برای جلوگیری از جوش صورت چی بخوریم

  یکشنبه، 30 شهریور 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
برای جلوگیری از جوش صورت چی بخوریم
آکنه و جوش یکی از ضایعات پوستی است که باعث می شود زیبایی صورت تان را تحت تاثیر قرار دهد. نکته های مهمی در از بین بردن جوش و آکنه وجود دارد که در این مقاله بررسی می کنیم.

آکنه نوعی جوش است که در سنین جوانی شیوع بیشتری دارد و اغلب جوانان بین 15 تا 25 سال آن را تجربه می کنند. عوامل متعددی بر ایجاد آکنه موثر است که رژیم غذایی یکی از آن ها است. محققان دریافتند که مصرف برخی مواد غذایی باعث بیشتر شدن آکنه و مصرف برخی مواد، باعث از بین رفتن و کاهش آن می شوند. وقتی از رژیم ناسالم آمریکایی (نان سفید و غلات فرآوری شده، غذاهای آماده و فست فودها و ...) به رژیم سالم تر مدیترانه ای که شامل غلات کامل، گوشت لخم، میوه ها و سبزیجات باشد، تغییر رویه دهید وضعیت بهتر خواهد شد.

آیا مواد غذایی که در حال حاضر مصرف می کنید، سالم هستند؟ آیا موادغذایی وجود دارند که بتوان با آنها به جنگ جوش های صورت رفت؟ هرچند تحقیقات درباره ی این موضوع در مراحل اولیه ی خود قرار دارد، اما در اینجا ۵ ماده ی غذایی را که ممکن است کمک کننده باشد به شما معرفی می کنیم:

جوش صورت نشانه چیست؟

به طور کلی جوش صورت و آکنه نتیجه تولید بیش از حد سبوم (چربی طبیعی پوست) و تکثیر زیاد سلولی، در کنار رشد باکتری ها و البته تاثیر فعالیت هورمون ها است. هرچند در خیلی از مواقع دلیل رفتار اینگونه پوست نامشخص است و شفاف نیست. به همین دلیل برای درمان جوش صورت بیشتر بر روی درمان های موضعی تکیه می کنند. درمان هایی مثل لوسیون های آنتی باکتریال، پاکسازی پوست، کرم رتینوئید در کنار قرص های آنتی بیوتیک خوراکی (در صورت جوش و آکنه شدید) تجویز می شود. در ۲۰ سال گذشته بر اساس باور خیلی از پزشکان تاثیر رژیم غذایی بر آکنه و جوش صورت را رد شده بود و نسبت به رعایت رژیم غذایی خود را بی اعتنا نشان داده بودند و فقط داروهای شیمیای تجویز می کردند. در حالی که امروزه جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که باورهای قدیم اشتباه بوده است و فقط دارو و درمان موضعی برای جوش مفید نیست و تغذیه نقش بسیار موثری در جوش صورت و آکنه دارد. پزشکان دیگر مقاله های پزشکی بسیار زیادی در مورد موثر بود تغذیه در سلامت پوست در همه کشورها منتشر کرده اند که این تاثیرات را بررسی کرده و نمونه های موفق درمان جوش صورت پس از رعایت رژیم غذایی مناسب را به همه اعلام کرده اند.

مواد غذایی مفید:

1. کلم

کلم سرشار از آنتی اکسیدان های قوی (و ضد التهاب) ویتامین A و ویتامین E است. تحقیقات حاکی از آن است که هنگامی که این ویتامین ها در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود ندارند، شاهد آکنه بیشتری روی پوست خواهیم بود. در همین زمینه یک مطالعه دیگر نشان داد که مکمل ویتامین آ به کاهش شدت آکنه در بیماران مستعد آکنه کمک کرده است. منابع دیگر ویتامین A شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو، فلفل دلمه ای هستند در حالی که ویتامین E می تواند به وفور در دانه ها، برگ چغندر، سبزیجات خردل و اسفناج یافت شود.

2. ماهی و تخم کتان

رژیم غذایی معمول برخی مناطق جهان معمولا حاوی مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب امگا ۶ است که ارتباط مستقیمی با التهابات سلول های بدن دارد. بنابراین پیروی از این نوع رژیم های غذایی می تواند مفید باشد. خوردن مواد خوراکی که میزان بیشتری اسیدهای چرب امگا۳ دارند، مانند انواع ماهی های چرب، گردو، بذر کتان و مواد خوراکی مشابه، می تواند از التهاب بیشتر سلول های بدن جلوگیری کرده و وضعیت جوش های صورت را بهبود بخشد.

3. گردو

گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه ای روی پیدایش آکنه ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین های E و A تأثیر بیشتری بر جای می گذارد بنابراین توصیه می شود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید. توجه داشته باشید که گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می آیند

4. دانه کدو تنبل

دانه کدو تنبل نه تنها غنی از ویتامین E و چربی های خوب است بلکه یکی از بهترین منابع روی موجود در رژیم غذایی هستند. در حالی که هنوز تحقیقات برای اثبات علت و معلول نداریم، یک مطالعه نشان می دهد که بین سطوح پایین روی در خون و شدت آکنه ارتباط وجود دارد. در مطالعه ای دیگر پس از چهار هفته مصرف مکمل روی، ضایعات آکنه شرکت کنندگان کاهش یافت. اگر دانه های کدو تنبل، مورد نظرشما نیست، می توانید اط دیگر منابع عالی روی مانند گشنیز، گوشت گاو، بوقلمون، کوینو، عدس و غذاهای دریایی استفاده کنید.

5. چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می تواند بدن را در مقابل آسیب های ناشی از عوامل استرس زای بیرونی که متأسفانه در محیط اطراف ما زیاد هم هستند، حفاظت کند. پس سعی کنید در طول روز چای سبز بیشتری بنوشید.

6. جوانه گندم

مطالعات مختلف نشان می دهند که ماده ی معدنی مانند روی (زینک) ممکن است بتواند جوش های صورت را کمتر کند. البته بهتر است زینک مورد نیاز بدن همانند دیگر املاح معدنی، از مواد غذایی که حاوی این مواد معدنی هستند تأمین شود چون مصرف بیش از حد مکمل های این مواد (بیش از ۱۰۰میلی گرم در روز) می تواند تأثیرات جانبی برای بدن داشته باشد. خوردن بیشتر جوانه گندم (همراه سالاد یا سبزیجات آب پز)، جگر گوساله، گوشت گاو کبابی، تخم کدو و انواع آجیل و تخم هندوانه می تواند در این مورد مؤثر باشد.

7. آبمیوه ها

نوشیدن آب بیشتر میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی می تواند به روشن شدن پوست کمک کند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات حاوی «بتاکاروتن» هستند که به طور طبیعی به کاهش چربی پوست کمک می کند و به طور طبیعی ضد التهاب هستند. برگ سبزیجات تیره نیز ناخالصی ها را از بدن خارج کرده، پوست را روشن تر می کند که در نتیجه می تواند جوش های صورت را کمتر کند. انواع توت ها ی تیره رنگ هم حاوی مواد مغذی گیاهی خوب هستند که می تواند برای پوست مفید باشد.

8. کیمچی

همانند همه چیزهای دیگر، سلامتی پوست ما به شدت به سلامت روده ما مرتبط است. یک مطالعه اخیر که افراد با آکنه و بدون آکنه را با هم مقایسه کرده است، نشان می دهد که ساختار باکتریایی فولیکول های پوست ما نقش مهمی ایفا می کنند. به همین دلیل، مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند کیمچی ، می تواند یک راه ساده برای کمک به کشت یک محیط میکروبی باشد و پوست را از شر آکنه های مزاحم رهایی بخشد. در حالی که تحقیق در این زمینه هنوز بسیار جدید است، ما می دانیم که غذاهای غنی از پروبیوتیک مزایای زیادی برای سلامت روده و فراتر از آن دارند، بنابراین پیش بروید و از مصرف غذاهای مورد علاقه غنی از پروبیوتیک لذت ببرید. اگر شما علاقه ای به خوردن کیمچی ندارید، (ما می دانیم که می تواند کمی بد بو باشد)، تمپه، کلم، میسو و یا خیارشور را امتحان کنید.

9. پروبیوتیک

این ماده التهابات روده را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است به کم شدن جوش های صورت کمک کند. بنابر مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ درباره ی فلور روده انجام شد؛ التهابات روده می تواند موجب ایجاد التهاب در سراسر بدن شود که به نوبه ی خود می تواند جوش های صورت را تحت تأثیر قرار دهد. پروبیوتیک ها می تواند التهاب و استرس ناشی از اکسیداسیون بدن را کاهش داده و در نتیجه جوش های پوستی هم کاهش خواهد یافت، چون تحقیقات انجام شده نشان می دهد که میکروب های روده به خاطر یکپارچگی دستگاه گوارش جزو عوامل مؤثر در فرایند تشکیل جوش صورت هستند. برای دریافت پروبیوتیک بیشتر از مواد غذایی مانند؛ ماست، کفیر، ترشی کلم، شکلات تلخ و غذاهای مرسوم در کشورهای خاورِ دور مثل سوپ میسو یا کیمچی و چایی موسوم به چای کامبوچا استفاده کنید. هرچند عوامل بسیاری در بروز جوش صورت یا بهبود آن مؤثر هستند و رژیم غذایی تنها یکی از این عوامل به شمار می رود، اما مشخص است که با خوردن غذاهای سالم همراه با رعایت بسیاری از عوامل دیگر می توانیم از تشدید جوش های صورت جلوگیری کنیم.

این غذاها ممنوع

به خاطر دلایل ناشناخته به نظر می رسد نمک ید دار باعث تحریک پیدایش آکنه می شود. مراقب میزان سدیمی که مصرف می کنید باشید به ویژه زمانی که غذاهای آماده میل می کنید و نمک ید دار به غذاهایتان اضافه می کنید. همچنین مصرف میگو را محدودتر کنید. اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» به ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید. این مواد غذایی میزان قند خون و انسولین را بالا می برند و محققان بر این باورند که انسولین بالا باعث تحریک آکنه می شود. از این گذشته داشتن رژیم غذایی سرشار از محصولات تصفیه شده و فقیر از میوه و سبزیجات تازه باعث می شود منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن که برای حفظ تعادل هورمون ضروری است تأمین نشود و به این ترتیب آکنه ها ظاهر بشوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (200 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (108 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (100 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (87 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (38 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (27 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (17 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
(عکس) کشف «اولین رژ لب جهان» با قدمت 3600 سال در جنوب ایران
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت