از خواص چای هل چه می دانید؟

  سه شنبه، 09 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
از خواص چای هل چه می دانید؟
هل یکی از ادویه هایی است که به دلیل طعم گرم و بسیار خوبی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، البته استفاده از هل می تواند عوارضی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد.خواص هل بی‌شمار است ولی ما در این مطلب قصد داریم به مهمترین فواید این ادویه خوشبو اشاره کنیم. با ساعد نیوز همراه باشید.

هل سرشار از ویتامین های متعدد و مواد مغذی شامل: ویتامین A، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر و روی است .چای هل یکی از بهترین انواع نوشیدنی هایی است که خستگی شما را در یک روز سخت کاری از تن بیرون می کند. البته نقش چای در کنار هل را نمی توان نادیده گرفت ولی آنچه که شما را سرحال تر می سازد وجود هل در نوشیدنی است. انواع هل در دنیا وجود دارد که هل سبز در ایران مشهورترین و رایج ترین نوع آن است. هل در ایران به صورت غذایی مصرف می شود ولی در سایر نقاط دنیا از آن روغن و همچنین پودر مخصوص تولید می شود. هل همچنین در صنعت عطر نیز کاربرد فراوانی دارد.

ارزش غذایی هل

در هر ۱۰۰ گرم از هل شاهد وجود مواد مغذی به شرح زیر هستید:

  • انرژی ۳۱۱ کیلوکالری
  • کربوهیدرات ۶۸٫۴۷ گرم
  • پروتئین ۱۰٫۷۶ گرم
  • مجموع چربی ۶٫۷ گرم
  • کلسترول ۰ میلی گرم
  • فیبر غذایی ۲۸ گرم
  • نیاسین ۱٫۱۰۲ میلی گرم
  • پیریدوکسین ۰٫۲۳۰ میلی گرم
  • ریبوفلاوین ۰٫۱۸۲ میلی گرم
  • تیامین ۰٫۱۹۸ میلی گرم
  • ویتامین A 0 واحد
  • ویتامین ث ۲۱ میلی گرم
  • سدیم ۱۸ میلی گرم
  • پتاسیم ۱۱۱۹ میلی گرم
  • کلسیم ۳۸۳ میلی گرم
  • آهن ۱۲٫۹۷ میلی گرم
  • مس ۰٫۳۸۳ میلی گرم
  • منیزیم ۲۲۸ میلی گرم
  • منگنز ۲۸ میلی گرم
  • فسفر ۱۷۸ میلی گرم
  • روی ۷٫۴۷ میلی گرم

خواص چای هل برای سلامتی

چای هل یک دمنوشی محسوب می شود و یکی از ترکیبات آیورودا( علم پزشکی و شیوه زندگی هند باستان) و پزشکی سنتی چین بوده است. باور ها بر این بود که هل درمان بیماری های دهان و دندان، مشکلات حلق، تنگی نفس، سل ریوی، التهاب پلک، ناهنجاری های گوارشی، سنگ کلیه و سنگ مجاری ادراری است و می تواند همانند پادزهر برای سم و زهرعمل کند.

بهبود سلامت گوارشی با چای هل

می توان از چای هل در آشپزی ها علاوه بر عطر و طعمش، برای افزایش هضم نیز استفاده کرد. هل نیز متابولیسم را تحریک می کند، و خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد.هل باعث تحریک ترشح اسید صفراوی در معده می شود که به هضم کمک می کند و همچنین از بیماری های دستگاه گوارش مانند رفلکس اسید، سوزش سر دل، اسهال، و غیره جلوگیری می کند.

چای هل برای کمک به پیشگیری از سرطان

چای هل به عنوان یک درمان سرطانی طبیعی شناخته شده است ؛ این ادویه را می توان برای جلوگیری، تاخیر و حتی معکوس سرطان استفاده کرد.هل همچنین باعث کاهش التهاب کلیه می شود که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و باعث از بین رفتنشان می شود.

تقویت سلامت قلب از خواص چای هل

خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند سلامت قلبی را تقویت کند. هل همچنین حاوی فیبر است، مواد مغذی که می تواند به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کند و می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد و این برای قلب مفید است ، در این مورد هل سیاه مفید تر از هل سبز است.

دارا بودن خواص دیورتیکی از خواص چای هل

هل دارای خواص دیورتیکی است که برای فشار خون و صرع مفید می باشد. این خواص دیورتیک هل نیز به سم زدایی کمک می کند.

هل برای کمک به مبارزه با افسردگی

طبق گزارش بهداشتی، هل واقعا می تواند به افراد در مقابله با افسردگی کمک کند فقط چند دانه هل را پودر کنید و در آب بجوشانید، و این چای را هرروز بنوشید.

چای هل برای مبارزه با آسم

چای هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم مانند خس خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه دارد. این ادویه باعث می شود تنفس با افزایش گردش خون در ریه ها آسان تر شود و همچنین درباره التهاب غشاهای مخاطی، التهاب مربوطه را از بین می برد. می توان از هل سبز برای درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی استفاده کرد.

جلوگیری از تشکیل خلط در گلو از خواص چای هل

یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند.دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کنند.

چای هل کمک کننده هضم غذا و درد معده

چای هل می تواند بوی نامطبوع دهان (مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند. چای هل برای درمان سوزش سر دل، درد معده و سوء هاضمه مفید است.دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند.جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان (مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند. دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند.

چای هل درمان آسم است

چای هل برای درمان آسم و یا دیگر مشکلات تنفسی بکار برد.در تحقیقی که با استفاده از حیوانات انجام گرفت مشخص گردید که عصاره ای در هل برای رفع گرفتگی نای وجود دراد که بسیار مؤثر است.در این تحقیق همچنین مشخص گردید که هل باعث آرامش بافتهای نای می شود.اما به آزمایشات دیگر برای اثبات تأثیر آن بر انسان نیاز است.

چای هل خاصیت سم زدایی دارد

سوخت و ساز بدن تولید سم و رادیکالهای آزاد می کند که باید آنها را خنثی کرده و از بدن خارج کرد.اگر نتوانیم رادیکالهای آزاد را از بدن خارج کنیم باعث بیماریهای زیادی مانند سرطان و یا پیری زودرس می شود.طبق تحقیقی که توسط گروهی از دانشمندان انجام گرفته مشخص گردید که هل تأثیرات خوبی برای مقابله با سلولهای سرطانی دارد.

چای هل یک ضد میکروب قوی است

هزاران سال است که هل به عنوان ماده ای ضد عفونت شناخته شده است.در علم جدید خاصیت ضد میکروبی آن به اثبات رسیده است. آزمایشی بر عصاره فرار موجود در هل انجام گرفت که نشان داد وجود این عصاره از رشد و پخش برخی از میکروبهای خطرناک که مسمومیت غذائی ایجاد می کنند جلوگیری می کند.

چای هل گردش خون را بهتر می کند

در روشهای سنتی درمانی مانند رایحه درمانی از هل برای درمان علائم آسم و برونشیت استفاده می شود.رایحه هل گردش خون و خون رسانی به ریه ها را ارتقاء می دهد.عصاره های موجود در هل برای رفع استرس در افراد مضطرب و عصبی استفاده شد و مشخص گردید که با مصرف هل گردش خون آنها منظم و بهتر شد و رفته رفته استرس آنها برطرف گردید.

چای هل درمان سکسکه

سکسکه بسیار مشکل آزار دهنده ای بخصوص برای کودکان است.درمانهای زیادی در طب سنتی برای رفع سکسکه وجود دارد که یکی از آنها ترساندن فردی است که سکسکه می کندبرای رفع سکسکه چند غلاف هل را بجوشانید و سپس جوشانده را بنوشید، سکسکه بر طرف می شود

سکسکه

چای هل خاصیت ضد ورم دارد

در طب سنتی هند هل را برای تقوقت ماهیچه ها و رفع درد مفاصل استفاده می کنند.گرفتگی عضله در افراد کهنسال بیشتر رایج است.یک کشیدگی کوچک منجر به گرفتگی عضله در آنها شده و درد شدیدی ایجاد می کند.تحقیقی که در عربستان بر حیوانات انجام گرفت ثابت کرد که استفاده از هل گرفتگی عضلانی آنها را بر طرف کرد.تحقیقات جدید نیز خاصیت ضد ورم و ضد سرطان هل را نیز ثابت کرده است.

چای هل محافظ دندان است

پزشکان طب سنتی در چین و هندوستان برای قرنهاست که از هل برای درمان دردها و مشکلات دهان استفاده می کنند.پس از ساخت آنتی بیوتیک مشخص گردید که این دارو نتایج مختلفی داشته و در عین حال در برخی موارد عوارض جانبی دارد.یکی از این عوارض جانبی حذف و از بین بردن باکتریهای لازم و خوب در روده است.استفاده از درمانهای طبیعی از عفونتهای میکروبی پیشگیری کرده بدون آنکه به باکتریهای پروبیوتیک صدمه ای بزند.در تحقیقی که در کالیفرنیا انجام شد وجود خواص ضد میکروبی هل به اثبات رسیده است.

چای هل ضد افسردگی است

چای هل خاصیت ضد افسردگی دارد.روغن و عصاره آن در رایحه درمانی بکار گرفته می شود.این گیاه نه تنها برای رفع افسردگی استفاده می شود بلکه در درمان برخی از بیماریها از جمله مشکلات معده و بیماریهای تنفسی نیز کاربرد دارد.

چای هل محافظ قلب است

تحقیقی که در کالج داروسازی عربستان سعودی انجام گرفت نشان داد استفاده از هل باعث کنترل ریتم ضربان قلب و فشار خون می شود.مواد مغذی موجود در هل قند موجود در چربی را خنثی می کند. طبق آزمایشی که بر موشها انجام شد آنتی اکسیدانهای مفید برای کبد و قلب آنزیمهائی تولید کردند که باعث کاهش کلسترول در موشها شد.

چای هل مانع ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود

سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین دلایل مرگ در جهان است.به دلیل گرانی درمان و عوارض جانبی درمان محققین در تلاشند تا جایگزین مناسب و بهتری برای آن پیدا کنند.طبق تحقیقاتی که دو محقق هندی در مؤسسه سرطان کلکته انجام دادند مشخص گردید استفاده از هل توانسته تا ۴۸ در صد بیماری سرطان روده بزرگ را از بین ببرد.

خاصیت انرژی زا بودن چای هل

هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است.

تقویت کلیه ها با هل و دمنوش هل

هل همچنین کلیه ها را تقویت می کند و گفته می شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است.

مضرات مصرف زیاد هل

مصرف زیاد هل برای روده ها مضر است. برای رفع این مشکل، آن را باید با کتیرا خورد


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان