از خواص عرق بادرنجبویه چه میدانید؟

  یکشنبه، 30 آبان 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
از خواص عرق بادرنجبویه چه میدانید؟
بادرنجبویه داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی سینا بوده که از آن جهت تقویت قلب و انبساط روح استفاده می‌شده است. استفاده از خواص بادرنجبویه به عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم ادامه داشت. در ادامه متن به بررسی خواص و مضرات مصرف این نوشیدنی پرخاصیت خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

عرق بادرنجبویه خواص متعددی برای سلامتی دارد که در بسیاری از کشورها از آن استفاده می کنند. این گیاه بیشتر در اوایل فصل تابستان رشد کرده و برداشت می شود. بادرنجبویه قبل از پیدایش ترکیه باستان وجود داشته است. این گیاهان نزدیک کندوهای عسل رشد می کردند تا زنبورها را تشویق کنند به کندوی خود برگردند. نام ملیسا از واژگان یونانی برگرفته شده است که به معنای زنبور عسل می باشد. گیاه ملیسا یا همان بادرنجبویه دارای خواص و فواید بی نظیری می باشد، بادرنجبویه برای سلامتی بدن هم مفید است و به روند درمان برخی بیماری ها کمک فراوانی می کند.

فواید گیاه بادرنجبویه برای سلامتی

گیاه بادرنجبویه یکی از گیاهانی است که خواص درمانی متعددی دارد و طبع آن در طب سنتی گرم و خشک است. عطر و بوی این گیاه کمی شبیه به لیمو است اما کمی تند و تیز تر احساس خواهد شد. این عرق به عنوان یکی از داروهای بسیار مفید برای درمان افسردگی و حالات اضطراب تا اواخر قرن هفده استفاده می شد. اما خواص آن بیش از این موارد است.

گیاه بادرنجبویه

بادرنجبویه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دیگر ویژگی عجیب گیاه ملیسا، توانایی آن در تحریک سیستم ایمنی بدن است. این گیاه سرشار از عنصر کبالت و روزمارینیک اسید است. علف ملیسا سلامت سیستم ایمنی بدن و دیواره غشای سلول ها را تقویت می کند. همزمان این گیاه دارویی می تواند با عفونت ها مبارزه کرده و مانع از ورود باکتری و ویروس ها به سلول شود.

بادرنجبویه برای کمک به کم کردن وزن

عصاره گیاه بادرنجبویه رشد لایه چربی در موش ها را سرکوب کرده و با ممانعت از تغذیه بافت چربی توسط رگ های خونی، آنها را از بین می برند. علاوه بر آن عصاره بادرنجبویه فعالیت پروتئین هایی که شامل تولید چربی بودند را متوقف کرد.

سلامت دستگاه گوارش با بادرنجبویه

عصاره ی بادرنجبویه به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی ، به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند . این گیاه می تواند به درمان کامل زخم معده منجر شود ، البته هنوز به طور کامل روی آن مطالعه نشده است . شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد بادرنجبویه درست همانند نعناع و سنبل ختایی ( آرام کننده سیستم اعصاب ) ممکن است در درمان یبوست نیز کمک کننده باشد .

بادرنجبویه برای نابودی سلول های سرطانی

گیاه بادرنجبویه سلول های سرطان سینه را مجبور به نابودسازی خود می کند و اندازه ی تومورهای سینه را در موش ها کاهش داد. گیاه بادرنجبویه از رشد تومورهای خون در مقیاس سلولی جلوگیری می کند. این گیاه همچنین از گسترش تومورهای خون جلوگیری کرده و خود نابود سازی این تومورها را فعال می کند. این گیاه به درمان سرطان روده کمک می کند. عصاره بادرنجبویه از رشد سلول های سرطانی روده به وسیله توقف چرخه تقسیم سلول جلوگیری می کند و البته این سلول های سرطانی را وادار به خود نابودی می کند. گیاه بادرنجبویه اندازه تومور پروستات را کاهش می دهد و همچنین از رشد آن جلوگیری نموده و رشد رگ هایی که آن تومور را تغذیه می کنند را مهار میکند.گیاه بادرنجبویه همچنین فعالیت آنزیم تلومراز که در رونویسی معکوس RNA نقش دارد را کاهش می دهد.

بادرنجبویه عامل ضد باکتریایی طبیعی

بادرنجبویه یا ( Dracocephalum ) سابقه ای طولانی در طب سنتی دارد . به همین دلیل محققان چگونگی اثر بخشی آن را بر محافظت بدن در برابر عوامل ایجاد کننده ی بیماری مانند باکتری های مضر مطالعه کرده اند . به نظر می رسد بادرنجبویه ویژگی های ضد باکتری دارد و می تواند از بدن در برابر باکتری های عفونی محافظت کند . روغن بادرنجبویه به ویژه در برابر قارچ کاندیدا فعالیت ضد باکتریایی دارد . کاندیدا نوعی قارچ است که سبب عفونت های قارچی از جمله : عفونت قارچی واژن می شود . این قارچ در بروز علائمی مانند خستگی ، مه مغزی ( اختلال در ذهن انسان ، فراموشی ) ، مشکلات گوارشی و تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد .

بادرنجبویه برای مبارزه با دل درد ناشی از سرما و هرپس

گیاه بادرنجبویه به درمان هرپس دهانی و تناسلی ناشی از ویروس هرپس کمک می کند. روزمارینیک اسید در این گیاه از چسبیدن این هرپس ها به سلول ها ممانعت می کند. روغن های فرّار در بادرنجبویه همچنین می توانند امکان تکثیر هرپس را مهار کنند.

بادرنجبویه برای کاهش احتمالی التهاب

گیاه بادرنجبویه ورم ناشی از زخم و التهاب در موش ها را کاهش می دهد. این گیاه با کم کردن شدت اکسایش، التهاب را نیز کم میکند و البته پروتئین های التهابی را نیز کاهش می دهد.

محافظت احتمالی از پوست در مقابله با اشعه فرابنفش

روزمارینیک اسید و سالویانولیک اسید موجود در این گیاه از سلول های پوست در مقابل آسیب های ناشی از فرابنفش محافظت می کند.

بادرنجبویه برای درمان قولنج نوزاد

قولنج یک تحریک پذیری زیاد، به همراه نق نق کردن یا گریه کردن کودکان است. این گیاه به طور میانگین و البته به صورت قابل توجهی میزان گریه را در 28 روز در بین 200 نوزاد کاهش داد.

آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی در بادرنجبویه

Dracocephalum می تواند با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مبارزه کند . شاید مهمترین مزیت این گیاه ، اثر احتمالی آن بر نوع خاصی از سرطان موسوم به گلیوبلاستوما ( کشنده ترین نوع تومور مغزی ) مولتی فرم ( glioblastoma multiforme ) باشد . این نوع سرطان که بسیار سریع الانتشار است از مغز شروع می شود و تاکنون هنوز درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد . با این حال ، محققان طبق مطالعه ای دریافتند که روغن اسانسی بادرنجبویه باعث آپوپتوز ( مرگ برنامه ریزی شده ی سلولی ) در سلول های سرطانی می شود و روند تولید پروتئین MRP1 ( پروتئین مقاومت چند دارویی ) را متوقف می کند . این پروتئین تا حدودی عامل اصلی مقاومت دارویی پیشرفت سرطان نسبت به درمان های سنتی مانند شیمی درمانی است .

بادرنجبویه و تنظیم تیروئید پرکار

طبق آمار به دست آمده ، بیشتر از 12% جمعیت ایالات متحده ی آمریکا و البته بسیاری از افراد در سراسر جهان با مشکلات تیروئید مواجه هستند . از بین بیماری های مرتبط با تیروئید ، پرکاری و کم کاری تیروئید شایع تر از بقیه هستند . براساس تحقیقات ، عصاره ی بادرنجبویه برای تنظیم پرکاری تیروئید بسیار مفید است . این گیاه از اتصال برخی ترکیبات ( موجب فعالیت بیش از حد تیروئید می شوند ) به گیرنده های تیروئید ( به ویژه بیماران مبتلا به گواتر ) جلوگیری می کند .

بادرنجبویه و درمان دیابت

دیابت یکی از بیماری های شایع در سراسر جهان است . تا حدی که معمولا بسیاری از درمانگر های سنتی ، دارو هایی را با عوارض جانبی خطر آفرین برای درمان دیابت تجویز می کنند ، و عصاره ی این گیاه یکی از روش های طبیعی موثر برای درمان دیابت می باشد . محققان برای آزمایش تاثیر بادرنجبویه روی قند خون بالا ، هم عصاره ی آن و هم روغن اسانسی ، آن را به گروهی از بیماران دادند . نتایج نشان داد هر دو محصول در کاهش سطح قند خون و نیز کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با دیابت تاثیر مشابهی داشتند . همچنین اطلاعات به دست آمده به حدی قانع کننده بود که محققان دانشگاه آزاد برلین را تحت تاثیر قرار داد . آن ها ادعا داشتند که : عصاره ی اتانولی بادرنجبویه احتمالا می تواند در کنار درمان دارویی دیابت نوع 2 یا در پیشگیری از آن مفید باشد .

محافظت از سلول های مغزی با بادرنجبویه

تاثیر مثبت ملیسا بر روی حافظه، آرامش شناخته شده است و گفته می شود که این گیاه از مغز در برابر صدمات فیزیکی محافظت می کند. این گیاه قبل از اینکه رادیکال های آزاد به مغز آسیب بزنند، آن را خنثی می کنند. روزمارینیک اسید موجود در این گیاه تاثیر مثبتی بر فرآیند درمان سکته مغزی را از خود نشان داده است.
شکل مغز در دست

بادرنجبویه برای محافظت از حافظه و عملکردهای شناختی

گیاه ملیسا به تقویت حافظه و عملکردهای کمک می کند. گیاه ملیسا با از دست رفتن حافظه مبارزه می کند چرا که این گیاه فعالیت استیل کولین را افزایش می دهد. ملیسا که از مغز در برابر مضرات اکسیداسیون محافظت می کند، به خودی خود یک آنتی اکسیدان محسوب می شود. همزمان این گیاه که دارای روغن های ضروری است، تاثیر خود در کاهش تحریک در بیماران دچار زوال عقل را نشان داده است.

بادرنجبویه برای پشتیبانی از سلامت پوست

گیاه ملیسا پشتیبان خوبی برای پوست های جوان و سالم است. این گیاه به شدت در نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک به حداقل ممکن موثر است.

بادرنجبویه و محافظت از قلب و کبد

یکی از مهمترین خواص بادرنجبویه که مطالعات زیادی روی آن انجام شده است ، محافظت از قلب و کبد است . استفاده از اسانس بادرنجبویه در رایحه درمانی ، تری گلیسیرید خون ( چربی خون ) را پایین می آورد و به سنتز کلسترول در کبد کمک می کند . مطالعات به دست آمده نشان می دهد که استنشاق روغن بادرنجبویه از عواملی که به رشد دائمی سلول های کبدی منجر می شوند جلوگیری می کند . یکی دیگر از مزایای بادرنجبویه تاثیر آن روی آریتمی قلبی است . آریتمی به حالتی می گویند که در آن آهسته تر یا سریعتر از حالت عادی یا در فواصل زمانی یکسان ، نامنظم است . به نظر می رسد .گیاه ملیسا از سلامتی کبد به وسیله خارج کردن سموم از آن کمک می کند. زمانی که محصولات درست مصرف نشوند، فرآیند سم زدایی در کبد به موقع انجام نشده و به کبد آسیب می زند. انا گیاه ملیسا مانند یک دارو از اندام ها در برابر آثار زیان بار گیاهان سمی و غیره محافظت می کند.

بادرنجبویه برای کاهش افسردگی و اضطراب

گیاه بادرنجبویه آثار ضد اضطراب و ضد افسردگی در موش ها داشته است.با افزایش سطح گابا(یک مولکول دارای انرژی در مغز) گیاه بادرنجبویه سطح اضطراب را کاهش و حس راحتی و آسودگی را افزایش داد. ترکیب این گیاه با سنبل الطیب به صورت کاملا واضحی سطح اضطراب را در 24 داوطلب تست این ترکیب کاهش داده بود.

بادرنجبویه برای بهبود کیفیت خواب

گیاه بادرنجبویه تنها یا با ترکیب با سنبل الطیب کیفیت خواب را در افراد دارای علائم یائسگی و بی خوابی، بهبود می دهد. در بخش قبلی سلامت نمناک و در میان نسخه های درمان بی خوابی این گیاه اختلالات خواب را با افزایش گابا در مغز، کاهش می دهد بنابراین راحتی و آسودگی شخص افزایش می یابد. بادرنجبویه بی خوابی را در 85 درصد از افراد دارای اختلالات اضطرابی و خواب؛ بهبود داد.

مبارزه با تبخال در بادرنجبویه

بادرنجبویه به دلیل خاصیت ضد ویروسی اش می توان به شکل موضعی برای درمان ویروس تبخال به کار برد . تبخال درمان دائمی ندارد ، ولی بعضی روش های درمانی است که می توانند تعداد دفعات تبخال زدن را کمتر کنند و فاصله ی بین آن ها را طولانی تر کنند . محققان ، اثر بخشی بادرنجبویه را بر تبخال و تاول های تبخالی را بررسی کرده اند . به نظر می رسد اثرات بادرنجبویه روی ویروس تبخال به ترکیبات آنتی اکسیدانی آن مانند تانن ها و پلی فنل ها مربوط می شود .

مضرات مصرف عرق بادرنجبویه

  • هرچند که گیاه بادرنجبویه و فراورده های دیگر آن همانند بسیاری از گیاهان دارویی دارای خواص بسیاری است ولی از مصرف بیش از اندازه آن باید خودداری نمود. بهتر است اشخاص گرم مزاج این گیاه را نخورند و اگر هم مصرف کردند برای رفع عوارض آن می توانند از گل بنفشه و سکنجبین استفاده کنند.
  • وقتی گیاه بادرنجبویه از طریق دهان مصرف شود می تواند باعث عوارض جانبی از جمله افزایش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه و خس خس سینه شود. زمانی که از بادرنجبویه به صورتی موضعی استفاده شود ممکن است باعث تحریک پذیری و علائم دل درد شود.
  • گیاه بادرنجبویه نباید حین بارداری یا دوران شیردهی مصرف شود. با توجه به فعالیت ضد تیروئیدی آن، این گیاه نباید توسط افراد مبتلا به اختلالات تیروئیدی مصرف شود.
  • همچنین این گیاه نباید توسط افرادی که داروهای نسخه ای مانند داروهای اعصاب و روان مصرف میکنند، خورده شود. بادرنجبویه میتواند باعث خواب آلودگی شود و نباید توسط افرادی که با ماشین کار را رانندگی می کنند، مصرف شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان