باغ سپیدار سنندج و زیبایی های آن!

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
باغ سپیدار سنندج و زیبایی های آن!
باغ سپیدار سنندج در مرکز شهر سنندج قرار دارد و قبلا حیاط چاپار خانه اداره ی پست قدیم دوره قاجاری بوده است. درختان سپیدار کهن سال و بسیار بزرگی درون آن قرار دارد که فضای دیدنی و قدیمی ایجاد کرده است. با ساعد نیوز همراه باشید ...

باغ سپیدار مکانی بسیار دیدنی و جذاب با مناظر بسیار زیبا که در کنار عمارت باشکوه وکیل الملک در شهر سنندج واقع می باشد. نام آن از درختان سپیدار بلند و زیبایی است که قدمت بالایی دارند. در دوره قاجار این باغ به عنوان حیاط چاپارخانه کاربری داشت. باغ سپیدار در مرکز شهر سنندج طراحی و احداث گردید.

تاریخچه باغ سپیدار

پارک سپیدار که به آن عنوان باغ سپیدار را هم می دهند، این باغ دارای دور نمای بسیار خاصی است؛ وجود درختانی تنومند و پر از شاخ و برگ حوضی با فواره ای که آب را تا ارتفاع قابل توجهی بالا می برد طنین آن کل باغ را در بر می گیرد همچنین در زیر سایه بانی فلزی درب چوبی بزرگی وجود دارد که به نظر می رسد به عمارت وکیل مربوط است.

متاسفانه در کنار آن در هیچ گونه توضیحاتی داده نشده است و فردی که ناظر است باید در حدس و گمان باقی بماند، دربی که آن جا وجود دارد بسیار قدیمی است و قسمت های پایینی در دچار فرسایش شده اند.

در دارای دو لنگه است که آثار خط و خش فراوانی بر روی آن دیده می شود، در دو ردیف موازی روی آن تک های فلزی وجود دارد به طور کلی جالب می شود اگر این درب، در محل تاریخی و واقعی خود قرار گرفته باشد. ناگفته نماند باغ سپیدار در دوران قاجار حیاط چاپارخانه بوده است.

باغ سپیدار

معرفی بخش های مختلف باغ سپیدار

در ورودی باغ دربی چوبی است که نماد سردر خانه های تاریخی سنندج است، دروازه ورود به این باغ است که قسمتی از عمارت است بوده، بر روی در دو کنده کاری که مثل مهرهایی بزرگ می باشند بسیار خودنمایی می کنند. هر کدام از این کنده کاری ها دارای واژگانی با خط نستعلیق تودرتو هستند.

با توجه به این که دروازه دارای قدمت بسیار بالایی است خواندن این واژگان بسیار سخت است اما بنظر می رسد که نوشته ها گویا نام اشخاص هستند. در قسمت پشت درب قدیمی و بزرگ، فضای اصلی پارک قرار دارد. اگر شما اندکی جلوتر بروید متوجه خواهید شد درختان پر شاخ و برگ و صندلی هایی در پارک وجود دارند که دور باغ و به شکل سکوهایی قرار داده شده اند.

با توجه به این که درختان باعث سایه در این منطقه شده اند در بیشتر زمان ها نشیمنگاه و فضای بسیار خوبی برای نشستن هستند. تقریبا در مرکز این محیط حوضی با فواره بزرگ وجود دارد اگر شما اندکی به فضای اطراف دقت داشته باشید متوجه خواهید شد که فضای باغ سپیدار محدود به فضای فعلی نیست و به سمت دورتر از خیابان ادامه دارد، یعنی دارای عمق بیشتری است.

اگر از چند پله که چندان بلند نیستن پایین بروید می توانید به بخش دوم پارک هم دسترسی پیدا کنید در مرکز باغ بوفه ای وجود دارد که در این بوفه خوراکی های معمولی که در هر فروشگاهی وجود دارد در آن جا وجود دارد. در سمت راست بوفه، وسایل بازی کودکان به چشم می خورد چند سرسره و وسایل ورزشی که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند، این وسایل در جایی قرار دارند که کف آن با کف پوش های نرم پوشیده شده است.

باغ سپیدار

در این محیط هم درختان انبوهی به چشم می خورد که اکثر فضای آن به دلیل وجود درختان سایه است به خصوص در قسمت چپ بوفه که در بین تعداد بسیار زیادی درخت نیمکت فلزی و سکویی قرار دارد که با سنگ ساخته شده اند، از پشت بوفه که انتهای پارک از آن جا دیده می شود سه حوض وجود دارد که بلا استفاده و خالی مانده هستند.

فضای انتهای باغ بسیار خلوت است و مردم کمتر به آن جا می روند اما نسبت به جلوی پارک فضای بهتری برای نشستن است. ته باغ یک درب فلزی به چشم می خورد و اطراف آن دیوارهای پارک دیده می شود اما دربی که وجود دارد معلوم نیست محل رفت آمد است یا نه. اما به نظر می رسد در خانه افرادی سکونت دارند.

شرایط بازدید باغ سپیدار

درختان سپیدار که در این پارک وجود دارد بسیار بزرگ و کهن هستند که فضای دیدنی و قدیمی زیبایی را ایجاد کرده اند که تا حدود در مجله مستر بلیط با این باغ آشنا شده اید، بازدید از این مکان برای عموم آزاد است و بدون دریافت هزینه می باشد افراد در هر زمان و هر فصلی از سال می توانند از این باغ قدیمی زیبا دیدن کنید و لذت ببرید.

خلاصه

باغ سپیدار در مجاورت عمارت وکیل الملک، در مرکز شهر سنندج قرار گرفته است و عمارت، اشرافی کامل به آن دارد. این باغ که در دوره قاجار حیاط چاپارخانه به‌شمار می‌رفت، امروزه درختان سپیدار کهنسال و باشکوهی را در خود جای داده است. باغ سپیدار به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی سنندج شناخته می‌شود که ارزش بازدید دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (119 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (69 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (49 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان