با خواص روغن ذرت آشنا شوید

  دوشنبه، 18 مرداد 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
با خواص روغن ذرت آشنا شوید
ذرت تقریباً حاوی 4.5 درصد روغن است که حدود 85 درصد این روغن در جوانه آن قرار دارد. روغن ذرت بوی ملایمی دارد و دارای ارزش غذایی زیادی است. روغن جوانه ذرت منبع غنی از امگا- 3 به عنوان یک اسید چرب ضروری است.

خواص روغن ذرت

روغن ذرت پایداری زیادی نسبت به اکسیداسیون دارد و از آن می توان برای همه مصارف پختن، سرخ کردن کوتاه مدت و نیز سالاد استفاده کرد، این روغن هم از نقطه نظر تغذیه ای و هم از نظر کیفیت پخت عالی است. این روغن را از لحاظ اسید لینولئیک به عنوان یک اسید چرب ضروری، غنی می دانند. دلیل پایداری روغن ذرت در برابر اکسیداسیون، وجود مواد آنتی اکسیدان طبیعی در آن مانند اسید فرولیک و توکوفرول ها است . با ما همراه باشید تا شمارا با سایر خواص روغن ذرت آشنا کنیم.

روغن ذرت

درمان سرطان با روغن ذرت

مهمترین مزیت سلامتی روغن ذرت برای درمان سرطان است. اسید فنولیک از نظر علمی برای از بین بردن سلول های سرطانی از جمله سرطان سینه و سرطان کبد اثبات شده است. حتی در برخی تحقیقات، این نتیجه به دست آمد که سلول های سرطان سینه و سرطان کبد با مصرف روزمره روغن ذرت کوچکتر می شوند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در روغن ذرت به طور موثر ایمنی را افزایش می دهد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه بیماری خطرناک از جمله سرطان قدرتمند است.

درمان مشکلات گوارشی با روغن ذرت

بدیهی است، فیبر فقط در مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه موجود نیست. روغن ها نیز حاوی فیبر می باشند، از جمله روغن ذرت. همانطور که می دانید، فیبر موجود در هر غذایی برای هضم سلامتی مفید است. درست مثل فیبر موجود در روغن ذرت. یک فنجان روغن ذرت حاوی 4/18 درصد فیبر مورد نیاز روزانه است. از طرفی دیگر، مصرف روغن ذرت به طور معمول از بروز برخی مشکلات هضم مانند یبوست، بواسیر و سرطان روده بزرگ جلوگیری خواهد کرد.همچنین، این فیبر برای کمک به برنامه های رژیم غذایی شما نیز توصیه می شود. روغن ذرت باعث می شود احساس اشباع طولانی تر از گذشته داشته باشید. بنابراین، با کاهش وزن می توانید یک بدن سبک داشته باشید.

حل مشکلات بارداری با روغن ذرت

برای هر زنی که نعمت داشتن فرزند را تجربه نکرده است، اکنون می توانند خوش بین تر باشد. در بسیاری از موارد، پزشک برای پشتیبانی از جنین، مکمل اسید فولیک را برای شما تجویز می کند. در حقیقت، اسید فولیک برای باروری نیز مفید است، بنابراین ممکن است احتمال بارداری را بهبود بخشد. برای آقایان، مصرف روغن ذرت نیز برای بهبود احتمال باروری مفید است. اسید فولیک موجود در روغن ذرت به منظور بهبود کمیت و کیفیت اسپرم مفید است.

تقویت استخوان توسط روغن ذرت

اسید لینولئیک یا امگا 6 یک چربی غیر اشباع است که در خارج از بدن ما می باشد اما توسط غذای ما تامین می شود. چربی، از جمله اسید لینولئیک نقش مهمی در توزیع ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D دارد. به همین دلیل، مواد مغذی روغن ذرت موجود در بدن در جذب ویتامین D مورد نیاز برای تقویت استخوان ها مفید خواهد بود.

نقش روغن ذرت در کاهش سطح کلسترول

ثابت شده است که روغن ذرت برای کاهش کلسترول بد بدن مفید است. پیوند غیر اشباع در اسید لینولئیک یا امگا 6 موجود در روغن ذرت نقش مهمی در کاهش شدید میزان کلسترول موجود در خون دارد. به تعبیر دیگر، پیوند چربی اشباع موجود در روغن کلزا، روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان، روغن بادام زمینی و روغن کنجد کمتر از روغن ذرت است. تحقیقات نشان داده است که روغن ذرت در کل بیش از 8 درصد کلسترول را کاهش می دهد. در حالیکه، روغن های دیگر فقط 2٪ کاهش می دهند. از طرفی روغن ذرت برای کاهش سطح کلسترول مؤثرتر است.

تاثیر روغن ذرت در کاهش سطح قند خون

اسید لینولئیک همچنین برای عادی کردن عملکرد لوزالمعده مهم است. اختلال در عملکرد لوزالمعده باعث انسداد در تولید انسولین می شود. علاوه بر این، عدم وجود انسولین کافی نیز برای تثبیت سطح قند خون مانع خواهد شد. بنابراین باعث ایجاد دیابت می شود. به همین دلیل اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت می تواند سطح قند خون را کاهش داده و یا عادی کند، زیرا این امر در عادی سازی عملکرد لوزالمعده نقش دارد.

درمان روماتیسم با روغن ذرت

روغن ذرت با اسید لینولئیک موجود در خود می تواند ترکیباتی را ایجاد کند که باعث درمان التهاب و درد مفاصل می شود. به عبارت دیگر، به کلیه بیماری هایی که در اثر التهاب مفاصل ایجاد می شود، مانند روماتیسم یا بیماری های دیگری که با کاهش عملکرد مفاصل شما ایجاد می شود، روغن ذرت می تواند از محتوای اسید لینولئیک موجود در خود به درمان این شرایط کمک کند .

مراقبت از پوست با روغن ذرت

عوامل زیادی وجود دارد که روی پوست تأثیر می گذارد. دو مورد از آنها بازسازی سلول و انتقال اکسیژن در خون است. هر دوی آنها توسط اسید لینولئیک موجود در روغن ذرت تامین می شوند. روغن ذرت در داشتن پوست روشن نیز مفید خواهد بود. همچنین آنتی اکسیدان ها و توکوفرول های موجود در این روغن سبب جلوگیری از عفونت های پوستی و تسکین خارش، لک، اگزما و پسوریازیس می شود. این روغن می تواند به کاهش چین وچروک ها و لکه های پیری نیز کمک کند.

تغذیه مغز به وسیله روغن ذرت

امگا 3 در سلول های مغزی باعث می شود مغز شما از انرژی برای رشد و نمو خود استفاده کند. امگا 3 نه تنها برای کودکان بلکه برای تغذیه مغز بزرگسالان نیز مناسب است. بنابراین از کاهش عملکرد مغز شما به شدت جلوگیری می کند.

مراقبت از چشم با روغن ذرت

امگا 3 نه تنها برای مغز،بلکه برای چشم نیز مفید است. این ماده به عنوان مراقب از چشم شما عمل خواهد کرد زیرا 60٪ شبکیه توسط امگا 3 تشکیل شده است. بنابراین، مصرف روغن ذرت که حاوی امگا 3 باشد به مراقبت از چشم شما کمک خواهد کرد. لوتئین موجود در روغن ذرت می تواند فعالیت رادیکال آزاد را در بدن کاهش دهد . همچنین لوتئین، قادر به محافظت از سلامت بینایی و جلوگیری از پیشرفت آب مروارید نیز هست.

نقش روغن ذرت در تشکیل استخوان ها

استخوان توسط عناصر مهمی از جمله کلسیم تشکیل شده است. کمبود کلسیم باعث شکننده شدن استخوان می شود. درست مانند وقتی که کمبود امگا 3 دارید، زیرا این کمبود روی استحکام استخوان ها نیز اثر می گذارد، چرا که امگا 3 حاوی کلسیم است.

روغن ذرت و بهبود سلامت خون و قلب

نقش مهم امگا 3 برای جنین، تشکیل گلبول های قرمز و قلب است و برای بزرگسالان نیز، امگا 3 نقش مهمی در قلب و عروق دارد. همانطور که مشخص است امگا 3 در روغن ذرت موجود است، بنابراین مصرف روغن ذرت برای حفظ سلامتی خون و قلب شما توصیه می شود.

کاهش LDL و روغن ذرت

LDL یا کلسترول بد نقش ذخیره چربی در عروق خون را دارد که برای سلامتی خطرناک است. این کلسترول بد می تواند باعث فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی دیگری شود. امگا 3 موجود در روغن ذرت ، برای بهبود HDL (کلسترول خوب) در خون مفید است.

تقویت هوش کودک با روغن ذرت

همانطور که مشخص است روغن ذرت حاوی امگا 3 است. این امگا 3 برای بهبود هوش کودکان بسیار مفید است. امگا 3 حاوی LNA ، DHA و EPA است که مواد مغذی مغز را تأمین می کنند. بنابراین، مصرف روغن ذرت برای مادر و مادر باردار باعث تقویت هوش فرزندان و نوزادان آنها می شود.

جلوگیری از اگزما با روغن ذرت

براساس تحقیقات سوئدی، امگا 3 برای تسکین التهاب در هر قسمت از بدن ما از جمله پوست مؤثر است. امگا 3 برای ایمنی نیز مفید است بنابراین شما را از هرگونه بیماری ناشی از نقص ایمنی مانند اگزما باز می دارد. به همین دلیل مصرف روغن ذرت باعث پیشگیری از خطر اگزما خواهد بود.

سایر خواص روغن ذرت

  • برخی ترکیبات موجود در روغن ذرت، واکنش حساسیتی در بدن را کاهش و علائم آسم و رینیت را کم می کند. استفاده موضعی از روغن ذرت به واکنش های حساسیتی پوست کمک می کند.
  • خواص آنتی اکسیدانی چربی های تک غیراشباع، چربی های چندغیراشباع، فلاونوئیدها و ویتامین E سبب کاهش استرس اکسیداتیو بدن می شود و از بیماری های مزمن و ابتلا به سرطان جلوگیری می کند .
  • درصورت استفاده متعادل روغن ذرت امگا3 و امگا6 موجود در آن با التهاب بدن مبارزه می کنند و به همین خاطر سبب کاهش علائم آرتریت، سردرد، مشکلات گوارشی و وضعیت های التهابی پوست می شوند.

روغن ذرت چگونه تولید می شود؟

روغن ذرت به عنوان یک محصول استخراج، ساخته می شود یا از ذرت فشرده شده به دست می آید. رنگ ذرت باید زرد باشد. روغن ذرت معمولاً به عنوان ترکیبات صابون، روان کننده، مواد آرایشی، روغن پخت و پز و همچنین خوراک حیوانات استفاده می شود. در فرآیند تهیه روغن ذرت، روغن از استخراج ذرت، چه از ابزار پرس یا چه از مایعات ارگانیک استفاده می شود. ابزار پرس برای تهیه روغن ذرت فقط پس از خیساندن ذرت تقریباً به مدت 2 روز در آب داغ استفاده می شود تا بتوان آن را توسط ابزار فشرده ساخت. ابزار پرس معمولاً توسط دستگاه هیدرولیک با فشار زیاد تشکیل می شود که باعث افزایش چگالی مواد می شود. با فشار زیاد، ذرت ها رنده می شوند و روغن هایی را که به روغن ذرت معروف هستند، بدست می آیند. اگر می خواهید از فواید روغن ذرت، بهره مند شوید، به دنبال انواعی باشید که با سرما پرس شده و نام ارگانیک یا تصفیه نشده دارند. یکی از مضرات استفاده از این روش اتلاف وقت است در حالی که روغن های به دست آمده فقط با روش مایع آلی مقایسه میشوند پس از آن، تمام اجزای سازنده با فرآیند تقطیر مخلوط و تصفیه می شوند.

عوارض و مضرات روغن ذرت

  • روغن ذرت حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 6 می باشد که زیاده روی در مصرف آن ها می تواند خطر ابتلا به چاقی، اختلال عملکرد مغز، افسردگی و بیماری های قلبی را افزایش دهد.
  • شاید این سوال برای شما هم پیش آماده باشد که آیا روغن ذرت تراریخته است؟ بله. امروزه بیشتر روغن ذرت با استفاده از ذرت های اصلاح شده ژنتیکی یا همان ذرت های تراریخته تهیه می شوند که حاوی ترکیبات سرطان زا هستند.
  • روغن ذرت یک محصول بسیار تصفیه شده است که موجب اکسید شدن آن می شود. سطح بالای ترکیبات اکسید شده در بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های خاص را افزایش دهد.
  • علاوه بر این روغن ذرت در دما های بالا آکریل آمید تولید می کند که باعث بروز مشکلات عصبی و اختلال در هورمون های بدن و عملکرد عضلات می شود.

طبع روغن ذرت چیست؟

طبیعت و مزاج روغن ذرت سرد و خشک می باشد. روغن ذرت سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین E، لینولئیک اسید، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و فیتواسترول ها است.

طریقه مصرف روغن ذرت

  • روغن ذرت را برای تهیه انواع غذا های سرخ کردنی، سوپ و سالاد به کار می برند. روغن ذرت در واقع به عنوان یکی از بهترین روغن های سرخ کردنی شناخته می شود که نقطه دود بالایی دارد (232 درجه سانتیگراد) و این باعث می شود که مواد غذایی در دما های بالا بدون اینکه روغن بسوزد، سرخ شوند.
  • روغن ذرت به عنوان یک یک پاک کننده صنعتی و همچنین سوخت برای موتور های بنزینی و دیزلی استفاده می شود.
  • روغن ذرت را برای تهیه محصولات آرایشی، صابون مایع و شامپو استفاده می کنند.

ارزش غذایی روغن ذرت

روغن ذرت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله انواع ویتامین های گروه ب و به ویژه ویتامین ای و کا است. همچنین دارای املاحی چون: پتاسیم، فسفر و منگنز است.انواع فیبرهای محلول و نامحلول به فراوانی در روغن ذرت یافت می شوند.

جدول ارزش غذایی روغن ذرت

مواد و محتویات مقدار در 100 گرم
انرژی 900 کیلو کالری
کلسترول 0
سدیم 0
کربوهیدرات 0
پروتئین 0
موم 0
اسید چرب اشباع 13-14 گرم
اسید اولئیک 28-30 گرم
اسید لینولئیک (امگا6) 54-56 گرم
اسید لینولئیک (امگا3) 0/8-1/5 گرم

کلام آخر

درست است که روغن ذرت حاوی مقادیر بالای ویتامین E و فیتواسترول هاست، اما به طور کلی روغن خوراکی سالمی برای طبخ غذا شناخته نمی شود. متخصصان توصیه می کنند که از روغن زیتون و روغن نارگیل به عنوان جایگزین های سالم تر روغن ذرت برای تهیه غذا استفاده کنید.همراه ما باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (63 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (52 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه