنی اسید پالمیتولئیک و اسیدهای چرب امگا 7 است که به سوزاندن چربی های بدن کمک کرده و اشتها را کاهش می دهد. اسید پالمیتولئیک همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و ذخیره سازی چربی در بدن را کاهش می دهد.

سلامت قلب

از آن جا که آجیل ماکادمیا فاقد کلسترول و منبع خوب چربی های غیر اشباع همچون اسید اولئیک و اسید پالمیتولئیک می باشد به کاهش کلسترول بد خون و بهبود کلسترول خوب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کرونری، سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد. ماکادمیا سرشار از فلاونوئیدها می باشد که در بدن به آنتی اکسیدان ها تبدیل شده و از سلامت قلب محافظت می کنند. مطالعه انجام شده در کالج تغذیه آمریکا نشان داده مصرف روزانه 40 تا 90 گرم آجیل ماکادمیا به مدت 4 هفته خطر ابتلا به آترواسکلروز را تا حد خوبی کاهش می دهد.

مغز و سیستم عصبی

اسید پالمیتولئیک موجود در آجیل ماکادمیا به حفظ سلامت سلول های عصبی مغز – که نقش مهمی در عملکرد درست مغز ایفا می کنند – کمک کرده و اسید اولئیک به همراه سایر مواد مغذی همچون ویتامین B1، منگنز، مس و منیزیم باعث بهبود فعالیت انتقال دهنده های عصبی به مغز می شوند. امگا 9 موجود در ماکادمیا نیز به بهبود خلق خو و حافظه کمک می کند.

سلامت استخوان

ماکادمیا منبع غنی فسفر، منگنز و منیزیم است که به تقویت دندان ها و معدنی سازی استخوان ها کمک کرده و منگنز موجود در این خوشمزه برای تقویت بافت استخوانی، بازسازی استخوان ها و پیشگیری از مشکلات استخوانی مرتبط با سن همچون پوکی استخوان مفید است.

کم خونی

آجیل ماکادمیا سرشار از آهن و مس است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای درمان کم خونی مفید می باشد. لازم به ذکر است مصرف روزانه 30 گرم آجیل ماکادمیا 14 درصد نیاز روزانه مردان و 6 درصد نیاز روزانه زنان به آهن را تامین می کند.

ضد سرطان

یکی از بهترین فواید ماکادمیا توانایی آن در پیشگیری از سرطان می باشد زیرا دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد که اثر رادیکال های آزاد را خنثی کرده و از بدن در برابر انواع خاصی از سرطان همچون سرطان ریه، دهانه رحم، سینه، پروستات و معده محافظت می کند.

خواص ماکادمیا برای پوست

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

جوانسازی پوست

ماکادمیا در بسیاری از محصولات زیبایی پوست استفاده می شود زیرا حاوی ویتامین ها و روغن های طبیعی است که باعث درخشندگی پوست شده و آنتی اکسیدان های موجود در آن از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند. اسید پالمیتولئیک موجود در این آجیل شگفت انگیز نه تنها مانع بروز علائم پیری زودرس در پوست می شود بلکه به کاهش و از بین رفتن این علائم و چین و چروک پوست کمک می کند.

سایر خواص ماکادمیا

  • اسید پالمیتولئیک موجود در این آجیل به افزایش تولید چربی در پوست سر کمک کرده و موها را نرم و مرطوب می کند.
  • ماکادمیا منبع خوب پروتئین است که به ترمیم و جایگزینی سلول های بدن کمک کرده و برای تقویت سلول های پوستی، ناخن و موها ضروری می باشد.
  • ماکادمیا دارای شاخص گلیسمی پایین است و مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.
  • ماکادمیا از آجیل های بدون گلوتن است و یک میان وعده ایده آل برای افرادی که از سلیاک رنج می برند یا به گلوتن حساسیت دارند محسوب می شود.
  • پتاسیم فراوان موجود در ماکادمیا به کنترل فشار خون کمک کرده و از آن جا که این آجیل سدیم ناچیزی دارد یکی از بهترین مواد غذایی برای بیماران مبتلا به فشار خون محسوب می شود.
  • منگنز موجود در ماکادمیا برای بیماران مبتلا به اختلالات کلیوی مفید است اگرچه به دلیل دارا بودن فسفر فراوان توصیه می شود این بیماران در مصرف ماکادمیا احتیاط کنند.
  • مصرف ماکادمیا برای دستگاه گوارش بسیار مفید است زیرا حاوی فیبرهای محلول و نامحلولی است که به سم زدایی بدن و دستگاه گوارش کمک کرده و برای درمان یبوست موثر می باشند.
  • آجیل ماکادمیا حاوی ویتامین B1 و اسیدهای چربی ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 است که از آب مروارید پیشگیری کرده و به حفظ سلامت چشم کمک می کند.
  • اسید الوئیک موجود در ماکادمیا نقش مهمی در کاهش التهاب دارد و خطر ابتلا به بیماری های التهابی همچون آرتریت را کاهش می دهد.
  • مصرف ماکادمیا با تقویت سلول های مغزی و جلوگیری از آسیب آن ها خطر ابتلا به اختلالات عصبی همچون آلزایمر را کاهش داده و به بهبود عملکرد مغز به ویژه در سالمندان کمک می کند.

روش مصرف ماکادمیا

  • آجیل ماکادمیا هم به صورت خام و هم سرخ شده و بوداده مصرف می شود.
  • از این آجیل به شکل های مختلف در تنقلات، شیرینی جات و پخت و پز استفاده می شود.
  • ماکادمیا را می توان به صورت بوداده به عنوان میان وعده مصرف کرد یا آن را به غذا، دسر، کیک، کوکی، شکلات و بیسکویت افزود.

ارزش غذایی ماکادمیا (فندق استرالیایی)

ماکادمیا غنی از مواد مغذی است. این دانه علاوه بر مواد مغذی، غنی از کالری نیز می باشد. فندق استرالیایی دارای چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی است. یک اونس (۲۸ گرم) از این مغز دارای ارزش غذایی زیر است:

  1. کالری ماکادمیا : ۲۰۴
  2. چربی ماکادمیا : ۲۳ گرم
  3. پروتئین ماکادمیا : ۲ گرم
  4. کربوهیدرات ماکادمیا : ۴ گرم
  5. قند ماکادمیا : ۱ گرم
  6. فیبر ماکادمیا : ۳ گرم
  7. منگنز ماکادمیا : حدود ۵۸ درصد از نیاز روزانه بدن
  8. تیامین ماکادمیا : حدود ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  9. مس ماکادمیا : حدود ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن
  10. منیزیم ماکادمیا : حدود ۹ درصد از نیاز روزانه بدن
  11. آهن ماکادمیا : حدود ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
  12. ویتامین B6: حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن

روش استفاده از روغن ماکادمیا

روغن ماکادمیا را به صورت خوراکی برای سرخ کردن، طبخ غذا و همچنین بر روی سالاد استفاده می کنند. توجه داشته باشید که این روغن بالاترین نقطه دود را در بین روغن های گیاهی دارد و خواص خود را در دماه های بالا هم حفظ می کند به همین دلیل برای سرخ کردن بسیار ایده آل می باشد. روغن ماکادمیا یکی از بهترین روغن های گیاهی پایدار است که برای تهیه انواع محصولات آرایشی و زیبایی پوست و مو استفاده می شود.

عوارض و مضرات ماکادمیا

  • هنوز اطلاعاتی از اثر ماکادمیا بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.
  • مقادیر بالای فسفر موجود در ماکادمیا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مشکلاتی را به وجود آورد.
  • اگر به آجیل و مغزیجات حساسیت دارید، ماکادمیا هم می تواند باعث واکنش های آلرژیک در شما شود.
  • زیاده روی در مصرف ماکادمیا ممکن است باعث احتباس گاز در روده ها، نفخ شکم و اسهال شود.

کلام آخر

ماکادمیا غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است. مهمترین خاصیت آن نیز کاهش وزن، بهبود سلامت روده و محافظت از بدن در برابر دیابت، سندرم متابولیک و بیماری های قلبی است. اگر در مورد استفاده روزانه از ماکادمیا مردد هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (76 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (76 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (35 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (15 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ...
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...