دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / حوزه روانشناسی /

با پدر معتاد خود چه کنیم؟ 

دوشنبه، 06 بهمن 1399
کنار آمدن با اعتیاد، در هر خانواده ای شکل متفاوتی دارد و به رفتار شما و نوع تربیت شما بستگی دارد. در مواجهه با این مشکل اصلا نباید حس کنید که تنها هستید. باید تمام تمرکزتان را به جای مسائل حاشیه ای بر روی مشکل بگذارید تا بتوانید راه حل مناسبی پیدا کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اعتیاد پدر و مادر یکی از آسیب زننده ترین ناهنجاری هایی است که زندگی کودکان را تحت الشعاع قرار می دهد. والدین به عنوان عناصر اصلی خانواده بیشترین تاثیر را بر فرزندان شان می گذارند. اهمیت نقش خانواده در رشد و شکل گیری آینده هر فردی انکار نشدنی است. در واقع والدینی که اعتیاد را تجربه می کنند با مشکلات زیادی در فرزندپروری و مسائل تربیتی نیز رو به رو می شوند که سلامت روان فرزندان شان را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. گاه این آسیب ها به قدری شدید هستند که زندگی افراد را حتی پس از جدا شدن از والدین معتادشان نیز تخریب می کند. شاید با بررسی تاثیراتی که اعتیاد پدر و مادر بر فرزندان خود می گذارند، تمایل و انگیزه به استفاده از روش های درمانی و ماندن در فرایند ترک بیشتر شود.

اگر در خانواده ای زندگی می کنید که یکی از اعضای آن (به خصوص یکی از والدین) مبتلا به سوء مصرف مواد است، حتما متوجه بسیاری از نابه سامانی ها و آشفتگی هایی می شوید که ریشه آن ها در اعتیاد می باشد. ارتباطات درون این خانواده ها در هم آمیخته و طلاق به وفور در آن ها اتفاق می افتد. در این شرایط کودکان بیش از هر فرد دیگری آسیب می بینند؛ چرا که آنان درک کمتری از علت این مشکلات دارند، کودکان با دیدن مشکلات والدین بیش از دیگران احساس ناامنی را تجربه خواهند کرد. در حالی که در یک خانواده سالم، کودکان والدین را منبع امنیت می دانند.

با یک پدر معتاد چه کنیم ؟

اگر شما جزو افرادی هستید که والدین معتاد داریم و شاهد مصرف مواد مخدر توسط پدرتان هستید، یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی تان این است که با یک پدر معتاد چه کنیم . شما باید بدانید که برای پیدا کردن جواب سوال تان باید راه طولانی را پشت سر بگذارید. در چنین شرایطی راهکارهای مهمی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد:

1- درباره مواد مخدر اطلاعات کسب کنید.

برای دانستن این موضوع که با یک پدر معتاد چه کنیم ، باید در ابتدا با اثرات مواد مخدر آشنا شوید. شما به عنوان کسی که با مادر معتاد یا پدر معتاد مواجه هستید باید بدانید که مواد مخدر اثرهای جسمی و روانی دارد. اتفاقاتی مانند عصبی شدن، پرخاشگری، کم تحمل شدن از جمله آسیب های روحی مصرف مواد مخدر است. شما برای پاسخ دادن به این سوال که با یک پدر معتاد چه کنیم می توانید از روش های مختلفی اطلاعات کسب کنید.

نکته مهم این است که باید منبع اطلاعاتی تان موثق باشد. سایت هایی مانند مراکز مشاوره معتبر، سایت های اینترنتی دانشگاه های علوم پزشکی و منابع اطلاعاتی دولتی و رسمی مکان مناسبی برای بدست آوردن اطلاعات است. مراجعه کردن به سایت های نامعتبر ممکن است به جای این که به شما کمک کند، راه حل های نامناسبی در برابرتان قرار دهد.

2- روش های مختلف درمان را بشناسید.

امروزه به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه می شود. به همین دلیل روش های مختلفی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد. گروه های درمانی، دارو درمانی، کمپ های ترک اعتیاد و درمان های ترکیبی روش های مختلف درمان است که وجود دارد.

شما وقتی می پرسید با یک پدر معتاد چه کنیم باید روش های درمان را بشناسید و مناسب ترین روش درمانی را برای والدین معتاد خود در پیش بگیرید.

3- به مشاور مراجعه کنید.

بدون هیچ ترسی مشکل تان را با مشاور در میان بگذارید. مشاور به ما کمک می کند تا بدانیک که با یک پدر معتاد چه کنیم . او بر اساس اصول روانشناسی و تجربه بالینی که دارد به شما برای حل مشکل تان کمک می کند. مشاور راهکارهای منطقی و اصولی به شما پیشنهاد می کند و به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می کند.

باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی نمی توانید با افراد دیگری در این باره صحبت کنید. تجربه های شخصی افراد ممکن است در شرایط خاصی اتفاق افتاده باشد. در مواجهه با والدین معتاد، مراجعه یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد به شما کمک زیادی می کند.

4- با والدین تان صحبت کنید.

با پدر یا مادرتان که درگیر اعتیاد است صحبت کنید. صحبت کردن یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید در پیش بگیرد. پرسیدن مدوام این که با یک پدر معتاد چه کنیم به شما کمکی نخواهد کرد. صحبت کردن بهترین مسیری است که می توانید با آن اقدام کنید.

در مورد جنبه های مختلف اعتیاد با عضوی از خانواده تان که مواد مخدر مصرف می کند صحبت کنید. به او درباره نگرانی هایتان بگویید و راهکارهایی که شناخته اید را با او در میان بگذارید. یکی از عوامل مهمی که افراد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد نداشتن پشتیبان عاطفی است. شخصی که مواد مخدر مصرف می کند اگر متوجه شود که شما پیگیر او هستید از خودش واکنش نشان می دهد و برای درمان اقدام می کند.

5- پدرتان را تشویق کنید که برای درمان اقدام کند.

در برخورد با پدر معتاد و سوال با یک پدر معتاد چه کار کنیم پس از این که با پدر معتاد خود یا مادر معتاد خود صحبت کردید آن ها را تشویق کنید تا کمک بگیرند. شما می توانید به آن ها مشاورهای خوبی که می شناسید را معرفی کنید. در واقع مسئله اصلی این است که در پدر یا مادرتان که با اعتیاد درگیر است این احساس را ایجاد کنید که خودش به دنبال درمان برود.

اکثر کسانی که به زور اطرافیان شان سعی کرده اندن مواد مخدر را ترک کنند موفق نبوده اند. در واقع خود شخص باید نسبت به مشکلاتی که برای خودش و کسانی که دوست شان دارد ایجاد کرده آگاه شود. سپس به این فکر بیفتد که برای پایان دادن به این مشکلات باید چکار کند. فرد باید خودش بخواهد تا بتواند اعتیاد را کنار بگذارد.

6- با او در مورد عوارض اعتیاد صحبت کنید.

بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر هستند از عوارض شدیدی که ممکن است برای شان ایجاد شود بی خبر اند. شما به عنوان کسی که با سوال با یک پدر معتاد چه کنیم درگیر شده و پاسخ های تقریبا مناسبی برای آن پیدا کرده است وظیفه دارید با پدرتان صحبت کنید.

او باید بداند که شما و سایر اعضای خانواده بر اثر اعتیاد او در چه شرایطی قرار دارید و با چه خطراتی رو به رو هستید. هم چنین اگر بداند که وجهه اجتماعی اش با اعتیاد خراب شده احتمالا به دنبال درمان برود. نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که نباید دید از بالا به پایین داشته باشید.

اعتیاد نوعی اختلال رفتاری است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شخصی که درگیر مصرف مواد مخدر است خود به تنهایی استرس های زیادی را تجربه می کند. این که شما مدام او را تحقیر کنید یا با لحن بدی با والدین معتاد خود صحبت کنید باعث می شود که نتوانید به آن ها کمک کنید.

7- خانه را ترک کنید.

این راهکار تنها در صورتی می تواند مناسب باشد که ببینید ماندن در خانه ممکن است به شما آسیب جدی برساند. این مورد بیشتر در خانواده هایی دیده می شود که فرزند با پدر یا مادر خود تنها زندگی می کند. اگر شما از جمله افرادی هستید که قبلا آزار روحی یا جسمی دیده اید نباید خودتان را به خطر بیندازید.

احتملا در ضمن روندی که برای فهمیدن این که با یک پدر معتاد چه کنیم، طی کرده اید به این نتیجه رسیده اید که افرادی که مواد مخدر به خصوص مواد روانگردان مصرف می کنند، در بعضی اوقات کنترلی روی رفتارهایشان ندارند. بنابریان ممکن است به شما آسیب برسانند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد والدینی که فرزندان آن ها به دلیل اعتیاد آن ها را ترک کرده اند به دنبال راهی برای ترک کردن اعتیاد رفته اند.

در واقع اگر شما آن ها را ترک کنید احتمالا باعث می شود که تلنگر محکمی به آن ها بخورد و به دنبال درمان مشکل خود بروند. البته باید توجه کنید که هنگامی که دارید پدرتان را ترک می کنید باید از فردی یا سازمان هایی که در این رابطه فعالیت می کنند برای درمان و پیگیری وضعیت او کمک بگیرید. ممکن است فردی که دچار اعتیاد است به خود آسیب جدی برساند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
ترجمه تخصصی متن
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هزینه چاپ یک کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
رونمایی از جیمی جامپ پرورترین ورزشگاه لیگ برتری ایران/ یک بادیگارد در حد یاسین چوکو محافظ لیونل مسی برای اینجا لازمه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی