دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

با روش های سنتی دندان ودهان سالم داشته باشید! 

شنبه، 07 تیر 1399
بهداشت دهان و دندان در طب سنتی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است و راهکارهای بسیاری برای آن ارائه گردیده است. دندان‌ها و لثه‌های سالم نه‌تنها لبخند زیبایی را به شما هدیه می‌دهند، بلکه نشان‌دهنده سلامت دهان و دندان شماست که در زندگی شما نقش مهمی ایفا می‌کند.

راهکارهای طب سنتی برای بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است و راهکارهای بسیاری برای آن ارائه گردیده است. دندان ها و لثه های سالم نه تنها لبخند زیبایی را به شما هدیه می دهند، بلکه نشان دهنده سلامت دهان و دندان شماست که در زندگی شما نقش مهمی ایفا می کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان به شما کمک می کند تا از زرد شدن دندان ها و پوسیدگی آن ها جلوگیری کنید. همچنین از بوی بد دهان پیشگیری می شود؛ و دندان های رنگارنگ یا زرد شده و همچنین نفس بدی جلوگیری شود. بهداشت دهان و دندان برای سلامت عمومی شما نیز ضروری است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر مشکلاتی که برای دهان و دندان های ما ایجاد می کند، می تواند بر سلامت عمومی ما نیز تأثیر بگذارد. باکتری های دهان و التهاب می تواند منجر به بسیاری از مشکلات، از جمله بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری های کلیوی، دیابت و سرطان دهان شود. زنان مبتلا به بیماری های دهان بیشتر احتمال دارد که نوزادان کم وزن و نارس به دنیا آورند.

علاوه بر این، مشکلات دهان و دندان، درد دندان یا سایر بیماری های دهان و دندان می تواند از نظر روانشناختی نیز به افراد آسیب برساند. سلامت دندان ها و لثه ها تأثیر مستقیمی بر ظاهر فرد، صحبت کردن، جویدن و درک طعم غذاها دارد. این مشکلات حتی می تواند در تعاملات اجتماعی افراد نیز اختلال ایجاد کند.

خوشبختانه روش های خانگی زیادی برای رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد. در اینجا قصد داریم به شما راه های حفظ بهداشت دهان و دندان در طب سنتی را بیاموزیم تا بتوانید تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کنید. همچنین بدون عوارض خاصی سلامت دهان و دندانتان را حفظ کنید.

با روش های سنتی دندان ودهان سالم داشته باشید

با برفک خداحافظی کنید
یکی دیگر از گیاهان دارویی که باید در آشپزخانه تان داشته باشید تخم گشنیز است. تخم گشنیز دارویی معجزه آسا برای درمان برفک های دهانی است و هم در بزرگسالان و هم در نوزادان موثر است. برای درمان برفک بزرگسالان علاوه بر آنکه می توان از عصاره های صنعتی تهیه شده از تخم گشنیز استفاده کرد، می توان جوشانده تخم گشنیز را پس از سرد شدن چندین بار غرغره کرد و این کار را چند روز متوالی تکرار کنید تا برفک دهان برطرف شود. اما در مورد نوزادان به دلیل حساسیت و توان اندک سیستم ایمنی آنها توصیه می شود حتما از عصاره صنعتی تهیه شده از تخم گشنیز که در داروخانه ها یا فروشگاه های گیاهان دارویی فروخته می شود، استفاده کنید. برای استفاده از این عصاره کافی است یک قطره از آن را روی پنبه گوش پاک کن بریزید و آن را به آرامی روی برفک های دهانی نوزاد یا کودک بزنید.

هزینه جرم گیری دندان را پس انداز کنید
اگر به تازگی برای جرم گیری به مطب دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، می دانید که هزینه یک جرم گیری ساده رقمی حدود 50 تا 100 هزار تومان برای شما تمام می شود در حالی که به سادگی می توانید با صرف هزینه بسیار اندکی از نزدیک ترین عطاری به منزل تان اصیل ترین و موثر ترین مسواک چوبی را تهیه کنید. البته این به آن معنا نیست که سه نوبت مسواک زدن روزانه را فراموش کنید. چوب مسواک از شاخه های درختی به نام مسواک تهیه می شود که نه تنها در جنوب ایران بلکه در کشورهای مصر و هند نیز به وفور یافت می شود. چوب این درخت علاوه بر آنکه اثر ضدمیکروبی دارد می تواند با کمک فلورایدی که در ساقه هایش وجود دارد بسیاری از میکرو ارگانیسم های غیرهوازی را که موجب پوسیدگی دندان می شود بردارد و یک جرم گیر بسیار عالی محسوب می شود. استفاده از چوب مسواک به صورت مستمر و طولانی یکی از بهترین روش هاست که شما را برای همیشه از جرم گیری دندان نجات دهد. در برخی از منابع طب سنتی به این نکته اشاره شده که غرغره کردن جوشانده چوب مسواک نیز می تواند در تقویت و ضدعفونی کردن دهان به ویژه لثه ها موثر باشد. تنها مراقب باشید از چوب مسواک هر شب به آرامی برای جرم گیری و پاکسازی دندان ها استفاده کنید.

پوست انار

اگر هنگام مسواک زدن با خونریزی لثه ها مواجه می شوید، می توانید از یکی از ساده ترین و ارزان ترین گیاهان دارویی برای این کار استفاده کنید. دارویی که جدا از بر آنکه می توانید از عطاری ها تهیه کنید به راحتی می توانید آن را در خانه تهیه کنید. پوست انار یکی از ارزان ترین داروهای گیاهی است که بهترین تاثیرگذاری را در درمان خونریزی لثه ها دارد. استفاده از جوشانده پوست انار برای شست وشوی دهان و دندان ها بهترین روش برای بهبود سستی لثه ها و خونریزی آنها هنگام مسواک زدن است. در کنار پوست انار، گل درخت انار و همین طور آب طبیعی به دست آمده از دانه های سرخ انار نیز همین خاصیت را دارد و می تواند انواع عفونت ها و زخم های دهانی را ترمیم کند.

چای سبز

چای سبز جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد. متخصصان طب سنتی چای سبز را به عنوان یک محصول طبیعی امیدوارکننده در سلامتی دهان و دندان می دانند. چای سبز حاوی فلوراید طبیعی است که بسیار در بهداشت دهان و دندان مؤثر است. پلی فنل ها و کاتچین های موجود در چای سبز نیز باکتری هایی را که باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می شوند، از بین می برند. چای سبز همچنین مانع بوی بد دهان می شوند.هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید. برای حفظ بهداشت دهان و دندان ترجیحاً چای سبز را بدون قند یا عسل بنوشید.

شستن دندان ها با نمک و عسل

مالیدن و شستن دندانها با نمک و عسل به تقویت آن ها کمک می کند. (می توانید نمک و عسل را در پارچه ای بسته و به دندان بمالید)

استفاده از مسواک مناسب

استفاده از مسواک با نرمی مناسب (مسواک نباید خشن باشد) و استفاده از خلال دندان جهت دفع ریزه های غذایی در لا به لای دندان ها. استفاده از مسواک های چوبی سنتی مفید است مثل چوب درخت اراک، چوب درخت زیتون.

استفاده از مسواک به اعتدال

استفاده بیش از حد از مسواک باعث آسیب دیدن لثه ها می شود.

چرب کردن دندان ها هنگام خواب

روغن گل سرخ در افراد گرم مزاج و روغن ناردین در افراد سرد مزاج

جویدن سبزیجات تازه

جویدن سبزیجات تازه، نعنا و گیاهان معطر، آویشن، بادرنجبویه، مصرف انجیر و مویز، جویدن صمغ های کندر و سقز؛ به تقویت لثه و دندان کمک می کند!

خوردن سبزی تره

برای زیبایی و سفید شدن دندان ها

پرهیز از خوردن غذاها و نوشیدنی های بسیار خنک یا بسیار گرم

مثل چای داغ، آب داخل یخچال، شربت های تگری

پرهیز از شکستن مواد سخت با دندان

مثل پوست فندق، بادام و پسته


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌