دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / رژیم غذایی /

با عوارض مصرف مواد غذایی منجمد بیشتر آشنا شوید 

شنبه، 01 آذر 1399
یکی از روش های نگهداری مواد غذایی که اغلب مادران ترجیح می دهند آن را به صورت آماده و منجمد استفاده کنند با این که در وقت و هزینه انرژی و پختن صرفه جویی می شود ولی اصلا قابل توجیه نیست.

آیا می دانستید که سیب زمینی سرخ شده منجمد که این قدر دوست دارید، اثرات نامطلوب زیادی بر روی بدن تان دارد؟ خوردن غذاهای منجمد می­ تواند به بیماری های قلبی و دیابت منجر شود و حتی سلول های بدن را از بین ببرد یا به آن ها آسیب برساند. آیا نسبت به خطرات بالقوه ای که مصرف مواد غذایی منجمد برای سلامتی دارند، آگاهی دارید؟ برای این که در رابطه با تاثیر غذاهای منجمد روی سلامتی بیش تر بدانید، با ما در این نوشتار همراه باشید.

درباره عوارض غذای منجمد چه می دانید؟

طبق تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تقریبا ۵۰% از والدین به خوردن این مدل از غذاها رضایت داشتند که فقر غذایی در این مدل خوراکی های یخ زده زیاد است. به همین خاطر با مصرف غذا های فریز شده دچار عارضه هایی مثل فقر تغذیه ای خواهند شد. گاهی به خاطر نداشتن وقت کافی در تهیه غذا والدین مجبورند از غذاهای یخ زده و بسته بندی شده آماده استفاده نمایند تا پخت سریع تری داشته باشند. ولی باید گفت با نفوذ هوا به داخل بسته بندی های منجمد سبب اکسید شدن مواد گشته که اگر مداوم از این روش برای نگهداری مواد غذایی استفاده می نمایید. باید با دقت و به صورت فشرده نگهداری کنید تا هیچ هوا و رطوبتی ورود و خروج نکند که به بهترین شکل مواد تازه بمانند. بر اساس گزارشات آزمایشگاهی مصرف غذای منجمد عوارض زیادی می تواند داشته باشد مثل: بیماری های دیابتی و قلبی که همینطور به سلول های بدن آسیب می رساند و موجب از بین رفتن آن ها می شود. که در ادامه مقاله به بدترین عوارض غذای منجمد می پردازیم:

1. بیماری قلبی

این یکی دیگر از خطرات سلامتی مربوط به مصرف غذاهای منجمد است. مواد غذایی منجمد غنی از چربی های ترانس است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و همچنین موجب مسدود شدن عروق می شود. چربی ترانس باعث افزایش سطح کلسترول بد و همچنین کاهش سطح کلسترول خوب می شود که منجر به افزایش خطر بیماری های قلبی خواهد شد. نمک به طور معمول به عنوان نگهدارنده استفاده می شود. گاهی اوقات غذاهای یخ زده حاوی نمک بیشتر از حد معمول است که می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد درحالیکه فشار خون شما نیز افزایش می یابد. تمام این عوامل مواد غذایی منجمد می توانند برای بدن بسیار خطرناک باشند.

2. دیابت

از نشاسته برای حفظ مواد غذایی تازه منجمد شده استفاده می شود و این نشاسته حتی طعم و بافتی را نیز به مواد غذایی اضافه می کند. با این حال نشاسته اساس یک پلیمر از گلوکز است. بدن شما قبل از هضم، این گلوکز را به قند تبدیل می کند در حالیکه مصرف گلوکز در هر اندازه ای خطرناک است و می تواند منجر به عوارض جانبی شود، رژیم غذایی حاوی مقادیر بیش از حد گلوکز می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد و همچنین باعث آسیب به بافت های بدن شود. اگر شما مستعد ابتلا به دیابت هستید و یا این بیماری به طور ارثی در خانواده شما وجود دارد، بهتر است از مصرف غذاهای منجمد تا حد امکان خودداری کنید.

3. فشار خون بالا

غذاهای منجمد حاوی انواع نگهدارنده هایی هستند که اثرات متنوع زیادی بر روی بدن شما دارند. غذاهای منجمد که حاوی مقادیر زیادی قند یا نمک است، فشار خون منفی را تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش فشار خون می شود که می تواند شرایط جدی تری برایتان به دنبال داشته باشد. مطالعات بسیاری نشان می دهد که نمک نقش مهمی در تعیین فشار خون دارد. نتیجه سایر مطالعات هم نشان می دهد که کاهش مصرف نمک با کاهش فشار خون مرتبط است.

4. سرطان

این یکی دیگر از خطرات بالقوه مواد غذایی منجمد است. مطالعات نشان می دهند که خوردن غذاهای یخ زده و به ویژه گوشت می تواند منجر به سرطان پانکراس شود. مطالعه ای مشخص کرد که مصرف هات داگ و سوسیس یخ زده بیش از 65 درصد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. نگهدارنده هایی مانند سیروپ ذرت که از گلوکز تشکیل شده اند هم به عنوان مواد سرطان زا شناخته می شوند. آکریل آمید، ماده دیگری است که در غذاهای یخ زده وجود دارد و آن هم می تواند سرطان زا باشد.

غذای مانده چه عیبی دارد؟

Left over یعنی پس مانده یا همان غذای مانده که امروز درست کرده ایم و اضافه اش را، خواسته یا ناخواسته، برای بعد، کوتاه مدت یا بلند مدت نگه می داریم. اما به نظر شما، غذایی که دوباره و چندباره گرم می شود یا گرم کردن غذای فریزری، همان ارزش غذایی مواد تازه را دارد؟

  • مسلما غذای مانده ارزش غذایی کمتری دارد، یعنی میزان ویتامین ها در آن تا حد زیادی کاهش یافته و همچنین کیفیت و بهداشت غذای مانده پایین تر از غذای تازه است.
  • به همین دلیل محققان اصرار دارند که تا حد ممکن غذای هر روز، همان روز پخته و تازه مصرف شود زیرا خوردن غذای مانده نه تنها کیفیت بهداشتی و ارزش غذایی پایینی دارد که ممکن است باعث مسمومیت شود، بنابراین خوردن غذای مانده به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • تازه مصرف کردن غذا هم به این معنی است که هر خوراکی در همان وعده ای که پخته می شود، خورده شود.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
تبدیل پایان نامه به مقاله !
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه