با خواص شفا بخش کفیر آشنا شوید

  یکشنبه، 20 تیر 1400   زمان مطالعه 17 دقیقه
با خواص شفا بخش کفیر آشنا شوید
کفیر فقط یک نوشیدنی نیست. طعم ترش آن با افسانه‌هایی که ما را به زندگی طولانی‌تر امیدوار می‌کنند ترکیب شده. کفیر طعمی شبیه دوغ دارد و نتیجه ترکیب خارق‌العاده مخمرها، باکتری‌ها و پروتئین‌هاست. حاصل این تخمیر مایعی با بافت خامه‌ای و طعم‌ترش است که دریایی از باکتری‌های مفید پروبیوتیک را در خود جا داده است.

کفیر چیست و چه خواصی دارد؟

کِ‍فیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه های کفیر است که سرمنشأ آن کوه های قفقاز در روسیه می باشد. دارای عطر و طعم خوشی بوده و می تواند همراه با عسل و سایر میوه ها مصرف شود.کفیر دارای فوایدی برای سیستم ایمنی بدن است و شما می توانید با اطمینان آن را هر روز استفاده کنید. این نوشیدنی حاوی سطح بالایی از تیامین، B12، کلسیم، فولات و ویتامین K است. کفیر منبع خوبی از بیوتین است که به بدن در جذب سایر ویتامین های گروه B کمک می کند.همچنین مصرف کفیر بر روی حرکت روده، سهولت در هضم، تقویت ایمنی، کاهش شدت و مدت اسهال، اختلال خواب، افسردگی و اختلالات زیاد فکری مؤثر می باشد و به بازسازی فلور میکروبی غشاهای مخاطی سراسر دستگاه گوارش کمک می کند.اولین تولید کنندگان آن چوپانان قفقازی بودند که توانستند این نوشیدنی خوشمزه را از دانه های کفیر تهیه کنند و به خواص کفیر پی ببرند. هر دو لیوان دوغ یا کفیر به اندازه یک لیوان شیر یا ماست خواص تغذیه ای دارد و افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز که به راحتی شیر را هضم نمی کنند می توانند از این نوشیدنی به میزان بیشتری استفاده کنند.این نوشیدنی تخمیری از مجموعه ای از باکتری های زنده و مفید برای بدن تشکیل شده است بطوریکه دانشمندان راز سودمندی کفیر را برای سیستم ایمنی و گوارش وجود این باکتری ها می دانند. به این باکتری ها « پروبیوتیک » اطلاق می شود.همچنین مخمرهای موجود در آن قادر به ساخت اسید فولیک بوده که کوآنزیم یک سری واکنش های حیاتی جهت رشد سلول ها است.کمبود اسید فولیک در خانم ها بویژه خانم های باردار شایع است. این محصول معجزه آسا در پیشگیری و درمان بیماری ها بسیار مفید است. مهمترین خواص درمانی آن در مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا به ثبت رسیده است.کفیر طبع معتدل دارد .دانه های کفیر به چند چیز حساس می باشند که در صورت تماس با آن ها از بین رفته یا جمعیتشان کاهش می یابد:

  • فلزات (قرار گرفتن در مجاورت فلزات آن ها را مضمحل می کند)
  • نور (این میکروارگانیسم ها جهت تکثیر و عمل کرد مناسب نیاز به تاریکی دارند)
  • هرگونه مواد پادزیست (حتی کلر موجود در آب لوله کشی شهری روی آن ها تأثیر منفی دارد)
  • حرارت (دمای بالا تأثیر منفی بر آن ها گذاشته و به سرحد داغی که برسد آن ها را از بین می برد)

کفیر

ترکیبات کفیر چیست؟

از آن جا که دانه های کفیر انواع مختلفی دارند، ممکن است اجزای آن ها از کشوری به کشور دیگر و از دانه با دانه ی دیگر، متفاوت باشد. کفیر می تواند حاوی باکتری های پروبیوتیک متعدد و مخمر باشد. دانه های کفیر ممکن است حاوی انواع باکتری باشند.

  • ویتامین های موجود در کفیر:

ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B5، ویتامین B5، ویتامین B، ویتامین C.

  • آمینواسیدهای موجود در کفیر:

والین، ایولولین، متیونین، لیزین، فینیل آلانین، تریپتافن

  • مواد معدنی موجود در کفیر:

پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، روی، مس، منگنز

خواص کفیر

کفیر غنی از کلسیم، فیبر ، پروتیئن و پروبیوتیک است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.این نوشیدنی از پوکی استخوان جلوگیری می کند ، بهترین جایگزین برای بیماری عدم تحمل لاکتوز است، باعث افزایش سطح سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا می شود و در زیبایی پوست و مو موثر است. در ادامه برخی از خواص این نوشیدنی شفابخش را بررسی می کنیم.

کفیر ماده ضد سرطان

تحقیقات پزشکی نشان داده که مصرف مواد غذائی تخمیری باعث از بین رفتن انواع مخلفی از تومورهای سرطانی در حیوانات آزمایشگاهی می شود. به عنوان مثال در تحقیقی که در ژورنال علم لبنیات انتشار یافته، نشان داده که مصرف روزانه کفیر باعث جلوگیری از رشد سلولهای سرطانی سینه می شود و مقاومت سلولی بدن (immune cells) در مقابل دچار شدن به انواع بیماری ها را افزایش می دهد.

کفیر داروی ضد آلرژی و سم زدا از بدن

اسید لاکتیک خاص (dextrorotatory) تولید شده در فرآیند تخمیر شیر یکی از مواد فوق العاده مفید و بسیار کمیاب برای سلول های بدن ما می باشد، این ماده باعث از بین رفتن انواع قارچ ها و سم های تولید شده آنها در بدن ما می گردند. به عنوان مثال سمی که تولید نوعی قارچ در انواع آجیل به خصوص بادام زمینی می باشد باعث حساسیت در بسیاری از انسان ها می شود، مصرف روزانه کفیر می تواند با از بین بردن قارچ های میکروسکوپی و سموم آن ها در بدن ما که عوامل آلرژی زا می باشند به درمان انواع حساسیت ها کمک شایانی نماید با توجه به باکتری های زنده و مفید، کفیر در مداوای انواع اسهال و بیماری های دستگاه گوارش بخصوص روده های کوچک و بزرگ شهره می باشد. تحقیقات نشان داده، کودکانی که معده ای ضعیف دارند و با خوردن بعضی از مواد غذائی مانند میوه های بهاری گرفتار مشکل اسهال می گردند با خوردن مداوم کفیر مداوا می شوند.

کفیر و افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری ها

دفعه بعد که قسمتی از بدن مثلا گلویتان چرک کرد و نیاز به آنتی بیوتیک پیدا نمودید، حتما دو لیوان کفیر را روزانه مصرف نمائید تا تاثیر شگرف آنرا در بهبودی خود ببینید. تحقیقات بسیاری نشان داده است که کفیر با داشتن انواع مواد مفید و تولید آنتی باکتریال های طبیعی، باعث بالا رفتن سیستم مقاومت بدن شما در مقابل انواع بیماری ها بخصوص سرما خوردگی ها شده و بدنی سالم را به شما هدیه می دهد.

کفیر جایگزین طبیعی انواع قرص های ویتامین و مینرال داروخانه ای

کفیر با داشتن گستره زیادی از انواع ویتامین و مواد معدنی یک جایگزین طبیعی برای قرص های صنعتی ویتامین و مینرال می باشد. مدتهاست که می دانیم، سلامتی ما وابسته به سلامتی سلول های ماست و سلامتی سلول های ما وابسته به ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. کفیر می تواند نقش بسیار پر رنگی در رفع گرسنگی سلول های بدن ما مانند پوکی استخوان ایفا نماید. مطئن باشید بعد از یکماه مصرف روزانه کفیر، تاثیر شگرف آنرا در افزایش سلامتی و شادابی پوست و موی خود خواهید دید.

کفیر و متعادل کردن فشار خون

تحقیقات نشان داده است که خوردن یک لیوان کفیر در هر ۲۴ ساعت پس از یک ماه تاثیر بسیار زیادی در کاهش فشار خون و ماندن در محدوده نرمال فشار دارد. همچنین مصرف کفیر با کاهش کلسترول بد خون نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی دارد.

کفیر و بهبود افسردگی های خفیف

کفیر با داشتن ماده کمیاب تریپتوفان و انواع اسید آمینه های ضروری اثر قرص های آرام بخش را به صورت طبیعی و بدون هیچگونه ضرر جانبی دارد، تحقیقات نشان داده، مصرف مداوم کفیر باعث آرامش بیشتر و داشتن روحیه شادتر خواهد شد. مصرف روزانه یک لیوان کفیر مخلوط با یک قاشق عسل از افسردگی های فصلی جلوگیری می نماید.

کفیر و درمان بیماری های زنانگی بر اثر قارچ

کفیر با داشتن باکتری های بسیار مفید و خاصیت ضد قارچ و میکروبی که دارد به طور شگفت آوری باعث بهبود و گاها درمان بیماری های زنانگی بر اثر قارچ و رفع سوزش های آن می شود. برای درمان اینگونه بیماری ها علاوه بر تناول مداوم کفیر که باعث تنظیم و درمان دستگاه گوارش و ادرار خواهد شد، برای چند شب کفیر خالص را مانند کرم های مخصوص اینکار، در موضع دوش بگیرید. و یا در یک تشت آب ولرم یک لیوان کفیر را مخلوط کرده و برای نیم ساعت در تشت نشسته تا از شر سوزش های دیوانه کننده بر اثر قارچ های عفونی راحت شوید. توصیه اکید می نمائیم، در هر حال اول به پزشک متخصص مراجعه نمائید و در صورت تشخیص پزشک و عفونت بر اثر قارچ از کفیر برای درمان کمکی استفاده نمائید.

کفیر و بهبود و شادابی چشمگیر پوست و مو

کفیر با تنظیم کردن باکتری های داخل دستگاه گوارش و کبد و ایجاد سلامتی بیشتر در آنها و با داشتن مواد معدنی کمیابی چون بیوتین باعث بهبود بسیار زیاد در پوست و موی شما خواهد شد. برای دیدن این تغییر هر شب یک لیوان کفیر را قبل از خواب تناول نمائید، و پس از یکماه پوست و موی خود را مقایسه نمائید و تاثیر معجزه آسای این ابر خوردنی را مشاهده نمائید. همچنین با استفاده از کفیر به عنوان ماسک پوست می توانید پوستی شفاف و بدون لک داشته باشید. برای اینکار ۲ قاشق غذاخوری کفیر را با یک قاشق چایخوری روغن بادام تلخ مخلوط نمائید و هر شب بر روی پوست خود مالیده و پس از۲۰ دقیقه صورت خود را بشوئید. از همه اینها گذشته کفیر بنا به نوع تهیه آن دارای طیف گسترده ای از طعم های خوشمزه برای هر سلیقه ای می باشد و خوردن آن در کنار غذا و یا مخلوط با انواع میوه، عسل یا سبزیجات لذت بخش می باشد. نکته خیلی مهم، خریداری دانه های کفیر از فروشنده معتبر قارچ کفیر می باشد، تا از کیفیت و سلامتی قارچ ها اطمینان داشته باشید.

خواص کفیر برای روده

همان طور که در بالا اشاره کردیم، کفیر یک پروبیوتیک است. پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم هایی هستند که اگر به اندازه کافی مورد استفاده قرار بگیرند، اثرات مطلوبی بر سیستم گوارش می گذارند. پروبیوتیک ها با ساکن شدن در دستگاه گوارش، باعث مهار رشد باکتری های بیماری زا می شوند. بنابراین تعادل میکروبی روده را تنظیم می کنند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شوند. از دیگر اثرات مفید کفیر می توان به تاثیر شگفت انگیز آن در بهبود بیماری سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد. سندرم روده تحریک پذیر(IBS) بیماری مزمنی است که تحریک های روانی مثل استرس و اضطراب آن را تشدید می کند. این بیماری علائمی همچون درد شکم، نفخ، اسهال و یبوست دارد و اختلال شایعی است. تحقیقات بسیاری نشان داده که مصرف کفیر در مقایسه با دارو های شیمیایی باعث بهبودی قابل توجهی در علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر می شود. همچنین کفیر، در بهبود بیماری التهاب روده نیز بسیار موثر است و برای پیشگیری و رفع اسهال نیز مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نوشیدنی های مفید برای سیستم گوارشی، شربت خوش طعم تخم شربتی است.

خواص کفیر برای معده

معده اصلی ترین قسمت دستگاه گوارش است. باکتری های مفید موجود در نوشیدنی کفیر بر روی غذایی که وارد معده می شود، تاثیر می گذارند و به هضم غذا کمک می کنند. باکتری های مفید نوشیدنی کفیر از بروز مشکلات گوارشی ناشی از هضم ناقص غذا جلوگیری می کنند. بنابراین می توانید از نوشیدنی کفیر در کنار وعده غذایی خود استفاده کنید. دوغ کفیر به مراتب سالم تر از نوشیدنی های قنددار است. برخی افراد به لاکتوز موجود در لبنیات حساسیت دارند و سیستم گوارشی آنها قادر به هضم لاکتوز نیست. ترکیبات فعال در نوشیدنی کفیر می تواند لاکتوز را به اسید لاکتیک تبدیل و هضم آن را برای این افراد آسان تر کند.نوشیدن دوغ کفیر از بروز زخم معده پیشگیری می کند.

خواص کفیر برای کبد

بیماری کبد چرب زمانی رخ می دهد که کبد شما به طور غیرطبیعی چربی زیادی را در خودش ذخیره کند. کبد چرب اگر درمان نشود، باعث بروز التهاب کبد، ایجاد زخم، نارسایی کبد و حتی بروز سرطان کبد می شود. آنزیم های شیمیایی موجود در نوشیدنی کفیر باعث کاهش اثرات التهابی و سایر علائم بیماری کبد چرب می شوند. نوشیدنی کفیر همچنین سرشار از ویتامین کا و گروه ویتامین های ب است و با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز مشکلات کبد جلوگیری می کند. اگر شما مبتلا به بیماری کبد چرب هستید، آشنایی با خواص آبغوره برای کبد چرب برای شما مفید خواهد بود.

خواص کفیر در بارداری

کم خونی و کمبود فولیک اسید، از مشکلات شایع در بین خانم های باردار است. مخمرها و باکتری های موجود در کفیر با تولید فولیک اسید، از بروز کم خونی در مادر و جنین پیشگیری می کند. نوشیدنی کفیر سرشار از ویتامین های ب، نیاسین و پیردوکسین است. کفیر همچنین حاوی مقادیر زیادی فیبر و کلسیم است که برای خانم های باردار بسیار مفید هستند. از دیگر مشکلات افراد باردار، بالا بودن فشار خون است. دوغ کفیر با داشتن باکتری های مفید بر رگ های عروقی تاثیر می گذارد و فشار خون را تنظیم می کند. مصرف مواد لبنی دارای پروبیوتیک نه تنها در دوران بارداری، بلکه برای دوره شیردهی نیز بسیار توصیه می شود. شما می توانید، دو ماه قبل از بارداری و بعد از آن در طول دوران شیردهی در برنامه غذایی خود از لبنیات پروبیوتیک مانند نوشیدنی کفیر استفاده کنید. لازم به یادآوری است که در مورد مصرف آن حتما نظر پزشک خود را جویا شوید. تغذیه مناسب در دوران بارداری برای سلامت مادر و جنین بسیار حیاتی است.

خواص کفیر در دیابت

اکتری های نوشیدنی کفیر، خاصیت ضددیابتی هم دارند. پروبیوتیک موجود در کفیر بر کنترل سطح گلوکز در بیماران مبتلا به دیابت موثر است. طبق آزمایشی که محققان بر روی 60 بیمار دیابتی 35 تا 60 سال انجام دادند، مشخص شد که نوشیدن دوغ کفیر بر کنترل قند خون موثر است. بیمارانی که به مدت 8 هفته روزانه یک لیوان دوغ کفیر نوشیدند، نمونه های آزمایش خون آن ها کاهش قابل توجه سطح قند خون را نشان داد.

خواص کفیر برای لاغری

اگر در رژیم غذایی خود، نوشیدنی کم چرب کفیر داشته باشید، می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کفیر سرشار از پروتئین است. به شما کمک می کند برای مدت طولانی احساس سیری کنید و اشتهای شما را برای مصرف غذاهای چرب و شیرین کم می کند. تحقیقات نشان می دهد، پروبیوتیک موجود در کفیر بر دستگاه گوارش تاثیر می گذارد و سوخت وساز بدن را بالا می برد. بنابراین، نوشیدن کفیر مانع از یبوست می شود. همانطور که می دانید بهبود عملکرد سیستم گوارشی در کاهش وزن شما موثر است. توجه داشته باشید که مهمترین اقدام برای لاغری، کاهش میزان کالری دریافتی در روز و افزایش تحرک است. بنابراین، نوشیدن کفیر به تنهایی معجزه لاغری نیست، اما در کنار تغییر برنامه غذایی موثر است. یکی از بهترین نوشیدنی ها در برنامه رژیم لاغری، آب است. نوشیدن آب هر روز بلافاصله بعد از بیدارشدن تاثیر زیادی بر کاهش وزن دارد.

خواص درمانی کفیر

  • اصلاح سیستم گوارش در زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک
  • هضم راحت تر شیر و جذب بهتر مواد مغذی موجود در آن
  • جلوگیری از بیماری پوکی استخوان
  • ترشح بزاق دهان
  • درمان کودکان مبتلا به بیش فعالی یا هایپر اکتیویتی

چگونه کفیر را درست کنیم؟ طرز تهیه کفیر در منزل

به طور سنتی، کفیر با تخمیر دانه های کفیر در شیر گاو درست می شود. همچنین با استفاده از انواع دیگر شیر مانند بز، گوسفند، سویا، برنج و یا نارگیل درست می شود .آب کفیر یک نوشیدنی پروبیوتیک حاوی دانه های آب و کفیر ، شبیه کامبوچاو زنجبیل است در حالی که کفیر نارگیل از آب نارگیل و دانه های کفیر تهیه می شود .با دنبال کردن مراحل زیر،درست کردن شیر کفیر در خانه آسان است :نوع شیر که می خواهید انتخاب کنید - گاو، بز، بوفالو، گوسفند، سویا. زمان و دما تخمیر نیز ممکن است با توجه به نوع شیر متفاوت باشد.

  • یک قاشق سوپ خوری شیر دانه کفیر را در یک شیشه شیشه ای قرار دهید.
  • 2 فنجان شیر را در ظرف اضافه کنید و آن را با یک حوله یا یک دستمال بپوشانید اما کاملا آن را با در نبندید.
  • ظرف شیشه ای را در دمای اتاق قرار دهید تا به مدت 24 تا 36 ساعت تخمیر شود. در طول فرآیند تخمیر، باکتری ها و مخمرها در کفیر گلوکز و قند را به آمینو اسیدها، اسید لاکتیک و دیگر مواد تجزیه می کنند.
  • از صافی برای جدا کردن دانه های کفیر از شیر استفاده کنید.
  • شیر کفیر سالم است و برای نوشیدن آماده است. یا مستقیما آن را بنوشید یا می توانید آن را در یخچال (در دمای 4 درجه سانتی گراد)برای مصرف بعدی نگه دارید.آشامیدن شیر بعد از آن که در یخچال نگهداری می شود، مقدار لاکتوز را کاهش می دهد، که برای افرادی با حساسیت به لاکتوز و دیابت بهتر است.دانه های کفیر نیز می توانند برای استفاده بعدی در یخچال نگهداری شوند و یا می توانند مستقیما برای تولید شیر بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.مزه کفیر به شیر مورد استفاده بستگی دارد، اما معمولا کمی ترش،تازه و خامه ای است.

کفیر همیشه با لبنیات تهیه می شود؟

شاید شما هم با شنیدن نام کفیر به یاد بسته بندی دوغ ها و ماست هایی بیفتید که این ماده را در خود جا داده اند؛ اما باید بدانید که کفیر همیشه محصولی بر پایه لبنیات نیست. این نوشیدنی اغلب با شیر گاو آماده می شود اما می توان آن را با شیر نارگیل، شیر بز و آب نارگیل هم آماده کرد. بله! کفیر را می توان بدون کمک گرفتن از لبنیات با آب نارگیل یا شیرنارگیل آماده کرد. اما انواع غیرلبنی کفیر به اندازه نوعی از آن که در لبنیات تخمیر می شود ارزش غذایی ندارند.اگر به لاکتوز موجود در شیر گاو حساسیت دارید، دلیلی برای محروم ماندنتان از کفیر وجود ندارد. از آنجا که در فراورده های کفیر فرایند تخمیر اتفاق می افتد، حتی افراد حساس به لاکتوز هم می توانند این نوشیدنی را مصرف کنند.

مضرات کفیر

  • مصرف کفیر ممکن است باعث : اسهال و درد شکم شود با این حال، اکثر شرکت کنندگان هیچ گونه عوارض جانبی را گزارش نکردند .
  • دقت کنید که کفیر قبل از مصرف، به اندازه کافی تخمیر شده باشد.
  • اگر چه شیر تخمیر شده حساسیت لاکتوز را کاهش می دهد، اما اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، ممکن است تمایل داشته باشید از کفیر لبنی اجتناب کنید.
  • در عوض می توانید کفیر درست شده از سویا، نارگیل یا سایر منابع غیر لبنی را انتخاب کنید.

آیا کفیر الکل دارد؟

همانطور که می دانید کفیر دوغ نیست، بلکه نوعی شیر تخمیری است که به وسیله دانه های کفیر تهیه می شود. از این شیر تخمیری ماستی تهیه می شود که با ترکیب آب ، دوغ کفیر تولید می شود.بیشتر مخمرها به طور طبیعی الکل تولید می کنند ولی این الکل تولید شده به قدری کم است که به صفر نزدیک می شود و در واقع از نظر شرعی خالی از هر گونه اشکال است. بد نیست بدانید مخمرها همچنین به عنوان منبع غذایی در انسان و حیوان مورد استفاده قرار می گیرند و به علت اینکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین گروه ب هستند، توسط بسیاری از مردم که از بیماری کمبود ویتامین رنج می برند یا مقدار ویتامین موجود در رژیم غذایی آنها کافی نیست، به عنوان مکمل غذایی استفاده می شود.

پخت و پز با کفیر

جالب است بدانید غیر از مصرف به عنوان نوشیدنی، دارای کاربردهای خوراکی دیگری هم هست. نمونه های آن عبارت اند از:

  • پخت وپز: جایگزینی کفیر با ماست یا کره در غذاهای پختنی، می تواند یک راه عالی برای افزودن پروبیوتیک به رژیم غذایی روزانه تان باشد.مافین های کفیر بدون گلوتن
  • اسموتی: می توانید اسموتی های سالم تری داشته باشید.
  • سوپ: به جای خامه ی معمولی یا آب گوشت، طعمی تند را به سوپ خود ببخشید.
  • چاشنی سالاد: می تواند به عنوان یک مبنا برای چاشنی های تند سالاد استفاده شود.پنیرِ کفیری در روغن زیتون
  • بستنی می تواند به بستنی خانگی اضافه شود تا آن را سالم تر و اتکای آن به قندها و شیرین کننده های مصنوعی را کاهش دهد.
  • دیپ ها و سس ها می توانید به عنوان مبنای دیپ های خامه ای و غنی از پروبیوتیک استفاده کنید.
  • شستشوی صورت پروبیوتیک های موجود در نوشیدنی می تواند به بهبود توازن اسید/باز در پوست یاری برساند و ظاهر آن را نوسازی کند.
آلفردو سس کفیر

جمع بندی

کفیر فقط یک نوشیدنی نیست. طعم ترش آن با افسانه هایی که ما را به زندگی طولانی تر امیدوار می کنند ترکیب شده. کفیر طعمی شبیه دوغ دارد و نتیجه ترکیب خارق العاده مخمرها، باکتری ها و پروتئین هاست. حاصل این تخمیر مایعی با بافت خامه ای و طعم ترش است که دریایی از باکتری های مفید پروبیوتیک را در خود جا داده است. اگر می خواهید از راز طول عمر قفقازی ها و خواص کفیر بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (89 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (13 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان