فواید مصرف باقالی

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
فواید مصرف باقالی
باقالا، باقلا، باقالی، باقله یا باقلی، گیاهی است یک ساله. دارای برگ‌های تخم مرغشکل و میوهٔ غلاف مانند است. به میوه و دانه آن نیز باقله گفته می‌شود.لوبیای شاخه‌ای یا باقالی یکی از گیاهان محبوب در میان آسیا نشین‌ها است که بسیار در مصارف غذای مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانه‌های این گیاه به صورت نارس چیده و به شکل آب پز یا به طور کامل پخته می‌شود.

سویای سبز یا باقلا یا باقالی از دسته مواد غذایی مفید است که در تقویت عضلات، کاهش التهاب ها و افزایش سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. آگاهی درباره کاربرد، خواص، عوارض، مضرات و طرز استفاده از آن لازم است. برخی افراد مبتلا به بیماری فاویسم به دلیل استفاده از باقالی دچار کم خونی شدید می شوند.

ارزش غذایی و خواص باقالی

باقلا یا باقالی دارای ارزش غذایی بسیار بالا در سفره غذایی ایرانیان است. این گیاه با دارا بودن ویتامین های مختلف و مواد مغذی در تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن مؤثر است. پروتئین که از مهمترین مواد برای بدن انسان است، در دانه های باقالی بسیار موجود است. این دانه ها دارای ۱۷ گرم پروتئین وآمینواسید ضروری برای بدن می باشد. باقالی حاوی مقدار زیادی مس می باشد که از ابتلای افراد به انواع بیماری ها پیشگیری می کند. علاوه بر این، باقالی با دارا بودن ویتامین های زیادی از جمله ویتامین های A و C می تواند هم برای پوست و هم برای بینایی مفید واقع شود.

باقالی خام

باقالی به تقویت عضلات کمک می کند

هیچ میان وعده ای مفید تر از این خوراک نیست. پروتئین باقالی ۸۶ درصد بیشتر از سویای معمولی است و به همین دلیل بیشتر بدنسازان و ورزشکاران این خوراک را وارد برنامه غذایی خود می کنند. مصرف روزانه یک فنجان باقالی، هم به تقویت عضلات کمک می کند و هم انرژی لازم برای یک روز پر کار را فراهم می کند.

باقالی باعث استحکام استخوان ها می شود

سلامت استخوان ها بسیار اهمیت دارد، باقالی را وارد رژیم غذایی خود کنید تا از منگنز Manganese، پتاسیم Potassium، و ویتامین K این ماده که لازمه استخوان سازی هستند، استفاده کنید. وجود پروتئین ها و آمینواسیدها در بدن انسان موجب می شود که با افزایش توده عضلانی و وزن بدون چربی در بدن انسان، عضلات فرد مقاوم تر شود. با وجود آنکه بسیاری مصرف سویا را در دریافت پروتئین بدن لازم و واجب می دانند اما باید توجه داشت که مصرف مقدار خیلی اندک از دانه های باقالی می تواند مؤثرتر از مصرف سویا در پروتئین سازی بدن عمل کند. در واقع میزان پروتئین موجود در باقالی ۸۰ درصد بیشتر از سویا می باشد و انرژی زیادی را وارد بدن می کند. همچنین برای حفظ سلامت استخوان ها بهتر است با مصرف باقالی در رژیم های غذایی، مواد لازم برای استخوان ها همچون ویتامین K، منگنز و پتاسیم را به بدن وارد کرد.

باقالی به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند

سیستم دفاعی، لازمه گذران یک زندگی سالم است و بدون آن انجام حتی ساده ترین کار ها برای ما مشکل می شود. بهترین حامی این سیستم، باقالی است که سرشار از مس است و از ابتلا به بیماری‏ ها پیشگیری می کند. همچنین مس موجود در باقالی، نیاز روزانه بانوان را تا ۶۰ درصد تامین می کند.

باقالی باعث افزایش سلامت قلب می شود

یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی برنامه غذایی نا سالم است. اگر به فکر سلامت این عضو اساسی بدن خود هستید، با باقالی دوست باشید. این ماده با فیبر بالا سطح کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. افزایش کلسترول خون در افراد خصوصاً افراد با سن های بالا هشداری برای ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی است. برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد می شود که مواد فیبر دار در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. باقالی یکی از دسته مواد غذایی است که دارای فیبر بسیار بالا بوده و می تواند با کاهش سطح کلسترول خون افراد به سلامت قلب آنها کمک کند. این باقالی دارای چربی های مفید بوده که حاوی امگا ۳ می باشد و کلسترول افراد را کاش می دهد. همچنین این دانه های گیاهی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های فراوان، به سم زدایی بدن و کاهش ابتلای فرد به سرطان ها می انجامند. پیری زود رس نیز عاملی است که با مصرف باقالی برای پیشگیری از آن می توان اقدام کرد.

باقالی سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف است

چون باقالی حاوی آنتی اکسیدان است، به سم زدایی مورد نیاز بدن کمک بسیاری می کند. می دانید که اگر سموم بدن تان، درست دفع نشوند دچار گُر گرفتگی می شوید. پس برای پاکسازی هرچه بیشتر بدن خود، تا می توانید باقالی مصرف کنید. در کنار این خاصیت، باقالی با رادیکال های آزاد free radicals هم که عامل سرطان و پیری زودرس هستند، مبارزه می کند.

باقلای پخته

باقالی سرشار از چربی های مفید است

یک فنجان پاچ باقلا ( باقلای پاکوتا) حاوی ۸ گرم چربی است که ۳ گرم از آن چربی های اشباع نشده است. این چربی ها با پایین آوردن سطح کلسترول، سلامت بیشتری به قلب هدیه می کنند. این چربی ها همچنین حاوی امگا ۳ هستند که عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

باقالی برای پوست سودمند است

خصوصا با نزدیک شدن به دوره پیری، پوست مان نیازمند توجه بیشتری است و البته می دانید که برنامه غذایی سالم می تواند بهترین کمک را به پوست برساند.باقالی که سرشار از ویتامین A است، به سلامت و لطافت پوست کمک می کند، بینایی را بهبود می بخشد و نیز سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.

باقالی باعث بهبود عملکرد ریه می شود

این ماده خوراکی بی نظیر دارای ماده ای به نام جنیس تین Genistin (هورمون گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدان) است که وجود جنیستین که حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است می تواند عملکرد ریه را به طور معجزه زایی بهبود ببخشد و در نهایت برای درمان یا پیشگیری در ابتلاء به آسم موفق عمل کند. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است که باعث می شود التهابات ریوی و سایر التهابات که دردناک و یا همراه با سرفه های طولانی مدت است را درمان کند. درد مفاصل همچنین یکی از این التهابات دردناک است.

باقالی دارای خاصیت ضد التهاب است

آن هایی که این تجربه را داشته اند، می دانند که التهاب یک کابوس واقعی است.درد مفاصل و همچنین سفت شدن آنها، از انواع این التهابات است. این درد هم با برنامه غذایی مناسب قابل کنترل است و باقالی یکی از خوراکی های شفا بخش و ضد التهاب است.

پاک کردن باقلا

بنظرطب سنتی ایران باقلا سرد و تر است وگل آن گرم می باشد.

1– دم کرده گل باقالی ضد تشنج و ادرار آور است.

2– دم کرده گل باقالی سنگ کلیه را دفع می کند و برای قولنج های کلیوی مفید است.

3– جوشانده باقالی برای ورم مثانه مفید است.

4– باقالی برای درمان رماتیسم، درد مفاصل و سیاتیک مفید است.

5– از جوشانده باقالی برای درمان نقرس استفاده کنید.

6– باقالی را اگر با آب سرکه و آب بپزید و با پوست بخورید اسهال مزمن را درمان می کند.

7– فسفر باقالی به تقویت بهره هوشی کمک می کند.

8– برای رفع کوفتگی و ورم پستان، در باقالی را با آب جو مخلوط کرده و با سرکه و نعناع بپزید و ضمادی را که بدست می آید روی ورم و کوفتگی قرار دهید.

9– مصرف مخلوط باقالا با روغن بادام و قند به رفع گرفتگی صدا و پاک سازی ریه کمک می کند.

10– ضماد در باقالی را با شنبلیله و عسل برای نرم کردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم مفید است.

11– در عين حال كه برای كم خونی مفيد است ولی افرادی كه نسبت به آن حساسيت دارند از خوردن آن خودداری كنند.

12– ضماد باقالی جوش و کورک را می رساند و چرک را خارج می کند.

13– برای درمان تکرر ادرار از جوشانده ریشه باقالی استفاده کنید.

14– جوشانده سر شاخه های باقالی مستی مشروبات الکلی را برطرف می کند.

15– برای رفع التهاب و درد نوک انگشتان و ناخن باید یک مشت برگ باقالی را با نیم لیتر آب بجوشانید.

16- كسانی كه لاغر هستند جهت تقويت باقلا بخورند.

17- باعث کاهش ورم پروستات می شود.

18- سريع الهضم است.

19- برای از بين بردن لكه های پوست باقلا را پخته له نموده به صورت ماسک روی پوست بگذاريد.

مضرات مصرف باقالی

باقالی دارای مقادیر قابل توجهی تیرامین است و افراد تحت درمان با داروهای مهار کننده نظیر فنلزین، ایزوکاربوکسازید و نیز مبتلایان به میگرن بایستی از مصرف و خوردن باقالا خودداری کنند.بسیاری از افراد مدیترانه و از جمه برخی افراد در ایران و به ویژه ساکنین نواحی شمالی کشور دچار نوعی اختلال ژنتیک موسوم به کمبود D6PD هستند. در این افراد در پی مصرف باقالی دچار حمله حاد کم خونی معروف به بیماری فاوویسم می شوند.

علت ایجاد بیماری فاوویسم برخی مواد اکسیدان موجود در باقالی است که برای گلبول های قرمز خون خطرناک می باشد. لازم است این افراد از خوردن باقالی اجتناب کنند. بیماران فاویسمی بیشتر در آقایان مشاهده شده و در بین زنان کمتر رخ می دهد.از دیگر مضرات باقالی برهم زدن خواب است. لذا بهتر است از مصرف باقالی در شبها خودداری شود.یکی از خواص باقالی کمک به بیمارن مبتلا به پارکینسون است. باقالی به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد ماه L-Dopa برای بیمارن پارکینسونی بسیار مفید است، ولی این بیماران بایستی توجه داشته باشند در صورت مصرف روزانه باقلا نبایستی آن را به طور ناگهانی قطع کنند. زیرا ممکن است موجب یک اختلال جدی و خطرناک موسوم به سندروم نورولپتیک بدخیم شود.باقلا به شدت نفاخ بوده و به همین توصیه می شود، آن را با مواد معطر و گیاهان ضدنفخ مصرف نمایید.مصرف زیاد باقالی می تواند موجب نفخ یا سنگینی معده شود و همچنین در بعضی از افراد به علت نقص وراثتی كمبود آنزیمی، مصرف آن می تواند منجر به تشدید كم خونی در این افراد شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست
منتخب روز