برای جلوگیری از نازک شدن پوست چه اقداماتی لازم است؟

  سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
برای جلوگیری از نازک شدن پوست چه اقداماتی لازم است؟
تقویت پوست نازک یک کار ضروری است زیرا نازک شدن پوست همیشه خوب نیست و باعث چروکیده شدن پوست می شود. با افزایش سن، پوست بطور طبیعی بعلت از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست نازکتر می شود.

تقویت پوست نازک یک کار ضروری است زیرا نازک شدن پوست همیشه خوب نیست و باعث چروکیده شدن پوست می شود. با افزایش سن، پوست بطور طبیعی بعلت از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست نازکتر می شود. البته دلایل مختلفی برای تسریع در نازک شدن پوست مانند آلودگی هوا، استفاده از لایه بردار های قوی، ارثی و… باشد.علاوه بر این نازک شدن پوست یکی از پیامدهای قابل پیش بینی افزایش سن است. بدن افراد با افزایش سن، اجزای کمتری را برای حمایت از رشد و سلامت پوست تولید می کند. اما افزایش سن تنها عامل نازک شدن پوست نیست، براساس گزارش کلینیک مایو در ایالات متحده، قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید باعث تجزیه کلاژن و الیاف تامین کننده ی انسجام لایه های پوست می شود. چندین روش می تواند برای افزایش ضخامت پوست مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بیشتر درمان ها با بهبود سلامت عمومی بدن به تولید سلول های پوست کمک می کنند.
برخی از افراد، به خصوص خانم ها، از نازک و حساس شدن پوست صورت خود شکایت دارند و می گویند که پوست نازک آن ها در برابر اشعه آفتاب، تحریک پذیر است و به سرعت، لک می شود. استفاده از ترکیبات حاوی کورتون و رژیم های سخت لاغری از علل نازک شدن پوست هستند. به گفته متخصصان پوست و مو معمولاً نازک شدن پوست بدن، خودبه خود ایجاد نمی شود. یکی از شایع ترین علل نازک شدن پوست، استفاده مکرر از ترکیبات موضعی حاوی کورتون است. در این موارد باید مصرف داروی موضعی قطع شود و از داروهای ترمیم کننده حاوی زینک یا روی، استفاده گردد. چرب کردن پوست با مواد نرم کننده و استفاده از صابون های مخصوص پوست های آسیب دیده و خشک هم می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

جلوگیری از نازکی پوست صورت

معکوس کردن اکثر علائم آسیب آفتاب (به پوست) امکان پذیر نیست. اما براساس تحقیقات انجام شده برای جلوگیری از پیری زودرس و نازکی پوست صورت ، موارد زیر توصیه می شود.

  • روی بخش هایی از پوست که با لباس پوشیده نیستند، کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر بزنید.
  • از برنزه شدن بدون آفتاب (سولاریوم) اجتناب کنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • الکل کمتری بنوشید. الکل به شدت موجب کم آبی بدن می شود.
  • به طور منظم ورزش کنید، این کار سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و ظاهری جوان تر به پوست می بخشد.
  • پوست خود را به آرامی و با یک پاک کننده مناسب بشویید (به خصوص بعد از تعریق)
  • روزانه از بهترین کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست شما را نرم تر کند.
  • استفاده از فرآورده های پوستی که باعث سوزش می شوند را قطع کنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشند.

جلوگیری از آسیب بیشتر

ممکن است پوست افراد پوست نازک خیلی راحت کبود، زخم یا خراشیده شود. موارد احتیاطی که می توانید برای کاهش خطر این آسیب به کار برید، به شرح زیر است.

  • از پوشش لباس برای محافظت از قسمت های آسیب پذیر بدن مانند بازوها و پاها استفاده کنید.
  • برای محافظت از پوست شکننده از دستکش استفاده کنید.
  • سعی کنید پارچه ای را روی بازوهای خود بکشید تا از ساعدتان محافظت کند.
  • به آرامی و با دقت حرکت کنید تا از کبودی، بریدگی و خراش تصادفی جلوگیری کنید.
  • لبه های تیز مبلمان و چارچوب درب را با بالشتک نرم بپوشانید.
  • ناخن های حیوانات خانگی را به خوبی اصلاح کنید.
  • پوست خود را به خوبی مرطوب نگه دارید.

این امکان هست که بتوان از بخشی از نازک شدن مرتبط به سالخوردگی پوست از طریق محافظت از آن در برابر پرتوهای مضر آفتاب، مرطوب کردن منظم پوست و عدم مصرف دخانیات پیشگیری کرد.
نور UV ناشی از آفتاب یکی از علل اصلی پیر شدن پوست است. مردم می توانند با اتکاء به روش های زیر از پوست خود محافظت کنند: استفاده از ضد آفتاب SPF30 یا قوی تر که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می کند.
مرطوب کردن پوست می تواند به پیشگیــری از خشکی و آسیب دیدن پوست کمک کند. دلیلش آن است که این کار مانع از خروج آب از پوست می شود. پوست سیراب شده انعطاف پذیرتر و سالم تر است.
الکل نیز باعث خشکی پوست می شود، بنابراین باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد. نوشیدن یک لیوان آب در فواصل میان مصرف مشروب الکلی می‏تواند به سیراب ماندن پوست کمک کند.

اجتناب از لمس پوست

همان طور که می دانید پوست های حساس بیشتر در معرض آسیب هستند و دست کشیدن روی پوست به صورت پی در پی موجب می شود آلودگی های دست به صورت منتقل شود و باعث آکنه و جوش شود. هر وقت می خواهید پوست را لمس کنید از تمیزی دستتان مطمئن بشوید.

اجتناب از محصولات آرایشی عطری

یک قانون طلایی که همه ی خانم هایی که پوست حساس دارند باید رعایت کنند، اجتناب از لوازم آرایشی عطری است.لوازم آرایشی حاوی مقدار فراوانی مواد شیمیایی است که معطر هم هست. این مواد شیمیایی باعث آسیب، خارش و آکنه به پوست می شود . برای تقویت پوست نازک به این مورد توجه کنید.

اجتناب از پاک کردن پوست های حساس

پاک کردن بیش از اندازه پوست باعث می شود رطوبت طبیعی پوست از بین برود و پوست خشک شود.تکرار زیاد این کار تاثیراتی را روی پوست می گذارد. صورت را یکبار وقتی از خواب بیدار شدید و یکبار قبل از خواب بشویید،مطمئن باشید که تمیز می شود اینکار به تقویت پوست نازک کمک می کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (69 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه