با موهای چرب خود چگونه رفتار کنیم؟

  چهارشنبه، 16 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
با موهای چرب خود چگونه رفتار کنیم؟
حالت دادن و آرایش مو همیشه از دغدغه افرادی است که موی چرب دارند.اگر شما نیز این مشکل را دارید بهتر است با رعایت نکات ارائه شده در این بخش از سلامت پوست و مو در نمناک چرب شدن سریع مو را به تعویق انداخته و از موهای خود مراقبت کنید.

حالت دادن و آرایش مو همیشه از دغدغه افرادی است که موی چرب دارند.اگر شما نیز این مشکل را دارید بهتر است با رعایت نکات ارائه شده در این بخش از سلامت پوست و مو در نمناک چرب شدن سریع مو را به تعویق انداخته و از موهای خود مراقبت کنید.

تمام آنچه علت چرب شدن موهای سر است

این شرایط می تواند دلایل متعدد داشته باشد. بعضی از علل ممکن است عادت های شیوه زندگی ما را شامل شوند،که می توانید به راحتی از آنها اجتناب کنید، گرچه عللی وجود دارد که نمی توان از آنها اجتناب کرد.بالاتر از همه، علت اصلی تولید بیش از حد سبوم است. عوامل موثر بر تولید چربی پوست برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود.اگر شما به وضوح دلیل اصلی را درک کنید، راه حل های بسیار سریع و آسان برای آن پیدا خواهید کرد

موهای چرب خسته کننده هستند چون ظاهری کثیف و بد فرم به خود می گیرند. مهم نیست چند مرتبه موهای خود را می شویید مدتی پس از شستشو باز هم می بینید که چرب هستند. موهای چرب و روغنی در نتیجه ترشح بیش از حد سبوم از غدد سباسه در روی کف سر به وجود می آیند. با اینکه مقداری از این ترشح برای موها خوب است ولی مقدار زیادش می تواند منجر به چرب و روغنی شدن ظاهر موها شود.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که چرا اینقدر زود موها چرب می شوند. برخی از این موارد عبارتند از استرس، عدم تعادل هورمونی، خوردن مقدار زیادی غذای چرب، استعداد ژنتیکی، آلودگی و برخی محصولات مراقبت از مو که حاوی مواد حساسیت زا هستند.

برخی از عواملی که می تواند باعث ایجاد موهای چرب شود:

فشار فیزیکی، عاطفی یا روانی می تواند باعث تولید سبوم توسط غدد سباسه شود. (غده های کوچکی در پوست هستند که یک ماده روان کننده به نام سبوم را به فولیکول های مو می رسانند که باعث چرب شدن پوست و مو می شود).عدم تعادل هورمونی، میزان ترشح روغن در پوست سر را افزایش می دهد. تغییر هورمونی در دوران بارداری یا قاعدگی سبب افزایش چربی مو می شود.مواد غذایی ناسالم و فرآوری شده، چربی پوست و مو را افزایش می دهند. در عوض، باید یک رژیم غذایی متعادل و سالم با مصرف مقدار زیادی غلات کامل، میوه ها و سبزیجات داشته باشید.برخی بیماری های مرتبط با هیپوفیز، تخمدان ها و غده آدرنال باعث افزایش ترشح چربی می شوند، که به نوبه خود سبب افزایش چربی پوست و مو می شوند.استفاده بیش از حد از محصولات مو مانند نرم کننده ها و فرم دهنده های مو می توانند منجر به افزایش تحریک، خارش و چربی پوست سر شوند.علل دیگر بروز موهای چرب عبارتند از کمبود ویتامین B، شوره سر شستشوی بیش از حد با شامپو، وراثت، مراقبت از موهای ضعیف آسیب پذیر و لمس کردن بیش از حد موها.

راهکارهایی برای افرادی با موهای چرب

برخی راهکارهای ساده می تواند در کاهش چربی پوست سر کمک کننده باشد. این راهکارهای ساده باعث می شوند تا بدون هزینه های گزاف، مو و پوست سری با چربی کمتر داشته باشید.

۱.بیشتر از قبل موهای چرب خود را بشویید

افرادی که موهای چرب دارند، شاید نیاز باشد هر روز با شامپو موهای خود را بشویند. شامپو به پاک کردن موها از شر چربی های اضافی، آلودگی و مواد جدا شده از پوست سر (مثل شوره) کمک می کند.

۲. کمتر از قبل موهای خود را بشویید

این حرف شاید غیرمعقول به نظر برسد، اما اگر اکنون هر روز موهای خود را می شویید و هنوز هم در پایان روز می بینید موهایتان چرب است، بهتر است تعداد دفعات شستشوی موی خود را در هفته، کاهش دهید.

شستشوی بیش از حد پوست سر می تواند چربی طبیعی آن و مو را از بین ببرد. این امر ممکن است سبب تولید چربی بیشتر برای بازسازی و جایگزینی چربی طبیعی پوست سر و مو شود. اگر مستعد داشتن موی چرب و پوست سر خشک هستید که خارش هم دارد، بهتر است تعداد دفعات شستشوی موها را در هفته تغییر دهید تا ببینید با چقدر شستشو، چربی مو و پوست سرتان به تعادل می رسد.

۳. از شامپو به درستی استفاده کنید

شاید علمی به نظر نرسد، اما اگر مو را به درستی نشویید، در نهایت موهایی چرب و آسیب دیده خواهید داشت. برای اینکه موی خود را به طور صحیح بشویید، باید مقدار کمی از شامپو را به آرامی به ریشه موها و پوست سر بمالید. هنگام شستشو از ناخن ها استفاده نکنید و از ایجاد اصطکاک غیرضروری روی پوست سر اجتناب کنید. خراش شدید می تواند پوست سر را تحریک کرده و منجر به تولید چربی بیشتر شود. به جای ساقه مو، روی پوست سر تمرکز کنید. مقدار زیادی شامپو را مستقیما به انتهای مو نزنید یا آن ها را زیاد مالش ندهید. به جای آن، اجازه دهید شامپو در حین شستشو خودش به انتهای موها برسد. و یک خبر خوب برای کیف پول تان: محققان توصیه می کنند بیش از یک بار موها را با شامپو نشویید.

۴. از نرم کننده با احتیاط استفاده کنید

نرم کننده می تواند موهایتان را چرب نشان دهد و باعث شود تجمع چربی در موها به سرعت اتفاق بیفتد. نرم کننده را فقط به انتهای موها بزنید، سپس موها را خوب بشویید.

۵. موهایتان را طبیعی نگه دارید

موصاف کن ها و سشوارها می توانند موها را نرم و براق کنند. این دستگاه ها همچنین باعث می شوند موها سریع تر چرب شود. اجازه دهید موها به مروز زمان خشک شوند و بافت طبیعی خود را حفظ کنند. این کار باعث می شود کمتر موها رو بشویید؛ همچنین از آسیب زدن به مو جلوگیری می شود.

۶. از محصولاتی استفاده کنید که برای موهای چرب تولید شده اند

بسیاری از تحقیقات به تولید محصولات مراقبت از مو منجر شده اند که به خوش حالت و زیباتر شدن موها کمک می کنند. اگر محصولی که شما استفاده می کنید چنین اثری ندارد، از شامپوهای روشن کننده ای استفاده کنید که مواد شوینده قوی تری دارند. این کار می تواند به از بین بردن چربی های اضافی و درخشندگی طبیعی مو کمک کند.

با این حال اگر تمریناتی انجام می دهید که باعث تعریق می شود، یا نیاز دارید روزانه حتما حمام کنید، از شامپوهای بچه استفاده کنید، چون کمتر به پوست سر آسیب می زند و برای استفاده ی مکرر، مناسب تر است. موهای چرب نیاز به محصولات تخصصی خود دارند.

۷. برس یا شانه خود را تمیز کنید

موهای تازه شسته شده خود را با برس کثیف شانه نزنید. برس می تواند حاوی مواد آرایشی مثل اسپری مو، چربی و مواد کثیف و چسبنده باشد که به سرعت، موهای شسته شده و تمیز شما را کثیف و چرب می کند. شانه یا برس را با استفاده از شامپو یا صابون های ملایم تمیز کنید؛ پس از شانه زدن نیزموهایی که روی آن باقی مانده اند را بردارید.

۸. با آلوئه ورا موها را بهتر تمیز کنید

آلوئه ورا ماسکی است که برای مو و پوست سر مفید است و چربی اضافی را می زداید و موها و پوست سر را نرم و از ساقه ی مو محافظت می کند. استفاده از ماسک آلوئه ورا مو را نرم و سلامت نگه می دارد.

۹. از محصولاتی که دارای سیلیکون هستند، استفاده نکنید

بسیاری از محصولات، از جمله شامپوها، نرم کننده ها، کرم ها و لوازم آرایشی که از سیلیکون تهیه می شوند، باعث نرمی و درخشندگی مو می شوند. سیلیکون باعث می شود رطوبت مفید به مو نرسد؛ به ریشه های مو لطفی کنید و از هر محصولی که اسم آن ها، پسوند (-cone) دارد، استفاده نکنید.

۱۰. با موهایتان باظرافت رفتار کنید

چه موهای خود را بشویید، چه شانه یا آرایش کنید، یا حتی بخواهید سر خود را بخارانید، باید بسیار با ظرافت و ملایم این کار را انجام دهید. آسیب دیدن پوست سر می تواند به شدت باعث تحریک آن شده و در نتیجه با تولید چربی اضافه، مو و پوست سرتان بسیار چرب شود.

۱۱. به طور صحیح مو و سر را بشویید

چند دقیقه بیشتر وقت بگذارید تا تمام شامپو یا نرم کننده ای که به موهایتان زده اید، شسته شود. این امر تاثیر بسزای در حالت و سلامت موهای شما دارد. محصولاتی که کاملا شسته نمی شوند، روی مو را می پوشانند و باعث می شوند کثیف دیده شده و کف سر دچار خارش شود.

۱۲. با موهایتان بازی نکنید

تاب دادن موها، خاراندن سر یا دست را داخل موها فرو بردن، همه عواملی هستند که سبب می شوند مو حالت خود را از دست بدهد؛ هرچه با موها بیشتر بازی کنید، بیشتر زیبایی خود را از دست می دهند. شانه زدن مکرر یا دست زدن به مو باعث تولید چربی بیشتر می شود.

۱۳. شامپوی خشک را امتحان کنید

استفاده از شامپوی خشک می تواند نجات دهنده باشد. این شامپو نمی تواند جای شستشو با شامپوهای مرطوب کف دار را بگیرد، ولی به از بین بردن چربی و تمیزتر دیده شدن موها کمک می کند. البته اگر این شامپو نیز به طور کامل شسته نشود، ممکن است روی سر باقی بماند و باعث کثیف دیده شدن موها شود؛ پس فقط هر از گاهی از این شامپوها استفاده کنید و حتما موها را کاملا شستشو دهید تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

۱۴. از مرطوب کننده استفاده نکنید

افردی که موهای چرب دارند، معمولا به مرطوب کننده ها احتیاجی پیدا نمی کنند. بدن شما به اندازه کافی رطوبت دارد و استفاده از مرطوب کننده (در کرم یا شامپوهای نرم کننده)، باعث چرب تر شدن موهای چرب شما و پوست سر می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر