درمان های پزشکی نازک شدن پوست چیست؟

  سه شنبه، 16 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان های پزشکی نازک شدن پوست چیست؟
پوست و تمام بافت های بدن در طول زندگی دایم در حال تغییر شکل است. اما به دلیل تغییر در ترکیب و ساختار بافت همبند با افزایش سن قابلیت بازسازی حتی در نرم ترین بافت ها مانند پوست نیز کاهش می یابد.

پوست و تمام بافت های بدن در طول زندگی دایم در حال تغییر شکل است. اما به دلیل تغییر در ترکیب و ساختار بافت همبند با افزایش سن قابلیت بازسازی حتی در نرم ترین بافت ها مانند پوست نیز کاهش می یابد. توجه داشته باشید یکی از فراوان ترین و ضروری ترین ترکیب در پوست کلاژن است پروﺗﻴﺋﻨﻰ که ﻤﺴﺋﻮل خاصیت کش سانی پوست می باشد. اما با افزایش سن تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد که این امر باعث نازک شدن و شل شدن پوست، ظهور خطوط در اطراف بینی، دهان، چانه و بروز پف در اطراف چشم و از بین رفتن سفتی پوست می شود.

بعضی از افراد به خصوص خانم ها از داشتن پوست نازک و حساس خود ابراز نارضایتی می کنند و می گویند پوستشان در برابر نور خورشید آسیب می بینید و دچار سوختگی و لک می شود . استفاده از ترکیبات حاوی کورتون و رژیم های سخت لاغری از علل نازک شدن پوست هستند. بنابراین برای اینکه پوست حالت نازکی را از دست بدهد باید از کرم های مخصوص برای مرطوب کردن و همچنین از شوینده های غیر صابونی استفاده کنند .

میکرونیدلینگ

برای جوان سازی پوست، می توان میکرونیدلینگ یا درمارولینگ را در منزل یا مطب انجام داد. پزشکان از درمارولر با سوزن های بسیار بلند (بلندتر از سوزن های مصارف خانگی) استفاده می کنند. این روش برای افرادی که دنبال تغییرات چشمگیر پوست شان هستند، بسیار مفید است. پزشک پوست را با بی حسی موضعی آماده کرده و یک غلتک دستی که با سوزن های بسیار ریز پر شده، بر روی پوست می چرخاند.سوزن ها باعث خونریزی کم و بسیار ریزی می شوند که به پوست آسیب نمی رساند. چندین جلسه درمان با گذشت زمان منجر به افزایش تولید کلاژن می شود. این روش باعث افزایش خاصیت ارتجاعی و نرمی پوست می شود.

پرکننده های پوستی تزریقی

پرکننده های پوستی زیادی وجود دارند که می توانند حجم پوست از بین رفته را پر کنند و به آن ظاهری پر تر و جوانتر ببخشند. در حالی که بیشتر آنها فقط برای صورت استفاده می شوند، برخی نیز برای جوان سازی دست کاربرد دارند.برخی از پرکننده ها، نتایجی فوری ارائه می دهند که ممکن است تا دو سال روی پوست باقی بمانند. پرکننده های دیگر، برای رسیدن به نتایجی که در طی چند ماه قابل مشاهده باشند، به چندین مرحله درمانی نیاز دارند. پزشک می تواند بهترین پرکننده ها را برای رفع نیازهای پوستی شما پیشنهاد کند.

روش جوان سازی پوست با لیزر

درمان هایی با لیزر نیز وجود دارد که می تواند به کاهش علائم قابل رویت پیری که به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش ایجاد شده است، کمک کند.
لیزرهای کاهنده لیزرهایی هستند که باعث تبخیر بافت و نتایج چشمگیر می شوند، البته این شیوه های درمانی به دوره ریکاوری طولانی تری احتیاج دارند. لیزرهای غیرکاهنده نتیجه متوسطی داشته و به استراحت کمی هم نیاز دارند.متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه لیزر را برای نیازهای پوستی تان انتخاب کنید.

نور شدید پالسی و درمان فوتودینامیک

نور شدید پالسی (IPL) یک روش جوان سازی پوست مبتنی بر نور است. در این روش یک طول موج خاص از نور بر روی پوست متمرکز می شود. همچنین IPL گاهی اوقات با عنوان فوتوفیشال (Photofacial) نیز شناخته می شود.درمان فوتودینامیک (PDT) یک روش درمانی مبتنی بر نور شدیدتر است. در این روش پوست ابتدا با یک فرآورده حساس به نور موضعی پوشانده می شود. هر دو روش درمانی برای رسیدن به نتیجه موردنظر به چندین جلسه نیاز دارند. این شیوه های درمانی تولید کلاژن را تحریک کرده و به کاهش اثرات قابل مشاهده آسیب خورشید کمک می کنند. IPL و PDT برای استفاده در صورت، گردن، سینه و دست ها ایمن هستند.

رتینوئیدهای موضعی تجویزی

رتینوئیدها دسته ای از داروها هستند که از ویتامین A به دست می آیند. رتینوئیدهای موضعی تجویزی در کاهش و جلوگیری از علائم قابل مشاهده آسیب پوستی (به دلیل قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) بسیار مؤثر هستند. متخصص پوست در مورد بهترین رتینوئید یا محصول مورد نیاز پوست، به شما مشاوره می دهد. شخصی که از رتینوئیدهای موضعی برای مدت طولانی استفاده می کند ممکن است موارد زیر را تجربه کند.

  • خشکی پوست
  • قرمزی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • خارش پوست

رژیم غذایی و مکمل های تغذیه ای

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای سلامتی پوست شما مهم است. بسیاری از مؤلفه های لازم برای سلامت پوست در میوه ها، سبزیجات، ماهی ها، روغن ها و گوشت ها یافت می شود.

  • مکمل های غذایی، به منظور ایجاد اثرات ضد پیری پوست
  • استفاده از ویتامین C خوراکی و موضعی
  • گاما-لینولنیک اسید (GLA)، مانند روغن گل مغربی
  • پپتیدهای کلاژن
  • اسیدهای چرب امگا ۳

همیشه قبل از مصرف مکمل، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید. برخی مکمل ها می توانند با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم؟

معمولاً در مورد نازک شدن پوست به عللی مثل سالخوردگی نیازی به مراجعه به دکتر نیست. اگر مردم متوجه بروز کبودی یا آسیب دیدگی مداوم پوست خود شوند باید به پزشک مراجعه کنند.
برخی داروها می توانند باعث نازک شدن پوست شوند. پزشک می تواند به بیمار چگونگی متوقف کردن مصرف داروی مورد اشاره را آموزش دهد و داروی دیگری را جایگزین کند.
اگر نازک شدن پوست هیچ علت آشکاری نداشته باشد، مراجعه به پزشک می تواند در شناخت و رفع علت کمک کند. دلیل ممکن است سبک زندگی فرد و برای مثال قرار داشتن طولانی مدت در معرض آفتاب، یا استعمال دخانیات باشد.درمان خاصی برای نازکی پوست در دست نیست، بنابراین پیشگیری در این مورد بهترین گزینه محسوب می شود. محافظت از پوست در برابر نور آفتاب و سیراب نگه داشتن پوست می تواند از نازک تر شدن پوست پیشگیری کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (86 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (69 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (59 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه