بدترین اشتباهی که هنگام شستشوی صورت نباید انجام دهید!

  دوشنبه، 14 تیر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
بدترین اشتباهی که هنگام شستشوی صورت نباید انجام دهید!
آب داغ، دوست پوست شما نیست! به ویژه برای قسمت های حساس پوست مثل صورت. وقتی با آب داغ دوش می‌گیرید به ویژه در فصل زمستان، حس خوبی دارید. ولی، باید بدانید که استفاده از آب خیلی داغ، عروق خون را گشاد می کند و به بافت های حساس آن آسیب می زند.

اگر فکر می کنید شستن صورت کار ساده ای است در اشتباه هستید. شما باید چند نکته در مورد چگونگی شستن صورت به روش صحیح بدانید.یک صابون مناسب پوست شما، اسکراب و یک حوله ی تمیز خشک برای شستشوی صورت مورد نیاز است.شستشوی صورت با یک شوینده ی مناسب، منافذ پوست را تمیز می کند، گرد و غبار روی پوست را از بین می برد و آرایش و چربی های اضافی را حذف می کند. اما در نظر داشته باشید که شستن صورت به تنهایی باعث از بین بردن سلول های مرده پوست نمی شود.

در نظر داشته باشید که پوست قسمتهای مختلف بدن با یکدیگر تفاوت دارد مثلا پوست زیر بغل با پوست گردن و صورت متفاوت است. برای شستشوی صورت از یک شوینده ی ملایم استفاده کنید.با این حال، انتخاب گسترده ای در شوینده های صورت وجود دارد. با توجه به نوع پوستتان - چه چرب، خشک، نرمال و یا مختلط شوینده ی مناسبی انتخاب کنید. برخی از مسائل دیگر از جمله میزان حساسیت پوست در انتخاب شوینده مؤثر است که باید مورد توجه قرار گیرد برای مثال، اگر پوست شما بسیار خشک است حتی آب گرم که پاک کننده ای بی خطر است، می تواند باعث تحریک پوست شما شود.

طبق تحقیقات انجام شده، استفاده از آب داغ منافذ پوست را تشدید می کند. آب داغ می تواند مویرگ ها را منفجر کرده و درنتیجه پوست شما قرمز خواهد شد. هم چنین تعادل چربی طبیعی پوست شما را از بین برده و آن را خشک کند. این خشکی باعث آغاز چرخه بی پایانی خواهد بود که در آن پوست برای جبران خشکی خود شروع به تولید چربی بیشتری می کند. در نتیجه جوش های پوستی به وجود می آیند. استفاده از آب سرد هم موجب تاثیرات ناخوشایندی روی پوست شما می شود. بنابراین آب ولرم بهترین گزینه برای شستشوی صورت است. بهتر است از آب آشامیدنی استفاده کنید چون این امر به حفظ Ph پوست نرمال کمک می کند.

قبل از شستشو صورت، باید نوع پوست خود را تشخیص دهید. اگر پوست چربی دارید، بهتر است از مواد شستشوی صورت با خواص دارویی استفاده کنید. اگر پوست خشک دارید، مایع شستشویی را انتخاب کنید که حاوی مقداری مرطوب کننده باشد. اگر پوست تان معمولی است، از محصولات طبیعی شستشوی صورت استفاده کنید.

امروزه تمیزکننده های متفاوتی وجود دارد. تمیزکننده های جامد که ممکن است یا صابون باشند یا از نوع پاک کننده های ترکیبی که در انواع مختلف پوست (خشک، چرب، معمولی)به کار برده می شوند و حاوی داروهایی مثل مواد ضدباکتری هستند. تمیزکننده های مایع ممکن است یا بر پایه صابون و پاک کننده هایی باشند که مثل صابون عمل می کنند یا فرآورده هایی باشند که حاوی ترکیبات صابون یا کرم هستند. تمیزکننده های مایع هم می توانند حاوی مواد ضدباکتری یا ساینده باشند. کرم پاک کننده ممکن است به شکل کرم یا لوسیون ساخته شده باشد.

فراموش کردن شستن پوست قبل از خواب

شستن صورت قبل از خواب یک کار سریع است. ولی، همین کار ساده برای بعضی ها دشوار است. برای مراقبت از پوست خود، حتی اگر آرایش ندارید، صورت خود را بشویید.در طول روز پوست ما در معرض چربی های طبیعی، عرق و آلودگی های محیطی است. یادتان باشد، از بین نبردن آلودگی هایی که در طول روز روی پوست جمع می شود، باعث تحریک پذیری و التهاب پوست و ایجاد آکنه می شود.

نشُستن صبحگاهی صورت

ممکن است تصور کنید، شستن صورت تنها قبل از رفتن به رختخواب کافی است، اما اگر می خواهید صورتی شفاف داشته باشید، هر صبح صورت خود را بشویید. وقتی می خوابید، باکتری هایی از بالش به صورتتان منتقل می شوند، حتی اگر بالش خود را مرتب بشویید. باز هم شستن صبحگاهی صورت راه حل بهتری است. شب ها وقتی تکان می خورید و غلت می زنید، باکتری ها از بزاق و چربی ها از موها به سطح پوست صورت و چشم ها منتقل می شوند.شستشوی سریع صورت هر صبح، کمک می کند که پوست شما شفاف تر به نظر برسد. همچنین، شستن صورت کمک می کند، محصولاتی که در طول روز برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنید، آسان تر جذب شوند.

شستشوی صورت با آب داغ

آب داغ، دوست پوست شما نیست! به ویژه برای قسمت های حساس پوست مثل صورت. وقتی با آب داغ دوش می گیرید به ویژه در فصل زمستان، حس خوبی دارید. ولی، باید بدانید که استفاده از آب خیلی داغ، عروق خون را گشاد می کند و به بافت های حساس آن آسیب می زند.به احتمال زیاد شنیده اید که چربی طبیعی پوست، استحکام و یکنواختی آن را حفظ می کند. پوستی که چربی خود را از دست بدهد، سریعتر خشک می شود. همچنین، به مرور، لایه لایه می شود و می خارد. آب خیلی گرم، چربی طبیعی پوست را حذف می کند. پس، به جای آب داغ، برای شستن صورت خود از آب ولرم استفاده کنید.

استفاده از پاک کننده صورت به جای آرایش پاک کن

حتماً می دانید که پاک نکردن آرایش موقع خوابیدن باعث غیرشفاف شدن پوست صورت و ایجاد آکنه می شود.بعضی افراد از فیس واش استفاده می کنند، تا آرایش صورت شان را پاک کنند. حتی به اشتباه از آن زیاد استفاده می کنند تا بلکه آرایش شان کامل پاک شود.اگر شما هم این کار را می کنید، باید بدانید بعضی از لوازم آرایشی که استفاده می کنید ضد آب و مقاوم به شستشو هستند. پس، با پاک کننده صورت شسته نمی شوند.از این رو، حتماً برای پاک کردن آرایش صورت خود، از محلول پاک کننده آرایش، میسلار واتر و یا دستمال های آرایش پاک کن استفاده کنید. به ویژه، اگر محصولات آرایشی برای مدت زیادی روی پوستتان مانده است.

از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش به تنهایی استفاده نکنید.

تمیز کردن صورت با دستمال های مرطوب پاک کننده آرایش به تنهایی کافی نیست. این دستمال ها مواد نگهدارنده دارند، تا مدت بیشتری پایدار باشند و وقتی در مکان هایی مثل حمام و دستشویی مصرف می شوند، باکتری و قارچ در آنها رشد نکند.

گرچه دستمال های مرطوب آرایش پاک کن، آرایش و آلودگی را پاک می کنند. ولی، ممکن است ترکیبات شان در منافذ پوست صورت باقی بماند. پس، توصیه می کنیم بعد از استفاده دستمال آرایش پاک کن پوست خود را با یک شوینده صورت ملایم بشویید.

استفاده از پاک کننده ناسازگار با نوع پوست

پاک کننده ای که دوست تان استفاده می کند، لزوماً پاک کننده مناسبی برای پوست شما نیست. به همین دلیل است که شرکت های تولید کننده ی مواد آرایشی-بهداشتی، محصولاتی متناسب با انواع پوست تولید می کنند. پس،

  • اگر پوست حساسی دارید، از پاک کننده های ملایم مانند فوم شستشوی صورت استفاده کنید.
  • اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه است، از شوینده های حاوی مواد لایه بردار مانند ژل شستشوی صورت استفاده کنید. این شوینده ها، چربی اضافه و آلودگی ها را از روی پوست به راحتی پاک می کنند.
  • اگر بیشتر اوقات، پوستتان خشک است، بهتر است از یک شوینده ملایم که حاوی مواد طبیعی آبرسان است، برای شست و شوی صورت خود استفاده کنید تا سطحی ترین لایه پوستتان مرطوب بماند.

شستشوی زیاد صورت

به طور ایده آل، بهتر است صورت خود را دوبار در روز بشویید؛ یک بار صبح و یک بار شب. البته بعد از ورزش کردن و تعریق شدید هم شستشوی صورت لازم است.شستن صورت بیش از دوبار در روز برای همه ی افراد ضروری نیست. مگر افرادی که مستعد عفونت های پوستی هستند. شستن زیاد پوست، نه فقط باعث خشکی پوست و التهاب آن می شود، باعث تولید بیش از حد چربی نیز می شود.

پس حواستان باشد، اگر آرایش تان غلیظ نیست، ضد آفتاب تان چرب نیست و تعریق شدید نداشته اید، ۲ بار در روز شستن پوست صورت برای شما کافی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان