با فواید و مضرات فلفل چیلی بیشتر آشنا شوید.

  پنجشنبه، 20 تیر 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
با فواید و مضرات فلفل چیلی بیشتر آشنا شوید.
فلفل چیلی (Capsicum annuum؛ فلفل آنوم) محصول فلفل کپسیکوم است که به‌خاطر تندی زیادش مشهور است.معمولا از فلفل چیلی به‌عنوان ادویه استفاده می‌شود که می‌توان آن را هنگام طبخ غذا یا به‌صورت خشک و پودرشده مورداستفاده قرار داد. فلفل‌های پودرشده و فلفل قرمز با نام پاپریکا شناخته می‌شوند.

فواید فلفل چیلی

تقویت سیستم ایمنی:

فلفل چیلی به دلیل محتوای بالای ویتامین ها, به ویژه ویتامین A و C به عنوان یک تقویت کننده ایمنی شناخته شده است. ویتامین A برای حمایت از بافت مخاطی از جمله مجاری تنفسی, مجاری ادراری و دستگاه گوارش بسیار ضروری است.

این سیستم ها, دفاع اولیه بدن دربرابر عفونت ها و میکروب ها هستند. ویتامین C به تشکیل و حفظ بافت های ارتباطی و عروقی کمک می کند و اطمینان می دهد که بدن شما قوی است و گردش خون مناسب است.

افزایش متابولیسم:

کپسایسین درجه حرارت بدن شما را افزایش میدهد. این تولید گرما نیازمند افزایش کار متابولیسم است. اساساً خوردن فلفل چیلی ممکن است میزان متابولیک شما را افزایش دهد و باعث شود بدن کالری بیشتری بسوزاند.

فلفل قرمز برای افزایش سلامت قلب:

کپسایسین به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کند که خطر تشکیل لخته خونی را کاهش می دهد و خطرات ناشی از حمله قلبی، سکته یا لخته خون کشنده را هم کاهش می دهد.

فلفل قرمز آرام کننده التهاب وسیع:

کپسایسین یک عامل ضد التهاب قوی است و در واقع باعث مهار فعالیت پپتیدهای ویژه در بدن می شود که باعث تحریک و التهاب می شود.

درد هایی مانند ورم مفاصل، سردرد، فشار سینوسی و درد مفاصل، معمولاً توسط واکنش های التهابی به وجود می آیند. کپسایسین این واکنش ها را آرام می کند و منجر به کاهش درد می شود.

فلفل قرمز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی:

فلفل چیلی غنی از ویتامین A و C و B و E (یک آنتی اکسیدان قوی که بدن را از رادیکال های آزاد محافظت می کند) است.

همچنین دارای پتاسیم (مناسب برای حفظ سلامت سلولی، هیدراسیون و فشار خون مناسب)، آهن (در حفظ سطح مناسب اکسیژن موثر است)، منگنز (در تشکیل واکنش های آنتی اکسیدانی در بدن کمک می کند)، منیزیم (برای عملکرد مناسب عصب و ماهیچه، تنظیم قند خون و سنتز پروتیین) است.

پیشگیر احتمالی برای سرطان:

برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف فلفل می تواند واقعاً مفید باشد و وجود سلول های سرطانی خاص مانند سرطان پروستات و سرطان روده را کاهش دهد. علاوه بر این، مواد غنی آنتی اکسیدانی آن به بدن کمک می کند تا در برابر رادیکال های آزاد محافظت کند.

فلفل قرمز برای کمک به دیابت:

تحقیقات نشان داده است که خوردن غذاهای حاوی فلفل چیلی می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند، بسیار مفید باشد.به نظر می رسد که چیلی مقدار انسولین مورد نیاز برای هضم غذا، تبدیل به سطح کلی قند خون را کاهش می دهد.این کاهش در تولید انسولین نیز به کاهش فشار کبد کمک می کند. حتی افزودن مقدار کمی فلفل چیلی به رژیم غذایی شما می تواند منجر به بهبودی تدریجی و اما چشمگیری در وضعیت سلامتی شود.با فلفل ملایم شروع کنید وبعد انواع تندترش را امتحان کنید.

خنثی کردن اثر شیمیایی مواد آسیب رسان به بافتها:

فلفل قرمز حاوی ویتامین c فراوان است و آنتی اکسیدانی قوی بوده و اثر شیمیایی موادی که به بافت های بدن آسیب می رسانند را خنثی می کند.

خواص فلفل قرمز برای دندان و لثه:

فلفل قرمز حاوی ویتامین c فراوان است که به استحکام لثه ها و دندان ها کمک می کند.

بهبود کم خونی با فلفل قرمز:

مصرف فلفل قرمز موجب جذب بهتر آهن در بدن می شود و برای افراد دچار کم خونی بسیار مفید است.

کاهش میزان کلسترول:

اسید بیرنگ کپساسین موجود در فلفل، میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و سبب کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن میشود.این ماده خاصیت ضد اکسیدی و ضد باکتری دارد.

استفاده دارویی از فلفل قرمز در مناطق مختلف آسیا:

فلفل قرمز به دلیل وجود سطح بالای کاپسیسین طبیعت گرمی دارد و از دیر باز به عنوان دارو در مناطق مختلف آسیا بکار می رود.

کاهش شدت سیگنالهای درد:

پودر فلفل در تسکین درد دندان، زونا، آرتریت، پسوریازیس و سایر انواع دردهای مزمن مفید است و مانند یک ضد درد عمل می کند گر چه شاید در ابتدا درد به علت تحریک افزایش پیدا کند اما سپس کاهش شدت سیگنالهای درد در بدن مؤثر واقع میشود. مصرف فلفل قرمزسبب سوزش یا خارش نسبی می گردد، اما عوارض آن به زودی از بین می رود.

خاصیت ضدخونریزی فلفل قرمز:

از مهمترین خواص فلفل قرمز خاصیت ضدخونریزی آن است. در برخی از نقاط دنیا برای بند آوردن خونریزی در موارد اوژانسی از فلفل استفاده می شود.

فلفل قرمز برای بهبود زخم و جراحت:

خاصیت شگفت آور دیگر فلفل اثر ضدالتهاب آن است که سبب بهبود هر نوع جراحت و زخم می شود.

فلفل قرمز برای هضم غذا:

مصرف فلفل قرمز به معده کمک می کند که فرایند هضم غذا را بهتر انجام گیرد.

فلفل قرمز برای کاهش اشتها و لاغری:

فلفل قرمز در کاهش اشتها تاثیر گذار است و در رژیم غذایی کاهش وزناز آن استفاده می شود.

خاصیت ضد اسپاسم:

فلفل قرمز خواص ضد اسپاسم دارد و در موارد قفل شدن فک ها بسیار موثراست و برای کلیه طحال و لوزالمعده مفید است.همچنین فلفل قرمز برای رفع گرفتگی عضلات معروف به دراج شدن بسیار مفید است.

فلفل قرمز برای جلوگیری از یبوست:

اضافه کردن مقداری گرد فلفل قرمزبه غذا برای جلوگیری از یبوست مفید است زیرا حرکت دودی شکل روده ها را تحریک می کند.

فلفل قرمز برای بهبود سرما خوردگی:

مصرف فلفل قرمز با دوز بالا اثر مفید و سریع در بهبود سرما خوردگی دارد .

فلفل قرمز برای تسکین سرفه های شدید:

فلفل قرمز در بیرون انداختن اخلاط موثر است و در بیماری تنفسی اخلاط زایدی را دفع می کند و سبب رفع سرفه می شود.

فلفل قرمز برای تسکین برونشیت مزمن:

فلفل قرمز بهترین داروی ریه است وبرای از برونشیت مزمن و امفیزما پیشگیری می کند.

فلفل قرمز برای بهبود آسم:

اگر افراد مبتلا به آسم به فلفل قرمز الرژی نداشته باشند مصرف آن می تواند حمله های خفگی مبتلایان به اسم را بهبود دهد.

فلفل قرمز برای درمان اسهال خونی:

فلفل قرمز بهترین محرک مفید برای درمان اسهال ساده و اسهال خونی می باشد .

ضد عفونی کننده حلق:

غرغره فلفل قرمز برای ضد عفونی کردن حلق بسیار مفید است.

ضد احتقان:

فلفل قرمز ضد احتقان می باشد و برای رفع احتقانهای حاد در بیماری های ذات الریه و ذات الجنب مفید است همچنین به حل شدن لخته های خون کمک می کند .

فلفل قرمز برای رشد موهای سر:

فلفل قرمز یا تند معروف به چیلی سبب افزایش جریان خون به پوست سرمی شود و به رشد موهای سر کمک می کند.

مصرف فلفل قرمز در بارداری و شیردهی:

بهتر است در دوره بارداری و تا چند ماه بعد از زایمان ، مادران فلفل قرمز مصرف نکنند زیرا پس از تولد نوزاد نمی تواند این ماده غذایی را که از شیر مادر به او منتقل می شود را هضم کند و به تدریج بعد از رشد دستگاه گوارش او قدرت هضم این قبیل موادغذایی را پیدا می کند.

مضرات فلفل چیلی

1) فلفل تند برای بواسیر و هموروئید بد است.

به عنوان یک قاعده کلی, همه غذاهای تند برای بواسیر بد هستند.

2) معده را تحریک و گاستریت را بدتر می کند.

کپسایسین و دیگر عناصر تند فلفل , غشاهای مخاطی را تحریک می کنند و آن ها به طور مستقیم در تماس مستقیم قرار می گیرند. خوردن فلفل تند در مقادیر زیاد می تواند گاستریت را بدتر کند و موجب تهوع, استفراغ و اسهال میشود. فلفل نیز برای افرادی که دارای زخم معده هستند، بد است.

3) باعث سوزش سر دل و بدتر کردن برگشت اسید می شود.

فلفل تند سبب سوزش معده و برگشت اسید معده می شود پوشش معده را تحریک می کند و باعث می شود که مخلوط معده به مری بیشتر بالا بیاید .

احساس سوزش

شهرت فلفل چیلی به طعم تند و سوزان آن است.

وجود کپسایسین دلیل اصلی این تندی است که گیرنده های درد را مسدود کرده و احساس سوزش شدیدی را به وجود می آورد.

از این رو، مادهٔ اصلی تشکیل دهندهٔ اسپری فلفل از ترکیب عصارهٔ نیمه جامد فلفل چیلی گرفته می شود.

در مقادیر زیاد، این ماده باعث درد شدید، التهاب، ورم و قرمزی خواهد شد.

به مرور زمان، مصرف منظم چیلی می تواند برخی عصب های درد را خنثی کند.

درد شکمی و اسهال

مصرف چیلی می تواند در برخی افراد باعث درد روده ای شود.

نشانه های این درد شامل دردهای شکمی، سوزش معده، گرفتگی شکمی و اسهال دردناک است.

این وضعیت در میان مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر شایع تر است. فلفل چیلی قادر است به صورت موقت نشانه های این سندرم در کسانی که به طور مرتب چیلی مصرف نمی کنند را بالا ببرد. به همین دلیل، بهتر است مبتلایان به سندرم رودهٔ تحریک پذیر مصرف چیلی و دیگر غذاهای تند را کم کنند.

ریسک سرطان

  • سرطان مشکل جدی است که بر اثر رشد غیرمعمول سلول ها به وجود می آید.
  • نتایج مختلفی دربارهٔ تأثیر چیلی روی سرطان وجود دارد.
  • محققان در آزمایش های متعددی به این نتیجه رسیده اند که کپسایسین (مادهٔ موجود در فلفل) هم می تواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش و هم افزایش دهد.
  • در مطالعات شهودی که روی انسان ها انجام داده اند، رابطهٔ مصرف فلفل و بالا رفتن ریسک سرطان (به خصوص در کیسه صفرا و معده) مشخص شده است.
  • علاوه بر این، در هند، پودر فلفل چیلی قرمز به عنوان فاکتور پرخطر در ابتلا به سرطان دهان و سرطان گلو شناخته شده است.
  • فراموش نکنید که تحقیقات شهودی نمی توانند علت ابتلا به سرطان با مصرف چیلی را ثابت کنند. تنها کسانی که میزان زیادی فلفل چیلی مصرف کرده اند، شانس بیشتری در این زمینه داشته اند. در رابطه با مصرف بیش از حد چیلی یا مکمل های کپسایسین به مدت طولانی، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده: نمی‌خواهم در قطعه هنرمندان دفن شوم! (187 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (101 نظر) لحظه اعطای جایزه 60 میلیاردی بهروز تابانی قهرمان پرورش اندام تبریزی در دبی پرو +فیلم (53 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر صندوق شکسته ماشین اش حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (36 نظر) تصویری ناب از آب نوشیدن هاشمی رفسنجانی از چشمه‌یِ باغ حضرت فاطمه در مدینه+عکس/ توجه نکردن مرحوم هاشمی به تذکر نیروهای سعودی درباره آلوده بودن آب (33 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: اسمم محسنه یعنی نیکوکار ولی نافرمانم مثل کچلی که مو نداره و اسمشو میذارن زُلف علی +ویدئو😂👌 (28 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش شمالی با عکس حشمت فردوس حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (25 نظر) (ویدیو) پیام مهم شهربانو منصوریان ووشوکار قهرمان برای مردم ایران / وی بعد از ثبت نام در دانشگاه گفت : رییس جمهور بعدی خودمم منتظر باشید ! (21 نظر) (فیلم) طنین انداز شدن آهنگ کُردی شاد در لندکروز میلیاردی هادی چوپان +فیلم/ گرگ پارسی گشت و گذار در ایران را آغاز کرد (18 نظر) نگاهی به ماشین مرسدس بنز هوش پران سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان که همه آرزوشو دارن/آقای بازیگر سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (18 نظر) خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در ابداع توالت خیلی عمومی در هوای آزاد/ دکترای معماری و طراحی حق توئه😂+عکس (17 نظر) گریه های جگر سوز نرگس محمدی در مراسم عزای برادرزاده اش +عکس/ روحش شاد و مسیرش غرق در نور (16 نظر) داریوش ارجمند: خودم را سرباز سردار سلیمانی میدانم+عکس (14 نظر) آخرین لبخند از ته دل شهید اسماعیل هنیه در آغوش رهبر معظم انقلاب +عکس/ شهادت مزد اخلاصش بود (14 نظر) نگاهی به خانه ابدی باشکوه اولین هنرمند دفن شده در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران/ چه شعر زیبایی روی مقبره‌اش حک شده+عکس (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تور دلال ها برای دانشجویان متقاضی مهاجرت / به رومانی نروید!
نه به شیر خشک! / معجزه تناسب اندام برای مادر با شیردهی به نوزاد!
فال ابجد روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 11 مردادماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 11 مرداد ماه 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 11 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 11 مرداد 1403 + فیلم
ویدیو/ علت ایجاد میخچه در پا/ آسان‌ترین روش نابودی میخچه بدون درد و خون‌ریزی
ویدیو/ طوبی آزموده، معلمی بزرگ که "ناموس" را برای دختران ایرانی تأسیس کرد
این شمشیرباز مصری در ماه هفتم بارداری شگفتی‌ساز المپیک پاریس شد+عکس
فرزاد حسنی: بین ما سه برادر خوش‌تیپمان فرهاد است، حرف‌زنمان من هستم و عاقلمان فرشاد!
هدیه فضایی‌ها در گنجینه باستانی کشف شد!
جنایت هولناک خانوادگی بیخ گوش مادر و خواهر / جسد برادرم را در باغچه دفن کردم
پیام رئیس جمهور پزشکیان در پی ترور اسماعیل هنیه / دیروز دستش را بالا بردم، امروز روی شانه‌هایم باید تشییعش کنم
منتخب روز   
شهاب حسینی در دنیای واقعی رقیب عشقی این مرد بود! + فیلم/ پاسخ جالب آقای بازیگر... حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍