برای دندان درد شدید چه باید کرد؟

  شنبه، 18 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای دندان درد شدید چه باید کرد؟
در سال های اولیه قرن بیستم بهترین روش جهت درمان درد دندان هایی که نیاز به معالجه داشتند کشیدن آن بود و بی تردید  مشکلات فراوانی متعاقب آن گریبانگیر بیماران  می گردید.

در سال های اولیه قرن بیستم بهترین روش جهت درمان درد دندان هایی که نیاز به معالجه داشتند کشیدن آن بود و بی تردید مشکلات فراوانی متعاقب آن گریبانگیر بیماران می گردید. بدیهی است حذف یا کاهش درد باید از طریق شناخت و آگاهی ا منشا و مکانیزم آن باشد،از جمله راهکارهایی که امروزه برای کاهش درد و درمان درد دندان در نظر گرفته شده است پر کرد دندان و عصب کشی دندان می باشد،که باتوجه به حجم پوسیدگی و رسیدن آن به ریشه دندان دندانپزشک ، نوع درمان را برای دندان شما در نظر میگیرد.

درد دندان میتواند در اثر مشکلی که مربوط به دندان نیست شروع شود تعدادی از بیماران در اثر درد های ناشی از قسمت های دیگر بدن دچار درد دندانی شوند بعنوان مثال در اثر چرک کردن سینوس ها منجر به درد در دندان های بالا و عقب فک شوند و علت آن نزدیکی سینوس ها به این دندان ها است همچنین به ندرت پیش می آید که درد دندان علامتی از سکته قلبی باشد. یکی از علل دیگر درد دندان می تواند ناشی از بیماری و عفونت لثه باشد، که این امر باعث التهاب لثه و استخوان و در نتیجه بروز ورم و از بین رفتن استخوان اطراف دندان می شود.

درجات دندان درد

دندان درد ممکن است از درجات ملایم تا بسیار شدید بروز کند. همچنین ممکن است درد دندان گاها قطع شود و یا دردی ممتد را احساس کنید. ممکن است همراه با دندان درد هر یک از علائم زیر بروز کند:

  • درد و التهاب در اطراف دندان و لثه
  • بروز تب
  • دردی تیر کشنده در هنگام لمس دندان و یا جویدن
  • حساسیت و درد نسبت به خوراکی های داغ و سرد
  • احساس سوزش به همراه دردی ناگهانی (این مورد معمولا نادر است)

درمان های خانگی

۱. روغن یا تکه های میخک

میخک درمان سنتی برای بی حس کردن اعصاب است؛ اوژنول (ترکیب شیمایی اصلی میخک) یک بی حس کننده ی طبیعی است. این روش ممکن است برای درمان دندان درد مؤثر باشد یا حداقل دندان درد را به طور موقت تسکین دهد.

نحوه ی استفاده: یک یا دو قطره از روغن میخک را روی پنبه بریزید و روی دندانی که درد می کند بگذارید. در شرایط حاد می توانید از میخک پودر شده یا تکه های پودر نشده ی میخک هم استفاده کنید. میخک را کمی بجوید تا روغنش بیرون بیاید و حداکثر تا نیم ساعت روی دندانی که درد می کند نگاه دارید تا درد فروکش کند. می توانید روغن گل میخک را از بیشتر داروخانه ها یا عطاری ها یا فروشگاه های آنلاین تهیه کنید.

احتیاط: نباید این روغن را مستقیما در دهان تان بریزید. ریختن مستقیم روغن میخک می تواند لثه ی حساس را تحریک و درد بیشتری ایجاد کند. همچنین مراقب باشید روغن روی زبان یا سایر بخش های دهان تان نریزد.

۲. پودر فلفل قرمز و زنجبیل

زنجبیل توانایی کاهش تورم و التهاب را دارد و به کاهش درد کمک می کند. فلفل قرمز و زنجبیل هر دو دارای مسکن هستند و می توانید از آنها به صورت جداگانه نیز استفاده کنید. کپسایسین (capsaicin) موجود در این دو ادویه راه رسیدن پیام درد به مغز را مسدود می کند و به طور گسترده ای برای تسکین درد استفاده می شود.

نحوه ی استفاده:

در این روش ابتدا ریشه زنجبیل را آسیاب کنید تا به شکل پودر دربیاید و سپس به همان اندازه فلفل قرمز (پودر شده) و آب بیفزایید تا ترکیبی خمیرمانند تشکیل شود. یک گلوله ی پنبه ای درست کنید و آن را در این ماده بغلتانید و تا زمانی که درد فروکش کند یا دیگر نتوانید سوزش آن را تحمل کنید روی دندانی که درد می کند نگه دارید. این کار را چند بار در روز تکرار بکنید تا دندان درد کاهش بیاید.

احتیاط: سعی کنید این مخلوط با لثه و زبان تان تماس پیدا نکند.فلفل ساب دستی و همه نکات مهمی که قبل از خرید آن باید بدانید

۳. آب نمک درمانی

آب نمک برای تمیز کردن ناحیه ی عفونی و شستن عوامل عفونت زا از محل کاربرد دارد و التهاب را کاهش می دهد. برای درست کردن آب نمک یک قاشق غذاخوری نمک را در آب جوشیده حل کنید و بگذارید سرد شود. مقدار کمی آب نمک یا محلول نمکی (سالین) را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بگردانید. می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.

۴. تمیزکردن دندان با آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن)

آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید با تمیزکردن دندان به کاهش درد کمک می کند. پراکسید هیدروژن مانند آب نمک باکتری ها را می شوید و از محل دور می کند اما از آب نمک قوی تر است زیرا مستقیما می تواند میکروب ها را نابود کند. این محلول به خصوص اگر دندان دردی همراه با تب و دهانی بدمزه دارید به شما کمک می کند دقایقی از درد خلاص شوید.

نحوه ی استفاده: مقداری محلول ۳ درصد پراکسید هیدروژن را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بگردانید و سپس بیرون بریزید و در آخر چند بار آب را در دهانتان بگردانید و بیرون بریزید.

  1. ابتدا سر گوش پاک کن را خوب به مخلوط آب اکسیژنه و آب آغشته کنید؛
  2. سپس آن را بر روی دندان خود بمالید؛
  3. این کار را تکرار کنید.

احتیاط: پراکسید هیدروژن ماده ای قوی است. اگر آن را با آب مخلوط نکنید دهانتان دچار التهاب و سوزش می شود. همچنین نباید آن را قورت بدهید در غیر این صورت دچار مشکلاتی در معده و روده ها می شوید. برای همین بعد از گرداندن پراکسید هیدروژن در دهان تان لازم است آب هم بگردانید و بیرون بریزید. بنابراین از قورت دادن آب اکسیژنه خودداری کنید و بعد از انجام این کار، دهان خود را به خوبی با آب بشویید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (633 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (236 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (172 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (118 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (92 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (91 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (87 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (76 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (59 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
یادی کنیم از زیباترین و معروف‌ترین دیالوگ عاشقانه‌ی سینمای ایران در "جدایی نادر از سیمین" و شباهتش به دیالوگ هدیه تهرانی در فیلم "غریبانه"
(تصاویر) 2 چیدمان کاملا متفاوت اتاق پسر تبریزی که نفر اول کنکور ریاضی شد و رتبه 1 کنکور تجربی، دختری از بندرعباس
بورسیه‌های تحصیلی «صنعت و دانش» برای داوطلبان کنکور سراسری 1403
(ویدئو) صحنه‌های عجیب از کنترل نامحسوس راننده مسن خودرو پژو 405 / از هیچ خلافی دریغ نکرد؛ پشیمانی دیگر فایده ای ندارد
تجاوز دو شیطان صفت افغانی به یک دختر 13 ساله افغانی در ایران!
ابراهیم امین زاده رتبه 2 کنکور ارشد/ دارنده 10 قهرمانی استانی بدنسازی و علاقه‌مند به ساز تار/ زمان کنکور همه‌چیز را رها کردم و فقط درس خواندم
(عکس) رونمایی پردیس پورعابدینی، بازیگر سریالهای "آقازاده" و "گناه فرشته"، از خواهر پزشکش/ قبول دارین تنها شباهتشون لبخندشونه؟
8 میوه مفید برای رشد سریع مو/ بنظرتون استفاده از قرص‌های مکمل ارزونتر و بصرفه‌تره یا این میوه‌ها؟+ عکس
(ویدئو) ماجرای علاقه‌مندی دکتر زهرامحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به زبان روسی چه بود؟/ من هم تقلب می‌رسوندم😂
ترسناکترین موجود دریایی که مو را به تنتان سیخ میکند!/ موجودات ترسناک کشف شده در دراز گودال ماریانا!
کدام گوشی‌های سامسونگ بیشترین عمر باتری را دارند؟/ معرفی 20 گوشی از بهترین‌های سامسونگ/ پرچم‌داری گلکسیS23 اولترا
(ویدیو) کافه‌ی لیلا حاتمی و علی مصفا با دکوراسیون مفصل یک خانه‌ی ایرانی افتتاح شد/ چه فضای دنج و خاصی درست مثل خودشون😍
یادگیری زبان انگلیسی با سوفیانیوز/ لوازم مهم آشپزخانه "پارت2"/ بشنوید و تکرار کنید+ ویدئو
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند